Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2007, 17:48
Shinosu
Shinosu is offline
Zat er over te denken om tijdens de zomervakantie aardbeien te gaan plukken op zo'n boerderij. Nou hoor je veel verhalen dat dat werk echt zwaar is. Niet dat ik superlui ben ofzo, maar je wil toch wel iets meer info voor je daar 6 weken gaat zitten.

Mijn vraag is dus: heeft er iemand hier al ervaring mee gehad? Hoe vond je het arbeid/loon-verhoudingsgewijs? Ook buiten het werk om nog lol gehad?
Oud 09-01-2007, 18:22
Nona
Nona is offline
Mijn vriend heeft wel een zomertje dingen geplukt. Hij klaagt niet snel, maar ik heb de indruk dat het wel meeviel. Nadeel is natuurlijk dat je buiten bent en soms in de volle zon staat (verbranden) of in de regen, maar zo ernstig is dat nu ook weer niet. En ja, je maakt veel van dezelfde bewegingen en dat wordt vermoeiend, maar ook dat is niet onoverkomelijk.

En altijd na het werk handen wassen, ik weet niet of je daar problemen mee hebt?
Oud 09-01-2007, 19:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet of je perse aardbeien wilt of ook appels of peren? Voor aardbeien nemen ze meestal vrij jonge mensen aan. Appels of peren meestal toch wel 18 jaar of ouder omdat het vrij zwaar is. Ik heb zelf twee jaar geleden peren geplukt en ik vond het zwaar werk. Je staat bijna de hele dag op een trapje of eronder in zo'n boom te hangen met op je buik een bak met daarin 0-15 kilo peren wat echt wel gaat doorwegen. Ik was na een dag kapot, had pijn in mijn voeten, rug, schouders en armen. Als je een beetje mazzel hebt met het weer is het goed te doen maar het kan ook vreselijk regenen en waaien of jusit bloedheet zijn. Appels en peren worden overigens pas in september-oktober geplukt. Over aardbeien kan ik je niets vertellen maar het lijkt me dat dat lichter werk is omdat ze daar ook jongere mensen voor aannemen.
Oud 10-01-2007, 08:37
Shinosu
Shinosu is offline
Ik hoef niet per sé aardbeien, maar de boerderij waarin ik geďnteresseerd ben heeft alleen aardbeien, bramen, etc. Heb op hun site gelezen dat ze het meeste mensen tussen 18 en 25 aannemen, dus dat moet geen probleem zijn. Dan zal ik wel meer moeten bukken dan bij appels, maar het is dan gelukkig ook geen 15 kilo.

In ieder geval bedankt voor de reacties! Nog iemand?
Oud 10-01-2007, 11:11
Verwijderd
Ik weet wel dat je (iig bij Enschede in de buurt) minstens 6 weken van te voren jezelf moet aanmelden en dat je minstens 3 weken achter elkaar moet kunnen werken. Omdat ik dat niet gedaan had kan ik je verder geen informatie geven.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 13:09
Mestkever
Mestkever is offline
Voor aardbeien hoef je vaak niet te bukken. Hier waar ik woon staan ze op een soort bruggen. En als ze die niet hebben, moet je op je knieën.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 12:24
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-01-2007 @ 20:22 :
Ik weet niet of je perse aardbeien wilt of ook appels of peren? Voor aardbeien nemen ze meestal vrij jonge mensen aan. Appels of peren meestal toch wel 18 jaar of ouder omdat het vrij zwaar is. Ik heb zelf twee jaar geleden peren geplukt en ik vond het zwaar werk. Je staat bijna de hele dag op een trapje of eronder in zo'n boom te hangen met op je buik een bak met daarin 0-15 kilo peren wat echt wel gaat doorwegen. Ik was na een dag kapot, had pijn in mijn voeten, rug, schouders en armen. Als je een beetje mazzel hebt met het weer is het goed te doen maar het kan ook vreselijk regenen en waaien of jusit bloedheet zijn. Appels en peren worden overigens pas in september-oktober geplukt. Over aardbeien kan ik je niets vertellen maar het lijkt me dat dat lichter werk is omdat ze daar ook jongere mensen voor aannemen.
appels en peren plukken zwaar?! mijn god, dat is echt een luizenbaantje.

Ik zal als zoon van een fruitteler het even duidelijk maken .

Bij aardbeien plukken moet je eerst kijken of het vollegrondaardbeien zijn, of dat ze stellages hebben. Wij hebben vollegrond, en dat is al een stuk zwaarder omdat je dan de hele ochtend op je knieeen moet zitten. Als er stellages zijn is het werk een makkie (afgezien van weersomstandigheden dan).

In ons geval, en in de meeste gevallen, begin je vroeg (6 uur / half 7) en stop je om 12 uur, zo om de grootste hitte te ontlopen (soms beginnen we zelfs om half 6, tot 11, als het echt heet is).

Aardbeien plukken kan wel ontzettend gezellig werk zijn. Omdat je met veel jongeren om je heen zit, leer je vaak veel mensen kennen, bij ons is het ook nog zo dat de meeste plukkers het al een aantal jaar doen, dus zijn er ondertussen echte vriendschappen ontstaan.

Als je geen leuke groep om je heen hebt kan het werk daarentegen ontzettend saai worden na een aantal weken, het is nogal eentonig werk namelijk.

werk/loon verhouding kan ik alleen van ons bedrijf toelichten. Bij ons krijg je per kist betaald (als er weinig aardbeien zijn krijg je overigens wel meer per kist). jongeren van rond de 15 jaar verdienen, ook al zijn ze niet al te snel, vrij goed voor hun leeftijd. Er zitten mensen tussen die het werk al 6 jaar doen (en ondertussen al in de 20 zijn), die zijn of, ontzettend snel en verdienen in verhouding nog steeds vrij veel, of ze zijn wat minder snel en doen het meer voor de gezelligheid, deze verdienen logischerwijs dus ontzettend weinig voor hun leeftijd.
Oud 11-01-2007, 14:25
Shinosu
Shinosu is offline
Ontzettend bedankt voor die info! Ik denk dat ik het maar eens ga proberen deze zomer.
Reageren

Regels voor berichten