Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2006, 15:56
Verwijderd
Misschien heb je er al over gehoord; maar gister stond het weer in de krant, de onderwijstijd van Maria van der Hoeven.

Maria van der Hoeven noemt het lesurenfraude, het LAKS noemt het creatief boekhouden. Eigenlijk zijn er allemaal dingen te verzinnen om de 1040 uren norm te halen.

Zo zijn er scholen die 10 extra uren inlassen, vrijwillige 'verplichte' huiswerktijd en zo zijn er nog veel meer rare regelingen te bedenken zodat scholen netjes aan die 1040 uur komen.

Wat gebeurt er bij jou op school? Haalt jouw school de norm, of is het echt geen pan bij jou op school? Vanuit het LAKS, maar ook vanuit mijzelf ben ik echt benieuwd hoe scholen dit 'probleem' oplossen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2006, 16:12
ecrivaine
ecrivaine is offline
Onze school is blijkbaar op de vingers getikt dat er te weinig lesuren werden gemaakt, want er moesten opeens een hoop maatregelen worden genomen.
- De toetsweken voor de onderbouw zijn verdwenen;
- Het aantal herkansingsmomenten voor de bovenbouw is gehalveerd.

Vooral van dat laatste baal ik behoorlijk. Ik moet in januari of februari dus een toets gaan herkansen uit het eerste kwartaal. Ik zie ook niet in waarom die 2 x 2 uurtjes 'meer les' belangrijker zijn dan herkansingen.
In plaats daarvan zouden ze beter het jaar langer maken. Aan het eind van het schooljaar wordt er heel veel weggegooid tijdens de weken van 'boeken inleveren / cijfers ophalen / rapport ophalen' etc. Daar wordt ook wel wat aan veranderd geloof ik, maar dat maak ik niet meer mee.

Mevrouw Van der Hoeven zou beter iets doen aan het lage niveau van het onderwijs. Maar dat dringt waarschijnlijk nooit helemaal door in Den Haag.
Oud 10-12-2006, 16:27
JumperOne
JumperOne is offline
Mijn school is er ook over aangesproken dat de bovenbouwleerlingen te weinig les hebben: we moeten nu opeens allemaal twee uur per week in het olc zitten (en dat laten registreren aan het begin van het uur). Ook moeten ze dit jaar de dagen die tussen de laatste proefwerkweek en de zomervakantie zitten, gaan opvullen met sportactiviteiten enzo.

Het voegt helemaal niets toe en de leerlingen vinden het alleen maar irritant. Zoals Ecrivaine al zei, kan Van der Hoeven zich beter met het niveau van het onderwijs zelf bezig gaan houden (en dan vooral wiskunde) in plaats van te mierenneuken over die paar nutteloze uurtjes.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 16:54
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Studiebegeleidingsuren die in de eerste 2 jaar vrijwillig waren, en nu verplicht zijn. Je doet er geen flikker, iedereen loopt te hangen en wil naar huis om daar wél geconcentreerd aan een opdracht te kunnen werken.

Heel vervelend allemaal
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 18:16
Trass
Trass is offline
Wij moeten verplicht huiswerk in de mediatheek maken als we niet aan de 30 lesuren zitten (een uur duurt 50 minuten). Maar onze school haalt het ook niet, want halverwege het jaar vallen Frans 1 en Duits 1 weg en daarvoor moet je niet extra op school blijven.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Trass schreef op 10-12-2006 @ 19:16 :
Wij moeten verplicht huiswerk in de mediatheek maken als we niet aan de 30 lesuren zitten (een uur duurt 50 minuten). Maar onze school haalt het ook niet, want halverwege het jaar vallen Frans 1 en Duits 1 weg en daarvoor moet je niet extra op school blijven.
Maar dan vul je het toch automatisch op met die mediatheek uren als frans1 en duits1 wegvallen? Of zie ik dat verkeerd ?

Wat zou trouwens wél de goede manier zijn om dit op te lossen?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 19:47
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 10-12-2006 @ 19:54 :
Er is niks mis mee om die laatste weken van het jaar gewoon te gebruiken. NIET met duffe sportdagen, maar gewoon met lesweken. Dan gaat er iets van de werkdruk af in de rest van het jaar en kom je aan je uren.
Oud 10-12-2006, 21:00
looneylover
looneylover is offline
Volgens mij is er bij ons op school niks eraan gedaan. Terwijl je bij de andere scholen hoort dat er vanalles veranderd is. Daar moeten ze per week zoveel uur op school zitten en hebben ze na de proefwerkweek geen week vrij.
Er zijn ook veel weken waar je gewoon vrij hebt terwijl leraren dan eigenlijk gewoon les kunnen geven, zoals na de proefwerkweken. Maarja ik heb er niet zo veel last van, maar ik ben toch ook benieuwd hoe elke school dat gaat oplossen.
Oud 11-12-2006, 10:56
Poepkind
Poepkind is offline
Ik kan me nog herinneren dat we op school aan ons PWS moesten werken ipv thuis omdat anders de uren niet zouden kloppen. Maar dit jaar zijn er mischien nog extra maatregelen, dat weet ik nie.
Oud 11-12-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 10-12-2006 @ 17:12 :

Mevrouw Van der Hoeven zou beter iets doen aan het lage niveau van het onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 13:51
Morri
Morri is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 11-12-2006 @ 11:56 :
Ik kan me nog herinneren dat we op school aan ons PWS moesten werken ipv thuis omdat anders de uren niet zouden kloppen. Maar dit jaar zijn er mischien nog extra maatregelen, dat weet ik nie.
Op donderdagmiddag is het bij ons sowieso PWS-middag voor 5 havo en 6 vwo, maar of dat nu met de uren te maken heeft weet ik niet.

Ik heb persoonlijk het idee dat de school alles doet om uitval te voorkomen. Een lerares kwam vandaag 'later' bij mij. We moesten maar even wachten. Ze kwam binnen op de bel. Verder gaan ze naar een nieuw systeem voor de onderbouw en wordt het 25-minuten rooster ingevoerd waardoor de dag ineens tot 16.30 kan duren ipv 16.00 uur. Ook zijn de lesuren in de onderbouw iets verhoogd de afgelopen jaren, maar niet erg veel. Ik ben benieuwd over verder nog wat gaat veranderen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 13:57
Knots
Knots is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 10-12-2006 @ 17:12 :
Mevrouw Van der Hoeven zou beter iets doen aan het lage niveau van het onderwijs. Maar dat dringt waarschijnlijk nooit helemaal door in Den Haag.
Eens, dat lijkt me belangrijker dan uurtjes tellen. En met elke nieuwe verandering gaat het onderwijsniveau naar beneden..

Anyway, ik moet officieel 3 uur in de week in het studiecentrum zitten om aan huiswerk te doen. Dat zou dan afgetekend worden en dat zou de mentor moeten controleren. Maar niemand krijgt zo'n briefje, tekent het af of controleert het, dus hiet is een maatregel van niks..
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 11-12-2006 @ 14:51 :
Op donderdagmiddag is het bij ons sowieso PWS-middag voor 5 havo en 6 vwo, maar of dat nu met de uren te maken heeft weet ik niet.

Ik heb persoonlijk het idee dat de school alles doet om uitval te voorkomen. Een lerares kwam vandaag 'later' bij mij. We moesten maar even wachten. Ze kwam binnen op de bel. Verder gaan ze naar een nieuw systeem voor de onderbouw en wordt het 25-minuten rooster ingevoerd waardoor de dag ineens tot 16.30 kan duren ipv 16.00 uur. Ook zijn de lesuren in de onderbouw iets verhoogd de afgelopen jaren, maar niet erg veel. Ik ben benieuwd over verder nog wat gaat veranderen.
Wij moeten inderdaad 70 minuten(=1 lesuur) p/week aan ons profielwerkstuk werken. Maar de vierde en vijfde klas heeft da tookal in de vorm van projectuur. Een verkapte manier om aan die uren te komen.

Maar krijgt de onderbouw een 25-minutenrooster? Dat zou echt té slecht zijn denk ik
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 16:18
Morri
Morri is offline
Nou ja, het wordt ook in de bovenbouw ingevoerd, maar je hebt dan altijd minstens een blokuur. Dus een uur duurt altijd minstens 50 minuten, maar ze willen ook uren van 75 minuten (kunnen) maken. Of zelfs 100.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 16:48
Boef
Boef is offline
Wij moeten de helft van onze tussenuren verplicht in de aula doorbrengen met huiswerk maken/ leren. In de praktijk komt hier eigenlijk niets van terecht.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 17:03
Trass
Trass is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 10-12-2006 @ 19:54 :
Maar dan vul je het toch automatisch op met die mediatheek uren als frans1 en duits1 wegvallen? Of zie ik dat verkeerd ?

We moeten die uren eigelijk ook in de mediatheek zitten, maar niemand zegt dat we dat moeten doen of controleert of we er zijn, dus niemand is er. Volgens mij hebben ze dat alleen maar bedacht om aan het aantal uren te komen, want op papier klopt het zo. Alleen de school kan het niks schelen als we die uren niet komen en ons natuurlijk ook niet
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 18:15
Dreamer233
Dreamer233 is offline
Bij ons moet je je rooster zelf opvullen tot 21 uur (uur=70 min). Ik heb deze module maar 15 uren op rooster staan dat wil zeggen dat ik 6 uur moet invullen met 'zelfstudie'. We hebben daarvoor een stempel kaart. Je kunt gewoon in de kantine een stempel hale terwijl je koffie zit te drinken... Als ik me netjes aan de regels zou houden zou ik meer dan 30% van mijn uren zitte te koffie drinken. Je kunt wel zelf studie gaan doen maar dat heb ik niet nodig, ik doe havo en heb wel genoeg tijd in de les op de stof door te nemen. Oplossing:
Ik maak de uren niet! Ik regel het zo met leraren dat ik les uren kan opschuiven naar mijn tussen uren... Ik ga nog maar 15 uur per week naar school... Das 30% Te weinig... en die stempels... die printen we zelf wel
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 19:56
Crimson
Crimson is offline
Ik heb zelf officieel 25 uur, onofficieel 22 (ik hoef niet naar Engels). Dat is dus te weinig ofzo? Vage shizzle.. Ik doe wel in 8/9 vakken examen (gymnasium).
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 20:07
one.
one. is offline
Dit jaar is er voor het eerst een alternatief rooster voor de week waarin de rapportvergaderingen plaatsvinden. In plaats van uren van 40 minuten hebben we nu uren van 30 minuten. We hebben tot 11.50 les en we hebben één pauze in plaats van twee.
Oud 12-12-2006, 15:41
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
bij mij op school moet je in- en uitloggen met je pasje, en je mag maar 10% afwezig staan.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 16:59
rensd
rensd is offline
Bij ons op school is er een ''Z-uren systeem'' ingevoerd. Iedereen die niet genoeg studielast heeft moet 1,2 of 3 uur extra volgen als zelfstandig studie uur. Je zit altijd ingerooster op een uur wat voor jou tussenuur is, en dan kan je gewoon werken. Nier erg ontevreden mee dus.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 10:30
Nyawa
Toevallig las ik er net wat over in de schoolkrant van mijn vroegere middelbare school:

'Dit jaar is men bij ons op school vooral begonnen met het aanpakken van het structurele verval. Vandaar dus de 40-minuten-roosters. Die zorgen ervoor dat – met uitzondering van het achtste en negende uur – geen uren hoeven uit te vallen wanneer er rapportvergaderingen gehouden worden. Daarnaast worden er geen studiedagen meer georganiseerd maar zijn ze veranderd in studiemiddagen. Ook de start van het schooljaar moet sneller: men wil vanaf volgend jaar al op de woensdag beginnen met begeleid onderwijs (dus lessen of een introductiedag). Als laatste moet er tot en met de één na laatste week van het schooljaar lesgegeven worden (in plaats van de twee na laatste week).
[...] Dat betekent dat de lessen van een zieke of afwezige leraar worden opgevangen door collega’s, zodat de leerlingen in ieder geval geen dramatische achterstanden oplopen.'
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 11:34
Verwijderd
Wij hadden iedere dag (geloof ik) 2 verplichte 'T-uren'. In die tijd moest je dan huiswerk zitten maken en kreeg je daar een stempel voor, op een stempelkaart. Maargoed, dat had gewoon te maken met hoe de Tweede Fase was ontworpen volgens mij.

Ik heb wel hele trieste verhalen gehoord van m'n moeder, die les geeft op een soort ROC. Daar krijgen de leerlingen iedere week 3 coachuren. Natuurlijk hadden ze die tijd beter op kunnen vullen met inhoudelijke lessen en de leerlingen zouden dat ook graag willen. Want hoe vul je in vredesnaam 3 coachuren per week? Ik ben gewend dat je eens in de zoveel tijd een keertje een coachuur hebt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 12:33
Verwijderd
Bij ons op school moesten we een keer na de proefwerkweek gewoon naar school, omdat ze niet de hele week extra vrij konden geven. Maar de leraren moesten toen iedere dag tot 5 of 6 uur op school zitten en ook nog thuis proefwerken nakijken, dus daarom hebben ze dat weer afgeschaft.
Onze afdelingsleider is nogal streng, dus die stelt ons vanalles verplicht, ook van het 2e tot het 6e op school zitten, maar een andere afdelingsleider maakte het nooit wat uit dus het zal geen algemeen beleid zijn geweest. Mijn school voldoet wel aan de meeste eisen geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 21:50
*carmen*
*carmen* is offline
bij ons op school zijn er een boel maatregelen genomen:

- tentamenweken afgeschaft (bijv. maandagochtend 1+2 uur toets, daarna les tot misschien 8e en volgende dag weer gewoon toets, de toetsen blijven wel in die week )

-sportdagen afgeschaft

-kanoen, activiteiten onder schooltijd (toernooien etc) afgeschaft

-herkansingen vroeg, ander les

-bij lesuitval verplicht in bepaald lokaal verblijven

-aangezien ik gezakt ben; briefje ondertekenen dat ik eventuele vrije uren nuttig zal gebruiken en zeker niet naar huis zal gaan (dat dus voor de ' boekhouding ')

-vrij voor opendagen van universiteiten zijn niet meer nodig, alleen maar doelgerichte opleidingen bezoeken, geen algemene voorlichtingsdagen meer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2006, 13:04
scoutgirl15
scoutgirl15 is offline
bij ons hebben we in de week van de rapportenvergaderingen geen 40 minuten rooster meer maar gewoon 50 minuten.
maar voor de kerst mag het dan wel weer????
we hebben een nieuwe directeur gekregen en die is echt streng
ik zulke dingen.
maar de school krijgt een boete als ze niet al die uren geven
maar dat doen ze bij ons wel daarom zijn wij ook de 2de rijkste school van nederland
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 17:02
luchtballon
luchtballon is offline
Wij hadden (vanaf de 4e) 5 uur per weer ASP. Dat was 'Algemene studie en project eh .. uren?'
Iig, 2 van die uren (normaal maandag en vrijdag) waren mentor uren en in de rest van de uren moest je naar een lokaal met een leraar (zelf kiezen) en daar dan huiswerk doen. Dit moest je laten aftekenen.

Hehe, ja, nou, na 1 maand zag ik dat wel als een standaard tussenuur. Beetje jammer was dat ze het altijd op het 4e uur deden.
Begin 6e werden ze strenger. Maar toen ging ik maar in een grote ruimte zitten waar ook niks gebeurde (eh, ja, beetje in je eentje in een pauzeruimte gaan zitten is ook weer zo wat). En toen dat niet meer mocht ging ik naar huis ofzo. Hebben ze ook maar heel even volgehouden want eigenljk had degene die de absentie regelt niet zoveel gezag bij mij op school
Reageren

Regels voor berichten