![]() |
|
![]() |
Op wikipedia vind ik het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parabool_%28wiskunde%29 y = a.x2 + b.x + c "Door verschuiven van de assen krijgt men de standaardvorm:" y = c.x2 Klopt dit echt? Bv: y = 3x2 + 4x + 5 Dat mag ik dan 'verschuiven' naar y = 5x2? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Plot het maar ns op je GR dan zie je dat de waarden ook echt niet overeen komen. Met y=cx² bedoelen ze de standaard vorm waarvan de y-as de symmetrieas is en het nulpunt op x=o, y=o ligt. Als je spreekt van ax² + bx + c spreek je van een verschuiving van de parabool. Je mag het dus niet zomaar herschrijven; dat gaat dus niet. Ik kan je nu niet even 1,2,3 geven wat de invloed van a,b en c op de vorm van de functie is want daar kom ik zelf eventjes niet uit ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
y onstaat door bij x2 -b2/(4a)+c op te tellen en b/(2a) naar links te schuiven. (zo zie je ook waarvoor a,b en c voor zorgt) @wmostery in jouw geval kan 3x2+4x+5 dan geschreven worden als: 3(x+2/3)2+11/3 je ziet dat dit zo verschoven kan worden dat het bij 3x2 komt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] parabool elketew | 5 | 01-11-2012 20:00 | |
[WI]Kwadratische functie opstellen van parabool Verwijderd | 12 | 16-11-2010 16:32 | |
[WI] parabolen? help me a.u.b. cedric1995 | 5 | 13-11-2010 15:05 | |
[WI] algeleidenvraagstuk fcbkevin | 7 | 28-05-2009 13:46 | |
[WI] extremum vraagstukken cookertje | 1 | 15-02-2009 19:26 | |
[WI] Parabool in brugvorm Henk Biertank | 3 | 25-04-2005 17:56 |