Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2006, 19:25
Iduna
Iduna is offline
Buitenstaanders hebben het idee dat mensen die een dierbaar iemand hebben verloren het ontzettend zwaar hebben rond de feestdagen. Volgens hen moet je je wel miserabel en verdrietig voelen.
Maar hoe voel je je nu echt? Wat vind je eigenlijk van de feestdagen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2006, 19:29
- KTFE
- KTFE is offline
Ik kijk uit naar de feestdagen.
Zolang ik niet alleen ben en niet teveel aan haar denk,
valt het allemaal wel nog mee.
Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik nog steeds niet kan geloven dat ze er niet meer is, en niet meer terugkomt.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 19:48
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik ben persoonlijk een buitenstaander. Ik heb gelukkig nog nooit iemand verloren in mijn naast familie en mijn niet zo naaste familie.

Toch denk ik (daarom zeg ik ook maar dat ik nog nooit iemand heb verloren, want wat ik nu ga zeggen kan heel persoonlijk zijn en misschien helemaal niet waar.) dat er verschil in zit? Voor iemand die kerstmis altijd heeft beleefd als een tijd met heel veel vrienden en familie en dat ook positief heeft beleefd, denk ik dat deze tijd veel moeilijker is dan voor iemand die kerst nooit met familie of vrienden vierde of dat weinig doet. Daar mee wil ik niet zeggen dat diegene geen vrienden heeft, maar dat dat voor diegene met kerst niet zo belangrijk is, oid.

Ik probeer dus te zeggen dat voor mensen die altijd kerstmis in gezelschap vieren deze tijd misschien moeilijker is dan voor mensen die dit nooit of weinig doen.

Waarige post, sorry .
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 20:02
Verwijderd
Ik moet zeggen dat het voor een paar mensen in mijn omgeving op relationeel behoorlijk rampzalig is verlopen, dus ik kan me voorstellen dat de aankomende dagen voor hen op z'n minst vreemd zullen zijn. Maar eigenlijk denk ik wel dat ze zich ronduit shit zullen voelen ja. Ik kan me namelijk voorstellen dat het gewoon ronduit k*t is als je 'alleen' bent op een feest dat toch een beetje draait om 'samen zijn'
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 20:11
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 22-12-2006 @ 20:25 :
Buitenstaanders hebben het idee dat mensen die een dierbaar iemand hebben verloren het ontzettend zwaar hebben rond de feestdagen. Volgens hen moet je je wel miserabel en verdrietig voelen.
Maar hoe voel je je nu echt? Wat vind je eigenlijk van de feestdagen?
Heb je hier zelf ervaring mee?

Zelf zit ik ook in zo'n situatie dit jaar en zie daarom ook wel op tegen Kerst en Oud&Nieuw, terwijl ik heel blij ben dat ik vakantie heb...
Het is denk ik voor mij niet zozeer het gevoel 'hij is er niet bij', want hij was er al vaak niet bij, maar meer 'hij zal er helemaal nooit meer bij (kunnen) zijn'.

En ik weet pas na de feestdagen hoe het echt voelde...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 20:31
Verwijderd
Vorig jaar rond deze tijd lag mijn oma op sterven en 31 december is ze overleden. Op dit moment zie ik nog niet heel erg tegen de feestdagen op, maar anders zal het zeker zijn. Ook omdat ik tweede kerstdag en nieuwjaarsdag moet werken en ik werk in het verzorgingstehuis waar zijn het laatste half jaar dat ze leefde gewoond heeft (en dus ook zo ziek was en is overleden vorig jaar rond deze tijd).
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-12-2006 @ 21:31 :
Ook omdat ik tweede kerstdag en nieuwjaarsdag moet werken en ik werk in het verzorgingstehuis waar zijn het laatste half jaar dat ze leefde gewoond heeft (en dus ook zo ziek was en is overleden vorig jaar rond deze tijd).
Kan me voorstellen dat dat heel onwerkelijk voelt....
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 21:07
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Nala schreef op 22-12-2006 @ 21:41 :
Kan me voorstellen dat dat heel onwerkelijk voelt....
Idd, sterkte aan iedereen die het nodig heeft .
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 22:13
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zit midden in het verliezen. Mijn ouders gaan scheiden. En het was altijd al zo fucking gezellig rond deze tijd.
En ze gaan t mijn oma waarschinlijk niet eens vertellen. Ze is 87, en ze is niet al te helder. Haar tijd is waarschijnlijk al bijna op. Maar toch...
Oud 23-12-2006, 11:01
Verwijderd
Niet speciaal met kerst en oud&nieuw, maar met dagen dat mijn neef er normaal bij zou zijn mis ik hem wel ja. Eten bij mijn oma met alle kleinkinderen, Sinterklaas vieren waar zijn broer wel bij is. Dat soort dingen. Nu, na twee jaar, is dat wel minder geworden. Hoe dat voor zijn ouders en broer is weet ik niet, maar kan me voorstellen dat zij hem nog veel vaker missen.
Dat missen bij mij gaat meestal niet verder dan "hé hij is er niet, wat is het eigenlijk rot dat hij dood moest gaan". Ik kan het daarna weer van me af zetten. Nou was onze band ook niet zo sterk, maar oke.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 11:44
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Vorig jaar heb ik tijdens kerst moeten breken met mijn ouders. Thuis weggegaan en het boeide mijn ouders niet eens. Dat was een hele eenzame kerst en oud en nieuw.

Ik zie dus heel erg tegen de komende dagen op.
Oud 23-12-2006, 14:39
Moonspell
Moonspell is offline
Ik vind de kerst niet meer echt speciaal .

Het is misschien ook een beetje verpest door de laatste jaren, alle gemaakte gedoe bij telkens weer nieuwe ervaringen

Ik ben blij dat ik wel even tijd voor mijzelf heb misschien.

Kerstcadeau's ken ik dus niet echt meer

Ik ga lekker chillen, alhoewel we nu wel alles met zijn 2en moeten doen

Hmm kan ik even bijkomen
Oud 23-12-2006, 14:55
Iduna
Iduna is offline
Ja, ik heb een aantal mensen verloren. Maar ik heb het gevoel van gemis niet tijdens zulke dagen maar meer in het dagelijks leven.
Het klopt wel dat je extra geconfronteerd wordt met je verlies tijdens bijv. de kerstdagen, aangezien dat om gezelligheid en samen zijn draait. Ik vind de feestdagen vaak juist gezellig met de mensen die er nog zijn. Maar ja, zoiets heeft ook wel moeten groeien.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 16:12
Verwijderd
Ik ben nog geen dierbaren kwijtgeraakt (afkloppen), maar toch heb ik een hekel aan Kerst, dankzij al die gedwongen gezelligheid. Dat was vroeger al zo en is nu eigenlijk nog steeds zo. Misschien heb ik dat meegekregen van m'n ouders, want die zijn ook geen echte liefhebbers.

Maar het kan er ook aan liggen dat het al jaren niet echt leuk is. M'n ouders hebben geen heel goed huwelijk en met m'n zusje kon ik vroeger niet goed overweg. Nu heeft ze sinds een aantal jaar een vriend, die ik niet zo mag. Kerst is voor mij dus echt gedwongen gezellig doen, al valt het de laatste paar jaar wel weer mee. Spelletjes doen en een kerstboom vind ik prima, maar verder hoeft al die troep niet van me.

Oud & nieuw vind ik wel heel erg leuk, maar dat vier ik ook gewoon met vrienden.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 19:10
Verwijderd
heb geen dierbaren, dus ben ze ook niet kwijtgeraakt..
vind kerst en dat soort feestdagen altijd heel erg kut, omdat t altijd gezeik en ruzie is en k op zulke momenten dan extra hard denk aan hoe graag k het anders had willen hebben..
en vooral het verplicht moeten doen alsof het gezellig is terwijl iedereen toch wel weet dat het dat nooit is, dus dan doen alsof met kerst vind k hypocriet..
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 19:13
Verwijderd
Best apart dat er vandaag iemand moest overlijden op mijn werk...en er werden ook medicijnen bezorgd voor een andere bewoonster (en haar dochter was ook op bezoek), ik hoop niet dat ze erg ziek is oid... (Die vrouw is zo lief ((heel) erg dement, maar echt super lief, ging ook nog de kist duwen toen mijn oma was overleden, al vraag ik me af of ze besefte wat er aan de hand was, ze deed gewoon met ons mee) en haar dochter ook)) (Al kun je je afvragen of het idd apart is, er overlijden met regelmaat mensen op mijn werk.)
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 21:22
Meinita
Meinita is offline
Kerstdagen en een overleden iemand is een moeilijke combinatie. Ik ben wel van mening dat als je alleen bent, je je niet slecht hóeft te voelen. Als je goed in je vel zit kun je je ook tijdens de kerstdagen goed voelen. Maar dat is ook één van de redenen dat ik me dit jaar vreselijk klote voel. Ik zit nog niet lekker in mijn vel.
Oud 28-12-2006, 21:05
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Meinita schreef op 26-12-2006 @ 22:22 :
Kerstdagen en een overleden iemand is een moeilijke combinatie. Ik ben wel van mening dat als je alleen bent, je je niet slecht hóeft te voelen. Als je goed in je vel zit kun je je ook tijdens de kerstdagen goed voelen. Maar dat is ook één van de redenen dat ik me dit jaar vreselijk klote voel. Ik zit nog niet lekker in mijn vel.
Mooi gezegd, zo had ik het ook bedoeld. Ik zat alleen niet zo lekker in mijn vel waardoor (de dagen voor en eerste) kerst(dag) niet zo gezellig was/waren als ik gehoopt had.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 11:16
Volk
Volk is offline
Kerst is een dag als elke andere dag. Dus ik mis de persoon niet extra veel, ik mis de persoon evenveel op elke dag.
Het maakt voor mij niet uit of het een feestdag is of niet. Het gaat me meer om de kleine dagelijkse dingen...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 19:23
drukknoopje
drukknoopje is offline
Mijn vader is overleden toen ik 7 was, maar eigenlijk ben ik daar al zo aan gewend, dat ik het eigenlijk met kerst oid niet erger vindt dan een andere dag van het jaar.
Alleen zijn verjaar- en sterfdag vindt ik ***dagen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 22:17
madelief21
madelief21 is offline
Persoonlijk vind ik het nogal een dubbel gebeuren. Enerzijds heeft het iets...... de lichtjes op straat, de winkeltjes die tot laat open zijn.... iedereen die opzoek is naar een leuke outfit voor de feestdagen.....Het kan iets romantisch hebben.....

Maar aan de andere kant heeft het iets heel erg verplichts alsof het dan opeens heel gezellig moet zijn en iedereen zich lief en aardig opstelt... gezellig cadeautjes onder de kerstboom, mooie kleding lekker eten... waarom dan en niet de rest van het jaar.....Het idee dat men in januari gelijk weer zichzelf is..... het verplichte gezellig doen terwijl het misschien wel helemaal niet zo voelt....

Sorry, mijn kerst was niet echt heel fijn dit jaar...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 01:49
IcedEarth
IcedEarth is offline
Hoi Ik vind de feestdagen een beetje oudbollig en suf. Maar dat is geen reden om niet heel veel plezier te maken en lekker te eten met familie en te blowen en zuipen met vrienden en te dansen met vriendinnetjes en uit te slapen en kerstontbijt te nemen, en oliebollen te bakken en al dat meer.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 01:50
Magican
Magican is offline
Het was alleen het eerste jaar na zijn dood vervelend, daarna waren ze allemaal weer (bijna net) zo leuk als anders.
Oud 05-01-2007, 17:11
jongen1986
jongen1986 is offline
Ik heb deze kerst en oud en nieuw nagenoeg alleen gevierd, aangezien ik in curaçao zit, en iedereen voor de rest (familie, vrienden, vriendin..) in Nederland.

Ik heb dus niemand gevonden, maar:
De aanloop naar de feestdagen vond ik erg zwaar. Eerste kerstdag viel erg tegen, vooral doordat ik toen ook ziek was... Maar: tweede kerstdag was top, gewoon uitgegaan en ik had zoiets van "waarom zou ik mijn dag verpesten?"
Hetzelfde had ik met oud & nieuw.

Uiteindelijk viel het toch erg mee moet ik zeggen...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 17:42
Verwijderd
't Was niet leuk en heel naar dit jaar.
Volgend jaar doe ik het anders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten