Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2006, 17:03
Anika
Ik heb een vraag over de destillatie van een mengsel van hexaan en aceton. Het is de bedoeling om met de gegevens van de destillatie een T-x diagram te maken.

Bij de destillatie moet er zo snel mogelijk een monster worden genomen van het destillaat zodra de temperatuur van de kokende vloeistof constant is. Waarom moet dat zo snel mogelijk?

Daarna moet er een monster genomen worden van het residu. Hiertoe mag de vloeistof niet meer verder koken nadat het monster van het destillaat genomen is. Waarom mag dat niet?

Ik weet het antwoord dus niet, het enige dat ik kan bedenken is dat de samenstelling van het residu misschien verandert naarmate de oplossing langer kookt, dus ook de samenstelling van het destillaat. Zou dat kunnen kloppen of zit ik er volledig naast?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2006, 22:49
Verwijderd
Dat denk ik ook. Er zou nog een component in het residu kunnen zitten, die er uitkookt voordat je een monster hebt genomen.
De reden dat je het destillaat zo snel moet monsteren is misschien het voorkomen van vervuiling (door een derde component of buitenwereld)?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 16:29
Anika
Ja dat zou inderdaad wel kunnen. Als het goed is zit er natuurlijk geen derde component in, maar zo zorgvuldig werd er nou ook weer niet met die stoffen omgesprongen. Dus het zal wel zoiets zijn, bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten