Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2006, 08:28
Nona
Nona is offline
Als je op kamers gaat, ben je dan (officiëel) verplicht je uit te schrijven bij de huisarts in de woonplaats van je ouders (en tandarts en apotheek) en een nieuwe te zoeken waar je gaat wonen?
Oud 12-11-2006, 08:28
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
volgens mij niet.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 08:41
Miracle
Miracle is offline
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij mag je het gewoon zelf weten.
Oud 12-11-2006, 09:00
Verwijderd
Inderdaad, je mag het zelf weten, ik woon nu (gedeeltelijk) op mijzelf in Almelo en heb een tandarts in de achterhoek. Maar het lijkt mij wel handig om een huisarts te hebben in het gebied waar je het meest verblijft ivm jou (en eventuele ziektebeelden, zoals cara in mijn geval) kennen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 09:30
Verwijderd
Ik word volgens mij verplicht uitgeschreven aangezien je hier een huisarts toebedeeld krijgt op postcode. Mijn tandarts kan ik geloof ik gewoon houden en de apotheek zit bij ons in het zorgcentrum waar ook de huisarts zit.

Ik zou het dus eventjes navragen bij de huisarts / apotheek hoe het precies zit. Want het is vast niet overal zo geregeld dat je automatisch een huisarts toebedeeld krijgt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 10:07
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-11-2006 @ 10:30 :
Ik zou het dus eventjes navragen bij de huisarts / apotheek hoe het precies zit. Want het is vast niet overal zo geregeld dat je automatisch een huisarts toebedeeld krijgt.
Gelukkig niet nee. Mogen jullie niet eens zelf een huisarts kiezen? Lijkt me erg vreemd...

Voor vergelijking ed. van huisartsen: www.independer.nl. Een makkelijke site als je een nieuwe huisarts zoekt.
http://www.independer.nl./gezondheid...uisartsen.aspx
Oud 12-11-2006, 10:49
Lilium
Lilium is offline
Ik weet niet of het verplicht is een nieuwe huisarts etc. te zoeken. Ik heb het iig nooit gedaan en er zijn nooit problemen van gemaakt. Als ik naar de huisarts of tandarts wil, dan doe ik dat in de woonplaats van mijn ouders.
Oud 12-11-2006, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 12-11-2006 @ 09:28 :
Als je op kamers gaat, ben je dan (officiëel) verplicht je uit te schrijven bij de huisarts in de woonplaats van je ouders (en tandarts en apotheek) en een nieuwe te zoeken waar je gaat wonen?
Mijn huisarts weet dat ik niet meer in Enschede woon - adres in hun bestand is aangepast - maar dat is geen probleem. Veel studenten gaan nog regelmatig naar hun ouders, en al helemaal wanneer ze ziek zijn bijvoorbeeld. Dus ja, huisartsen zullen wel begrijpen dat het soms gewoon handiger is voor een student om de huisarts in de woonplaats van de ouders aan te houden.

Tandarts heb ik sinds kort niet meer bij mijn ouders, omdat dat toch veel handiger is. Huisarts voor mij ook, dus dat wil ik ook gaan regelen. Maar je bent het absoluut niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 11:43
PV
PV is offline
Geloof het niet, ik ga tenminste nog gewoon thuis bij mn ouders naar de tandarts en de huisarts.
Tegen de tijd dat ik een eigen huis en vaste baan heb, zoek ik wel andere. Misschien woon ik dan weer ergens anders dan waar ik nu op kamers zit, dus om dat nu te veranderen is me te veel onnodig gedoe.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 11:57
Mori
Mori is offline
Ik woon al dik 3 jaar niet meer bij mijn ouders, maar heb wel nog steeds dezelfde huisarts en tandarts en die hebben ook mijn nieuwe adres en dat was geen probleem
Oud 12-11-2006, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 12-11-2006 @ 11:07 :
Gelukkig niet nee. Mogen jullie niet eens zelf een huisarts kiezen? Lijkt me erg vreemd...
Lijkt me heel normaal, omdat je anders een heel rare verdeling krijgt over huisartsen. Stel dat je in een wat minder gefortuneerde wijk woont met veel allochtonen. Nederlanders hebben de neiging niet samen met allochtonen in één wachtkamer te willen zitten, dus die 'vluchten' dan allemaal naar de 'witte' huisarts een paar kilometer verderop. Om te voorkomen dat huisartsen dus een heel éénzijdig patiëntenbestand krijgen, mag je je alleen als patiënt inschrijven bij huisartsen die binnen x meter van jouw postcode liggen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 12:39
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2006 @ 13:12 :
Om te voorkomen dat huisartsen dus een heel éénzijdig patiëntenbestand krijgen, mag je je alleen als patiënt inschrijven bij huisartsen die binnen x meter van jouw postcode liggen.
Dat klinkt alweer beter. Uit het verhaal van Eva leek het net alsof je 1 huisarts toegewezen krijgt en helemaal niets te kiezen hebt.
Oud 12-11-2006, 13:14
Danny
Danny is offline
Citaat:
Miracle schreef op 12-11-2006 @ 13:39 :
Dat klinkt alweer beter. Uit het verhaal van Eva leek het net alsof je 1 huisarts toegewezen krijgt en helemaal niets te kiezen hebt.
Nee, zo erg is het gelukkig niet .

Maar in ieder geval is het in Amsterdam zo dat een bepaalde huisarts slechts bepaalde postcodes 'behandelt', om zo altijd dicht bij zijn patiënten in de buurt te zitten..
Oud 12-11-2006, 14:06
Verwijderd
Hier in Rotterdam is het echt duidelijk om de huisartsen een beetje tegemoet te komen. Als je zo'n systeem niet hanteert dan zitten straks alle autochtone Nederlanders bij de luxe praktijken in Kralingen en hebben huisartsen in West alleen nog maar ziekenfondsallochtonen als patiënt. Dat is ook onwenselijk.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 14:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-11-2006 @ 09:28 :
Officieel vaak wel, maar controle daarop vind bij behandeling van iemand die al ingeschreven was vrijwel nooit plaats.
Oud 12-11-2006, 14:41
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Miracle schreef op 12-11-2006 @ 11:07 :
Je krijgt een gezondheidscentrum aangewezen...daarbinnen zitten vaak meerdere artsen, uit wie je zou kunnen kiezen.
Oud 12-11-2006, 15:45
Verwijderd
Volgens mij is het wel de bedoeling dat je tien minuten van je huisarts af zit, dus het is wel handig om 'm op kamers te hebben. Maar dat heb ik (tandarts incluis) ook nog steeds niet, al zit ik er wel over te denken... maar ik ben nog niet ergens vast gesetteld dus ik houd de mijne nog even aan. Ik heb sowieso niets specifieks en dus weinig een huisarts nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 17:06
Nona
Nona is offline
Hm, het lijkt me verstandig er gewoon mooi niets over te zeggen, mijn ouders blijven toch op het oude adres wonen.
Oud 12-11-2006, 18:43
Verwijderd
Kruimel, ik kom ook uit Papendrecht en woon er al vier jaar niet meer. Maar dokter, tandarts en apotheek heb ik daar nog steeds. Ze weten dat ik niet meer in Papendrecht woon, maar ik heb gezegd dat ik na mijn studie toch weer ga verhuizen en dán wel een huisarts etc dichtbij zoek. Dat vonden ze allemaal prima en heel begrijpelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 00:00
Ieke
Ieke is offline
Nee, je bent er niet toe verlicht. Je mag in principe zelf je arts kiezen, maar een arts mag ook kiezen of hij jou wel of niet wil hebben.
Oud 13-11-2006, 09:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn huisarts, longarts en apotheek weten dat ik op kamers woon en alleen zo af en toe bij mijn moeder ben. Ze hebben er nog nooit een punt van gemaakt. Mijn moeder gaat binnenkort verhuizen en ik zit er nu over te denken om dan wel een andere huisarts/tandarts/longarts/apotheek te zoeken omdat ik er dan sowieso niet meer in de buurt kom.

Ik heb nu overigens wel het probleem dat mijn zorgverzekeraar mijn adres van mijn kamer hanteert en mijn huisarts etc nog het adres van mijn ouders en daar heb ik nu toch problemen mee
Oud 13-11-2006, 11:11
ganralph
ganralph is offline
officieel moet het idd, maar het boeit vaak niemand.

hier in Amsterdam heb je Studentenartsen waar je je als (oud-)student van een HO-instelling altijd mag inschrijven. Dit is overigens een reguliere artsenpraktijk dus de artsen zijn afgestudeerd

zij hebben ook de mogelijkheid om je als "passant" in te schrijven. je houdt dan je gewone huisarts (waar die ook zit) maar je hebt ook altijd een huisarts in Amsterdam.

de eerste keer dat ik hier een arts nodig had, heb ik me meteen voluit ingeschreven. ik ben hooguit in het weekend bij mijn ouders en dan is de praktijk toch dicht.

voor tandartsen geldt volgens mij geen geografische beperking
Oud 13-11-2006, 12:44
coopergirl
coopergirl is offline
Toen ik op kamers ging (andere woonplaats) heb ik overlegd met de huisarts, ik mocht bij hem ingeschreven blijven alleen komt hij in spoedgevallen niet bij mij op bezoek. Dat ik bij m'n eigen huisarts ben gebleven hield automatisch in dat ik bij dezelfde apotheek zou blijven. Wat de tandarts betreft; die heb ik maar eenmaal in mijn eigen woonplaats gehad.. Nog nooit gehoord dat een tandarts daar problemen mee had? Een vriendin van me heeft haar tandarts 70 km verderop zitten.
Oud 13-11-2006, 16:07
Die Happy
Die Happy is offline
Even een ander vraagje over tandartsen. Een vriendin van mij is verhuist en wil dus eigenlijk een tandarts in haar nieuwe woonplaats (ze is te lui om nog heen en weer te reizen) Nou hebben haar ouders haar verteld dat je bij het eerste bezoek aan een nieuwe tandarts voor kosten komt te staan die je zorgverzekering niet dekt.

Ik weet ook niet hoe dat werkt op dit gebied. Iemand een idee?
Oud 13-11-2006, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 13-11-2006 @ 01:00 :
Nee, je bent er niet toe verlicht. Je mag in principe zelf je arts kiezen, maar een arts mag ook kiezen of hij jou wel of niet wil hebben.
Helaas werkt dat in de praktijk kennelijk toch niet zo, want er zijn nog steeds mensen die agressief zijn tegen medici maar toch (helaas) nog behandeld worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2006, 19:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2006 @ 19:25 :
Helaas werkt dat in de praktijk kennelijk toch niet zo, want er zijn nog steeds mensen die agressief zijn tegen medici maar toch (helaas) nog behandeld worden.
Zover ik weet kun je binnen eigen woonplaats niet for no reason iemand weigeren? Agressie is zeker een probleem, vaak voorkomend uit angst, onmacht etc. Vind jij dat agressie per definitie een reden is voor stopzetten behandeling?
Oud 14-11-2006, 10:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Die Happy schreef op 13-11-2006 @ 17:07 :
Even een ander vraagje over tandartsen. Een vriendin van mij is verhuist en wil dus eigenlijk een tandarts in haar nieuwe woonplaats (ze is te lui om nog heen en weer te reizen) Nou hebben haar ouders haar verteld dat je bij het eerste bezoek aan een nieuwe tandarts voor kosten komt te staan die je zorgverzekering niet dekt.

Ik weet ook niet hoe dat werkt op dit gebied. Iemand een idee?
sommige tandartsen willen een intake-gesprek om te kijken hoe je behandeld moet gaan worden. daar zijn kosten aan verbonden ja (paar tientjes). ik zou bij de verzekering navragen of dat gedekt is.
Reageren

Regels voor berichten