Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2006, 22:46
docent
docent is offline
Welk van de twee vind je leuker om je mee bezig te houden? Op de middelbare school had ik een (zeer) lichte voorkeur voor Latijn, maar nu weet ik het niet zo goed meer.
Oud 06-11-2006, 14:00
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Latijn

Ik weet niet precies waarom. Misschien is het omdat we met latijn al een stuk verder zijn en het nu dus ook een stuk interessanter is dan grieks. Verder ben ik blij dat latijn gewoon het alfabet heeft wat ik al kon.
Oud 06-11-2006, 15:45
Morri
Morri is offline
Grieks

Omdat ik de verhalen interessanter vind (maar dat ligt ook aan de onderwerpkeuze van mijn docent Latijn), en stiekem denk ik ook wel omdat de lessen gewoon 400x leuker zijn omdat de leerlingen gemotiveerd zijn en de docente geweldig is. Ik vind Grieks ook moeilijker, dat vind ik wel leuk. Ik vind het leuk er de logica in te ontdekken. Mijn leraar Latijn is trouwens ook niet leuk en heel langzaam, dus ik verveel me altijd.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 16:27
Belgarath
Belgarath is offline
Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar.. Latijn.

Op de middelbare school had ik een voorkeur voor Grieks. Maar op dit moment vind ik Latijn veel leuker. Ik denk dat het vooral de literatuur is die erbij hoort. Homerus, Thucydides, Lysias, ik vind er niet zoveel aan eigenlijk. Cicero, Ovidius, middeleeuws latijn, etc, vind ik veel leuker. Maar wat Morri zegt herken ik ook (maar dan alleen op de middelbare school): grieks is leuk omdat het moeilijker is. Ik vond latijn ook te makkelijk en het tempo te laag. Gewoon GLTC gaan studeren, dat helpt
Oud 06-11-2006, 18:46
Jannekus
Jannekus is offline
Bij mij wisselt het af. Ligt aan het onderwerp wat we op dat moment behandelen.

Zo vond ik Seneca bij latijn niet leuk en Plato bij Grieks ook niet zo heel erg.

In het begin van dit jaar vond ik Grieks duidelijk leuker omdat Euripides me wel aansprak en het vertalen redelijk goed ging. Nu wordt Latijn (Vergilius) ook leuker omdat ik er gewoonweg meer tijd in steek.
Wat dat betreft ben ik ook wel tevreden met de eindexamenonderwerpen dit jaar
Oud 06-11-2006, 18:56
Morri
Morri is offline
@Belgarath: dat was ik ook zeker van plan.
@Jannekus: Seneca en Plato zijn mijn eindexamenauteurs. Ik ben al heel vaak gewaarschuwd dat ze zo moeilijk en vaag zijn, dus ik heb er zin in.

Het is gewoon stom eigenlijk dat een leraar een vak zo kan verpesten. Als ik zelf ga zitten vertalen vind ik het wel leuk namelijk. Maar middeleeuwse Latijnse poezie is niet leuk. Of misschien kiest mijn leraar de verkeerde teksten.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 20:53
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Morri schreef op 06-11-2006 @ 19:56 :
@Belgarath: dat was ik ook zeker van plan.
@Jannekus: Seneca en Plato zijn mijn eindexamenauteurs. Ik ben al heel vaak gewaarschuwd dat ze zo moeilijk en vaag zijn, dus ik heb er zin in.

Het is gewoon stom eigenlijk dat een leraar een vak zo kan verpesten. Als ik zelf ga zitten vertalen vind ik het wel leuk namelijk. Maar middeleeuwse Latijnse poezie is niet leuk. Of misschien kiest mijn leraar de verkeerde teksten.
Ja daar heb je gelijk in. Kijk bij mij geeft één leraar ons beide vakken en ze pakt beide lessen ook hetzelfde aan.
Verder denk ik dat ik nooit zal weten hoe leuk grieks is aangezien ik het hoogwaarschijnlijk laat vallen wanneer ik naar de vierde ga.
Aan latijn denk ik toch meer te hebben en met beiden is de studielast toch wat hoog
Oud 06-11-2006, 21:29
Chaucus
Chaucus is offline
Latijn gaat meestal wat gemakkelijker, maar het hangt toch vooral van de inhoud af wat ik t leukste vind. En ik blijf Herodotus aardig vinden (geschiedschrijvers in t algemeen trouwens).
Oud 08-11-2006, 15:41
Uhuh
Uhuh is offline
@ CharlOtteee: Ik zit nu in de 4e, doe CM met Latijn en Grieks en vind de studielast persoonlijk wel meevallen. Weet niet welk profiel jij wil doen, maar als je Grieks en Latijn beide leuk vindt en er verder mee wilt, zou ik dat gewoon doen
Oud 08-11-2006, 15:47
xliselottex
xliselottex is offline
Ik vond Grieks een stuk leuker, vanwege de onderwerpen en ook omdat ik het meer 'puzzelen'vond (komt ook door het andere alfabet denk ik).
Ik heb dan ook Grieks gekozen op de middelbare school, dus Latijn is ook al erg lang geleden..
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 16:46
Morri
Morri is offline
@Charlotte: ik ben het wel met Uhuh eens, maar ik weet natuurlijk ook niet hoe goed je overal in bent. Ik doe zelf ook C&M met Latijn en Grieks (en filosofie, economie1 en maatschappijleer2), maar ik ken ook iemand die N&T met biologie12 en economie1 én Latijn en Grieks doet. Bij mij zitten meerdere mensen met beide talen in de klas, zij hebben allemaal nog minstens 1 of 2 andere bijvakken. En dat is dus C&M/E&M/N&T/N&G. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de inroostering van de school.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 16:50
tinustijger
tinustijger is offline
Citaat:
Uhuh schreef op 08-11-2006 @ 16:41 :
@ CharlOtteee: Ik zit nu in de 4e, doe CM met Latijn en Grieks en vind de studielast persoonlijk wel meevallen. Weet niet welk profiel jij wil doen, maar als je Grieks en Latijn beide leuk vindt en er verder mee wilt, zou ik dat gewoon doen
Maar dan heb je zeker duits of frans, niet allebei.. Das wel weer een nadeel > dan laat je de moderne talen een beetje vallenn..

Ik zelf heb profiel N&G met extra latijn en economie 1: das wel veel uur dr over, maar niet extreem zwaar,, en voordeel: ik zit in de zesde en als ik t examen latijn verpruts kan ik t nog steeds vanaf gooien!! En economie ook, al is dat wat minder waarschijnlijk..
Dan heb ik wel geen gymnasium diploma maar is mn gemiddelde wel weer beter waarschijnlijk (zo'n ster ben ik niet in latijnn)!

Wooow Morri! Das eggt veelL! Bij ons hoef je maar één extra vak te kiezen > weinig mensen kiezen er twee! In de vierde klas kon ik door t rooster zelfs niet eens economie én latijn volgen > moest ik 1 uur latijn minder doen en dan dat uur naar economie gaan > dat had ik dan 1 uur ipv 2 uu rin de week..

Ik heb voor latijn gekozen omdat,, nou ik vond Grieks wel leuk enzo maar ik had de indruk dat t wat zwaarder zou worden dan latijn, ook kiezen altijd extreem weinig mensen voor Grieks. In ons jaar waren er twee mensen die het gekozen hadden (14 die latijn hadden) en één van die meisjes is blijven zitten dus nu zit mn klasgenoot alleen in de klas!
Dat zo weinig mensen het kiezen komt misschien door onze ietwat vreemde/strenge Grieks leraar > klik hier voor zijn wikipedia site..
Ook krijgen we les uit een vreselijk grieks lesboek: Tirocinium Graecum..

greetz

Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 16:53.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 18:25
Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
tinustijger schreef op 08-11-2006 @ 17:50 :
Maar dan heb je zeker duits of frans, niet allebei.. Das wel weer een nadeel > dan laat je de moderne talen een beetje vallenn..

Ik zelf heb profiel N&G met extra latijn en economie 1: das wel veel uur dr over, maar niet extreem zwaar,, en voordeel: ik zit in de zesde en als ik t examen latijn verpruts kan ik t nog steeds vanaf gooien!! En economie ook, al is dat wat minder waarschijnlijk..
Dan heb ik wel geen gymnasium diploma maar is mn gemiddelde wel weer beter waarschijnlijk (zo'n ster ben ik niet in latijnn)!

Hoezo zou je dan alleen duits of frans hebben? Ik doe ook C&M met Latijn en Grieks en ook gewoon frans12 en duits12 omdat dat gewoon verplicht is bij vwo CM toch?

Bij ons zijn er meerdere die ook meerdere keuzevakken hebben. Ik heb er dus ook twee en naar mijn weten zitten er in mijn jaar redelijk veel met twee keuzevakken. Ons jaar is blijkbaar niet zo ambitieus want in 5VWO zitten nu twee jongens met elk 5 keuzevakken. Die moeten idd heel veel thuis doen omdat de uren gewoon dubbelvallen, maar als ze het halen.. waarom niet?

De studielast van latijn en grieks vind ik ook meevallen! Je moet het gewoon goed bijhouden en misschien wel een beetje taalgevoel hebben en dan kun je er gewoon een mooie voldoende voor halen.

Welke leraar maakt ook veel verschil. Gelukkig heb ik voor latijn en grieks superleraren. Ik denk één van de beste van onze school dus ik ben wel gelukkig. We hadden geloof ik ook 3 jaar geleden de beste centraal examen cijfers voor de klassieke talen van alle middelbare scholen in Nederland. Stond toen in de Elsevier. Mijn docenten helemaal trots
Oud 08-11-2006, 18:29
Verwijderd
Grieks

Dat ging me veel gemakkelijker af dan Latijn, ik weet niet waarom. Misschien omdat ik het leuk vond. Maar volgens mij vond ik het vooral leuk omdat het altijd wel makkelijk ging. En ik vond de literatuur een stuk leuker. En de leraren waren altijd enthousiaster. Ja, toch echt Grieks <3
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:02
Uhuh
Uhuh is offline
@ Tinustijger: Nee, ik heb Frans en Duits allebei totaalvak. Je kunt idd Frans totaal of Duits totaal laten vallen voor een extra klassieke taal en daarvoor in de plaats het deelvak krijgen. Dat heb ik echter niet gedaan. Kon niet kiezen tussen Frans of Duits dus
Oud 08-11-2006, 19:16
Kryptonite
Kryptonite is offline
Latijn!

Ik vond Grieks altijd erg moeilijk en bovendien studeer ik nu Frans en ben ik mezelf dankbaar dat ik Latijn heb gekozen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 12:09
Verwijderd
Latijn, Grieks vind ik lastig en minder leuk. Waarom weet ik niet. Latijn gaat me gewoon makkelijker af.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 17:45
Morri
Morri is offline
@Tinustijger: ik heb idd ook gewoon Duits en Frans, maar ik moet wel veel thuis doen omdat ik een aantal keer 2 of 3 dubbel ben ingeroosterd. Meestal ga ik naar 2 van de 3 lessen filosofie in de week, en dan het andere bijvakken uren om de beurt naar maatschappijleer / economie. Hier rommel ik verder een beetje mee aan. Tot nu toe gaat het nog goed.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 00:22
Verwijderd
Ik kan nog niet zo kiezen. Ik geloof dat ik vooral de laatste jaren (en zeker nu ook op de uni) erg verwend ben met leuke leraren voor beide vakken. Ik heb alleen het gevoel dat ik van Grieks nog niet bijster veel van gelezen heb, terwijl dat eigenlijk best meevalt geloof ik. Ik ben denk ik ook nog een beetje over alles enthousiast haha en ik hoop steeds als ik iets niet zo leuk vind, dat dat alleen dát specifieke stukje van die schrijver is . Zo hou ik niet zo erg van Caesar en Livius, qua wat er staat (inhoud, al dat oorlogsgedoe), maar ik vind het wel superknap en interessant. Ach, ik weet het gewoon nog niet... Misschien over een jaartje of 3 als ik mn bachelor ofzo heb haha .
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 18:03
Harmony
Harmony is offline
Moeilijk! Maar toch kies ik voor grieks, vooral om het land en de oude grieken zelf. Het is allemaal zo heerlijk poetisch ook en dromerig. Latijn is wat strikter. Zoals mijn leraar geschiedenis eens zei, waren die rare grieken in staat ieder bloemetje en bijtje op een landkaart te tekenen. Hihi. Daarbij vind ik grieks makkelijker om te leren.
Oud 15-11-2006, 20:20
Verwijderd
Zoals Harmony zegt vinden veel mensen Grieks in het begin makkelijker om te leren in het begin. Maar ik vind het zo zonde dat net op het moment dat Grieks moeilijker wordt (tenminste dat was bij mij eind derde klas) men de kans krijgt een klassieke taal te laten vallen (en de meesten dit ook doen). Bij ons op school hadden dan ook veel meer mensen in de bovenbouw Latijn dan Grieks.
Hoe was/is dat bij jullie? Hebben er meer mensen Latijn dan Grieks of juist andersom? En zijn er veel mensen die beide talen houden?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 20:31
tinustijger
tinustijger is offline
Bij ons is er maar 1 meisje dat grieks doet, en 14 die latijn doen. Niemand doet ze allebei, één meisje deed het maar die is blijven zitten..

Bij ons ligt het niet aan de taal denk ik, maar de leraar is nogal 'anders' en het boek dat we gebruikten voor grieks was erg saai, heb ik t al eens eerder over gehad hiero..

greetz
Oud 17-11-2006, 13:34
Sanctus
Sanctus is offline
Bij ons zijn er elf die Latijn doen, vier de Grieks doen en twee die beide doen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 14:20
Morri
Morri is offline
Wij zijn met *denkt* ongeveer 20 bij Latijn, 11 bij Grieks. Daarvan doen zes mensen allebei.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 20:14
honnybun
honnybun is offline
Latijn!
grieks vond ik echt het vreselijkste ook en is volgens mij ook veel moeilijker dan latijn met al die rare uitzonderingsregels enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2006, 14:23
Uhuh
Uhuh is offline
Bij ons zijn er 12 die Grieks doen, 11 die Latijn doen en 4 die allebei doen, waaronder ik. Vind Latijn trouwens wel leuker en gemakkelijker dan Grieks, maar dat ligt ook aan de leraar denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 11:20
T3ddyb33r
T3ddyb33r is offline
Alhoewel ik pas in de tweede zit heb ik een voorkeur voor Grieks, omdat de verhalen hier leuker zijn, maar ook omdat ik (helaas) vind ik een lerares heb die niet zo goed uit kan leggen(daarbij ben ik ook nog eens beest wel traag van begrip ) en ik snap dus echt helemaal niks meer van Latijn. (Grieks snap ik een klein beetje, maar ok niet echt goed.) Ik heb al heel vaak om uitleg gevraagd, maar het kwartje is nog niet gevallen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten