Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2006, 20:17
Ray
Ray is offline
Hallo,
Ik ben bezig met het verslag van het practicum dat ik gedaan heb, betreffende horizontale worp. De opstelling was als volgt:

Een kogelbaan, met het einde aan de linkerkant ( kogel rolt dus naar links) die op bepaalde hoogtes versteld kan worden (uiteinde is altijd horizontaal). Op de grond ligt een bak met een carbonpapiertje met daaronder een velletje papier met schaalverdeling (om te meten hoe ver de kogel komt).

Dan was het de bedoeling om de kogel dus van de baan af te laten rollen (met de baan op verschillende hoogtes) zodat de kogel op verschillende afstanden neerkomt. Nou heb ik bijvoorbeeld bij een verticale hoogte van 5 centimeter tussen kogelbaan en bak een verticale afstand van 17.5 centimeter gemeten. Vervolgens word er gevraagd om door middel van een plaatsfunctie de tijd die de kogel nodig heeft na het verlaten van de baan om de grond te bereiken te berekenen.

Verder is gegeven dat de wrijving zowel in horizontale als in verticale richting te verwaarlozen is.

Plaatsfunctie y(t) = y(0) + Vy(O) x t + 0.5 a t^2 (waarin y natuurlijk ook vervangen kan worden door y )

Snelheidsfunctie Vy(t) = Vy(0) + a x t

Nu weet ik dus niet hoe ik die tijd moet berekenen, kan iemand me hier bij helpen?
Oud 20-12-2006, 21:37
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
De kogel bereikt de grond als y = 0.
Je weet dat (bij een starthoogte van 5 cm) op dat moment x = 17.5 ...
(Ik neem even aan dat je een horizontale afstand van 17.5 cm gemeten hebt.)

Blijkbaar moet je dus ook iets doen met x(t).
En aangezien je de horizontale startsnelheid niet weet. zul je dus gebruik moeten maken van je metingen.

Je zult dus in ieder geval het resultaat van meer dan 1 meting nodig hebben.

---------------------

Je omschrijving is ook niet helemaal duidelijk.

- Kan de hele kogelbaan (die het einde aan de linkerkant heeft) omhoog en omlaag verplaatst worden?

- Of heeft de kogelbaan een einde (aan de linkerkant) dat omhoog en omlaag verplaatst kan worden?

In het eerste geval mag je er waarschijnlijk wel van uit gaan, dat de horizontale startsnelheid bij elk van je metingen gelijk was.

In het tweede geval geldt dat natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 21:43
Ray
Ray is offline
Hartelijk bedankt voor de moeite, maar ik ben er al uit, het was simpeler dan ik dacht.
Om toch nog even antwoord op je vraag te geven, de gehele baan was omhoog en omlaag te verplaatsen.

Ik bleek in de goeie richting te denken, de formule is te vereenvoudigen als h= 0.5 g . t^2
Reageren

Regels voor berichten