Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2006, 10:05
Verwijderd
Als ik een frisbee gooi, met 5 verschillende hoeken, dan komen er (grof genomen) de volgende resultaten uit:

Hoek: Verplaatsing:

60 2,40 meter

40 3 meter

0 9,50 meter

-5 4 meter

-15 2 meter

Nou weet ik dat dit iets met bernoulli te maken heeft, maar wat?

En hoe kan ik uit deze resultaten een formule maken?

(ps de negatieve hoek komt omdat de hoogte negatief is dan)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2006, 13:14
Verwijderd
Je kan hier nauwelijks iets over de wet van Bernoulli mee vinden. Met een honkbal had je waarschijnlijk dezelfde resultaten gekregen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 16:41
Verwijderd
Oh, want in de opdracht stond dat het om de Wet van Bernoulli gaat.
Ik heb dit getypt; slaat dit dan nog wel ergens op

Waarom wordt de afstand kleiner naarmate de hoek groter (bij een positieve hoek) of kleiner (bij een negatieve hoek) wordt?
Dit komt door druk (p). De druk werkt nu voor een groot deel aan 1 kant (zie plaatje), waardoor de frisbee weinig vooruitkomt. Hierdoor is de verplaatsing kleiner naarmate de hoek groter / kleiner wordt.

Waarom is de afstand kleiner bij een negatieve hoek, dan als die hoek positief zou zijn?
Als de frisbee met een negatieve hoek wordt geworpen, werkt er heel weinig druk vanonder de frisbee. De frisbee gaat dus vrijwel meteen door naar beneden. Als de frisbee met een positieve hoek wordt geworpen, werkt er veel druk vanonder de frisbee, en maar weinig boven de frisbee. Toch gaat door de vorm de frisbee niet alleen omhoog, maar ook een deel naar voren. Hierdoor is de verplaatsing groter dan bij de negatieve hoek.

Want de frisbee komt het meest ver bij een hoek van 0 graden, en dit komt dan toch wel door Bernoulli? Vanwege de druk die op beide kanten gelijk is (ofzo!!??)

Heel erg bedankt voor iedereen die mij kan helpen!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 16:44
Verwijderd
Oh, je hebt de frisbee zelf gekanteld? Kan je een schetsje maken?
(Als ik het goed begrijp heb je Bernoulli hier trouwens niet eens bij nodig.)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 15-12-2006 @ 17:44 :
Oh, je hebt de frisbee zelf gekanteld? Kan je een schetsje maken?
(Als ik het goed begrijp heb je Bernoulli hier trouwens niet eens bij nodig.)
Het was de bedoeling dat je zelf de frisbee gooide, met telkens een andere hoek, zodat je uit kon zoeken wat de meest gunstige hoek was.
Nou, ik het het geprobeerd op paint, en hier is het (ik hoop dat je het kan zien):

[IMG]http://groups.msn.com/_Secure/0UgBtD3YaXHi6ym!bnTo0G8IS*ifpiQ8cj91do5SZ2TtAob0jkFNBXq6gqdBH3z1A*CUCl rHyIjawoHGA791azqNQFnJOgVsSW3RIpi7NEOq3QUGO1!fxdp!Cd!hX5kn2/natuurk.bmp?dc=4675602160960234668[/IMG]
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 14:10
Verwijderd
Die kan ik niet openen...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 16:01
Verwijderd
Oh..dan lukt het misschien wel door dit:
ga naar http://groups.msn.com/PlaatjesPlaatjesPaintzo-
en dan naar afbeeldingen (rechts in de menubalk) en dan is het het eerste plaatje (het heet natuurk).

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten