Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2006, 14:38
Verwijderd
Ik wou het eerst op de kantine gooien, maar dacht dat het toch onder recht of iets in dien aard viel...

Ik wil voor Kerst iemand in Amerika een kaart, brief en wat gekopieerde cds versturen, Het zijn 4 kopies van Nederlandse en Belgische bands, niet erg waarschijnlijk dat dat daar te koop is. Dan is er een 5e cd, zelf samengesteld.
Ik las op de Nederlandse post-site dat goederen een douane keurmerk moeten hebben?

Hoe zit dit precies en wat is de kans dat mijn 5 kopietjes voor een stapel gezeik gaan zorgen omdat het 1 illegale goederen zijn en 2 ik niet naar de douane daarmee ga gaan natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2006, 14:40
Verwijderd
komt gewoon aan zonder probleem , kans is enorm klein dat jouw envelop met cd'tjes als steekproef eruit worden gehaald
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 16:28
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ja maakt niet echt veel uit

ik liep gewoon op t vliegveld ( in amerika )rond met een tas waar een aantal gebrande cd's in zaten

en die tag ging door de scanner en werd ook niets van gezegt..

en net als vorige post..

de kans is zeer klein dat je er uit word gehaald
Oud 20-12-2006, 16:36
Miracle
Miracle is offline
Dus het ergste wat er kan gebeuren is dat het gewoon niet aankomt?
Oud 20-12-2006, 16:47
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Volgens mij moet je zelf die douane verklaring maken. Daar kun je gewoon opschrijven dat het een cadeau betreft. Volgens mij doen ze dan niet moeilijk
Oud 20-12-2006, 16:56
T_ID
T_ID is offline
Gekopieerde cd's zijn helemaal niet illegaal.

Gekopieerde cd's met inhoud die auteursrechtelijk beschermt is zonder dat je daarvoor betaald hebt, dat is illegaal.

En hoe moet de douane dat laatste nu vaststellen voor een dicht pakket? (toen ik naar Canada ging ondervond ik wel hoe ze dat in Engeland met je koffer doen: ze vernielen gewoon álles, maar dat zal bij post vast niet gebeuren)
Oud 20-12-2006, 17:01
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-12-2006 @ 17:56 :
Gekopieerde cd's zijn helemaal niet illegaal.

Gekopieerde cd's met inhoud die auteursrechtelijk beschermt is zonder dat je daarvoor betaald hebt, dat is illegaal.

En hoe moet de douane dat laatste nu vaststellen voor een dicht pakket? (toen ik naar Canada ging ondervond ik wel hoe ze dat in Engeland met je koffer doen: ze vernielen gewoon álles, maar dat zal bij post vast niet gebeuren)
dat is nederlandse wetgeving. het zou natuurlijk kunnen dat amerikaanse wetgeving weer eens heel erg vreemd is.
Oud 20-12-2006, 17:41
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-12-2006 @ 17:56 :
Dat zijn ze, maar ik heb voor de originelen betaald... En als ik die kopies doorspeel naar iemand mag dat toch weer niet meer?

Nu ja, daar gaat het me ook niet echt om, meer over wat ik moet doen, of ik die dikke envelop gewoon op het postkantoor kan afgeven en naar Amerika kan laten verzenden zonder dat ze moeilijk beginnen doen en vragen naar verklaringen, weetikhet...

En de wat als
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 18:08
drukknoopje
drukknoopje is offline
als je je adres er niet op zet als zijnde afzender, lijkt me het ergste wat er kan gebeuren, dat het pakketje niet aankomt...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 01:40
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Miracle schreef op 20-12-2006 @ 17:36 :
Dus het ergste wat er kan gebeuren is dat het gewoon niet aankomt?
Zolang het maar copytjes zijn, is er naar mijn mening geen man over boord.

Het wordt een ander verhaal als het een CD is waar je bv 150$ voor betaald hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 10:59
juno
juno is offline
Stuur de CD's maar apart. Als ze worden geweigerd, omdat het nu eenmaal illegale kopietjes zijn, (voor hem dan welteverstaan, hij heeft er toch geen auteursrechten voor betaald?) en die worden inbeslaggenomen, dan komt de rest van wat je wilt opsturen tenminste wel aan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 12:11
ganralph
ganralph is offline
ga naar het postkantoor en zeg dat je cd's naar de VS wil sturen. zij weten echt wel wat je wel en niet nodig hebt aan bewijzen. persoonlijk denk ik helemaal niets. alleen bij etenswaren gaan ze zeuren.

overigens kan de douane nooit weten of die cd's illegaal zijn. ook al maken ze het pakje open. ook kopiën van auteursrechtelijk beschermde zaken kunnen legaal zijn; je kunt er bijvoorbeeld een overeenkomst over gesloten hebben met Buma/Stemra. niet dat je dat gedaan hebt maar je bent echt niet verplicht een bewijs mee te sturen, mocht je zo'n overeenkomst hebben.

daarbij komt dat ook legale cd's vaak niet doorverkocht of uitgeleend mogen worden (lees de kleine lettertje maar) en daar zeurt ook nooit iemand over.
Oud 21-12-2006, 14:47
Verwijderd
Ik ben ze vandaag gaan binnengooien op het postkantoor (België) en niemand zei er iets over, dus ik neem aan dat het allemaal wel goed komt ^^.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 18:27
Konijn
Konijn is offline
Ik heb al vaker kopietjes naar de VS en andere oorden gestuurd (doe veel aan bootlegs ruilen) en nog nooit problemen gehad. Ik zet er zelf niks op, vanuit het buitenland zit er inderdaad vaak een sticker op met daarop 'gift' aangekruist.

Ze komen vast gewoon aan .
Alleen niet meer voor kerst denk ik..
Oud 22-12-2006, 16:29
Verwijderd
Volgens mij is dat best een ingewikkeld verhaal. Je mag namelijk voor jezelf kopies maken van cd's mits je daar niet de kopieerbescherming voor hoeft te omzeilen. Op het moment dat je eenmaal kopieen hebt mag je deze voor jezelf gebruiken, maar je kan ze natuurlijk altijd voor jezelf naar de VS sturen. Dus ik zie eigenlijk geen probleem en ik denk ook dat de douane andere dingen aan hun hoofd heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten