Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2002, 08:30
Verwijderd
Wat vinden jullie: moet je per se verliefd op elkaar zijn om een relatie te onderhouden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2002, 09:21
Verwijderd
Hóeft niet, maar zonder dat je verliefd op elkaar bent of bent geweest heeft die relatie weinig diepgang of kans van slagen.
Zo is het in mijn ervaring tenminste...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 09:44
Manuzhai
Manuzhai is offline
Als je niet verliefd bent moet je van elkaar houden om een relatie te onderhouden. Houden van als in op een heel diep niveau heel veel om elkaar geven, elkaar aanvoelen, enz.
Oud 07-07-2002, 09:50
Gothic
Gothic is offline
Nee, als je niet verliefd bent op elkaar, kun je een betere realistische beslissing nemen over wie je partner wordt. Je bent dan niet verblind, ziet niet alleen positieve kanten. Daardoor kan je veel beter inschatten met wie je je inlaat en hoe veel kans je relatie heeft... En verliefdheid gaat toch over, en dat is het fijn als je ook nog met iemand kan opschieten, als je dagelijks geconfronteerd wordt met zijn/haar slechte kanten
Oud 07-07-2002, 10:01
sas_andrea
sas_andrea is offline
Ik vind opzich van wel. Als je niet op elkaar verliefd bent, hoe ga je dan met elkaar een relatie aan? Dat beetje vonk-gedoe heb je toch nodig? Maar ja, ieder zn eigen mening.

~sillie~
Oud 07-07-2002, 10:05
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
sas_andrea schreef:
Ik vind opzich van wel. Als je niet op elkaar verliefd bent, hoe ga je dan met elkaar een relatie aan? Dat beetje vonk-gedoe heb je toch nodig? Maar ja, ieder zn eigen mening.

~sillie~
Je kan iemand toch aantrekkelijk vinden? Wie zegt dat die vonk niet komt als je een relatie begint? Ik ben van mening dat een relatie, begonnen door een rationele overweging, beter stand kan houden, omdat je die persoon beter kent, en niet verblind bent door verliefdheid waardoor je iemands slechte eigenschappen niet meer kunt zien...
Oud 07-07-2002, 10:18
sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Je kan iemand toch aantrekkelijk vinden? Wie zegt dat die vonk niet komt als je een relatie begint? Ik ben van mening dat een relatie, begonnen door een rationele overweging, beter stand kan houden, omdat je die persoon beter kent, en niet verblind bent door verliefdheid waardoor je iemands slechte eigenschappen niet meer kunt zien...
Dat aantrekkelijk vinden is ook niet een goede basis voor een relatie...
En niet iedereen wordt verblind door verliefdheid. Ik heb die verliefdheid echt nodig voor ik met een jongen een relatie aan zou kunnen gaan.
En je kan toch verliefd worden op een goede vriend van je ofzo, dan ken je die persoon toch ook en ken je zijn negatieve eigenschappen toch ook?
Maar oke, zo'n overwogen relatie vind ik meer iets voor volwassenen (en dan bedoel ik niet 21, maar wel wat meer) dan voor pubers of adolecenten.
Oud 07-07-2002, 10:54
Verwijderd
ik vind van niet, een relatie begint meestal met verliefdheid en als je geluk hebt veranderd dat verliefde gevoel in houden van...

en in een relatuie vind ik houden van heel belangrijk dus...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:04
Verwijderd
Maar dat houden van kan er niet zijn zonder dat die verliefdheid er ooit geweest is. Of het moet een houden van zijn op de manier waarop je van chocolade houd. Het is lekker, maar als het er niet is zal ik het niet echt missen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:14
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
******** schreef:
Wat vinden jullie: moet je per se verliefd op elkaar zijn om een relatie te onderhouden?
Te onderhouden => Nee
Te beginnen => Ja
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 13:25
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Maar dat houden van kan er niet zijn zonder dat die verliefdheid er ooit geweest is. Of het moet een houden van zijn op de manier waarop je van chocolade houd. Het is lekker, maar als het er niet is zal ik het niet echt missen.
Daar ben ik het niet mee eens.. Je houdt toch ook heel diep van je ouders, dat komt toch niet voort uit verliefdheid? Verliefdheid is geen basis voor houden van.. vind ik
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 14:21
Verwijderd
Om een relatie te beginnen hoef je niet al helemaal stapelverliefd te zijn, maar het moet wel "in ontwikkeling" zijn zeg maar.
Dus je vindt diegene al superleuk en tijdens de relatie ga je diegene steeds leuker vinden.
Zo gaat dat bij mij althans.
Op een gegeven moment, na een paar jaar, zal die verliefdheid over zijn. Houden van blijft over, maar dan wel op dezelfde manier als eerst. Dus een andere manier dan waarop je van een "gewone" vriend(in) zou houden.
Om die relatie te behouden is geen verliefdheid nodig.

Maar: als die verliefdheid in het beginstadium al over is dan gaat dit niet op, dan haken mensen wél af.
Waarom? Omdat er dan nog geen spraken is van échte liefde, van "houden van".
Dat zéggen ze dan wel tegen elkaar, maar dat moet je eigenlijk gewoon zien als een uiting van "ik ben stapelgek op je'.
Want waarom kapt iemand er anders ineens mee als ie er geen zin meer in heeft of als de verliefdheid over is...?
Omdat er gewoon geen diepgang in zat.
Maar waar de gevoelens wél diep zitten is geen verliefdheid meer nodig om de relatie in stand te houden.
(Of misschien blijft er dan altijd wel een vleugje verliefdheid hangen?)

Waarom is er dan verliefdheid nodig om een relatie te beginnen...? Dan kom je weer op het punt wat nou het échte verschil is tussen relatie en vriendschap (topic John Sickbock).
Nu kan ik eigenlijk alleen voor mezelf spreken.
Een vriendschap met sex zou voor mij niet mogelijk zijn, zonder verliefdheid zou ik ONMOGELIJK sex kunnen hebben met een jongen. Dus zonder verliefdheid zou het voor mij bij een "gewone vriendschap" blijven.

Pfff k hoop dat iemand hier iets van snapt
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 15:57
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Waarom is er dan verliefdheid nodig om een relatie te beginnen...? Dan kom je weer op het punt wat nou het échte verschil is tussen relatie en vriendschap (topic John Sickbock).
Nu kan ik eigenlijk alleen voor mezelf spreken.
Een vriendschap met sex zou voor mij niet mogelijk zijn, zonder verliefdheid zou ik ONMOGELIJK sex kunnen hebben met een jongen. Dus zonder verliefdheid zou het voor mij bij een "gewone vriendschap" blijven.
Wel een goed verhaal op zich. Op basis van mijn ervaring durf ik echter te zeggen dat een dergelijke manier van houden van zich ook kan ontwikkelen uit een verliefdheid zonder dat er een echte relatie is. Als er dan dus houden van ontstaat en een goede vriendschap, is het op een gegeven moment wel dat tenminste van één kant het enige verschil tussen de vriendschap en de relatie nog de sex is.
Reageren

Regels voor berichten