Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2007, 19:09
Calyx
Calyx is offline
Ik ben een meisje van 17 en al zo'n 1,5 jaar niet meer ongesteld.. Ik weet niet hoe dat komt.. (ben op mijn 14e voor het eerst gaan menstrueren)

Ik ben wel dun, maar ik eet zeker genoeg.
Sporten doe ik niet aan.
Kheb wel een half jaar geleden een paar maanden antibiotica moeten slikken.. Weet niet of dat er iets mee te maken heeft, vast niet.
De reden van het wegblijven van mijn menstruatie weet ik dus niet..

Maar nu wil ik wel aan de pil, ivm anticonceptie..
Het probleem is alleen dat ik niet weet wanneer ik moet beginnen met slikken (aangezien ik niet weet wat mijn eerste dag van de menstruatie zou zijn)..

Iemand ervaring mee? Of advies?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 19:26
Verwijderd
Ben je er al eens mee naar de huisarts geweest? 1.5 jaar niet ongesteld worden lijkt me niet goed? Die kan je misschien ook vertellen hoe het zit met wanneer je dan moet beginnen..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 19:37
Calyx
Calyx is offline
tis mn oom, vind het maar eng...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 19:52
Verwijderd
Calyx
M - Lid

?

Maar goed, heb je buiten die antibiotica verder nog medicijnen geslikt? kan het ook mee te maken hebben.
Verder maakt het niet uit wanneer je ermee begint, ik geloof dat je wel een maandje moet wachten voordat ie veilig is als je hem niet na de menstruatie begint met slikken.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 19:56
Roos
Roos is offline
Ga naar je huisarts, want je hebt al zolang niet gemenstrueert... dat kan allerlei oorzaken hebben, hoeft niet per se ernstig te zijn hoor, maar het is wel iets wat even uitgezocht moet worden, toch?

En ik snap dat je dit allemaal liever niet met je oom bespreekt. Vraag dan aan je oom of hij een afspraak bij een andere huisarts wilt regelen. Dat is niet raar hoor, en kan makkelijk

Sowieso, als je aan de pil wilt, moet je ook naar de huisarts.

Succes ermee.
Oud 26-02-2007, 20:02
Calyx
Calyx is offline
Dankjewel voor de reacties!

Ksnap dat jullie het beetje vaag vinden dat ik niet naar mn oom wil om er over te praten, mja dat ligt nogal moeilijk..

Ik heb de pil al wel in huis, ik had de huisarts (mn oom) gebeld en kreeg de secretaresse. Die middag kon ik gewoon de pil ophalen en over 2 maanden moet ik een afspraak maken om te bespreken of ik tevreden ben erover.. Vond het eigenlijk een beetje raar dat ze dat niet van te voren doen..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 20:04
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
lentekriebel schreef op 26-02-2007 @ 20:52 :
[B]Calyx
M - Lid
Hahah oeps (A)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 20:19
Nebel
Nebel is offline
Mja ik ben gewoon aan de pil gegaan terwijl ik niet meer menstreeerde, maar het lijkt me veel beter om het eerst te bespreken met een huisarts. (gewoon om een andere vragen)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 20:30
Verwijderd
Misschien is het handig om sowieso een andere huisarts te zoeken als je niet naar je huisarts wilt omdat het je oom is...?

Niet meer ongesteld worden lijkt me toch wel iets wat je met een arts 'moet' bespreken. Het kan iets simpels zijn, maar dan is het wel handig om dat te weten.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 07:20
Poepkind
Poepkind is offline
Daarom moet een huisarts ook altijd een vreemde zijn Straks heb je een vaginale schimmel ofzo, dat is veel rlxter om te bespreken met een vreemde dan met je oom. Zoek een andere arts, en bespreek het ff met die arts. 1,5 jaar is toch best lang.
Oud 27-02-2007, 10:21
Calyx
Calyx is offline
hij heeft nu vakanite, as maandag heb ik een afspraak gemaakt.
ik zal het bespreken met hem

laat het hier wel weten!!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 12:40
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 26-02-2007 @ 21:19 :
Mja ik ben gewoon aan de pil gegaan terwijl ik niet meer menstreeerde, maar het lijkt me veel beter om het eerst te bespreken met een huisarts. (gewoon om een andere vragen)
hm en nu? ben je nu weer ongesteld geworden (dankzij de pil?)
of heb je klachten gekregen?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 13:57
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Calyx schreef op 27-02-2007 @ 13:40 :
hm en nu? ben je nu weer ongesteld geworden (dankzij de pil?)
met een pil wordt je sowieso ongesteld, ook al ben je dat zonder pil niet. De bloeding van de pil is niet hetzelfde als een echte menstruatie.
Oud 27-02-2007, 17:31
vosje16
vosje16 is offline
Je kan toch ook naar een andere huisarts als je het niet met hem wilt bespreken?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 17:37
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 27-02-2007 @ 14:57 :
met een pil wordt je sowieso ongesteld, ook al ben je dat zonder pil niet. De bloeding van de pil is niet hetzelfde als een echte menstruatie.
Ook als je ondergewicht hebt of te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt?
Oud 27-02-2007, 17:41
Fieneke
Fieneke is offline
Ik had dat ook, heb me toen laten onderzoeken en bleek PCOS te hebben. Ik moest toen direct stoppen met de pil.

Maak je niet meteen zorgen, het komt niet veel in ernstige vormen zoals bij mij (ik ben er geheel onvruchtbaar door). Maar het is wel absoluut verstandig om je te laten onderzoeken.

Je mag me altijd pmmen

edit: ps: toen ik daarvoor naar de huisarts ging werd ik direct doorverwezen naar een gynaecoloog. Dus het was bij mij niet zo dat ik onderzocht werd door mijn huisarts.
Oud 27-02-2007, 17:44
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Gothic schreef op 27-02-2007 @ 18:37 :
ik krijg genoeg voedingsstoffen binnen hoor...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 17:46
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Fieneke schreef op 27-02-2007 @ 18:41 :
Ik had dat ook, heb me toen laten onderzoeken en bleek PCOS te hebben. Ik moest toen direct stoppen met de pil.

Maak je niet meteen zorgen, het komt niet veel in ernstige vormen zoals bij mij (ik ben er geheel onvruchtbaar door). Maar het is wel absoluut verstandig om je te laten onderzoeken.

Je mag me altijd pmmen

edit: ps: toen ik daarvoor naar de huisarts ging werd ik direct doorverwezen naar een gynaecoloog. Dus het was bij mij niet zo dat ik onderzocht werd door mijn huisarts.
wow heftig..
Zeker wel moelijk, Sterkte!
Werd jij wel ongesteld bij slikken van de pil?

Ik zit er steeds meer over te denken om toch een andere huisarts oid te zoeken en het er over te hebben. Maak me toch wel zorgen...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 17:58
Fieneke
Fieneke is offline
Ik werd wel ongesteld door de pil, maar toen ik dat heb laten onderzoekn bleek dat ik doordat ik de pil slikte een veel te hoge bloeddruk kreeg, en dan heeft dan weer te maken met de verstoorde hormoonhuishouding (ik heb een tekort aan progesteron). Dusja, ik werd wel gewoon ongesteld als ik de pil slikte. Ik was ook al eerder ongesteld geworden gewoon normaal (wel altijd heel heftig), maar plots stopte het.
Oud 27-02-2007, 18:03
Calyx
Calyx is offline
Pf wat een gedoe! Wat ontzettend vervelend ook..

Mag ik een vraag stellen.. hoef je niet te beantwoorden natuurlijk
Had je altijd al een kinderwens? Of wilde je sowieso geen kids?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 18:06
Fieneke
Fieneke is offline
Nouja, ik ben nu 17 en ik heb altijd wel kinderen gewild. Dus ik vind t wel heel erg. Maar voor mij is het niet uitgesloten. Gelukkig is het alleen een hormonale afwijking. Het is dus niet zo dat mijn lichaam niet geschikt is om een kind te dragen. Ik heb wel vruchtbare eicellen, er komt alleen geen eisprong. Met bepaalde medicijnen is het wel mogelijk om die op te wekken. Maar ik heb het voor nu eventjes uit mijn hoofd gezet, ik ben nog zo jong en wil op dit moment soweiso geen kinderen. Er is een hele kleine kans dat ik wel op de natuurlijke manier zwanger wordt. Maar ik neem het risico en ben meteen gestopt met alle vormen van anticonceptie. Mocht ik zwanger raken, dan so be it.
Oud 27-02-2007, 18:07
Calyx
Calyx is offline
Ik snap'm! Je gaat er iig goed mee om.

Dankje voor je antwoord, ik zal laten weten wat er uiteindelijk uitgekomen is bij mij.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 07:13
Verwijderd
Citaat:
Fieneke schreef op 27-02-2007 @ 19:06 :
en ben meteen gestopt met alle vormen van anticonceptie.
Wat is het nadeel van bv. condooms? Dat is ook een vorm van anticonceptie, maar lijkt me verder geen gevolgen voor je gezondheid meebrengen? (Behalve dan dat de kans dat je zwanger wordt een stuk kleiner is...en dat lijkt me op zeventienjarige leeftijd niet zo heel erg...?)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 08:03
Yana
Yana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-02-2007 @ 08:13 :
Wat is het nadeel van bv. condooms? Dat is ook een vorm van anticonceptie, maar lijkt me verder geen gevolgen voor je gezondheid meebrengen? (Behalve dan dat de kans dat je zwanger wordt een stuk kleiner is...en dat lijkt me op zeventienjarige leeftijd niet zo heel erg...?)
Volgens mij redeneert ze zo:
Omdat de kans klein is dat ze zwanger kan worden, wil ze geen anticonceptie meer omdat ze daarmee zelf haar kansen nog kleiner maakt. Als het op 17 jarige leeftijd gebeurt, neemt ze dat voor lief, omdat het beter is dan nooit kinderen kunnen krijgen.

Zo vatte ik het tenminste op..
Oud 28-02-2007, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Yana schreef op 28-02-2007 @ 09:03 :
Omdat de kans klein is dat ze zwanger kan worden, wil ze geen anticonceptie meer omdat ze daarmee zelf haar kansen nog kleiner maakt. Als het op 17 jarige leeftijd gebeurt, neemt ze dat voor lief, omdat het beter is dan nooit kinderen kunnen krijgen.

Dat had ik ook in mijn achterhoofd...aan de ene kant vind ik dat ook een logische redenatie, aan de andere kant...als je op dit moment geen kinderen wilt...? Maar goed, dat is een keuze die ze zelf moet maken en dat is geen discussie voor in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 08:59
Calyx
Calyx is offline
zoals hier boven begreep ik het zelf ook
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 10:16
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
volgens mij wel hoor
Oud 28-02-2007, 14:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zou mijn oom absoluut niet als huisarts willen hebben Ik zou veranderen van huisarts, zeker omdat het je gevoelig ligt. Het lijkt me namelijk toch wel verstandig om dit even bij de huisarts te laten checken.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 14:37
Verwijderd
Dat je zomaar een recept kan krijgen, vind ik wat raar. Er hoort toch zeker een gesprekje bij? Mijn huisarts ging vragen stellen over m'n menstruatie (veel kramp of weinig, hoeveel dagen, regelmatig of niet, hevig of licht etc), m'n lengte werd bepaald, m'n gewicht en m'n bloeddruk. Op basis daarvan bepaalde ze welke pil ik nodig had en na drie maanden moest ik weer terug komen om te kijken hoe de pil was aangeslagen; dus of ik tevreden was met m'n nieuwe cyclus of dat het nog te zwaar was. Of dat ik last had van bijwerkingen bijvoorbeeld.
Dat vind ik er écht bijhoren, en in jouw geval was dan naar voren gekomen dat je al heel lang niet meer menstrueert.

Het kan in ieder geval heel goed duiden op een probleem, dus ga naar je eigen huisarts (je oom dus) of maak een afspraak bij een andere huisarts (en schrijf je daar ook in, want kennelijk werkt het voor jou niet om je oom als huisarts te hebben).
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 15:23
Fieneke
Fieneke is offline
Citaat:
Yana schreef op 28-02-2007 @ 09:03 :

Zo redeneer ik inderdaad. Natuurlijk vind ik mezelf nu te jong om moeder te worden. Maar als het echt zou gebeuren, denk ik wel dat ik met hulp van familie en mijn vaste vriend (nu al 4,5 jaar) een oplossing zou vinden. Als ik het vertel krijg ik hele verschillende reacties, veel leeftijdsgenoten begrijpen het niet en vinden het een erg onverstandige beslissing. Maar ik maak dit jaar mijn havo af en ik weet dat de kans ontzettend klein is dat ik zwanger raak (een op 1000 of zo dat t ooit lukt). Zolang ik geen eisprong krijgt ben ik simpelweg onvruchtbaar, alleen is het soms mogelijk dat je spontaan toch n eisprong krijgt door een of andere vage reden.
Oud 28-02-2007, 15:25
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Fieneke schreef op 28-02-2007 @ 16:23 :
met hulp van familie en mijn vaste vriend (nu al 4,5 jaar)
pff ik wilde net gaan vertellen dat je een soa kan krijgen als je vrijt zonder condoom maar aangezien je een vaste vriend hebt zal dat wel niet.
Oud 28-02-2007, 15:45
Fieneke
Fieneke is offline
inderdaad, als ik geen vaste vriend zou hebben zou ik wel gewoon condoom gebruiken. Maar we zijn de eerste voor elkaar, dus dan zie ik het probleem niet
Oud 28-02-2007, 15:55
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Ja. Want dat was bij mij het geval en ik werd dus wel 'pilongesteld'. Alleen maar 2 dagen ofzo. Toen ik een tijd een normaal gewicht had werd dat wel meer.

@ TS: Ik heb er niet echt klachten van gekregen. Maar bij mij had het ook geen gynaecologische oorzaak dat ik niet meer ongesteld werd. Bij jou is dat niet zo duidelijk, dus is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:42
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Fieneke schreef op 28-02-2007 @ 16:23 :
Als ik het vertel krijg ik hele verschillende reacties, veel leeftijdsgenoten begrijpen het niet en vinden het een erg onverstandige beslissing. Maar ik maak dit jaar mijn havo af en ik weet dat de kans ontzettend klein is dat ik zwanger raak (een op 1000 of zo dat t ooit lukt).
Vreemd dat ze het zo'n onverstandige beslissing vinden, de kans van 1 op 1000 is net zo groot als met de pil geloof ik?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 17:12
Fieneke
Fieneke is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 09-03-2007 @ 16:42 :
Vreemd dat ze het zo'n onverstandige beslissing vinden, de kans van 1 op 1000 is net zo groot als met de pil geloof ik?
inderdaad, maar het idee van ''geen anticonceptie gebruiken'' schrikt sommigen af. Daar komt bij dat het voor mij geen optie is om hormonale anticonceptie te gebruiken aangezien deze hormonen mijn eigen hormoonspiegel nog meer ontregelen. Dus ik zou condooms moeten gebruiken, maar aangezien de kans maar zo klein is heb ik dat er niet voor over.
Oud 10-03-2007, 07:52
Verwijderd
@fieneke: Ik had het gisteren in tutorgroep over de reacties van mensen op verminderde vruchtbaarheid en ik moest aan dit topic denken en vertelde over jouw besluit, en mijn tutor (die gynaecoloog is) vond het een hele logische en zelfs verstandige keuze. Ik vind het zelf ook erg begrijpelijk. Beter nu dan nooit, als je zelf zo graag ooit kinderen wil.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 08:14
Verwijderd
Bij een kans van 1 op 1000 zou ik er ook niet over twijfelen...de kans is dan nog kleiner dan bij iemand die wel vruchtbaar is en de pil slikt...en idd, als je graag kinderen wilt, een vaste vriend hebt, enz...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 14:08
PV
PV is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-03-2007 @ 09:14 :
Bij een kans van 1 op 1000 zou ik er ook niet over twijfelen...de kans is dan nog kleiner dan bij iemand die wel vruchtbaar is en de pil slikt...en idd, als je graag kinderen wilt, een vaste vriend hebt, enz...
Maar toch, brr, eventueel al op je 18e al met een koter rondlopen. Ik zou er niet aan moeten denken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 28-02-2007 @ 15:37 :
Dat je zomaar een recept kan krijgen, vind ik wat raar. Er hoort toch zeker een gesprekje bij? Mijn huisarts ging vragen stellen over m'n menstruatie (veel kramp of weinig, hoeveel dagen, regelmatig of niet, hevig of licht etc), m'n lengte werd bepaald, m'n gewicht en m'n bloeddruk. Op basis daarvan bepaalde ze welke pil ik nodig had en na drie maanden moest ik weer terug komen om te kijken hoe de pil was aangeslagen; dus of ik tevreden was met m'n nieuwe cyclus of dat het nog te zwaar was. Of dat ik last had van bijwerkingen bijvoorbeeld.
Dat vind ik er écht bijhoren, en in jouw geval was dan naar voren gekomen dat je al heel lang niet meer menstrueert.

Het kan in ieder geval heel goed duiden op een probleem, dus ga naar je eigen huisarts (je oom dus) of maak een afspraak bij een andere huisarts (en schrijf je daar ook in, want kennelijk werkt het voor jou niet om je oom als huisarts te hebben).
bij mij heeft ie niks bekeken alleen gevraagd waarom ik aan de pil wou en t verhaaltje over soa's... geen bloeddruk gewicht of wat dan ook.... zelfs geen gesprek na 3 maanden, hij zei: als jij vind dat je hier terug wilt komen om over de pil te praten vind ik het goed maar ik ga je niet dwingen als je nergens last van hebt
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten