Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2006, 15:06
Verwijderd
Ik vroeg me af wat jullie allemaal met jullie gedichten doen voordat ze hier terecht komen (hoe lang werk je er aan, laat je het aan anderen lezen, schrijf je op de computer of met de hand, midden in de nacht of juist tijdens school/college en wat je er verder nog over te vertellen hebt), en nadat je ze geschreven / hier gepost hebt (doe je nog iets met de reacties die je erop gekregen hebt, stuur je ze in naar wedstrijden, zet je ze bij elkaar in een bestand, maak je er een collage van? ).

Beide topics zijn al een keer geweest, Hoe dicht jij en Wat gebeurt er met jouw gedichten, maar ze zijn beiden wel van een tijd geleden, dus ik hoop maar dat het wel weer mag. Er zijn nu zoveel andere mensen en daarbij is het in de tussentijd misschien wel veranderd. Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2006, 16:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Meestal schrijf ik het gedicht min of meer in één keer en werk ik er daarna nog twee dagen aan wat betreft komma's en woordkeuzes en zo. Maar meestal verandert er dan niet echt heel veel ingrijpends meer.

Vervolgens zet ik hem op mijn livejournal en/ of op scholieren, afhankelijk van wat ik met mijn gedicht wil, of ik er nog graag kritiek op wil of zo.
Oud 06-12-2006, 19:10
AskMeAnything
AskMeAnything is offline
Ik ben nogal slordig met gedichten geloof ik, ik schrijf ze namelijk in ongeveer 5 tot 10 minuten en verander er daarna nog weinig aan. Als ik een gedicht goed genoeg vind zet ik het op scholieren, anders verdwijnt het vaak in een vaag kladblok-bestandje. Met commentaar probeer ik vaak wel wat te doen, maar ik vind het meestal heel moeilijk om een gedicht achteraf nog aan te passen.
Het liefst typ ik mijn gedichten, omdat ik dan gemakkelijker een idee uit kan werken, vaak heb ik dan één zin in mijn hoofd die ik per sé wil gebruiken, maar waarvan ik nog geen idee heb of het het begin, midden of eind wordt.
Oud 06-12-2006, 19:25
Verwijderd
Ik heb een zin in mijn hoofd die langzaam uitbreidt en die ik dan opschrijf. Ik heb altijd een opschrijfboekje mee, alhoewel ik het niet op in het openbaar schrijven heb. Mijn inspiratie komt als ik in de auto zit, in de les, vlak voor ik slaap of als ik wakker word. Nouja, eigenlijk op elke moment van de dag kan het komen.
Ik werk pas na eindeloos gekras op papier mijn gedicht uit op de computer. Meestal schrijf en kras ik 's avonds in mijn bed. Dan noteer ik woorden en zinnen die ik de volgende dag weer doorstreep. Ik zet maar enkele gedichten op scholieren omdat ik niet tevreden ben met hoe ik nu schrijf. Ik lees hier altijd alles, reageer soms, omdat ik niet weet hoe ik kritiek moet geven als ik het zelf niet beter kan. Ik dit jaar mee gedaan aan doemaardichtmaar, wat ik heel erg leuk vond en wat ik dit jaar dus zeker weer wil gaan doen. Of ik door ga is de volgende vraag natuurlijk. Ook heb ik mee gedaan aan DICHTERbijdeZaan. dat vond ik ook heel leuk.
Ik denk dat de meerderheid van wat ik schrijf prut is. Maar ik vind het leuk om te doen en hoop er beter in te worden. (Zoals sommige hier! )
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 08:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mja, de kritiek op mijn gedichten hier verwerk ik eigenlijk zelden nog echt in het gedicht zelf, ik probeer het meer mee te nemen naar de volgende dingen die ik schrijf.

En ik schrijf nog altijd al mijn gedichten netjes in een schriftje
Oud 07-12-2006, 12:17
Lavender
Lavender is offline
Als de inspiratie komt dan schrijf ik woorden op die ik zeker in mijn gedicht wil op de linkerkant van mijn kladblok, en daarna probeer ik ideeën uit te werken tot concrete zinnen. Meestal schrijf ik een strofe een drietal keer opnieuw tot het voor mij goed zit. Als mijn gedicht naar mijn gevoel oké is schrijf ik alles over op de rechterkant van mijn kladblok (voor zover ik uitraak aan het vele geschrap, pijltjes, nummertjes, etc. ). Het gedicht typ ik vervolgens zo snel mogelijk over in een wordbestand, print het uit en stop het in een mapje.

Sommige gedichten plaats ik op schrijfsites, zoals hetschrijvertje en scholieren, maar dat kan een hele tijd duren. Soms ben ik gewoon nog te onzeker over mijn gedicht, of is het alleen voor mij bestemd.

Doe Maar Dicht Maar vind ik de leukste wedstrijd, en dit jaar heb ik meegedaan aan Soetendaelle. Bij de laatste zijn er wel veel winnaars maar de boekenpakketten zijn dan weer geweldig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 15:40
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Als ik invallen heb schrijf ik die in een schrift en dan begin ik in Word te prutsen met die invallen totdat er een gedicht uitkomt waarmee ik min of meer tevreden mee ben. Soms duurt dat dagen, soms zijn ze op een kwartiertje af.
Dan zet ik ze hier of op het schrijvertje. Als er slechte kritieken op zijn durf ik ze wel eens herschrijven, in de hoop dat ze dan beter zijn.
Als een gedicht echt 'af' is, dan sla ik ze op in Word en print ik ze voor de zekerheid nog eens uit want ik vertrouw geen pc's. Ik zet ze ook nog op mijn msn space maar niemand leest die daar denk ik.
Ik doe regelmatig mee aan dichtwedstrijden, soms win ik, soms ook niet. Als het om geld gaat dan win ik nooit kan ik wel zeggen , bij Soetendaelle win ik bijna altijd als ik meedoe.

@Lavender: Wat is je echte naam als ik vragen mag, want heb al zitten zoeken in een van de boekjes naar je gedichten.
Oud 07-12-2006, 18:35
Lavender
Lavender is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 07-12-2006 @ 16:40 :
Als ik invallen heb schrijf ik die in een schrift en dan begin ik in Word te prutsen met die invallen totdat er een gedicht uitkomt waarmee ik min of meer tevreden mee ben. Soms duurt dat dagen, soms zijn ze op een kwartiertje af.
Dan zet ik ze hier of op het schrijvertje. Als er slechte kritieken op zijn durf ik ze wel eens herschrijven, in de hoop dat ze dan beter zijn.
Als een gedicht echt 'af' is, dan sla ik ze op in Word en print ik ze voor de zekerheid nog eens uit want ik vertrouw geen pc's. Ik zet ze ook nog op mijn msn space maar niemand leest die daar denk ik.
Ik doe regelmatig mee aan dichtwedstrijden, soms win ik, soms ook niet. Als het om geld gaat dan win ik nooit kan ik wel zeggen , bij Soetendaelle win ik bijna altijd als ik meedoe.

@Lavender: Wat is je echte naam als ik vragen mag, want heb al zitten zoeken in een van de boekjes naar je gedichten.
Ben jij dan ook naar de prijsuitreiking geweest van Soetendaelle? En zo ja, mag ik jouw naam weten en het gedicht dat je voorgedragen hebt, dan zal ik proberen om me je te herinneren. Ik was er wel, en toen men 'Charlene Winne' (wat ze overigens niet eens juist konden uitspreken) afriep heb ik 'vijvermantel in april' voorgedragen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 08:49
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
Lavender schreef op 07-12-2006 @ 19:35 :
Ben jij dan ook naar de prijsuitreiking geweest van Soetendaelle? En zo ja, mag ik jouw naam weten en het gedicht dat je voorgedragen hebt, dan zal ik proberen om me je te herinneren. Ik was er wel, en toen men 'Charlene Winne' (wat ze overigens niet eens juist konden uitspreken) afriep heb ik 'vijvermantel in april' voorgedragen.
Hé, ik herinner me je gedicht Vooral dat petroleumblauw. Mijn favoriet is wel 'Zondagavond, nog niet laat genoeg'. Mooie gedichten in ieder geval, ben erg onder de indruk (en er hadden daar naar mijn gevoel toch een aantal gedichten een 1e prijs gekregen moeten hebben)
Ik heb 'boomhut' voorgedragen, mijn naam konden ze gelukkig wel goed uitspreken (Jennifer Kesteleyn) want soms maken ze daar ook wel eens gekke dingen van.
Heb je ook dat boek 'een levensgevaarlijke liefde' gekregen? (zoja, is het een goed boek? Heb nog geen tijd gehad om het te lezen)
Oud 09-12-2006, 10:33
Lavender
Lavender is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 09-12-2006 @ 09:49 :
Hé, ik herinner me je gedicht Vooral dat petroleumblauw. Mijn favoriet is wel 'Zondagavond, nog niet laat genoeg'. Mooie gedichten in ieder geval, ben erg onder de indruk (en er hadden daar naar mijn gevoel toch een aantal gedichten een 1e prijs gekregen moeten hebben)
Ik heb 'boomhut' voorgedragen, mijn naam konden ze gelukkig wel goed uitspreken (Jennifer Kesteleyn) want soms maken ze daar ook wel eens gekke dingen van.
Heb je ook dat boek 'een levensgevaarlijke liefde' gekregen? (zoja, is het een goed boek? Heb nog geen tijd gehad om het te lezen)
Wat een leuke titel, maar ik heb dat boek niet gekregen. (Wel 'De dochter', deze heb jij dan vast niet?)
Ik heb je gedicht nog eens herlezen, maar ik herinnerde me er nog flarden van, vooral de rijm is me bijgebleven.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 18:31
Verwijderd
Ik schrijf vaak 's avonds in bed. Gewoon met pen en papier, en veel gekras. Vervolgens, als het af is, schrijf ik het over op een papier zonder gekras waarbij ik meteen een aantal zinnen verander of omdraai, of andere woorden ervoor kies. Vervolgens ga ik het gedicht typen om op DoP te zetten, of gewoon in een Word bestand te bewaren, hierbij verander ik ook het een en ander dus heb ik dan drie versies.

Oh en het is best irritant want omdat ik 's avonds schrijf wil ik daarna gaan slapen, ik draai me om en dan heb ik opeens een ontzettend leuk idee voor een gedicht....tja dan moet ik mn bed weer uit, lamp aan, pen en papier erbij....en zo gaat dat soms tot drie keer toe.....weg nachtrust.....

Verder neem ik ook de kritiek mee naar volgende gedichten, want veranderen gaat meestal niet zo goed.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 20:22
Verwijderd
Meestal schrijf ik gedichten midden in de nacht, in de trein of iets anders dergelijks. Ik schrijf het in 10/15 minuten met veel gekras, verander er niks meer aan en post het nergens. Het staat allemaal in een paar kladblokken waar ook songteksten staan.. Misschien ga ik ook wel wat posten hierzo
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 09:06
Reem
Reem is offline
Ik heb een schrijfboekje waarin ik graag ideeën opschrijf en later uitwerk, iets dat vaak uitloopt op veel gekras. Soms ga ik verder op de computer, soms typ ik het pas over als het af is, soms begin ik in Word en eindig in mijn boekje... het ligt er maar net aan waarover ik mijn beschikking heb en waarin ik zin heb. Een gedicht belandt bij mij ten eerste op mijn livejournal, vaak zet ik ze ook hier op het forum. Ik heb twee keer een gedicht ingestuurd naar een wedstrijd en zat één keer bij de genomineerden en één keer bij de winnaars. Ik zou graag weer meedoen met een wedstrijd, maar ben momenteel een beetje onzeker over mijn dichtkunsten. Het wil de laatste tijd niet zo goed lukken.
Oud 12-12-2006, 12:08
starflame
starflame is offline
Ik schrijf vaak in men bed net voor het slapen gaan of als ik niet moe ben. Soms schiet er me ook gewoon iets te binnen waar ik dan verder op inga.

Ik verander zelden nog iets aan de gedichten die ik geschreven heb. Anders is het niet meer hetzelfde.
Ik post niet zo snel men gedichten omdat ze erg diep gaan. Ooit is er me wel een keer gezegd dat ik talent had voor dichten (Ben Reynders, die spijtig genoeg al een aantal jaar overleden is zei dit) die zat bij jeugd en poëzie, dus hij wist er wel een heel deel van.

De enige aan wie ik mijn gedichten laat lezen is mijn vriend, wet niet waarom, ligt nogal gevoelig. Soms vraag ik me wel af hoe anderen ze zouden vinden. Maar is nie zeker of dat wat ik bedoelde, wou zeggen wel tot uiting komt bij anderen. Misschien zien zij het anders dan ik het zag, waardoor het gedicht een heel andere betekenis zou krijgen.

Ik schrijf op papier en op pc in txt bestanden. Vaak schrijf ik die op papier gemaakte gedichten ook nog eens over op de pc.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 16:49
*elava*
*elava* is offline
ik dicht meestal in de tijd dat ik huiswerk moet maken.. ik schrijf ze op een papier, en stop ze dan ver weg, lees ze vaak ooit nog wel een keer over, maar daar blijft het bij.. Over de een doe ik 5 min, en over de ander kan ik uren doen.. 't ligt maar net aan hoe ik me voel..
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 10:32
Porcelain
Porcelain is offline
Ik bedenk: nu ga ik wat schrijven. En dan open ik meestal mijn laptop (daar zit geen internet op, dus weinig afleiding) en dan denk ik na waarover ik ga schrijven. Vaak schrijf ik naar aanleiding van herinneringen die ik niet kwijt wil, of dromen.

Vaak schrijf ik in twee keer, open ik een oud bestand en schrijf daarin verder. Ik denk dat de helft op dop heeft gestaan, of iets meer dan de helft.

Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om op papier te schrijven, ik typ altijd.

Nog iemand die zo'n soort tic heeft?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 10:34
Verwijderd
Ik ga schrijven als ik moe ben, als ik eigenlijk andere dingen moet doen. En meestal in de trein of meteen op de computer. Als ik een computer in de buurt heb ga ik het in ieder geval niet met de hand schrijven.
Daarna zet ik ze op DoP of in een word-bestand. Ik neem me vaak voor om iets met de kritiek erop te doen, er nog dingen aan te veranderen, maar dat gebeurt eigenlijk nooit. Soms zoek ik er een afbeelding bij of ga ik in paint zitten prutsen om er iets leuks van te maken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 14:12
Amaranthe
Amaranthe is offline
Ik dicht in een opwelling. Als ik even tijd heb en denk: 'ja, dit is wel een moment om wat te schrijven' lukt het zeker niet. 's Nachts daarentegen... Ik schrijf meestal op papier, en als het af is schrijf ik het nog eens netjes over in een schriftje. In eerste instantie ben ik best tevreden over mijn schrijfsel, maar als ik het aan iemand wil laten lezen begin ik opeens te twijfelen en heb ik steevast de neiging om vanalles te schrappen en te veranderen.
Reageren

Regels voor berichten