Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik zal als zoon van een fruitteler het even duidelijk maken ![]() Bij aardbeien plukken moet je eerst kijken of het vollegrondaardbeien zijn, of dat ze stellages hebben. Wij hebben vollegrond, en dat is al een stuk zwaarder omdat je dan de hele ochtend op je knieeen moet zitten. Als er stellages zijn is het werk een makkie (afgezien van weersomstandigheden dan). In ons geval, en in de meeste gevallen, begin je vroeg (6 uur / half 7) en stop je om 12 uur, zo om de grootste hitte te ontlopen (soms beginnen we zelfs om half 6, tot 11, als het echt heet is). Aardbeien plukken kan wel ontzettend gezellig werk zijn. Omdat je met veel jongeren om je heen zit, leer je vaak veel mensen kennen, bij ons is het ook nog zo dat de meeste plukkers het al een aantal jaar doen, dus zijn er ondertussen echte vriendschappen ontstaan. Als je geen leuke groep om je heen hebt kan het werk daarentegen ontzettend saai worden na een aantal weken, het is nogal eentonig werk namelijk. werk/loon verhouding kan ik alleen van ons bedrijf toelichten. Bij ons krijg je per kist betaald (als er weinig aardbeien zijn krijg je overigens wel meer per kist). jongeren van rond de 15 jaar verdienen, ook al zijn ze niet al te snel, vrij goed voor hun leeftijd. Er zitten mensen tussen die het werk al 6 jaar doen (en ondertussen al in de 20 zijn), die zijn of, ontzettend snel en verdienen in verhouding nog steeds vrij veel, of ze zijn wat minder snel en doen het meer voor de gezelligheid, deze verdienen logischerwijs dus ontzettend weinig voor hun leeftijd. ![]()
|
|