Ik ben zelf net terug uit Australie, en het is ontzettend makkelijk alles zelf te regelen.
Had hier in Nederland een jaarticket Amsterdam-VS-Nieuw Zeeland-Azie-Amsterdam gekocht, ookal was mijn plan om voor een jaar in Australie te blijven, omdat dit het goedkoopst was. en vervolgens dus met Virgin Blue (low-cost maatschappij dus) de tickets Nieuw Zeeland - Australie en vice versa gekocht.
Verder is een visumaanvragen totaal niet moeilijk. Je moet je persoonlijke gegevens invullen, de reden waarom je naar Australie komt, hoe lang je wilt blijven en meer van dat soort simpele vragen. Sofi-nummer vraag je ook gewoon via internet aan, en het hostel waar ik verbleef in Sydney had naast de computer een stap-voor-stap beschrijving liggen daarvoor (wat je in moet vullen, waar je op moet klikken enz.). Voor een bankrekening ga je gewoon bij een Australische bank langs (westpac, commonwealth zijn zo'n beetje de meestvoorkomende), zorg dat je voldoende ID meeneemt (paspoort, creditcard, rijbewijs) en ook dat is binnen een kwartiertje geregeld.
Zorg verder dat je een gratis Medicare (ziekenfonds)kaart aanvraagt. Heb zelf een paar keer naar de dokter gemoeten en het is veel makkelijker om je geld bij medicare terug te krijgen dan bij je Nederlandse reisverzekering (vond ik dan).