Advertentie | |
|
![]() |
|
Volgens mij zijn beide oplossingen juist. Een rechte wordt bepaald door een plaatsvector op die rechte plus een veelvoud van een richtingsvector van die rechte.
in de gegeven oplossing is (5,3,6) de plaatsvector en (2,1,2) een richtingsvector. Je kan controleren dat de plaatsvector klopt door die in te vullen in de vergelijking die dan geldig moet blijven. In jullie oplossing heb je de volgende plaatsvector (-1,0,0) en die ligt in ieder geval op de rechte (z = 0 ==> 2y = 0 ==> x = -1); ga je dan verder naar de richtingsvector dan zie je dat die bij jullie ook (2,1,2) is. Jullie uitkomst is dus perfect. (En in feite is elk veelvoud van die richtingsvector ook een richtingsvector, dus (4,2,4) is ook een richtingsvector voor die rechte). Om die cartesische vergelijking om te zetten, hou je best in het achterhoofd hoe je van parametervoorstelling naar cartesische bent gegaan: in de parametervergelijkingen heb je de parameter (k voor de makkelijkheid) geelimineerd. Wat dus betekend: (x - a)/d = (y - b)/e = (z - c)/f = k. Hiermee kan je ze terug omvormen en kan je trouwens opmerken dat (a,b,c) een plaatsvector op die rechte is en (d,e,f) een richtingsvector (in dit geval dus (1,1,1)). Dit werkt veel snller dan steeds manueel te gaan terugwerken. Met die beide vectoren kan je natuurlijk makkelijk de vergelijking opstellen: (x,y,z) = (a,b,c) + k(d,e,f) (dit is de vector vergelijking, als je de vectoren echter onder elkaar schrijft, zie je direct de paramtervergelijking: x = a + k d y = b + k e z = c + k f En voila ![]() PS: als je moeite hebt met die formules, ik heb hier op de volgende locatie een document staan met héél veel formules, en dan vooral van ruimtemeetkunde: http://student.vub.ac.be/~egeerard/files/wiskunde.pdf (misschien staan er hier en daar wat foutjes in, maar bij de ruimtemeetkunde normaalgezien niet). Ik hoop dat je er iets aan hebt, de meeste opgaven die je in het middelbaar krijgt, moet je er wel mee kunnen oplossen.
|
|