Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2006, 15:01
Jones
Ik zit hier achter de computer van mijn zus en probeer haar on-board audio werkend te krijgen. De boxen doen het gewoon, alle schuiven en dergelijke staan goed maar toch krijg ik er geen geluid uit. Waar kan dit aan liggen?

De drivers heb ik van de bijgeleverde cd, ben op dit moment de nieuwste drivers van de website aan het downloaden maar dat gaat traaag.

Nog andere opties? Op tweakers heb ik iets gevonden over het wel of niet ingeschakeld hebben van front-audio. Kan dit een probleem zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2006, 15:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat zul je misschien in je BIOS kunnen vinden ?
Oud 29-11-2006, 15:52
Jones
Inmiddels de nieuwste drivers geinstalleerd, in de bios staat on-board-audio enabled en kan ik nergens iets vinden over front/back audio. De kast heeft wel openingen voor frontaudio maar er is niks geinstalleerd.

M'n zus heeft inmiddels de computerhandel opgebeld en die zeggen dat het toch aan de installatie ligt want toen zij de computer hebben getest deed alles het.

Met andere woorden, waar zit de fout?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 19:26
Gimme more beer
Met front-audio, bedoel je dan de frontspeakeruitgang of daadwerkelijk de contactjes aan de voorkant van je PC? Met andere woorden, doen de speakers het wél als je de stekkertjes achterin steekt?

Als in je BIOS onboard audio is ingeschakeld en je hebt de juiste drivers geïnstalleerd zou natuurlijk je onboard sound kapot kunnen zijn, maar hoe waarschijnlijk dat is, kan ik niet inschatten.

Ik heb ook een Gigabyte moederboard met onboard sound (al heb ik dat wel uitgeschakeld), kun je me eens vertellen welke drivers je exact hebt gedownload en geïnstalleerd?
Oud 29-11-2006, 19:53
Wammus
Wammus is offline
Ik heb hier ook een Gigabyte moederbord met onboard geluid.

Echt een en al ellende mee gehad. Van niet werkend tot spontaan wel werkend als ik de plugjes verkeerd om aansloot en dan nog kutgeluid ook. Sloot ik het weer goed aan dan deed het niets meer en na een week lang weet ik het hoeveel drivers proberen en kutgeluid aanhoren was ik het zat en heb ik maar een geluidskaart gekocht. Het gaat bij mij om een of andere realteck AC97 nogwat geluidchip.
Oud 29-11-2006, 22:09
Jones
Ik heb helemaal geen front-audio. Maar zag dat je het wel aan/uit kan zetten op het moederbord zelf. En vond op tweakers dat mensen nogal wat gezeik hebben gehad met front-audio en gigabyte moederborden. Vandaar.

Het kan dus volgens de computerhandel niet kapot zijn omdat ze het zelf een weekje geleden nog getest hebben. En in de tussentijd heb ik er alleen maar windows XP opgezet en wat andere troep.

De drivers die ik heb gedownloaden zijn gewoon de drivers van de gigabytesite.

@ Wammus: Er zit een of andere functie in het geluidsmenu'tje waarbij je de in/uitgangen anders in kan stellen, als ik dat gebruik kan ik van de inpoort een uitpoort maken en heb ik inderdaad erg erg erg slecht geluid. Maar dat lijkt me nou niet echt de oplossing. En ja, het gaat bij mij ook om de Realteck AC97 chip.

Wat kost een (goedkoop) geluidskaartje?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 09:43
J-roenn
J-roenn is offline
niet toevallig gemute staan ?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 09:54
Gimme more beer
Citaat:
Jones schreef op 29-11-2006 @ 23:09 :
Wat kost een (goedkoop) geluidskaartje?
Bijna niets. Kijk maar op Tweakers.Net.
Oud 30-11-2006, 10:54
dext0r
dext0r is offline
de jacks wel in het goede gaatje? :+

of staat digitale audio toevallig aangevinkt terwijl je dit niet hebt?
Oud 30-11-2006, 14:26
airbag
airbag is offline
Waarmee probeer je je geluid te testen? Het kan zijn dat je de codecs mist en je daarom niets hoort?

Als je nieuwe drivers van Gigabyte gebruikt heb je waarschijnlijk zo'n RealTek Sound Manager met een 'auto test' functie.. (bij mijn Gigabyte K8NU-SLI iig wel). Hij geeft ook aan welke boxen in welke plugjes zitten

Wanneer ik een keer geen geluid heb, heb ik m'n boxen verkeerd ingeplugd of staat hij op 'koptelefoon' als ik die heb omgewisseld met m'n 5.1 set (in ofwel de realtek manager, of die van windows zelf).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 16:08
Jones
@J-roenn: Nee, hij staat niet toevallig op mute.

@GMB: Ik denk dat het dat maar wordt dan.

@Dextor: Ja, de jacks zitten wel in het goede gaatje En nee, ik heb geen digitale audio aangevinkt staan.

@Airbag: Met de windows sounds, mp3s, en de RealTek soundmanager. Van alles dus. Het ligt echt niet aan het missen van codecs.

En hij geeft idd aan dat ik mijn boxen goed heb ingeplugd. Als ik alle software moet geloven is er niks aan het handje. Maar toch werkt het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten