![]() |
|
De titel refereert naar dit gedicht van alluman. Als je het er niet mee eens bent dat ik je titel leen alluman, laat dat dan even weten. Ik vond jouw gedicht zo bijzonder dat ik het niet kon laten. Excuus voor de puntjes, ik had geen zin in de code-tag.
Tokio of wat ik wil doe mij maar een nieuw werelddeel met popmoderne mensen een meisje dat me mag in een fonkelend frisse stad misschien zal ik het nooit vinden omdat het werk is waar niemand aan mag beginnen van god of weet ik wie we worden te wakker gedompeld in waterig nachtlicht dat de straten overstroomt en ons overspoelt ...........verspoelt ...............spoelt het is net het wezen van ziek zijn maar dan beter dus zoek ik koortsig tussen de wereldzeeën lang leve de verbeelding die laat me met de metro door Tokio gaan kom maar naast me zitten aan een bar met je arm al om me heen en vergeet niet je ideeën mee te nemen als ik verzink in verhalen die we vergaten kwijt te raken vergeet niet te praten doe mij maar een hand om verbeten vast te klampen terwijl ik weet dat ik weer beter word en je dan los zal laten Groningen, 15 november 2006 Laatst gewijzigd op 16-11-2006 om 22:35. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Wtf? ![]() Over je gedicht, er zitten prachtig mooie stukjes in, zoals popmoderne mensen, we worden te wakker, aan een bar met je arm al om me heen, doe mij maar een hand om verbeten vast te klampen. De rest dat weet ik nog niet zo goed, vind deze minder dan andere dingen die ik al van je gelezen heb.
||
Citaat:
![]() Verder vond ik het een fijn gedicht om te lezen. Er zitten zeker mooie stukjes in, toch ben ik er nog niet uit of ik het in het geheel wel echt speciaal vind (zoals ik vaak gewend ben bij jouw gedichten). Ik heb nu ook geen tijd om het helemaal uit te pluizen, ik zal proberen om dat nog een andere keer te doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hé Reynaert, laat Tokio nu de metropool zijn die mijn verlanglijstje topt. ![]() Mocht je mijn mening willen, dan geef ik je die graag via pm. Laatst gewijzigd op 17-11-2006 om 08:51. |
![]() |
||
Ik vind het een mooi gedicht, speciaal op een of andere manier. Hij leest soepel en wat zweverig, wat me wel bevalt bij dit gedicht. Soms is het wel wat jammer dat het de hele tijd zo soepel gaat, dan zie ik toch liever een zin of strofe wat op een schokkende manier de betekenis van het hele gedicht verandert en waar je nog uren naar kan staren en over kan malen... of zoiets. Niet dat ik nu niet over alle woorden en zinnen nadenk, maar dat blijft toch wat kalmpjes zegmaar, even vloeiend als het gedicht zelf. (Ik zie er genoeg diepgang in dus, daar ligt het niet aan)
Citaat:
Ja, je hebt het over verbeelding en sarcasme vast ook wel, maar de plotselinge benoeming ervan trekt me niet. Voor de rest is het gewoon een ontzettend tof 'speciaal' gedicht ![]() "doe mij maar een nieuw werelddeel met popmoderne mensen" "we worden te wakker gedompeld in waterig nachtlicht" "vergeet niet je ideeën mee te nemen als ik verzink" ![]() Ohja, de laatste strofe vind ik wat cliche, daar mag je van mij wel wat dingen schrappen, vooral de tweede regel. Ik denk dat "doe mij maar een hand" een geweldig slot zou zijn, of misschien nog iets uit de laatste regels van die strofe. Er schiet me opeens iets te binnen, is dit gedicht toevallig ook wat geinspireerd op "Lost in translation"?
||
Citaat:
||
Citaat:
De ziekte-beter worden is me nieteens zo bijzonder sterk opgevallen, voor mij sprong vooral het 'gedompeld in water slaperig wakker worden'. Dat deed me ook erg sterk denken aan Lost in Translation. Ik denk dat ik wel ongeveer de link met die film begrijp, maar je uitleg wil ik zeker horen ![]() Oh, ik zie nu pas dat Porcelain ook al heeft gereageerd. Ik vind het inderdaad ook net een droom, en dat inzomen op dat nieuwe wereldeel ![]()
||
Verwijderd
|
Ik geef toch maar even hier commentaar. Misschien dat het anderen ook kan inspireren.
Citaat:
Je zegt dat je de sfeer niet goed uit de verf krijgt. Ik denk dat ik het op een aantal punten anders had aangepakt. Let wel, dat is mijn stijl, jij hebt weer je eigen manier waarop je je dichterlijke gereedschap inzet. 1. Zintuigen Een groot verschil tussen mijn gedicht en de jouwe, betreft het gebruik van zintuigen. Ik heb - zo kort als mijn gedicht ook is - geprobeerd om alle zintuigen aan te spreken. En op een zo originele, aansprekende manier. Die zintuiglijkheid maakt dat ik (en ik ga even uit van mezelf als lezer, omdat ik niet over de interpretatie van anderen kan spreken) het gevoel met alle zintuigen 'ervaar'. Die zintuiglijkheid mist nog een beetje in je gedicht. Naar mijn mening vertel je nog teveel wat de lezer zou moeten voelen, in plaats van dat je het laat zien, laat voelen. "Show, don't tell," gaat het credo. Hoe? Door met pakkende, originele en tegelijk voor iedereen herkenbare beelden te schrijven. Let op: het meot geen puzzel worden. Vaak zie je dat mensen zo in originaliteit verdwijnen, dat het voor anderen niet meer herkenbaar is. 2. Ongedefinieerde 'grootheden' Ik lees nogal wat woorden als 'werelddeel', 'stad', 'wezen', 'wereldzee' en meer van dit soort, wat ik noem, attenderende begrippen. Attenderend, omdat het vrij algemene termen zijn die niet echt tot de verbeelding spreken. Of in ieder geval minder. Als ik bijvoorbeeld 'stad' lees, dan wil ik weten wat voor stad. Groot, klein, oud of nieuw? Dat kun je oplossen met bijvoeglijke naamwoorden, zoals jij hebt gedaan ('fonkelend frisse stad'). Daar is op zich niets mis mee, maar probeer het aantal bijvoeglijke naamwoorden te beperken. Het haalt de vaart uit je tekst en het is toch niet hetzelfde als gewoon het juiste woord. Als je veel bvnw nodig hebt, dat heb je waarschijnlijk niet het juiste zelfstandige naamwoord, zeg ik altijd maar. Persoonlijk heb ik er dus een voorkeur voor dat de eigenschappen deel van het woord zijn. Je kunt het ook oplossen met een deel-voor-geheel vergelijking. Noem niet een stad, maar beschrijf een straat of een stoep op een tekenende manier: 'fonkelende flats'. 3. Richting (pointe) Misschien heb ik hem gemist, maar volgens mij zit er geen duidelijke pointe in. Ik lees wel een lijn, maar niet echt een verrassend eind. Op zich hoeft dat niet, maar in dit gedicht heb ik een beetje het gevoel te blijven dobberen. 4. Interpunctie Woorden hebben betekenis, maar interpunctie maakt dat de woorden onderling nog meer betekenis krijgen. Met punten en komma's, streepjes en ander gereedschap kun je een hele hoop leukigheden scheppen. Ik zou dat wat meer hebben ingezet in je gedicht. Tot zove. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Vergeet niet: jij hebt je eigen stijl, probeer vooral jezelf te blijven. Laatst gewijzigd op 17-11-2006 om 22:12. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Bovenstaande klopt ten dele. Dit zijn inderdaad dingen die ik anders zou doen. Tegelijk vergelijk ik het met mijn eigen gedicht, die Reynaert als inspiratiebron noemt (zie openingspost). Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
*plop* Weg is het laatste restje respect voor Aluman. Bewust beledigend worden, het niet uit willen praten in prive, niet in het openbaar, om het vervolgens in het openbaar zonder reden weer op te rakelen om mijn reputatie te besmeuren. Je bent echt een zielige man.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar de vraag had moeten zijn: Vertel eens wat over?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #83 deel 2 Verwijderd | 500 | 01-03-2011 22:43 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #83 Geel | 500 | 23-02-2011 15:05 | |
Verhalen & Gedichten |
Archieftopic: wie schreef wat wanneer? Verwijderd | 17 | 01-02-2007 11:59 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 | |
Psychologie |
Geen zin in de 'standaard levensloop' joopie | 47 | 24-02-2003 10:31 | |
Drugs & Alcohol |
Flippen! Junkfood Junkie | 18 | 11-06-2002 13:19 |