Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2006, 15:58
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Hoi,

Telkens als ik mijn pc opstart dan geeft hij een verkeerde tijd weer. Soms verschilt het dagen, soms maar enkele uren. Het verband dat ik nu gezien heb is dat de klok verder gaat waar 'ie uitgeschakeld is.

Mogelijke oorzaak is dat de stekker van de pc er sowieso niet inzit als hij uitstaat, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

Omdat het wel rete irritant is dat 'ie het niet doet, bedacht ik me dat jullie misschien een 'oplossing' of oorzaak hebben.

Sperzieboon
Oud 20-12-2006, 16:12
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het batterijtje van je moederbord kan misschien brak zijn?
Oud 20-12-2006, 16:22
ILUsion
ILUsion is offline
Hoe oud is die computers? Als hij enkele jaren oud is, zal het waarschijnlijk dat batterijtje zijn. Sowieso vind ik het niet echt aan te raden die stekker steeds uit te halen, omdat je zo dat batterijtje veel sneller leeghaalt, lijkt me. Met de stekker in haal je vaak 7 jaar op 1 batterij. (Achtergrond: een extreem voorbeeld hiervan is de XBox (dat is ook maar een computer), die heeft ook een inwendige klok, maar die stopt er al mee als hij een uur ofzo zonder stroom zit; die heeft weliswaar geen batterij zitten maar een condensator om de klok te laten tikken)
Oud 20-12-2006, 16:42
freyk
freyk is offline
En dat batterijtje ziet er zo uit ->

Oud 20-12-2006, 16:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 20-12-2006 @ 17:22 :
Als hij enkele jaren oud is, zal het waarschijnlijk dat batterijtje zijn.
Hoeft niet. Mijn batterij is nu acht, bijna negen jaar oud, werkt nog steeds. Brakke batterij lijkt me eerder de oorzaak.
Oud 20-12-2006, 18:45
Verwijderd
ik had laatst een pc van 11 jaar oud, zo'n windows 95 barrel, en daar was de batterij wel van leeg. Dus ze kunnen prima 11 jaar meegaan.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 19:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-12-2006 @ 17:51 :
Hoeft niet. Mijn batterij is nu acht, bijna negen jaar oud, werkt nog steeds. Brakke batterij lijkt me eerder de oorzaak.
Een brakke batterij heeft meestal te maken met de leeftijd

Daarnaast probeer jij omgekeerd te redeneren en zeg je "mijn batterij is nu negen jaar oud en doet het nog goed", terwijl daar geen conclusies uit te trekken zijn. Oude PC => grotere kans op brakke batterij.
Oud 20-12-2006, 20:26
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Hij is op zich nog niet zo heel oud, een jaar of 3.

Ik zal de komende tijd even kijken hoe het zit met die stekker dan alsnog. Maar met deze info ben ik iig al een stukkie geholpen.
Oud 21-12-2006, 16:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-12-2006 @ 20:10 :
Een brakke batterij heeft meestal te maken met de leeftijd

Daarnaast probeer jij omgekeerd te redeneren en zeg je "mijn batterij is nu negen jaar oud en doet het nog goed", terwijl daar geen conclusies uit te trekken zijn. Oude PC => grotere kans op brakke batterij.
Maar als die van mij (die tot overmaat van ramp nog van Highscreen van Vobis komt ook) het zo lang vol houdt dan moet je het eerder zoeken in slechte kwaliteit dan pure leeftijd lijkt me.

Maar ja, mijn pc heeft op sommige onderdelen sowieso een lange witte baard. Het schermt stamt uit 1998, de casing uit 1999, de bekabeling grootdeels uit '98, het moederbord uit 2004, de harde schijven uit 1998 en 2003, de brander uit 2002 (en die gozer bij Vobis maar roepen dat LiteOn crap was)
Oud 21-12-2006, 17:00
phoxetis
phoxetis is offline
dell krijgt het voor elkaar om ze binnen een jaar al leeg te trekken, het verschilt enorm voor iedere PC.
Oud 21-12-2006, 17:18
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-12-2006 @ 17:51 :
Het hangt er ook maar net vanaf hoe lang jij je computer inet het stopcontact laat, lijkt me. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze ongeveer 7 jaar meegaan (gebaseerd op Windows 95-tijdperk, nu heb ik niet echt meer van die oude computers staan) , maar dat wilt niet zeggen dat ze maximaal 7 jaar meegaan, het kan langer, maar evengoed korter. En zoals ik al zei: volgens mij trek je die batterij sneller leeg als je je computer steeds van alle stroom afsluit (uit stopcontact trekken, schakelaar uitzetten op de voeding/stekkerdoos) en zeker als je dan gedurende langere tijd je computer niet zou gebruiken.

Trouwens, waarom steek je een batterij van 8 of 9 jaar in een moederbord dat 2 of 3 jaar oud is?

En als aanvulling op Freyk: inderdaad, dat is het type batterijtje een CR2032 in de meeste gevallen (zoals ook op de foto). Soms moet je er wel enige tijd naar zoeken in de gewone winkels (heb ik indertijd toch heel wat winkels voor afgelopen (geen computerwinkels, maar doe-het-zelf en Makro en dergelijke)).
Oud 21-12-2006, 19:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 21-12-2006 @ 18:18 :
Trouwens, waarom steek je een batterij van 8 of 9 jaar in een moederbord dat 2 of 3 jaar oud is?
Opgebruiken. Stel dat de nieuwe batterij ermee nokt, dan kan ik zonder enige moeite de oude erin duwen. Die platte batterijen zijn duur.

Die tactiek werkt, ik heb mijn oude moederbord (1998) bewaard nadat ik er een AMD moederbord plus bijbehorende cpu in monteerde. Anderhalf jaar later fakkelde dat moederbord zichzelf af en zat ik zonder pc toen ik het ding nodig had. Nieuwe crap eruit, oude crap erin, en geen problemen tot ik nieuw spul ging aanschaffen.

Nadeel is een hele plank aan de muur eruit ziet als een dumpplaats van oude electronica, maar je kunt niet alles hebben.
Reageren

Regels voor berichten