Advertentie | |
|
![]() |
|
Het is slordig en onduidelijk. Je bent te jong.
Wat je wel kan doen is aan je techiek werken en je moet veel lezen/analyseren om over een tijd iets goeds te kunnen schrijven. Dat zijn de enige tips die ik je kan geven. Bovenstaande commentaar zegt niets over of je talent of taalgevoel, misschien ontwikkelt dat zich nog.
|
Het beletselteken is een leesteken dat bestaat uit drie puntjes. Het kan de volgende functies hebben:
Het markeert een onderbreking of pauze: 'Ja, maar ... is dat wel zo?' Het geeft aan dat de zin niet wordt afgemaakt: "Ik vroeg hem: 'Vind je het goed dat ...' Maar hij liet me niet eens uitpraten." Het geeft aan dat er een stuk tekst in een citaat is weggelaten: "De minister-president zei: '(...) maar dit kabinet zal zich (...) houden aan de gemaakte afspraken (...).'" Voor én na het beletselteken komt een spatie. Als het beletselteken aan het einde van de zin staat, komt er niet nog een punt achter: 'En toen werd het stil ...' Wist het ook niet.
|
Voo een taalwebsite heb ik toevallig net een stukje over het teken geschreven:
Gedachtepuntjes (…) Gedachtepuntjes geven aan dat in een woord of zin iets is weggelaten. Ze zijn altijd met zijn drieën. Sluit je een zin ermee af, dan is een extra punt dus overbodig. Andere benamingen voor gedachtepuntjes zijn: beletselteken, ellips of doorlooppuntjes. Je kunt het teken op vijf verschillende manieren gebruiken: · Gedachtepuntjes geven een pauze aan En wie stond daar op de trap … Henk. ‘Show, don’t tell’, adviseren vrijwel alle schrijfboeken. Piet is niet ongelukkig (tell), maar voelt de tranen langzaam van zijn wang afdruppen (show). Waarom vertellen als je het kan laten zien? Hetzelfde geldt voor gedachtepuntjes: ze onderstrepen vaak wat de lezer toch al ziet of voelt. Gebruik ze niet enkel en alleen om de aandacht te vestigen. Schrijf dus liever: ‘Ik opende langzaam de voordeur. Eenmaal binnen staarde Henk mij vanaf de trap met grote ogen aan. Was hij niet in New York?’ · Gedachtepuntjes geven aan dat een opsomming onvolledig is Heineken, Amstel, Grolsch, Bavaria … Alle biermerken waren vertegenwoordigd. · Gedachtepuntjes geven aan dat een citaat onvolledig is ‘De zon is (…) een belangrijke ster.’ Hier is weggelaten: ‘in alle opzichten voor ons’. Om aan te geven dat een citaat onvolledig is worden doorgaans ook vierkante haakjes […] gebruikt. · Gedachtepuntjes geven aan dat een gedachte is weggelaten Heeft Gordon dan een geheime liefde … ? · Gedachtepuntjes geven aan dat een woord is afgebroken Ik heb godverd... al meer dan genoeg werk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Werktitel: Fallout Verwijderd | 2 | 30-05-2007 21:03 | |
Verhalen & Gedichten |
Het verhaal van de hulpsinterklaas en de witte Tim Verwijderd | 4 | 22-12-2006 23:10 | |
Verhalen & Gedichten |
Wie wint de verhalenwedstrijd? Verwijderd | 142 | 10-07-2006 11:11 | |
ARTistiek |
Het Grote Simple Art Topic V Verwijderd | 500 | 17-05-2006 07:23 | |
ARTistiek |
Nieuwe regels Knutselwerk, Simple Art en Fototopic Verwijderd | 11 | 13-03-2006 10:13 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Gootsteenontstopper Verwijderd | 10 | 13-12-2004 14:35 |