Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2002, 18:21
mariskaatje
mariskaatje is offline
Ik moet voor school een verslag maken
(moet 'k volgend schooljaar de eerste lesdag inleveren )
en daarom deze vraag!
Ik maak een soort onderzoekje naar de invloed van sport e.d. op je lifestyle, omdat ik bijv. nog nooit een gothic heb gezien die op hockey zat. En op de tennisclub ben ik ook nog nooit een skater ofzo tegengekomen.
Terwijl de meesten al vroeg op bijv. hockey/tennis/ballet enzo gaan en later pas hun eigen lifestyle ontwikkelen,
heeft de lifestyle die je dan " aan neemt" ook te maken met je sport ? Of spelen er andere factoren mee, zoals je omgeving,vriend(inn)en enz???

alvast bedankt!

(beetje vage topic, maar ik hoop dat er wel wat mensen me ff willen helpen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2002, 18:36
rodina
rodina is offline
Uhm tja beetje vaag topic..

Goed ik sport redelijk tot heel veel. Ben behoorlijk fanatiek met m'n ponies.. Bepaald dit m'n lifestyle? Ja absoluut, inprincipe wijkt bijna alles voor m'n ponies, dwz uitgaan, vriendjes etc.
Ik ben er mee op gegroeid, we zijn speciaal voor de paarden verhuisd van het Gooi naar een of ander stupidboerengat. Vakanties endergelijke worden moeilijker gemaakt door de aanwezigheid van paarden (en ook de andere beesties).

Je ziet de meest uit eenlopende mensen op concoursen, in maneges etc. Wat ik nu steeds meer ga zien overigens is op een hoe hoger nivo je komt hoe patseriger de mensen worden. Vrij logisch eigenlijk want het hebben van paarden kost een hoop geld. Ja hoe je dat ziet, ga maar naar een groot CH en 't stikt er van gloednieuwe bmw's, volvo's en mercedessen..
Oud 21-06-2002, 18:37
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Nou, ik sport nooit, dus dat denk ik niet
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 18:58
de
de is offline
Ik tennis gewoon omdat ik het leuk vind eigenlijk, en niet omdat al mijn vriendjes erop zitten oid.
En omdat ik van mezelf vind dat ik het goed kan (clubkampioen ), het heeft voor de rest weinig invloed op mijn lifestyle.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 20:01
shanli
shanli is offline
Citaat:
wallflower schreef:
Nou, ik sport nooit, dus dat denk ik niet
ik vroeger ook niet,nu tennis(voor de lol,nee,ik zit niet op een club,moet er niet aan denken *griezelt*)
Oud 21-06-2002, 20:02
Faery
Faery is offline
Citaat:
mariskaatje schreef:
En op de tennisclub ben ik ook nog nooit een skater ofzo tegengekomen.
Skaten op zich is toch ook al redelijk sport(ief) imho
Oud 21-06-2002, 20:03
de
de is offline
Citaat:
shanli schreef:

(voor de lol,nee,ik zit niet op een club,moet er niet aan denken *griezelt*)
hey
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 20:06
utopian me
utopian me is offline
hmm, ik heb echt duizenden sporten gedaan (oke, ik overdrijf..)
op m'n zesde ballet en op m'n achtste atletiek, op m'n dertiende streetdance en twee jaar geleden ben ik op basketbal gegaan, ohja, en ik heb ook ooit nog op turnen gezeten (ergens in een ver verleden )
nouja, echt allemaal nogal verschillende dingen... op ballet ging ik toen omdat m'n vriendinnetjes gingen, ik moest het jaar afmaken maar vond het verschrikkelijk ghehe, atletiek ook met een vriendin maar wij waren altijd een van de slechtste... en nu dus alweer een tijdje basketbal, daar ben ik toen alleen op gegaan en heb ik het hardstikke naar m'n zin....
oke, nutteloos.... heeft dus eigenlijk niks met m'n lifestyle te maken... hooguit dat ik van afwisseling houd ofzo?? of van veel verschillende sporten?? (ja, er zijn nog duizenden andere sporten die ik ook nog wel eens zou willen doen...)
Oud 21-06-2002, 21:28
Nuck
Nuck is offline
Ik volleybal, omdat ik er goed in ben (nee ik ben niet arrogant ) en het is gewoon superleuk.
En tennissen: ach, ik ben vanaf mijn zesde al op de baan gegooid, en het is gewoon leuk (jaja, ben ook al eens clubkampioen geweest ).

Maar een verdere invloed op mijn lifestyle? Nee.
Oud 22-06-2002, 00:08
maar
maar is offline
Ik tennis omdat ik het leuk vind. Ik heb vroeger op ballet gezeten, en heb eigenlijk wel een klein beetje spijt dat ik daarmee ben gestopt. Ben ook met hockey gestopt omdat ik last kreeg van rug en knieen, maar ik doe het nog wel vrij regelmatig. Als je als kind op hockey zit, is de kans heel groot dat je lifestyle daardoor beinvloed wordt; de sfeer op zo'n club is heel anders dan op een voetbalclub bijvoorbeeld. Ouders houden daar vanzelfsprekend ook rekening mee als ze hun kind inschrijven op een sportclub.. En op een sportclub maak je vrienden en vrienden beinvloeden je lifestyle dus je club is indirect, als niet direct, ook van invloed.

Tennis is imo een vrij neutrale sport; je ontmoet op de tennisclub een grotere varieteit aan mensen dan op bijv. de hockeyclub. Het heeft op mijn lifestyle geen grote invloed.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 01:01
biertjehappen
biertjehappen is offline
Ik geloof dat alleen het woord HOCKEY al genoeg zegt. En roeien natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 03:35
Roxy
Roxy is offline
okeej ik rijd 3x per week paard dat ten eerste...

ik zit het nou een beetje te bedenken maar volgens mij zou ik hetzelfde zijn als ik het nie deed... qua kleren qua denkwijze enzow... hoewel het wel dressuur is en dat over het algemeen toch een beetje bekakt overkomt merk ik dr bij mij op de manege echt niks van.. het zijn nie van die meiden die leuk zitten van ow ik heb een nieuwe rijbroek kijk wat mooi haha no way... geen gezeik maar ik kan me voorstellen dat als je in wedstrijdkringen zit dat wel anders is.. en ik heb geen eigen paard, nog nie, dus in dat opzicht is het nei mijn nummer een prioriteit zeg maar... maar het is wel heel belangrijk en dr zijn al heel wat feestjes afgezegd en tentamens nie geleerd omdat ik daar zijn belangrijker vond
Oud 22-06-2002, 10:43
mariskaatje
mariskaatje is offline
allemaal alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 11:28
Verwijderd
Uhm, mijn ouders hebben me vroeger op tennis en hockey gegooid, dat zegt misschien wel iets.. Hockey heb ik een jaar of 4 gedaan, tennis 7. Wat Maar ook al zei; vooral hockey is waarschijnlijk wel bepalend voor je lifestyle, door de mensen die er komen, je zult daar niet snel punkmensen tegenkomen, enz. (Hoewel dat nu anders is dan een paar jaar geleden geloof ik, ik ken redelijk wat 'alto's', die ook op hockey zitten) Bij mij was dat bij tennis eigenlijk ook zo, want de tennis en de hockey horen hier bij elkaar.

Dit zijn dan de enige sporten die waarschijnlijk invloed hebben gehad op mijn levenstijl, ik heb 8 jaar op ballet gezeten, zelfde tijd op streetdance, stijldansen gedaan, 10 jaar turnen gedaan.. Euhm, het heeft wel mijn liefde voor dansen enz. aangesterkt, denk ik. Vroeger wilde ik al heel graag dansen op het toneel, en later wilde ik ook zingen, zelf toneel spelen.. Dus misschien dat het invloed kan hebben op mijn beroepskeuze, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 11:29
Verwijderd
jah heeft wel invloed.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 12:39
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
biertjehappen schreef:
Ik geloof dat alleen het woord HOCKEY al genoeg zegt.
Oud 22-06-2002, 13:04
J-roen
J-roen is offline
Door vervelende gymlessen, achterlijke gymleraren en hardnekkige astma heb ik een verschrikkelijke aversie tegen elke vorm van sport ontwikkeld.
Oud 22-06-2002, 13:08
maudje
maudje is offline
Ik hockey en ik zeil.

Ik weet niet, doe er maar mee wat je er mee wilt doen.

Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 13:15
grelifannetje
grelifannetje is offline
K zit nu 12 jaar op ballet, 10 jaar op turnen. Heb in een vaag verleden ook nog gezwommen, a en b diploma ofzo, maar dat moest van ouders. Heb ook nog drie jaar stijldansen gedaan, ben ik nu mee gestopt. Denk niet dat het invloed heeft op je lifestyle, misschien wel op de manier waarop je je leven indeelt. Bijv. vrienden weten dat ze op maandag-, woensdag- en donderdagavond niet langs hoeven komen, want dan ben ik er toch niet...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 13:20
]{ing
]{ing is offline
niet veel meer want ik ben gestopt met skaten
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 13:48
shanli
shanli is offline
Citaat:
de schreef:

hey
hoi
Oud 24-06-2002, 11:20
punxnotdead
punxnotdead is offline
sport heeft geen invloed op mijn lifestyle
Oud 24-06-2002, 11:30
Hukkie
Hukkie is offline
Geen invloed, alleen op mn conditie en mn buikje

Eerder fietste ik altijd naar school, maar omdat dat nu te ver is (15 km) ga ik met de bus, en dat is aan bovenstaande punten wel te merken maar ik kan er niet echt mee zitten
Oud 24-06-2002, 11:32
Li
Li is offline
ik golf en het heeft wel invloed op m'n lifestyle ja
Ik besteed er veel tijd aan (6 dagen in de week) dus het is een belangrijk iets in m'n leven.

Daar komt bij dat golf, naarmate je op een hoger niveau komt, steeds een duurdere sport wordt. Vaak golfen er kinderen van rijke mensen bij zulke wedstrijden (niet altijd natuurlijk) en kom je in aanraking met deze mensen. dit beinvloedt je lifestyle wel.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 11:48
Verwijderd
bij mij niet, maar ik ken alto's die op hockey zitten. tja, als zij het leuk vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2002, 12:08
miro
miro is offline
Ik rijd paard. Ben elke dag wel bij mijn paard te vinden. Ik vind dat het totaal geen invloed heeft op mijn lifestyle. In de paardensport kom je vaak kakkers of boeren tegen, precies het tegenovergestelde. Ik vind dat het geen invloed heeft gehad op mij. Op wedstrijd ben ik wel eens (expres) arrogant maar of dat met lifestyle te maken heeft? Nee ik heb gewoon mijn eigen stijl. Als ik een keer langs de stallen kom in mn normale kleren dan heeft iedereeen zoiets van "wat zie jij dr chique uit".
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 12:30
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
miro schreef:
Ik rijd paard.
mmz mja.. toch lijkt me dat meer inspannent voor t paard dan voor jou maar hier heb ik al eens een drukke discussie over gehad met een paardrijster en ik heb t uiteindelijk maar gewoon opgegeven dankzij de rare argumenten waar die persoon mee kwam...

maar dat terzijde, nee mijn "sporten" beïnvloeden mijn lifestyle niet echt... denk ik
Oud 24-06-2002, 13:01
Roos
Roos is offline
Citaat:
de schreef:
Ik tennis gewoon omdat ik het leuk vind eigenlijk, en niet omdat al mijn vriendjes erop zitten oid.
En omdat ik van mezelf vind dat ik het goed kan (clubkampioen ), het heeft voor de rest weinig invloed op mijn lifestyle.
Natuurlijk wel. Je had zelfs een tennisbal als avatar En het is erg duidelijk dat er op de tennisclubs over het algemeen alleen bepaalde groepen/soorten mensen rondlopen.

Ik zat op hockey, hetgeen m'n lifestyle wel beinvloed heeft door de mensen die er rondlopen, het sfeertje, normen en waarden, en de feesten.
Verder doe ik nu 2x per week ballet (1x klassiek, 1x jazz). Ik kan niet zeggen dat dat mijn lifestyle ernstig beinvloed. Misschien beni ker wat "klassieker" door geworden, ik doe ballet, speel piano, luister regelmatig naar klassieke muziek. Dat doe ik echt om tot rust te komen, want daarnaast is het ook een hele andere Roos, die heel druk is, altijd in de weer is, bijna altijd vrolijk en energiek en die wel van een feestje houdt.
Oud 24-06-2002, 13:14
Spoeleh
Spoeleh is offline
ik hockey ook, maar ben hier alleen opgegaan omdat ik van voetbal afmoest. (m'n enkels werden aan gort geschopt)
ben blij dat ik ben gaan hockeyen omdat ik er veel energie in kwijtkan en 't echt super vin om te doen. ik sta minimaal 5 dagen in de week op het veld maar ik vind niet dat ik een echte hockeyer ben om 't ff in een hokje te drukken ik draag bijvoorbeeld geen bootschoenen en 3 polo's over elkaar dus die invloed valt nogal mee bij mij.
verder boks ik er nog 1 of 2x per week maar ik zou niet weten watvoorn lifestyle daar echt bij hoord. als ik geen zin heb om me aan te kleden draag ik wel eens mijn boks jas maar verder
ik weet niet echt of mijn vrienden een invloed op mijn lifestyle hebben. ik winkel sowieso het liefste in me eentje en koop wat ik zelf mooi vind en mezelf lekker bij voel.maar buiten kleding genomen hebben mijn vrienden natuurlijk een hele grote invloed op m'n lifestyle, maar dat is normaal toch als je veel met bepaalde personen omgaat. je gaat automatisch dingen overnemen van mensen. als ik bijvoorbeeld af en toe weer ga logeren bij familie in rotterdam praat ik na 2 dagen weer rotterdams.
Oud 24-06-2002, 13:19
miro
miro is offline
Citaat:
AtHell schreef:

mmz mja.. toch lijkt me dat meer inspannent voor t paard
Nee het is niet meer inspannend voor t paard. Ik ga ook niet discussieren, het enige wat ik kan zeggen is. Neem maar eens een uurtje paardrijles, kijken hoe jij je de volgende dag voelt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 13:52
Verwijderd
nou, als Wimbledon (hoe schrijf je dat) is dan zenden ze op BBC2 wimbledon uit in plaats van de simpsons en heb ik vrijdag en maandag van zeven tot acht uur niets te doen..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 14:08
mariskaatje
mariskaatje is offline
Citaat:
Paranoide schreef:
nou, als Wimbledon (hoe schrijf je dat) is dan zenden ze op BBC2 wimbledon uit in plaats van de simpsons en heb ik vrijdag en maandag van zeven tot acht uur niets te doen..
Nou, da's toch juist mooi dat ze tennis uitzenden (vind ik)
zijn de simpsons dan nie op een andere tijd ofzo?
meestal verzetten ze't dan wel.
maar ja, ik kijk liever naar tennis dan naar de Simpsons,
maar da's mijn mening, he
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 14:21
Verwijderd
Citaat:
mariskaatje schreef:

Nou, da's toch juist mooi dat ze tennis uitzenden (vind ik)
zijn de simpsons dan nie op een andere tijd ofzo?
meestal verzetten ze't dan wel.
maar ja, ik kijk liever naar tennis dan naar de Simpsons,
maar da's mijn mening, he
nee, bij wimbledon verzetten ze het niet.. en het is helemaal niet mooi dat ze tennis uitzenden, een beetje twee uur lang kijken hoe zo'n balletje heen en weer wordt geschoten.. bah

*politiek correct* maar ieder zijn mening he
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 15:34
mariskaatje
mariskaatje is offline
Citaat:
Paranoide schreef:

nee, bij wimbledon verzetten ze het niet.. en het is helemaal niet mooi dat ze tennis uitzenden, een beetje twee uur lang kijken hoe zo'n balletje heen en weer wordt geschoten.. bah

*politiek correct* maar ieder zijn mening he
wel shit dan voor je dat ze't nie verzetten,
ik zit echt nu haast de hele tijd voor de TV,
drie potjes tennis tegelijk te kijken (BBC,EUROSPORT EN RTL5)
toch handug zo'n videokanaal met van die kleine hokjes om zenders in te stellen

Je leert er echt veel van om daarnaar te kijken hoor,
behalve als je zelf nie tennist, dan boeit 't nie
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 15:51
Sommetje
Sommetje is offline
Nee, ik doe niet aan sport en ik heb niet zo'n uitgesproken lifestyle!
Oud 24-06-2002, 19:24
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
mijn sport (paardrijden) heeft echt géén invloed op mijn lifestyle...de meeste mensen die ik ken die op paardrijden zitten zijn wel van die populaire typjes, maar door hun word ik er heus geen...(en ik rij al zo'n 7.5 jaar) Verder heb ik nog op ballet, jazzballet, turnen en tennis gezeten.
Oud 24-06-2002, 19:40
Mindfields
Mindfields is offline
ik heb erg lang getennist, maar ik ben ermee gestopt omdat het merendeel van mijn teamgenoten mij niet echt aansprak, mja je raadt het al, om in hokjes te denken: kakkers.
tijdje gevoetbald op een club, ook mee gestopt, hokjes: aso jochies.
en ik zeil maar zeilen verbind ik niet echt aan een hokje, alhoewel, een vriend van me zeilt heel goed, mag mee doen aan het wk..vandaag in de klas vroeg een meisje aan hem: en hoeveel boten heb jij? wat? heb je niet eens een eigen boot?
toch wel een beetje elitaire sport...

wat ik nu doe is soms skateboarden en elke dag na school voetballen met mijn klasgenoten.
Oud 24-06-2002, 19:54
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Ik rij paard en ik Tae Bo ( )

Maar dat heeft niet echt invloed.
Oud 24-06-2002, 20:37
Gaia
Gaia is offline
Nou ik zit al vanaf mijn 4de op turnen......inmiddels ben ik er nu een jaar af, maar ik geef nog steeds (sinds 1996) turnles en kleutergym.

het is wel grappig, want ik heb dus NOOIT broeken aan, behalve als ik turnles geef.
Ik heb eigelijk in m'n kast niets anders dan zwarte jurken, rokken en truitjes liggen, van kant, satijn, chiffon en af en toe van fuweel.
het is inderdaad wel vaag (als ik even in hokjestermen spreek)
dat je een "goth"op turnen ziet, dat gebeurd niet vaak.
Maar toen ik nog heel jong was had ik al aparte kleding aan....ik hield niet van die saaie troep, ik wilde er een beetje uit springen...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 20:42
de
de is offline
Citaat:
Parallel schreef:
ik heb erg lang getennist, maar ik ben ermee gestopt omdat het merendeel van mijn teamgenoten mij niet echt aansprak, mja je raadt het al, om in hokjes te denken: kakkers.

Dat valt bij tennis toch wel mee...?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 07:27
mariskaatje
mariskaatje is offline
Citaat:
de schreef:

Dat valt bij tennis toch wel mee...?
Nou hier in't Oosten is't naar mijn idee nog steeds elitair,
allemaal Porches(hoe spel je dat eigenlijk?) enzo op de parkeerplaats van de TC en echt allemaal kakkers (om in hokjes te denken) die daar lopen.

Daarom zit ik er natuurlijk op

(nee hoor, zat er al op voordat ik uberhaupt wist wat "kakker zijn" was)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 13:00
Li
Li is offline
Citaat:
mariskaatje schreef:

Nou hier in't Oosten is't naar mijn idee nog steeds elitair,
allemaal Porches(hoe spel je dat eigenlijk?) enzo op de parkeerplaats van de TC en echt allemaal kakkers (om in hokjes te denken) die daar lopen.

Daarom zit ik er natuurlijk op

(nee hoor, zat er al op voordat ik uberhaupt wist wat "kakker zijn" was)
lekker belangrijk of er nou wel of geen kakkers op je club zitten
Je doet toch een sport omdat je het leuk vindt?? HEt interesseert me echt niet of er nou allemaal bmw's op de club staan of allemaal pauper lada's, alsof het iets uitmaakt voor de sport
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Li schreef:

Je doet toch een sport omdat je het leuk vindt?? HEt interesseert me echt niet of er nou allemaal bmw's op de club staan of allemaal pauper lada's, alsof het iets uitmaakt voor de sport
Misschien wel voor de sfeer die er heerst? Hoeft natuurlijk niet, maar ik denk dat ze dat eigenlijk bedoeld.

Ik ben een echte waterpolo'er, zullen we maar zeggen. Hard tegen hard, ik zal nooit gemeen zijn en ook uit mezelf niet hard, maar als een ander mij pakt, dan ben ik ook hard en dan krijgt ie het terug (iig in het water ). Ik heb ook op ballet/kleuterdans gezeten, van m'n vierde tot m'n zesde ongeveer. En daarna een jaar of 3 op atletiek (ik pas alleen bij balgooien, speerwerpen en discuswerpen ). Daarna 1,5 jaar oid op scouting, zeeverkenners, ik houd van zeilen, heerlijk. Zeilen zou ook wel bij m'n lifestyle passen. Vanaf m'n derde zat ik op zwemmen (ben nu even gestopt ivm gezondheid, hoop na de vakantie weer te gaan polo'en), dat past wel bij me.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 15:30
Kubstudent
Kubstudent is offline
Euhm... ik doe Taekwon-do... kan niet echt zeggen dat dat mijn lifestyle beïnvloed heeft. Ben lekker mezelf gebleven...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 17:21
mariskaatje
mariskaatje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Misschien wel voor de sfeer die er heerst? Hoeft natuurlijk niet, maar ik denk dat ze dat eigenlijk bedoeld.
ik bedoel idd de sfeer, 't is gewoon af en toe TE kak,
vet erg overdreven ABN praten, wat haast niemand hiero doet,
behalve als je uit 't westen komt en hiernaartoe bent verhuisd.
Ik praat ook wel redelijk ABN, maar je kunt altijd nog horen dat ik een Twentenaartje ben!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 17:28
Roosa
Roosa is offline
Ik zit op tennis, maar ik state ook(soms), en veel vrienden van mij die skaten tennissen ook, ik denk niet dat tennis mn sport invloed heeft op mn lifestyle, alleen dan dat ik soms een polo aan heb met tennis, maar die heb ik ook gewoon wel eens aan.. omdat ik het grappig vind staan. Ook ga ik naart de sportschool maar dat heeft al helemaal geen invloed opmn lifestyle..
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 17:58
10.45
10.45 is offline
ik sport niet, ben lui, als dat geen invloed is weet ik het ook niet
Oud 25-06-2002, 18:38
little lady
little lady is offline
ballet maar adt heeft zeg maar geen invloed..
op myn lifestyle..
Oud 26-06-2002, 17:11
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Li schreef:

zoals degene een paar posten boven mij al zei: het sfeertje dat er heerst. echt een sfeer van: en hoeveel boten hebben jullie? en hoeveel auto's?
Oud 26-06-2002, 17:20
Built to last
Built to last is offline
ehm ....ik sport niet...dus zodanig heeft sport mn lifestyle beinvloed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten