Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2007, 22:57
Lethe
Lethe is offline
Daardoor ben ik al een aantal vakanties misgelopen. Ik baal er behoorlijk van. Ik heb één keer gevlogen (of nou ja, twee keer, heen en terug naar Italie) en ik vond het doodeng. Ik ben ontzettend bang om neer te storten. Ik weet dat die kans erg klein is en dat er in het verkeer meer ongelukken gebeuren, maar dit alles helpt me niet van mijn angst af. Zijn er meer mensen die vliegangst hebben? Ik droom ook regelmatig over neerstortende vliegtuigen (en dat ik er dan zelf in zit).
Oud 28-08-2007, 23:23
Verwijderd
Yes, hier eentje. En mijn angst is nog moeilijk uit te leggen ook, want het is niet zo standaard als bij de meeste mensen met vliegangst. Ik heb namelijk geen angst om neer te storten of iets dergelijks. Het is eigenlijk meer dat ik een hekel heb aan het gevoel wat vliegen me geeft. Ik heb redelijk erge hoogtevrees, maar daar ligt het volgens mij ook niet aan: ik vind het uitzicht vanuit een vliegtuig prachtig. Opstijgen vind ik leuk, maar daarna is het hel. Alle bewegingen die het vliegtuig vervolgens maakt (turbulentie al helemaal) vind ik echt een hel. Ik heb ondertussen best een aantal keer gevlogen en soms verloopt het vrijwel probleemloos, maar bij een beetje beweging vind ik het niks meer
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 23:25
Lyne
Lyne is offline
Ik heb dat ook, doordat ik bijna alle afleveringen van Air Crash Investigation heb gekeken. Wat een domme fouten er worden gemaak, en hoe makkelijk een vliegtuig eigenlijk neerstort.

Maarja ik vlieg voorlopig toch niet.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 13:06
Joopiedegekste
Joopiedegekste is offline
^Echt een supergoeie bemoedigende comment
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 17:14
Verwijderd
Ik heb er ook last van, maar op een andere manier. Ik haat het idee dat ik niet kan uitstappen wanneer ik er genoeg van heb.

Neerstorten is niet eens het eerste dat in mij opkomt, maar het idee dat je zo snel van hoogte verandert zint mij niet (iets waar ik sowieso niet goed tegen kan) en dat ik me dan waarschijnlijk beroerd voel.

Bij een trein kun je bij de volgende halte eruit en heb je dat hoogteverschil niet, bij een auto kun je bij de volgende afslag even uitstappen, etc. Maar bij zo'n vliegtuig kun je nergens heen. Het idee dat ik me dan hoogstwaarschijnlijk erg beroerd ga voelen en er niet aan kan ontsnappen.. brrr

Dus ja, ben nog niet gevlogen tot nu toe. Ik ga het misschien een keer met een korte vlucht proberen waar ik na een klein uurtje toch weer geland ben en evt. met de trein naar huis kan denk ik Dan kan ik beter beoordelen hoe het voor mij zal zijn.

De kans dat je neerstort, is statistisch gezien heel klein trouwens.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 17:26
mara18
mara18 is offline
Citaat:
Wat een domme fouten er worden gemaak, en hoe makkelijk een vliegtuig eigenlijk neerstort.
Moet je nou echt zeggen
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 18:07
Lethe
Lethe is offline
Het idee dat je een vliegtuig niet uit kan wanneer je dat wilt, vind ik ook beangstigend. Ik ben ook een beetje claustrofobisch aangelegd namelijk
Oud 29-08-2007, 19:47
Verwijderd
Ik vind juist de sensatie van het opstijgen heel naar. De onnatuurlijke versnelling is iets heel vervelends. Maar voor de rest geen problemen. Ook niet echt bang om neer te storten. Dan ben je dood, dus heb je er ook geen last meer van.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 20:13
Balance
Balance is offline
Vliegangst is de best op te lossen fobie. Je hebt speciale cursussen daarvoor en ik dacht dat het iets van 98% is dat daarmee van zijn vliegangst af kan komen.
Oud 30-08-2007, 06:59
Henkje
Henkje is offline
Ik vind vliegen echt een van de meest relaxte manieren van reizen. Alleen een beetje jammer van weinig beenruimte.
De laatste keer vond ik het wel eng, toen begon er een Turkse vrouw keihard te gillen en probeerde weg te komen terwijl we naar de startbaan taxide. Het meisje naast me werd ook helemaal bleek en klemde zich helemaal vast aan de stoel. Gelukkig zijn we niet neergestort ofzo

Ik kijk ook altijd Air Crash Investigation met een vriend, maar die durft nu ook niet meer te vliegen
Oud 30-08-2007, 09:01
Verwijderd
Ik heb nog nooit gevlogen, dus ik ben benieuwd of ik er ook last van heb...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 16:18
Sushii
Sushii is offline
ik heb geen niet echt vliegangst maar ik baal wel van vliegen..

te weinig beenruimte, altijd mega pijnlijke oren, eten dat niet te vreten is en dergelijke, dus het zijn meer de ongemakken dan echte angst die mij weerhoudt van het vliegen.

Wat er in Air Crash Investigation meestal aan de hand is zijn defecten aan de techniek. Daarbij crashen veel vliegtuigen niet eens ''echt'' want vaak weten piloten het toestel nog veilig aan de grond te zetten en zijn slachtoffers gering. Van menselijke fouten is bijna nooit sprake.

Maargoed, defecten aan techniek kom je overal tegen, in auto's, treinen en vliegtuigen.

Vliegen is echt veilig en een snelle manier van reizen. Zo'n cursus is idd wel aan te raden als je bang bent.

En anders lekker met de auto op vakantie
Oud 31-08-2007, 16:50
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Moet je nou echt zeggen
Net alsof ze dat zelf nog niet had bedacht? De TS weet ook wel dat er maar heel weinig vliegtuigongelukken gebeuren, de kans dat je een verkeersongeluk krijgt is groter. Maar dat neemt niet weg dat het toch soms gebeurd, vaak door hele domme fouten.

Mja niet echt bemoedigend nee, maar het enige wat ik kan bedenken is toch gaan vliegen. Anders kom je niet van die angst af. Daar kan je wel een heel topic over volpraten, maar je moet het toch ooit doen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 19:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
had je er ook over gedroomd als je nooit had gevlogen/had moeten vliegen?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 19:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Net alsof ze dat zelf nog niet had bedacht? De TS weet ook wel dat er maar heel weinig vliegtuigongelukken gebeuren, de kans dat je een verkeersongeluk krijgt is groter. Maar dat neemt niet weg dat het toch soms gebeurd, vaak door hele domme fouten.

Mja niet echt bemoedigend nee, maar het enige wat ik kan bedenken is toch gaan vliegen. Anders kom je niet van die angst af. Daar kan je wel een heel topic over volpraten, maar je moet het toch ooit doen.
jij zou een goede psycholoog zijn .
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 20:00
Vip3r
Vip3r is offline
Citaat:
jij zou een goede psycholoog zijn .
En toch heeft hij daar een goed punt te pakken. Je kunt een angst het beste overwinnen door het gewoon tòch te doen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 20:56
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
En toch heeft hij daar een goed punt te pakken. Je kunt een angst het beste overwinnen door het gewoon tòch te doen.
meestal wordt zoiets in stappen overwonnen met een vliegangstcursus...

sommige mensen freaken al helemaal als ze alleen maar in die cabine zitten..

dus het gewoon toch doen is niet echt een top-idee.
Oud 02-09-2007, 22:06
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Leuk dat je voor me opkomt, alleen jammer dat je er ook een geslachtsverandering cadeau bij doet.

En natuurlijk is 'het gewoon doen' makkelijker gezegd dan gedaan. Ik bedoel alleen te zeggen dat ze dan of een curus moet doen oid, of gewoon een keer moet gaan. Want door dingen te lezen kom je hoogstwaarschijnlijk niet van die angst af. Ik bedoel het niet zo bot als het overkomt.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 23:20
Droyd
Droyd is offline
Niet dat ik een spelbreker wil zijn: Ik vind opstijgen echt ongelooflijk tof. Bovendien voel ik een soort geborgenheid/onschendbaarheid eens het vliegtuig opgestegen is.

Ik kan me echter wel vinden bij ********: na 2 a 3 uur vliegen kan ik echt niet meer stilzitten omdat ik het dan echt gehad heb met die veel te krappe zitplaatsen...en de fletse maaltijd.
Citaat:
en hoe makkelijk een vliegtuig eigenlijk neerstort.
Ok, als iemand die geen vliegangst heeft heb ik gemakkelijk praten, maar dit is gewoon niet waar.
Reageren

Regels voor berichten