Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2006, 16:39
Sanctus
Sanctus is offline
Ik had nog wat onbeantwoorde vragen over GLTC.

* Waar ligt de nadruk op bij de verschillende universiteiten?
* Hoeveel eerstejaars GLTC heeft elke universiteit?
* Is GLTC in het Engels?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2006, 17:32
Verwijderd
Vraag 3: nee, behalve soms in de masterfase en bij losse vakken.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 18:39
Verwijderd
Wat leuk , ik hou van vragen beantwoorden , al weet ik natuurlijk niet alles van alle universiteiten:
* Waar ligt de nadruk op bij de verschillende universiteiten?
Bij de UvA ligt de nadruk erg op de taalkunde. Nijmegen deed volgens mij veel met archeologie enzo. Leiden was geloof ik erg van de oude geschiedenis enzo en Groningen was een beetje van alles (al is dat eigenlijk overal). Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit, maar bij de UvA krijg je bijvoorbeeld geen Laat-Christelijk en NeoLatijn bij GLTC (wel bij LTC en je kan het er op zich wel bijdoen als je graag wil).
* Hoeveel eerstejaars GLTC heeft elke universiteit?
Bij de UvA waren nu best weinig eerstejaars, maar dat verschilt per jaar. Leiden schijnt best veel eerstejaars te hebben, een stuk of 40 ofzo, maar daar vallen er dan altijd wel weer een boel van af. De VU had dit jaar meer eerstejaars dan wij, een stuk of 20 geloof ik, maar ze hebben ook wel jaren gehad met echt super weinig studenten (1 jaar zelfs maar eentje).
* Is GLTC in het Engels?
Bij ons is het bijna allemaal in het Nederlands. Al zijn commentaren enzo wel in het Engels. Maar boeken enzo tot nu toe niet. Ik keek er helemaal van op toen er wat pagina's uit boeken in het Engels stonden in onze nieuwe syllabus voor Latijnse Taalkunde .
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 20:54
Belgarath
Belgarath is offline
Waar de nadruk in Groningen op ligt? Geen idee eigenlijk. Die mag Chaucus beantwoorden. In elk geval alleen op "heidens" grieks en latijn. Nijmegen biedt ook christelijke kant van de latijnse/griekse literatuur aan. In Groningen krijg je geen Neolatijn en Middeleeuws Latijn bij GLTC maar beide kunnen wel als bijvak gekozen worden.

Groningen heeft ongeveer 10-15 eerstejaars. De meeste vallen pas af na het eerste jaar. Mijn jaar is met 15 begonnen en telt nu nog 6 geloof ik.

GLTC is in het Nederlands in Groningen. Wij hebben wel veel engelstalige boeken. De grammaticaboeken zijn in het nederlands, de boeken voor filosofie, latijnse literatuurgeschiedenis, archeologie en commentaren en vertalingen bij teksten zijn vaak in het engels. Ik had vorig jaar een duitstalig boek voor griekse literatuurgeschiedenis, maar daar is dan wel weer een nederlandse samenvatting van gemaakt door ouderejaars. Dit semester gebruiken we een tekstenboek met aan de rechterkant grieks/latijn en een franse vertaling ernaast. Daar heb je werkelijk geen bal aan, want die fransen verprutsen alle constructies. Gelukkig zijn er wel anderstalige vertalingen op internet of in de bieb verkrijgbaar. Het gaat er bij dat soort boeken meer om dat je de griekse of latijnse tekst hebt en als daar dan toevallig een commentaar en/of vertaling bij in staat dan is dat alleen maar mooi meegenomen.
Oud 06-11-2006, 21:14
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 06-11-2006 @ 21:54 :
Waar de nadruk in Groningen op ligt? Geen idee eigenlijk. Die mag Chaucus beantwoorden. In elk geval alleen op "heidens" grieks en latijn.
Bij Grieks heeft men in t onderzoek geloof ik vooral Hellenistische poëzie op de korrel en ik bij Latijn Apuleius.
Natuurlijk krijgen andere schrijvers tijdens de studie ook voldoende aandacht, maar dit zijn de belangrijkste onderzoeksgebieden
Oud 06-11-2006, 21:46
docent
docent is offline
Citaat:
Dit semester gebruiken we een tekstenboek met aan de rechterkant grieks/latijn en een franse vertaling ernaast. Daar heb je werkelijk geen bal aan, want die fransen verprutsen alle constructies.
Die Budé's zijn juist heel handig! Als je de letterlijke vertaling niet begrijpt, kun je in dat soort boeken zien wat er inhoudelijk bedoeld wordt! Leve de Budé's! (p)
Oud 06-11-2006, 21:49
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
docent schreef op 06-11-2006 @ 22:46 :
Die Budé's zijn juist heel handig! Als je de letterlijke vertaling niet begrijpt, kun je in dat soort boeken zien wat er inhoudelijk bedoeld wordt! Leve de Budé's! (p)
Loeb
Oud 06-11-2006, 21:49
docent
docent is offline
natuurlijk
Oud 06-11-2006, 21:51
docent
docent is offline
i.p.v. (p), bedoelde ik dus!
En ja, om eerlijk te zijn ben (ook) ik sneller geneigd een Loebje te pakken...
Oud 07-11-2006, 12:16
Verwijderd
Wij hebben qua afvallers overigens wel een pechjaar. Eén meisje al meteen de eerste dag af (die vond het toch maar niets voor haar, terwijl we alleen nog een inleidend praatje hadden gekregen, dus hoe die zich op de studie georiënteerd had is mij ook een raadsel...), een ander meisje kon het niet combineren met haar werk (had al rechten gestudeerd), nog een ander meisje besloot toch dat ze maar liever wilde gaan werken i.p.v. nog 4 jaar studeren (ze had al vrijetijdswetenschappen gestudeerd) en een ander meisje (deed LTC; alleen Latijn, maar wel Middeleeuws- en NeoLatijn) is twee weken geleden afgevallen, maar niemand weet waarom. En volgens mij is er nog iemand afgevallen, maar was dat zo vroeg in het jaar dat ik me diegene eigenlijk niet meer kan herinneren . Nu zijn we nog met 10 mensen GLTC en eentje LTC. Wel nog een boel minor en keuzevak mensen, dus dat is wel leuk .

En idd, lang leve Loeb . Maar ik vind het wel een beetje jammer dat er geen commentaren in staan. Vertaling is handig, maar Oxford is beter voor de commentaren...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 22:06
docent
docent is offline
Sancte(!),
Wil je Klassieken gaan studeren?
Ben je al bij open dagen geweest?
Oud 14-11-2006, 14:55
Sanctus
Sanctus is offline
Ja, waarschijnlijk wel. Ik ben laatst in Groningen bij een half uurtje voorlichting geweest, dus dat kun je niet echt een open dag noemen. Ik ben van plan om op 7,8 december naar 'een dag student' in Groningen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 16:11
Verwijderd
Sanctus, als je een keertje mee wil lopen bij de UvA hoor ik het van je he?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 16:15
Sanctus
Sanctus is offline
Ja, alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 17:37
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 14-11-2006 @ 15:55 :
Ja, waarschijnlijk wel. Ik ben laatst in Groningen bij een half uurtje voorlichting geweest, dus dat kun je niet echt een open dag noemen. Ik ben van plan om op 7,8 december naar 'een dag student' in Groningen te gaan.
Ik zal je foto tegen die tijd nog even goed bekijken
Oud 24-11-2006, 16:23
patrik594
patrik594 is offline
Ik heb dinsdag in Nijmegen een meeloopdag GLTC gehad. Sinsdien ben ik helemaal verkocht aan de studie . Ik vond de klassieke talen al meteen vanaf het begin leuk. Vooral Grieks is mijn passie! Behalve de KT vind ik bètakant echter ook heel erg leuk en ik heb echt heel erg lang zitten twijfelen, wat het uiteindelijk zal worden.

Nadat ik dit jaar de studiebeurs in Utrecht had bezocht, dacht ik dat ik beter toch maar een technische studie zou kunnen doen, omdat het "zonde" zou zijn als ik GLTC zou studeren. Tevens vond ik het toen ook wel belangrijk veel geld te verdienen, maar sinds ik dus die meeloopdag heb gevolgd, ben ik helemaal overtuigd.

Ik ga nu zéér zeker GLTC studeren, daar ligt gewoon mn hart . Ik ben nu zelfs nog meer overtuigd deze studie te doen, omdat ik van mijn school een erg aanlokkelijk aanbod heb gekregen, nadat de directie erachter was gekomen dat ik GLTC wil studeren.

Nu resteert alleen nog de vraag, waar ik het wil studeren ( al heb ik daar nog 1,5 jaar voor, omdat ik nog in de 5e zit ). Ik ga ook nog naar A'dam en Leiden, maar als het daar ongeveer gelijk is als in Nijmegen, wordt het zéker Nijmegen, omdat de mensen daar echt súper aardig waren, ik me er op mijn gemak voelde en het de dichtsbijzijnde Uni is, waar je het kunt studeren. Ik woon namelijk in zuid-limburg.

edit: mensen uit A'dam of Leiden die GLTC studeren, en mij in de loop van dit of volgend jaar willen "begeleiden" tijdens een meeloopdag zijn dus 'gewenst'

Laatst gewijzigd op 24-11-2006 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 22:28
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 24-11-2006 @ 17:23 :

Ik ga nu zéér zeker GLTC studeren, daar ligt gewoon mn hart . Ik ben nu zelfs nog meer overtuigd deze studie te doen, omdat ik van mijn school een erg aanlokkelijk aanbod heb gekregen, nadat de directie erachter was gekomen dat ik GLTC wil studeren.

Hoi,

Wat was dat aanbod van jouw school dan?

Groet Sanctus
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 18:06
Verwijderd
@ patrik594: ik studeer nu aan de uva in het eerste jaar, dus als je mee wil lopen, moet je me maar even pm'en, dan kunnen we een afspraak maken.
Goeie keuze !
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 18:24
patrik594
patrik594 is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 24-11-2006 @ 23:28 :
Hoi,

Wat was dat aanbod van jouw school dan?

Groet Sanctus
Haha! Nou, als ik ervoor kies leraar te worden ( in het begin ) betaalt de studie van al mijn studiejaren het collegegeld. Voorwaarde is dus wel dat ik de studie afmaak en voor elk jaar, dat ik collegegeld heb gekregen een jaar op school kom werken . Dat kan ik dus niet afwijzen...
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 18:38
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 25-11-2006 @ 19:24 :
Haha! Nou, als ik ervoor kies leraar te worden ( in het begin ) betaalt de studie van al mijn studiejaren het collegegeld. Voorwaarde is dus wel dat ik de studie afmaak en voor elk jaar, dat ik collegegeld heb gekregen een jaar op school kom werken . Dat kan ik dus niet afwijzen...
Voor de klas vanaf studiejaar 1?
Of moet je na t afstuderen een aantal jaren voor de klas?
Oud 25-11-2006, 18:57
patrik594
patrik594 is offline
Na het afstuderen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 21:03
Sanctus
Sanctus is offline
Grappig aanbod. Is dat echt serieus ?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 23:46
Verwijderd
Leuk aanbod, maar ik zou toch mijn keuze daar niet op baseren hoor. Je moet je wel beseffen dat je eerst 4/5 jaar moet studeren en daarna dus 4/5 jaar werken. Dat betekent wel dat je pas over meer dan tien jaar kan doen wat je wil.. Dus ik zou er nog maar even goed over nadenken!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 00:40
patrik594
patrik594 is offline
Ja, dat aanbod is héél serieus en het gaat gewoon door, tenzij ik opeens van mening verander... Mijn school hecht aan zulke "investeringen" veel waarde en het is bij enkele andere vakken in het verleden al een paar keer gebeurd.

Ik doe het dus echt niet (alleen) voor het geld : ik doe het omdat ik èn de talen èn lesgeven leuk vind. Ik vind het gewoon leuk aan mensen uit te leggen, hoe de grammatica in elkaar zit( zo heb ik iemand helemaal bijgespijkerd omdat hij vanaf de 5e tóch weer Grieks wilde volgen, nu is hij helemaal bijgewerkt).
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 12:18
tinustijger
tinustijger is offline
Cool, je hebt je roeping gevonden! Kwou dat ik dat had..

greetz
Oud 26-11-2006, 18:11
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 26-11-2006 @ 01:40 :
Ja, dat aanbod is héél serieus en het gaat gewoon door, tenzij ik opeens van mening verander... Mijn school hecht aan zulke "investeringen" veel waarde en het is bij enkele andere vakken in het verleden al een paar keer gebeurd.

Ik doe het dus echt niet (alleen) voor het geld : ik doe het omdat ik èn de talen èn lesgeven leuk vind. Ik vind het gewoon leuk aan mensen uit te leggen, hoe de grammatica in elkaar zit( zo heb ik iemand helemaal bijgespijkerd omdat hij vanaf de 5e tóch weer Grieks wilde volgen, nu is hij helemaal bijgewerkt).
Ik vind het een grote stap. Je zit dus voor een aantal jaren vast aan die school (waarvan het de vraag is of ie als docent net zo leuk is als als leerling).
En je kunt amper op kamers gaan, omdat je toch weer terug zult moeten verhuizen voor je lessen (heb even gecheckt in je profiel naar je woonplaats).

Maar ik neem aan dat je heirover goed hebt nagedacht en met ouders overlegd enzo. Ach, ik ben misschien wel te sceptisch en te negatief over zulke constructies.
Oud 26-11-2006, 18:21
Morri
Morri is offline
@Patrik: moet je nu al aangeven of je op dit aanbod ingaat dan? Eerlijk gezegd zou ik nu nog niet vastleggen wat ik na mijn studie ga doen. Misschien lijkt lesgeven je tegen die tijd wel helemaalk niet meer leuk, of wil je toch liever iets anders.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:33
docent
docent is offline
Kun je niet beter afspreken dat je, áls je op je school komt werken, de school je per lesgeefjaar een jaar collegegeld teruggeeft?
Als je dan namelijk na je studie toch niet op school komt werken, zit niemand nog ergens aan vast: de school heeft dan nog geen geld uitgegeven en jij voelt je nergens toe verplicht. Als je wél komt werken, is (waarschijnlijk) de school blij en jij ook vanwege de smak geld die je dan krijgt.
Hoe kan trouwens de school jou na je studie een baan garanderen? Gaat er iemand met pensioen? En hoeveel jaar gaan ze jouw collegegeld betalen? Er zijn namelijk mensen die heel lang over hun studie doen!
Oud 26-11-2006, 21:05
patrik594
patrik594 is offline
Nee nee, ik zit er niet vast aan . Als ik het ga doen, dan wordt hets owieso pas volgend jaar geregeld, als ik 18 ben.

Ik zal het wat beter uitleggen:
School betaalt mijn studie (als "voorschot") en elk jaar dat ik op school ga werken is dan een "geschenk". Stel ik zou na mijn studie opeens toch besluiten niet naar mijn oude school terug te komen, omdat ik toch niet het onderwijs in wil/ergens anders meer verdien, dan kan ik gewoon het contract verbreken en heb ik 10jaar de tijd het geld, dat ze al betaald hebben, terug te betalen .

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

edit:
@docent: 2 van de 4 leraren KT zijn nu al ouder dan 50, eentje 56, als ik dus over een aantal jaren klaar ben met mijn studie, zal er dus zéker voor mij een baan vrij zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 13:24
Verwijderd
Oké, dat klinkt wel beter, máár zorg alsjeblieft dat je dit goed vastlegt (bij een notaris!!) want anders kan je nog wel eens flink in de problemen komen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten