Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2006, 11:11
FatalButterfly
FatalButterfly is offline
Hoi.. zoals je ziet aan t onderwerp gaat t over rode lettertjes op je bankrekening
Daar heb ik een hoop van en kom er maar niet af... ik probeer van alles maar nog heb ik meer uitgaven ( rekeningen) dna inkomen (studifinanciering) ik zit dagelijks op school van bijna 8 uur tot 4, in t weekend moet ik een paard verzorgen, en een bijbaantje kan er niet bij... en tipt ook nit aan die ene dag dat ik zou kunnen werken, avondschool zit er al helemaal niet in omdat ik al de hele dag op school zit.. wie o wie heeft een tip of kan me een beetje helpen?
Oud 08-11-2006, 11:17
Balance
Balance is offline
Zet al je inkomsten en uitgaven eens op een rijtje dan?

En waarom kan je doordeweeks 's avonds niet een paar avonden werken? En kan je het verzorgen van je paard niet anders 's avonds doen en op zondag, zodat je op zaterdag kan werken?
En die ene dag tikt heus wel aan hoor. Elke zaterdag 8 uur werken is 32 uur per maand. Bij een salaris van bijvoorbeeld 6 euro vang je dan al bijna 200 extra per maand. En dat kan je goed gebruiken.
Oud 08-11-2006, 11:18
ganralph
ganralph is offline
als je recht hebt op studiefinanciering heb je ook recht op een maandinkomen van +/- 780,- samengesteld uit beurs en lening. daarbovenop evt een ouderlijke bijdrage. mocht je van 780,- je rekeningen niet kunnen betalen, dan moet je eens kritisch kijken naar je uitgavenpatroon

als je niet wil lenen dan zul je een keus moeten maken mbt je paard, school en bijbaantje.

het kan allemaal best, als je het maar echt wil...
Oud 08-11-2006, 11:20
FatalButterfly
Klopt ja! maar dan heb ik ook nog het probleem dat ik nergens aangenmen word, voor ik deze opleiding begon ben ik 4 jaar lang bezig geweest met werk vinden, toen uiteindelijk heb de sociale dienst op hun kosten mij toen terug gestuurd naar school en van daaruit zelf ene nieuwe opleiding aangevraagt, op het moment doe ik administratief medewerkster, maar zelfs voor de vakkevullers kom ik niet aan bak, daar ben ik weer te oud voor, voor kassa medewerkster ook, verder sta ik ingeschreven bij wat uitzendburos maar die hebbe alleen maar vaste banen en banen waar k dus andere opleidingen voor nodig heb, zodra ik thuis ben maak ik ff een lijstje over me inkomsten en uitgaven, want ik zit nu namelijk op school, en ga zo naar huis
Oud 08-11-2006, 11:39
Lotte
Lotte is offline
Doe je je piercings e.d. uit als je gaat solliciteren en werken? Lijkt me wel hoor maar managers hebben liever niet iemand die er voor burgermensen shockerend uit zou kunnen zien.. Verder neemt Albert Heijn wel mensen van 20 aan dacht ik en bij de Lidl zie ik ook altijd oudere mensen zitten. En tja.. je kan altijd nog een krantenwijk nemen of in een magazijn/fabriek gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 11:41
T_ID
T_ID is offline
Als je gaat solliciteren zoals je op je eigen site staat ben je op voorhand kansloos, bedenk dat goed.

Als je een opleiding voor het voeren van administraties voert dan kun je overwegen dat als bijbaan te doen. Schaf een pakket als Exact of Snelstart aan en benader een paar startende ondernemers of je ze hun adminstratieve zorgen voor een appel en een ei, lees: 20-40 euro per uur afhankelijk van wat je voor ze gaat doen, uit handen kan nemen.

Uitzendbureau's zijn gewoon kut en hebben nooit iets, je moet zelf een krant erbij pakken en reageren op advertenties die je daarin ziet staan.
Oud 08-11-2006, 12:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
FatalButterfly schreef op 08-11-2006 @ 12:20 :
Klopt ja! maar dan heb ik ook nog het probleem dat ik nergens aangenmen word, voor ik deze opleiding begon ben ik 4 jaar lang bezig geweest met werk vinden, toen uiteindelijk heb de sociale dienst op hun kosten mij toen terug gestuurd naar school en van daaruit zelf ene nieuwe opleiding aangevraagt, op het moment doe ik administratief medewerkster, maar zelfs voor de vakkevullers kom ik niet aan bak, daar ben ik weer te oud voor, voor kassa medewerkster ook, verder sta ik ingeschreven bij wat uitzendburos maar die hebbe alleen maar vaste banen en banen waar k dus andere opleidingen voor nodig heb, zodra ik thuis ben maak ik ff een lijstje over me inkomsten en uitgaven, want ik zit nu namelijk op school, en ga zo naar huis
Je moet er wel representatief uitzien. En zoals Lotte al zegt: als je net zo gekleed en vol make-up naar een sollicitatie gaat, dan heb je idd weinig kans. Dus probeer je anders te kleden. Geen Gothic kleding en al helemaal geen gothic make-up.
Ga ook bij meerdere uitzendbureaus langs. Ik heb ook een tijd via uitzendbureaus gewerkt en kon eigenlijk best veel terecht. En zeker in deze periodes gaan uitzendbureaus hard op zoek naar mensen om te helpen met kerstpakketten enzo, dus ga juist nu erheen! Dat werk is voor alle leeftijden.
En blijf solliciteren, blijf proberen. En anders je uitgave patroon verminderen of bijlenen. Rood staan is iig een hele dure vorm van lenen, dus vermijd dat altijd!
Oud 08-11-2006, 16:36
marccc
marccc is offline
Citaat:
Lotte schreef op 08-11-2006 @ 12:39 :
Doe je je piercings e.d. uit als je gaat solliciteren en werken? Lijkt me wel hoor maar managers hebben liever niet iemand die er voor burgermensen shockerend uit zou kunnen zien.. Verder neemt Albert Heijn wel mensen van 20 aan dacht ik en bij de Lidl zie ik ook altijd oudere mensen zitten. En tja.. je kan altijd nog een krantenwijk nemen of in een magazijn/fabriek gaan werken.
Bullshit, De AH neemt geen volwassenen van 20 jaar aan. Zij neemt alleen personen van maximaal 18 jaar in dienst en de mensen die je er op de werkvloer derhalve ziet werken, zoals ik, werken er al een hele tijd en hebben een vast contract.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 17:13
Verwijderd
Dat is niet waar. Ze nemen best mensen van 20 jaar aan, maar dan verwachten ze wel wat ervaring.

Sowieso staan veel AH's nu weer te springen om personeel ('t verschilt wel per regio), en nemen daardoor graag studenten aan. (Als je goed over komt, willen ze je ook wel zonder ervaring, maar dan moet je wel laten zien dat je 't kan en zo bent ingewerkt.)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 17:36
marccc
marccc is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-11-2006 @ 18:13 :
Dat is niet waar. Ze nemen best mensen van 20 jaar aan, maar dan verwachten ze wel wat ervaring.

Sowieso staan veel AH's nu weer te springen om personeel ('t verschilt wel per regio), en nemen daardoor graag studenten aan. (Als je goed over komt, willen ze je ook wel zonder ervaring, maar dan moet je wel laten zien dat je 't kan en zo bent ingewerkt.)
Volgens mij is dat niet zo. In Maastricht zijn een aantal AH's gevestigd, en ook in deze filialen zie ik nauwelijks studenten werken die de symolische grens van 20 jaar gepasseerd zijn, ik studeer er vandaar. En bovendien krijg je, als AH een bijbaan is, nooit meer een vast contract aangeboden. Voorgaande geilustreerde praktijk is GEEN illussie, doch gebaseerd op interne ongeschreven regels van AH zelf. Uiteraard mogen franchisers hiervan afwijken (filiaalhouders niet). En aangezien de meeste vestingen filialen zijn, zie ik het donker in.

Het is gewoon moeilijk om IN HET ALGEMEEN een fatsoenlijke baan te vinden indien je een lage opleiding genoten hebt . Dat werk vergt immers meestal weinig vaardigheden en kan dan ook uitgevoerd worden door de veel goedkopere studenten van 16-20 jaar.

Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 17:51
Verwijderd
In Maastricht is het misschien anders - ik zie inderdaad ook vooral middelbare scholieren - maar zoals ik al zei; het verschilt per regio.

(En je hoeft me geen roll-eyes te geven, ik was niet sarcastisch, jij ook niet.)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:36
Lente
Lente is offline
misschien in een callcenter?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 20:31
PV
PV is offline
- ouders
- werken
- lenen
- minder uitgeven

dat zijn zo ongeveer je opties denk ik
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 23:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
coolz schreef op 08-11-2006 @ 18:36 :
Volgens mij is dat niet zo. In Maastricht zijn een aantal AH's gevestigd, en ook in deze filialen zie ik nauwelijks studenten werken die de symolische grens van 20 jaar gepasseerd zijn, ik studeer er vandaar. En bovendien krijg je, als AH een bijbaan is, nooit meer een vast contract aangeboden. Voorgaande geilustreerde praktijk is GEEN illussie, doch gebaseerd op interne ongeschreven regels van AH zelf. Uiteraard mogen franchisers hiervan afwijken (filiaalhouders niet). En aangezien de meeste vestingen filialen zijn, zie ik het donker in.

Het is gewoon moeilijk om IN HET ALGEMEEN een fatsoenlijke baan te vinden indien je een lage opleiding genoten hebt . Dat werk vergt immers meestal weinig vaardigheden en kan dan ook uitgevoerd worden door de veel goedkopere studenten van 16-20 jaar.
Toch ben ik het niet helemaal met je eens, maar zoals een ander al zei ligt het heel erg aan de regio. Amstelveen/ AMsterdam en omstreken heeft een te kort aan werknemers waardoor de regels minder strak worden nageleeft , er moeten tenslotte wel mensen zijn. Ook worden er nog altijd bij ons vaste contract gegeven. Tuurlijk word er dan wel wat van je verwacht! DUH.
Maar het ligt aan de regio zoals eerder al gezegt.
Verder word er meer service verwacht van de supermarkten wat oudere studenten bieden ondanks misschien wat minder ervaring vaak wat meer services/ tonen volwassener dus ook hier gaat de komende tijd zeker een omslag in komen.
Oud 09-11-2006, 13:48
FatalButterfly
Citaat:
FatalButterfly schreef op 08-11-2006 @ 12:20 :
Ik heb maar recht op 360 euro, met de lening erbij iets van 511 euro dus ik denk da tik alleen maar kan dromen van 700 zoveel euro.. misschien als je uitwonend ben en dat ben ik dus niet
Oud 09-11-2006, 13:49
FatalButterfly
Citaat:
ganralph schreef op 08-11-2006 @ 12:18 :
als je recht hebt op studiefinanciering heb je ook recht op een maandinkomen van +/- 780,- samengesteld uit beurs en lening. daarbovenop evt een ouderlijke bijdrage. mocht je van 780,- je rekeningen niet kunnen betalen, dan moet je eens kritisch kijken naar je uitgavenpatroon

als je niet wil lenen dan zul je een keus moeten maken mbt je paard, school en bijbaantje.

het kan allemaal best, als je het maar echt wil...
ik heb dus de erkeerde gequote t was een antwoord op deze dus:
Ik heb maar recht op 360 euro, met de lening erbij iets van 511 euro dus ik denk da tik alleen maar kan dromen van 700 zoveel euro.. misschien als je uitwonend ben en dat ben ik dus niet
Oud 09-11-2006, 14:03
Sawna
Sawna is offline
Citaat:
FatalButterfly schreef op 09-11-2006 @ 14:49 :
Ik heb in totaal 500 p/maand ongeveer, ik ben uitwonend en moet verzekeringen en opleiding zelf betalen en nog eten natuurlijk. Dat kan net.

Ik begrijp dat je thuis woont? Waarom zou je het dan in godsnaam niet redden?
Oud 09-11-2006, 14:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ok, daar had ik niet aan gedacht, maar dat die 200+ die een uitwonende extra heeft is bedoeld voor de bijkomende kosten van het op jezelf wonen (voornamelijk je huur).

maar zou je van die 511,- echt niet rond kunnen komen?
Oud 09-11-2006, 14:54
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 09-11-2006 @ 15:37 :
maar zou je van die 511,- echt niet rond kunnen komen?
Als je thuiswoont moet dat gewoon kunnen.

@ TS: Post je uitgaven eens?

Laatst gewijzigd op 09-11-2006 om 15:05.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 15:20
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Hoe kan dat dan?
Je ontvangt als thuiswonende studiefinanciering zonder lening van €360.
Ik krijg de basisbeurs + het maximaal aanvullende bedrag en ik krijg 298 euro.

Maargoed, als je incl. lening € 511 binnenkrijgt dan moet je volgens mij als thuiswonende makkelijk rond kunnen komen.

Volgens mij is het handig als je even je uitgaven post.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 15:45
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
mar87 schreef op 09-11-2006 @ 16:20 :

Denk het niet, dat ontvang je uitwonend niet eens. (of bedoel je inclusief aanvullend?) Ik snap trouwens echt niet hoe je met 360 euro niet rondkomt als je thuiswoont.
Oud 09-11-2006, 15:55
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 09-11-2006 @ 16:45 :
Denk het niet, dat ontvang je uitwonend niet eens. (of bedoel je inclusief aanvullend?) Ik snap trouwens echt niet hoe je met 360 euro niet rondkomt als je thuiswoont.
Dat bedrag krijgt TS ja, dat heb ik overgenomen en dat is waarschijnlijk inclusief aanvullend. Maar dan nog klopt het niet omdat je inclusief aanvullend max. 298 euro krijgt. (thuiswonenden)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 16:32
Ivo
Ivo is offline
Thuiswonend kun je max 298 euro ontvangen zonder lening. Krijg je niet maximaal aanvullend dan worden je ouders geacht dit bedrag verder aan te vullen (maar het kan zijn dat je ouders hiervoor te gierig zijn en het niet aanvullen, dan zul je een baantje moeten zoeken of gaan bijlenen)
Daarboven op ook nog 34 euro zorgtoeslag. Zit je op 332 euro per maand aan inkomsten als je maximaal aanvullende beurs hebt. En dat is in elk geval ruim voldoende voor 126,60 euro collegegeld, circa 100 euro verzekering en dan heb je dus nog ongeveer 105 euro per maand over voor boeken e.d. Bij een gemiddelde studie heb je niet jaarlijks 1200 euro aan kosten voor boeken e.d. dus houdt je ook nog wat over voor bijvoorbeeld kleding. Wil je graag in luxe leven en ben je te lui om daarvoor te gaan werken, dan moet je nog wat bijlenen. Zonder er iets voor te hoeven doen, kun je als student dus een inkomen van 511 euro stufi en 34 euro zorgtoeslag krijgen. Dat lijkt mij meer dan voldoende voor een thuiswonende student. Red je het daar niet mee, dan moet je in mijn ogen eerder kritisch naar je uitgavenkant kijken dan naar de inkomstenkant van je financiele patroon.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 18:20
Verwijderd
Volledig mee eens.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 00:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mar87 schreef op 09-11-2006 @ 16:20 :
If only... Mag het ook € 89,24 zijn? Wat GVDK zelfs lager is dan de tegemoetkoming van op de middelbare school.
Oud 10-11-2006, 07:46
mar87
mar87 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-11-2006 @ 01:15 :
If only... Mag het ook € 89,24 zijn? Wat GVDK zelfs lager is dan de tegemoetkoming van op de middelbare school.
Ik had het over inclusief aanvullend......
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 11:52
FatalButterfly
Nou ik kom WEL rond van dat geld ik heb hem denk ik cverkeerd uitgelegt
Mijn probleem is dus dat ik dankzij studifinanciering vorig jaar een half jaar ZONDER inkomen heb gezeten, daar is die roodstatus dus mijn uitgaven bleven er dus wel maar had geen inkomen, ik heb een studenten crediet waar ik dan tot de 1000 rood kan staan en daar zit ik dus ruim overheen nu, ik heb dat half jaar wel met terug werkende kracht gehad maar ruim niet van wat ik nu rood sta, dus het probleem is al het geld wat ik nu krijg komt er bij maar gaat er dus ook weer gelijk af... zo heb ik hem nu wel goed uitgelegT?
Oud 11-11-2006, 12:13
Anika
In dat geval moet je gewoon tijdelijk wat meer geld bij elkaar zien te krijgen totdat je genoeg hebt, en ik denk dat de enige oplossing een baantje is. Als je doordeweeks geen tijd hebt zul je misschien in de vakanties fulltime moeten gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 17:55
Hagel
Hagel is offline
Gewoon werken, klaar.
Oud 12-11-2006, 09:35
Gothic
Gothic is offline
ga bij mise en place langs, horecauitzendbureau, neemt in principe iedereen aan. Je geeft zelf of wanneer je werkt, je begint op 6 euro...
Oud 14-11-2006, 08:36
Kaater
Kaater is offline
Citaat:
Ivo schreef op 09-11-2006 @ 17:32 :
Thuiswonend kun je max 298 euro ontvangen zonder lening.
Dat is niet waar. Ik kreeg vorig rond de 360 euro stufi, terwijl ik ook thuis woon.
Oud 14-11-2006, 15:29
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Kaater schreef op 14-11-2006 @ 09:36 :
Dat is niet waar. Ik kreeg vorig rond de 360 euro stufi, terwijl ik ook thuis woon.
In dat geval heb je waarschijnlijk ook een gedeelte als lening gehad. Heb je dat niet bewust gehad, dan heb je nu de IB-groep van z'n beste kant leren kennen, namelijk het maken van fouten.
Als je leest heb ik het alleen over basis+aanvullende beurs, dus dat gedeelte wat omgezet wordt in een gift nadat je je diploma hebt gehaald. Als je ook een gedeelte bijleent kun je als thuiswonende student maximaal ongeveer 500 euro per maand ontvangen. Het lening-deel moet je dan wel na je studie terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 18:19
Kaater
Kaater is offline
Nee hoor, ik weet echt 100% dat het puur aanvullende beurs is. Dan daarbij ben ik een van de 4 mensen uit mijn klas die dit hebben. Ik heb de brieven vaak genoeg doorgenomen
Oud 14-11-2006, 19:43
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Kaater schreef op 14-11-2006 @ 19:19 :
Nee hoor, ik weet echt 100% dat het puur aanvullende beurs is. Dan daarbij ben ik een van de 4 mensen uit mijn klas die dit hebben. Ik heb de brieven vaak genoeg doorgenomen
Erg vreemd. Ik krijg de maximale beurs zónder lening en dat is toch echt basisbeurs € 89,24 + aanvullende beurs €209,19 = €298,43

Is die € 360 niet op de een of andere manier voor uitwonend dan ofzo??
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 21:40
Kaater
Kaater is offline
Nee ik woon thuis, net als de rest van die mensen. Staat ook aangegeven op het formulier.
Oud 15-11-2006, 10:09
biep
biep is offline
Citaat:
FatalButterfly schreef op 08-11-2006 @ 12:11 :
Hoi.. zoals je ziet aan t onderwerp gaat t over rode lettertjes op je bankrekening
Daar heb ik een hoop van en kom er maar niet af... ik probeer van alles maar nog heb ik meer uitgaven ( rekeningen) dna inkomen (studifinanciering) ik zit dagelijks op school van bijna 8 uur tot 4, in t weekend moet ik een paard verzorgen, en een bijbaantje kan er niet bij... en tipt ook nit aan die ene dag dat ik zou kunnen werken, avondschool zit er al helemaal niet in omdat ik al de hele dag op school zit.. wie o wie heeft een tip of kan me een beetje helpen?
een paard heb je toch in 3/4 uurtjes wel verzorgd? kun je de rest van de dag nog werken.
Desnoods ga je kranten lopen of bij de TPG werken? Call centers kun je ook nog doen, daar hoef je niet representatief voor te zijn.
Oud 15-11-2006, 10:40
Balance
Balance is offline
Je woont nog thuis en je krijgt 360 euro studiefinanciering? Heb je je uitgaven al eens op een rijtje gezet dan om te kijken waar het allemaal heen gaat?
Oud 15-11-2006, 21:06
paco de taco
paco de taco is offline
Inderdaad, als je 1 opleiding doet moet je toch makkelijk een baantje erbij kunnen doen.
Zoiezo zou je sóchends een krantenwijk kunnen pakken, scheeld je al een hoop in de maand. Als je dat bedrag iedere maand gebruikt om je schulden af te betalen ben je er zo vanaf.
En daarna dat bedrag gewoon sparen, dan heb je ook wat achter de hand als het nodig is.
En in de zomer zijn er fabrieken zat die fulltime vakantiewerkers nodig hebben, als je dat 2 maanden doet dan kun je echt flink wat sparen.
Je moet er alleen wel iets voor doen
Oud 24-11-2006, 17:59
Vice
Vice is offline
Ik ben zelfs nog op mijn 21e nog aangenomen als kassa medewerkster.
Reageren

Regels voor berichten