Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je maar jong genoeg bent, kun je iedere taal vloeiend leren spreken (ik meen me van ATW-colleges te herinneren)(lang, lang geleden) dat de kritieke grens bij een jaar of 7/8 ligt. Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat mensen een toontaal vloeiend spreken dan Latijn, maar dat komt volgens mij ook weer door het grote verschil tussen Nederlands en de toontalen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wij weten ook niet precies hoe ze bijvoorbeeld Grieks spraken. We weten hoe ze bepaalde letters uitspraken, waar in de mond ze die uitspraken. Maar hoe groot hun toonverschillen waren (denk aan de acutus, gravis en circumflexus). Latijn is veel langer een gesproken taal geweest, ook nog in de middeleeuwen en daarna (tussen de elite). Maar ook daarvan weten we natuurlijk niet precies hoe alles werd uitgesproken in de oudheid. Er zijn natuurlijk wel reconstructies en dergelijke, maar precies zullen we het nooit weten omdat er geen oude Romeinen en Grieken meer over zijn om het aan te vragen en ze toen nog geen mooie opnametechnieken hadden. Ik kan nu ook merken dat iedereen bepaalde dingen anders uitspreekt. Zo hoorde ik een tijdje terug op college dat ze een tiental jaar geleden op de opleiding waren begonnen iedereen aan te leren /Caisar/ te zeggen ipv /Cesar/, maar toch had geen van ons dat ooit zo gehoord (en dat terwijl ik toch heel veel jonge leraren heb gehad die daar les hebben gehad). Sommigen spreken de 'v' (echte v dus, niet de u) uit als een 'w' en anderen gewoon als een 'v'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Latijns leren Ndimension | 60 | 05-02-2012 18:42 | |
Latijn zelf leren beheersen Verwijderd | 20 | 13-02-2007 14:21 | |
Een nieuw Gymnasium Master Corax | 35 | 08-11-2005 18:43 | |
Moeten KCV, Latijn en Grieks eigenlijk ook invoerd in HAVO-niveau? Verwijderd | 84 | 01-08-2005 13:43 | |
Keuze -Gurwl- | 19 | 28-02-2005 20:32 | |
Stel je moet kiezen, wat dan? Sikamikanico | 26 | 06-08-2001 16:35 |