Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2006, 11:35
Ef
Ef is offline
Voor onze studie SJD aan de hogeschool van Utrecht houden we een onderzoek over het beleid van gemeentes op het gebied van eventuele vrijstelling van sollicitatieplicht van mantelzorgers die een bijstandsuitkering krijgen.
Mantelzorgers zijn mensen die de zorg op zich nemen voor mensen in hun omgeving die ziek zijn of om een of andere manier niet voor zichzelf kunnen zorgen.
In sommige gemeentes kunnen vrijwilligers die in de mantelzorg werkzaam zijn en een WWB uitkering ontvangen geheel of gedeeltelijk worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht.
Hier komen nogal wat dingen bij kijken; er moet bijvoorbeeld duidelijk zijn wat precies mantelzorg is en er moet goed gecontroleerd worden op fraude.
Toch zou het misschien een goede oplossing kunnen zijn voor het ruimtegebrek in bijvoorbeeld de verpleeghuizen?

Voor ons onderzoek zouden wij het erg interessant vinden als we een aantal meningen van mensen over dit onderwerp hebben.

- Bent u zelf mantelzorger?
- Vanaf hoeveel uur “zorg” per week vindt u dat u uzelf mantelzorger kunt noemen?
- Denkt u dat de vrijstelling een goede oplossing zal zijn, geheel of gedeeltelijk?
- In welke gemeente woont u, heeft u een idee hoe dit in uw gemeente geregeld is?

Wij hopen dat we zo veel mogelijk reacties krijgen op onze vraag, we zijn erg benieuwd naar uw mening!

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2006, 13:23
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Bent u zelf mantelzorger?
nee.
Vanaf hoeveel uur “zorg” per week vindt u dat u uzelf mantelzorger kunt noemen?
toch wel minimaal een dagdeel of nacht per 24h denk ik.
Denkt u dat de vrijstelling een goede oplossing zal zijn, geheel of gedeeltelijk?
ik weet niet wat gedeeltelijke vrijstelling precies inhoudt, maar gehele vrijstelling vind ik sowieso verkeerd en geen vrijstelling ook. zowel voor het individu als voor de samenleving moet gezorgd worden.
In welke gemeente woont u, heeft u een idee hoe dit in uw gemeente geregeld is?
alphen a/d rijn. werkelijk geen flauw benul.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 14:21
it is anoli
it is anoli is offline
ja en nee, als iemand van je huishouden dat nodig heeft zal ik helpen, maar dat is bij ons niet continu het geval.

- Vanaf hoeveel uur “zorg” per week vindt u dat u uzelf mantelzorger kunt noemen?
ik vind de hele term niet nodig. dat scheelt een hoop gedoe (zoals deze vraag, grenzen trekken in tijd vind ik niet zo passend, zorgen doe je (althans, dat zou moeten horen) automatisch)

- Denkt u dat de vrijstelling een goede oplossing zal zijn, geheel of gedeeltelijk?
gedeeltelijk, maar met het oplossen van dat probleem krijg je er een hoop andere bij.. zoals wanneer mag iemand vrijstelling krijgen en hoe voorkom je misbruik etc.

- In welke gemeente woont u, heeft u een idee hoe dit in uw gemeente geregeld is?

ik heb geen idee hoe dat geregeld is in mijn gemeente, maar als het op mij van toepassing zou zijn kan ik er denk ik wel makkelijk achterkomen door het te vragen in het gemeentehuis.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 15:27
Ef
Ef is offline
Heeel erg bedankt allemaal, ik kan hier zeker heel erg veel mee!!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 23:34
Verwijderd
Citaat:

Bent u zelf mantelzorger?
nee, en ik denk heel eerlijk gezegd dat, mocht ik in een relevante situatie terechtkomen, ik er ook geen een zou (willen) worden
Vanaf hoeveel uur “zorg” per week vindt u dat u uzelf mantelzorger kunt noemen? als je meer dan 16 uur per week echt besteed aan zorg. dit is echter moeilijk, want tellen boodschappen doen mee, als je ook voor jezelf aan het shoppen bent? na hoeveel uur wordt bezorgdheid zorg?
Denkt u dat de vrijstelling een goede oplossing zal zijn, geheel of gedeeltelijk? geheel in ieder geval niet. ik vind wel dat er bijvoorbeeld een bepaalde vergoeding zou kunnen worden toegekend aan mantelzorgers, ter compensatie. dit zal natuurlijk nooit genoeg zijn, maar dat laten we even buiten beschouwing. ik vind dat iedereen met een uitkering moet solliciteren, des noods voor vrijwilligerswerk voor een paar uurtjes in de week. niets voor niets toch?
In welke gemeente woont u, heeft u een idee hoe dit in uw gemeente geregeld is? schiedam, en ik heb geen idee eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 17:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ef schreef op 10-12-2006 @ 12:35 :

Nee
Als je ook maar 1 uur zorg verleent, maar dit op terugkerende basis ( bijvoorbeeld elke week) , ben je voor mij al een (parttime) mantelzorger.
Nee, dat is tegen de wet. De rechtse overheid heeft in de afgelopen jaren de zorg geprivatiseerd.
Het subsidieren van zorgverleners, zou een oneerlijke concurrentie positie teweeg brengen voor andere bedrijven. Dat is verboden.
Ik vind dat ofwel zorg geheel geliberaliseerd moet blijven, of de zorg weer een overheidstaak moet worden, en de overheid zoveel subsidies kan uitdelen als zij wil.

- In welke gemeente woont u, heeft u een idee hoe dit in uw gemeente geregeld is? [/b] Haarlem, geen idee.

Wij hopen dat we zo veel mogelijk reacties krijgen op onze vraag, we zijn erg benieuwd naar uw mening!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten