Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2006, 13:06
Verwijderd
hey mensen ik heb dus een schuld bij ib groep lopen.
wat ik dus wilde weten aangezien het weekend is en hun niet open zijn, heeft iemand hier ervaring mee,
kan je je schuld in termijnen betalen, en wat is functie van deze aflossings regeling, komt dit in aanmerking voor schulden?

Ik heb op de site nagekeken, maar word niet verder over geďnformeerd als dat ik hier vraag.

dank je
Advertentie
Oud 11-11-2006, 13:27
Verwijderd
iig voor hbo en wo:
10 jaar na aanvang met je studie moet je beginnen met het terugbetalen van de schuld, ik geloof dat dit gebeurt in termijnen die je over maximaal 15 jaar kunt verspreiden.
Als je binnen die 10 jaar een einddiploma (van wo of uni) haalt wordt de studieschuld waar je recht op hebt (dus 48 maanden basisbeurs + evt. aanvullende beurs, waarbij dat laatste afhankelijk is van het inkomen van je ouders) kwijtgescholden.

Hoe het met mbo zit weet ik niet.

edit: nee het klopt niet precies wat ik zei, ogenblikje.

edit2:
van ib-groep.nl:
Waarom staat op mijn Bericht dat ik een schuld heb, terwijl ik niet leen?
Je prestatiebeurs wordt uitbetaald als een voorlopige lening. Je ziet deze lening dus eerst als schuld op je Bericht staan. Haal je je diploma binnen de termijn, dan wordt je beurs omgezet in een gift.

Wanneer moet ik beginnen met terugbetalen?
De terugbetalingsperiode begint op 1 januari volgend op de einddatum van uw opleiding. Deze periode begint met een zogenaamde aanloopfase van twee jaar: u hoeft nog niet terug te betalen, maar het mag wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van (in principe) vijftien jaar, waarbinnen u uw schuld moet terugbetalen.

Mijn inkomen is te laag om elke maand mijn studieschuld terug te betalen. Wat kan ik hieraan doen?
Als uw inkomen te laag is om uw maandelijkse termijn aan studieschuld terug te betalen, kunt u zogenaamde draagkrachtmeting vragen. Aan de hand van uw inkomen wordt dan gekeken hoeveel u kunt betalen. Dat kan minder zijn dan het in eerste instantie vastgestelde maandbedrag.
Draagkrachtmeting aanvragen moet met een formulier Draagkrachtmeting. Draagkrachtmeting geldt altijd voor 1 kalenderjaar. In het najaar vragen wij of u voor volgend jaar ook nog draagkrachtmeting wilt. Een lager maandbedrag wordt niet over verstreken maanden vastgesteld.

Kan ik korting krijgen als ik mijn schuld in 1 keer aflos?
Wij geven geen korting als u uw schuld in 1 keer aflost. U bespaart bij vroegtijdig aflossen natuurlijk wel de rente, die anders door zou zijn gelopen.

Hoe lang moet ik terugbetalen?
In principe vervalt uw schuld na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit geldt niet voor achterstallige termijnen en ook niet als u een lager maandbedrag hebt betaald door draagkrachtmeting en u bij deze draagkrachtmeting het inkomen van uw partner buiten beschouwing hebt gelaten.

Laatst gewijzigd op 11-11-2006 om 13:39.
Oud 11-11-2006, 13:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
SolidRiver schreef op 11-11-2006 @ 14:06 :
Ik heb op de site nagekeken, maar word niet verder over geďnformeerd als dat ik hier vraag.

dank je
alles wat er over te weten valt, staat toch echt op hun site.
Oud 11-11-2006, 13:49
Verwijderd
Gewoon zorgen dat je een beetje normale baan krijgt, je kunt die schuld echt wel afbetalen tenzij je die-hard werkloos blijft.
Oud 11-11-2006, 18:31
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Inderdaad, als je HBO of WO doet, kun je de schuld in maximaal 15 jaar renteloos terugbetalen. Het is dus handig om zo snel mogelijk een baan te krijgen, zodat je voldoende middelen hebt om de schuld (zo snel mogelijk) af te betalen. En hoe je terug betaalt (vast bedrag per maand of niet, hoe hoog dit bedrag is etc.) mag je zelf weten, maar dat moet je dan natuurlijk wel even laten weten aan de IB Groep.
Oud 11-11-2006, 20:11
Verwijderd
een baan heb ik gelukkig
Oud 11-11-2006, 23:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 11-11-2006 @ 19:31 :
Inderdaad, als je HBO of WO doet, kun je de schuld in maximaal 15 jaar renteloos terugbetalen. Het is dus handig om zo snel mogelijk een baan te krijgen, zodat je voldoende middelen hebt om de schuld (zo snel mogelijk) af te betalen. En hoe je terug betaalt (vast bedrag per maand of niet, hoe hoog dit bedrag is etc.) mag je zelf weten, maar dat moet je dan natuurlijk wel even laten weten aan de IB Groep.
hoewel ik er voorstander van ben om alles terug te betalen, is 'zo snel mogelijk terugbetalen' niet altijd de goedkoopste optie, aangezien je schuld na een x aantal jaar 'weg' is.

overigens mag je dat bedrag niet 100% zelf weten, de ibg stelt een minimum.
Oud 12-11-2006, 12:32
IcedEarth
IcedEarth is offline
Hoe hoog is dat minimale bedrag p/m ongeveer?
Oud 12-11-2006, 13:48
Verwijderd
Citaat:
IcedEarth schreef op 12-11-2006 @ 13:32 :
Hoe hoog is dat minimale bedrag p/m ongeveer?
Dat hangt af van je inkomen
Oud 12-11-2006, 15:18
PV
PV is offline
Citaat:
Sarah schreef op 12-11-2006 @ 14:48 :
Dat hangt af van je inkomen
en de hoogte van je schuld
Oud 13-11-2006, 11:47
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 11-11-2006 @ 19:31 :
dit klopt niet helemaal

kijk eerst even wat voor schuld het is. definitief of voorlopig en zo.
een lening heeft een rente van 2,74% voor 2006. het is dus niet zonder meer rentevrij wat je moet terugbetalen.

wanneer je begint aan terugbetalen (uiterlijk 2 jaar na einde stufi/lening dus) stelt de IBG een minimum maandbedrag van ongeveer 50,- vast. (je kunt dit laten verlagen als je geen inkomen hebt, en je mag altijd meer betalen).

in principe hoef je ook niets aan de IBG laten weten over je manier van terugbetalen. je kunt altijd (ovv je nummer) geld storten zonder aankondiging. je moet het wel laten weten als je je minimumbedrag per maand niet gaat betalen.
Oud 13-11-2006, 15:00
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-11-2006 @ 12:47 :
dit klopt niet helemaal

kijk eerst even wat voor schuld het is. definitief of voorlopig en zo.
een lening heeft een rente van 2,74% voor 2006. het is dus niet zonder meer rentevrij wat je moet terugbetalen.

wanneer je begint aan terugbetalen (uiterlijk 2 jaar na einde stufi/lening dus) stelt de IBG een minimum maandbedrag van ongeveer 50,- vast. (je kunt dit laten verlagen als je geen inkomen hebt, en je mag altijd meer betalen).

in principe hoef je ook niets aan de IBG laten weten over je manier van terugbetalen. je kunt altijd (ovv je nummer) geld storten zonder aankondiging. je moet het wel laten weten als je je minimumbedrag per maand niet gaat betalen.
voor mensen die voor dit jaar begonnen zijn met schuld opbouwen, klopt dit 100%.

voor mensen die na 1-9-2006 begonnen zijn, is de hoogte van het maandbedrag voor 100% afhankelijk van je inkomen, en niet meer van de hoogte van je schuld. dan kan het bedrag dus onder de 50 euro komen (denk ik).

(eerst was het bedrag in principe afhankelijk van de hoogte van je schuld, niet van je inkomen, behalve als je verlaging aanvroeg. dat is nu niet meer zo (voor mensen die over 6 jaar gaan aflossen), dan is het maandbedrag dus standaard gekoppeld aan je inkomsten.)
Oud 13-11-2006, 21:10
Miracle
Miracle is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1442494

Regels voor berichten