Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2006, 01:09
JeffreyH
JeffreyH is offline
ik heb zowat alle boeken gelezen van hem, ik ben nu bezig met de Krondor saga hierna ga ik legende's lezen en die over het vrouw van het Keizerijk ofzo.
Hierna heb ik alles gelezen, behalve die kleine 25blz boekjes...
en word het wachten op een nieuwe boek van m

hij is simpel in 3 wooden brilljant en inteligent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2006, 09:32
Ieke
Ieke is offline
27 oktober komt er een nieuw deel uit.
Oud 16-10-2006, 09:51
JeffreyH
JeffreyH is offline
Citaat:
Ieke schreef op 16-10-2006 @ 10:32 :
27 oktober komt er een nieuw deel uit.
danku ^^

u vind hem dus ook helemaal geweldig? heb je ook toevallig boeken van Robin Hobb gelezen?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 10:33
Ieke
Ieke is offline
Ik vind het zeker wel leuk, maar LotR blijft veel beter. Ik heb alle boeken van hem staan en meerdere keren gelezen. Wacht zeker ook wel op de nieuwe.
Ik heb niets gelezen van Robin Hobb. Heb 1 deel van haar staan (deel 1 van de schepenserie) maar nog niet gelezen.
Oud 16-10-2006, 10:34
JeffreyH
JeffreyH is offline
Citaat:
Ieke schreef op 16-10-2006 @ 11:33 :
Ik vind het zeker wel leuk, maar LotR blijft veel beter. Ik heb alle boeken van hem staan en meerdere keren gelezen. Wacht zeker ook wel op de nieuwe.
Ik heb niets gelezen van Robin Hobb. Heb 1 deel van haar staan (deel 1 van de schepenserie) maar nog niet gelezen.
raad aan , boeken van de zieners serie's

ik heb schepenserie niet gelezen, maar Fitz is gewoon zo geweldig in die boeken. Hij zit niet in de schepenserie
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:15
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
Ieke schreef op 16-10-2006 @ 11:33 :

pfff ik vond dat tolkien zooooo houterig schreef!
maar inderdaad is zn oeuvre briljant (denk maar aan de talen die hij heeft uitgevonden) en ik heb me plichtsbewust door zn boeken geworsteld

Feist is geweldig, vooral de serie over Puc (weet niet meer hoe ze heet, de eerst is magiersleerling ofzo) heerst
Oud 16-10-2006, 21:16
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
JeffreyH schreef op 16-10-2006 @ 02:09 :
ik heb zowat alle boeken gelezen van hem, ik ben nu bezig met de Krondor saga hierna ga ik legende's lezen en die over het vrouw van het Keizerijk ofzo.

lol miss in tegenstelling tot jou inteLLigent
Oud 16-10-2006, 21:27
JeffreyH
JeffreyH is offline
Citaat:
homehapero schreef op 16-10-2006 @ 22:16 :
lol miss in tegenstelling tot jou inteLLigent
daarvoor moet je bij me lerares nederlands zijn...die werd boos omdat ik me tas op tafel wou leeg gooien voor d'r omdat ze dacht dat ik afkeek....

en mocht les niet in tot ik mijn excuses aanbood, voor niet me tas leeggooien...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 22:47
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
De empire trilogie is absoluut mijn grote favoriet. Politiek in een Japanse/precolumbiaanse Middenamerikaanse setting. Briljant concept.
Oud 17-10-2006, 02:11
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
homehapero schreef op 16-10-2006 @ 22:15 :
maar inderdaad is zn oeuvre briljant (denk maar aan de talen die hij heeft uitgevonden) en ik heb me plichtsbewust door zn boeken geworsteld

Feist is geweldig, vooral de serie over Puc (weet niet meer hoe ze heet, de eerst is magiersleerling ofzo) heerst
Ik ben het met je eens dat zijn stijl niet het meest soepel leesbaar is. Hij sleept er ook zoveel namen in wat het niet helderder maakt. Maar de diepgang, hoe goed het op zichzelf in elkaar zit is wat mij betreft onovertroffen.

Puc is leuk ja Daarom vind ik het opzich wel leuk dat hij in de nieuwste (die eind van de maand uitkomt tel ik nog even niet mee) delen weer meer terugkomt. Maar mijn echt favoriete personage is toch wel Robbie, de kleine dief.

Ik vind het wel heel naar dat ze nu het bij een nieuwe uitgever uitgeven de namen anders zijn.
Oud 17-10-2006, 02:21
Blood Fire Rage
Citaat:
homehapero schreef op 16-10-2006 @ 22:15 :
Citaat:
Ieke schreef op 17-10-2006 @ 03:11 :
Ik ben het met je eens dat zijn stijl niet het meest soepel leesbaar is. Hij sleept er ook zoveel namen in wat het niet helderder maakt. Maar de diepgang, hoe goed het op zichzelf in elkaar zit is wat mij betreft onovertroffen.
Houterig en niet soepel?

Je reinste poezie!

(voor een Oxfordiaan )
Oud 17-10-2006, 20:09
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
Ieke schreef op 17-10-2006 @ 03:11 :

Puc is leuk ja Daarom vind ik het opzich wel leuk dat hij in de nieuwste (die eind van de maand uitkomt tel ik nog even niet mee) delen weer meer terugkomt. Maar mijn echt favoriete personage is toch wel Robbie, de kleine dief.

Ik vind het wel heel naar dat ze nu het bij een nieuwe uitgever uitgeven de namen anders zijn.
ja idd dat vind ik ook zooo fascinerend; de man heeft een hele werled met talen, voorgeschiedenis etc. uitgeovden uit pure verveling!!

btw: heb je alle boeken van feist gelezen? Is Robiie de hand niet in slechts 1 boek klein?

ROBERT JORDAN IS BTW DE ALLERALLERALLERBESTE FANTASYSCHRIJVER!!!
dat wou ik nog even kwijt
Oud 17-10-2006, 20:15
Blood Fire Rage
Citaat:
homehapero schreef op 17-10-2006 @ 21:09 :

Buh. Ongelovige. Ongeletterde barbaar. Roloog!

Ben jij de grootvizier van de Britse satire en tevens de kardinaal van de fantasy vergeten? HÈ!

Tssss.

Spoiler
Oud 17-10-2006, 20:53
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
homehapero schreef op 17-10-2006 @ 21:09 :
ja idd dat vind ik ook zooo fascinerend; de man heeft een hele werled met talen, voorgeschiedenis etc. uitgeovden uit pure verveling!!

btw: heb je alle boeken van feist gelezen? Is Robiie de hand niet in slechts 1 boek klein?
Sterker nog, ik heb ze allemaal op de plank staan. (Zijn er dik in de 20 en ik heb zelfs Elvensprook staan en gelezen, die staat buiten de andere boeken, maar ook erg bijzonder )
Zegt de Krondor serie je iets? Daar is Robbie ook nog jong en ik vind hem geweldig <3

Citaat:
Nee, hoewel ik hem erg aangenaam vind is hij niet de allerbeste.
Oud 19-10-2006, 20:23
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
PRATCHETT is uw vriend

pratchett is briljant.

anyway de boeken van Magie Furey en Terry Goodkind vind ik ook wel leuk
Oud 19-10-2006, 20:41
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
JeffreyH schreef op 16-10-2006 @ 02:09 :

De Keizerrijk trilogie vond ik zeker t minst. Ik moet nu nog de kleine boekjes nog en de nieuwe die gaat komen over dik n week.

Nu straks eerst weer Pratchett en Tolkien nog...en Narnia is er nog...owja en ik ben zo benieuwd naar meneer Turtledove (of dat nu fantasy is?)
Oud 22-10-2006, 01:29
Blood Fire Rage
Citaat:
Koetjeboo schreef op 19-10-2006 @ 21:23 :
PRATCHETT is uw vriend

pratchett is briljant.

anyway de boeken van Magie Furey en Terry Goodkind vind ik ook wel leuk
Ik vat Furey eigenlijk altijd onder 'slechte fantasy pulp'. Maar ik zal het binnenkort een keer herlezen, kijken of ik na ongeveer acht jaar nog steeds hetzelfde vind
Oud 22-10-2006, 10:17
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
het was mijn eerste fantasy serie... zo'n 6 jaar geleden....
misschien dat ik het nu ook niks meer vind?
Oud 22-10-2006, 14:42
Blood Fire Rage
Citaat:
Koetjeboo schreef op 22-10-2006 @ 11:17 :
het was mijn eerste fantasy serie... zo'n 6 jaar geleden....
misschien dat ik het nu ook niks meer vind?
Voor mij net zo, Furey was de eerste! Leuk toeval
Oud 24-10-2006, 15:50
Chaucus
Chaucus is offline
Overigens wel vervelende dat er verschillende vertalers zijn geweest intussen die niet altijd alles uit de vorige boeken hebben overgenomen...
Oud 24-10-2006, 18:02
Blood Fire Rage
Citaat:
Chaucus schreef op 24-10-2006 @ 16:50 :
Overigens wel vervelende dat er verschillende vertalers zijn geweest intussen die niet altijd alles uit de vorige boeken hebben overgenomen...
]

Gemakkelijke oplossing. (je snapt hem wel )
Oud 25-10-2006, 07:32
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 24-10-2006 @ 19:02 :
]

Gemakkelijke oplossing. (je snapt hem wel )
Dat wel, maar als deze edities in de kast staan bij je schoonouders
Oud 25-10-2006, 15:14
Verwijderd
Noch Feist, noch Robert Jordan zijn goed. Vermakelijk, dat wel, maar geen goede schrijvers, het spijt me zeer. Feist herhaalt in elk boek hetzelfde trucje en vrijwel elk fantasy-cliché komt voorbij. Robert Jordan is zó vreselijk langdradig dat hij 10 boeken nodig heeft voor een verhaal dat ook wel in 3 of 4 past. Boek 6: Rand bedenkt een plan en doet niks. Boek 7: Rand bedenkt een plan en doet niks. Zo vreselijk frustrerend. En alle vrouwen snuiven als ze kwaad zijn. Hij heeft trouwens ook van die fantasy-clichés erin: werkelijk waar, moet iedereen namaakorks maken?

Robin Hobb is een stuk beter. Origineler verhaal, minder langdradig (hoewel zij ook wel te veel kan uitwijden), menselijke personages. En de Nar, natuurlijk .

Weet je wie echt goed is? George Martin. Hij schrijft dan ook wel een lange serie, maar alles wat gebeurt heeft nut en er gebéurt tenminste wat, in tegenstelling tot grote delen van Wheel of time. Daarbij kan iedereen zomaar doodgaan want hij heeft toch veel hoofdpersonen, zijn er fantastische intriges en coole én vervelende personages. Hij is veel realistischer dan bijna iedereen in dit genre en denkt alles goed uit voor hij het opschrijft.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 15:20
Verwijderd
Bookaminute doet Robert Jordan zo leuk

Citaat:
Winter's Heart
By Robert Jordan
Ultra-Condensed by Torbjörn Andersson

Perrin: I was going to rescue my wife, but that will have to wait for the next book.

Mat: I was going to escape with my friends, but that will have to wait for the next book.

Egwene: I was going to attack Tar Valon, but that will have to wait for the next book.

THE END
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 15:35
Verwijderd
Book-a-minute is sowieso cool
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2006, 17:01
Belgarath
Belgarath is offline
Terry Pratchett is de leukste!

Ik ben inmiddels ook maar aan Feist begonnen. Ik heb alle legenden gelezen, alle boeken over Krondor en nog wat losse boeken. De boeken over het keizerrijk (heb alleen 1 en 2 nog maar gelezen, 3 was uitgeleend natuurlijk ) vond ik in het begin wat droog maar na 50 bladzijden werd ik toch gegrepen door het verhaal en nu wacht ik met smart tot deel 3 weer beschikbaar is.
Hobb vind ik ook erg leuk, leuker dan Feist en Robert Jordan. Ze bouwt haar verhaal toch iets beter op en de boeken zijn min of meer los van elkaar te lezen.

@Morgan: "Feist herhaalt in elk boek hetzelfde trucje" Wat is dat trucje dan (just curious)?
Oud 25-10-2006, 17:45
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 25-10-2006 @ 18:01 :

Ik ben inmiddels ook maar aan Feist begonnen. Ik heb alle legenden gelezen, alle boeken over Krondor en nog wat losse boeken. De boeken over het keizerrijk (heb alleen 1 en 2 nog maar gelezen, 3 was uitgeleend natuurlijk ) vond ik in het begin wat droog maar na 50 bladzijden werd ik toch gegrepen door het verhaal en nu wacht ik met smart tot deel 3 weer beschikbaar is.
Hobb vind ik ook erg leuk, leuker dan Feist en Robert Jordan. Ze bouwt haar verhaal toch iets beter op en de boeken zijn min of meer los van elkaar te lezen.
Waarom begin je dan niet bij het begin? Het is logisch dat het voortbouwt op het eerste boek, ook al zijn het misschien vrij losstaande serie's. Juist met die losse serie's die over dezelfde tijd als het eerste boek gaan is het toch wel handig het sleutelboek en de delen die daar direct op volgen als eerste te lezen.
Oud 25-10-2006, 18:30
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Ieke schreef op 25-10-2006 @ 18:45 :
Waarom begin je dan niet bij het begin? Het is logisch dat het voortbouwt op het eerste boek, ook al zijn het misschien vrij losstaande serie's. Juist met die losse serie's die over dezelfde tijd als het eerste boek gaan is het toch wel handig het sleutelboek en de delen die daar direct op volgen als eerste te lezen.
Bij Feist of bij Hobb? Nou ja, maakt ook niet uit. Ik begin op de een of andere manier zelden bij boek 1 van een serie Maar ik haal de schade later wel in en dan lees ik de boeken die na de eerste delen komen gewoon nog een keer. Overigens weet ik bij Feist niet echt wat het eerste boek is. Iemand?
Oud 25-10-2006, 19:02
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 25-10-2006 @ 19:30 :
Bij Feist of bij Hobb? Nou ja, maakt ook niet uit. Ik begin op de een of andere manier zelden bij boek 1 van een serie Maar ik haal de schade later wel in en dan lees ik de boeken die na de eerste delen komen gewoon nog een keer. Overigens weet ik bij Feist niet echt wat het eerste boek is. Iemand?
Ik had het over feist

Magiër, dat is echt deel 1. Daarmee zou je moeten beginnen, dan Zilverdoorn, Duisternis over Sethanon, dan de krondorboeken, dan prins van den bloede en Boekanier des konings. Daarna gewoon verder mer de boeken van de slangenroolog, daarna de boeken van het conclaaf der schadiwen en uiteindelijk de saga van de duistere oorlog (deel 1 is uit, deel 2 komt de 27e van deze maand.)
De legenden vallen onder het boek magiër, dus opzich kan je die ook na Magiër pakken, maar het is leuker om dan door te gaan. Beste is denk ik wel ze te pakken na duisternis over setanon. Voor of na Krondor maakt niet heel veel uit, qua tijd zit het ervoor.
De kijzerrijktrilogie begint in de tijd van Magiër, dus die na Boekanier des konings en voor de slangenoorlog. (Die tijd overkappen ze)

Elfensprook staat volledig los, het is een verhaal in onze eigen wereld.
Oud 25-10-2006, 19:57
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Ieke schreef op 25-10-2006 @ 20:02 :
Ik had het over feist

Magiër, dat is echt deel 1. Daarmee zou je moeten beginnen, dan Zilverdoorn, Duisternis over Sethanon, dan de krondorboeken, dan prins van den bloede en Boekanier des konings. Daarna gewoon verder mer de boeken van de slangenroolog, daarna de boeken van het conclaaf der schadiwen en uiteindelijk de saga van de duistere oorlog (deel 1 is uit, deel 2 komt de 27e van deze maand.)
De legenden vallen onder het boek magiër, dus opzich kan je die ook na Magiër pakken, maar het is leuker om dan door te gaan. Beste is denk ik wel ze te pakken na duisternis over setanon. Voor of na Krondor maakt niet heel veel uit, qua tijd zit het ervoor.
De kijzerrijktrilogie begint in de tijd van Magiër, dus die na Boekanier des konings en voor de slangenoorlog. (Die tijd overkappen ze)

Elfensprook staat volledig los, het is een verhaal in onze eigen wereld.
De Houtjongen en de Boodschapper kun je vrij vroeg wel lezen (na magiër). Is even paar uurtjes lezen...
Oud 25-10-2006, 20:58
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
Morgan schreef op 25-10-2006 @ 16:14 :
Noch Feist, noch Robert Jordan zijn goed. Vermakelijk, dat wel, maar geen goede schrijvers, het spijt me zeer. Feist herhaalt in elk boek hetzelfde trucje en vrijwel elk fantasy-cliché komt voorbij. Robert Jordan is zó vreselijk langdradig dat hij 10 boeken nodig heeft voor een verhaal dat ook wel in 3 of 4 past. Boek 6: Rand bedenkt een plan en doet niks. Boek 7: Rand bedenkt een plan en doet niks. Zo vreselijk frustrerend. En alle vrouwen snuiven als ze kwaad zijn. Hij heeft trouwens ook van die fantasy-clichés erin: werkelijk waar, moet iedereen namaakorks maken?

Robin Hobb is een stuk beter. Origineler verhaal, minder langdradig (hoewel zij ook wel te veel kan uitwijden), menselijke personages. En de Nar, natuurlijk .

Weet je wie echt goed is? George Martin. Hij schrijft dan ook wel een lange serie, maar alles wat gebeurt heeft nut en er gebéurt tenminste wat, in tegenstelling tot grote delen van Wheel of time. Daarbij kan iedereen zomaar doodgaan want hij heeft toch veel hoofdpersonen, zijn er fantastische intriges en coole én vervelende personages. Hij is veel realistischer dan bijna iedereen in dit genre en denkt alles goed uit voor hij het opschrijft.

een doorn recht door mijn hart!
bij jordan heeft alles ook zijn nut, je moet gewoon geduld hebben, doorlezen en dan uitvinden wat hij wilt zeggen.
de enige punten waarbij je gelijk hebt zijn jordans mening over vrouwen en de langdradigheid als het aes sedai hoofdstukken zijn

je moet echter wel toegeven dat zijn uitvindeing en beschrijvenig van de kracht geniaal is...
Oud 25-10-2006, 21:08
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 25-10-2006 @ 20:57 :
De Houtjongen en de Boodschapper kun je vrij vroeg wel lezen (na magiër). Is even paar uurtjes lezen...
Ik vond ze niet echt het noemen waard. Je hebt er niet eens een paar uurtjes voor nodig, die ene is rond de 60 en die andere is ook niet veel dikker.
Vond ze persoonlijk ook niet zo boeiend.

Citaat:
homehapero schreef op 25-10-2006 @ 21:58 :
bij jordan heeft alles ook zijn nut, je moet gewoon geduld hebben, doorlezen en dan uitvinden wat hij wilt zeggen.
de enige punten waarbij je gelijk hebt zijn jordans mening over vrouwen en de langdradigheid als het aes sedai hoofdstukken zijn

je moet echter wel toegeven dat zijn uitvindeing en beschrijvenig van de kracht geniaal is...
Het verhaal schiet echt geen meter op. Ik vind het zelf ook irritant worden. Het heeft gewoon geen tempo, je bent een boek verder en er is nog geen bal gebeurt. (1e delen vallen mee, maar het wordt steeds erger)
Het is naar mijn gevoel hoe prop ik een dik bboek vol zonder dat er al teveel gebeurt.
Het heeft wel wat, maar hij overdrijft erg op dit punt. Iets meer tempo zou prettig zijn.
Oud 26-10-2006, 10:50
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Ieke schreef op 25-10-2006 @ 22:08 :
Ik vond ze niet echt het noemen waard. Je hebt er niet eens een paar uurtjes voor nodig, die ene is rond de 60 en die andere is ook niet veel dikker.
Vond ze persoonlijk ook niet zo boeiend.
Nee, echt boeiend was t niet...gewoon leuk leesvoer. Nouja 2 maal 60 pagina's kost me wel een paar uurtjes. Zeker als vriendinnetje in de buurt zit (ik kan nog altijd niet lezen en praten tegelijk )
Oud 26-10-2006, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 25-10-2006 @ 18:01 :

@Morgan: "Feist herhaalt in elk boek hetzelfde trucje" Wat is dat trucje dan (just curious)?
In het begin van het boek een hoofdstuk over personages die verder niet voorkomen maar uiteindelijk wel met het plot te maken hebben, een stoute-maar-toch-goed personage of gewoon een goed personage, en dan redden ze weer iedereen, en nja ik weet het niet, maar halverwege de Slangenoorlog dacht ik echt 'baaaaah'. En toen ik Feist herlas toen ik 19 of 20 was, dacht ik echt "Jezus, vond ik dit vroeger zo goed?"

't Is al wel lang geleden dat ik 'm uberhaupt nog uit de kast gepakt heb, dus ik weet het niet precies mee. Ik vond het echter behoorlijk teleurstellend.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 13:10
Verwijderd
Citaat:

Wat is er zo geniaal aan die kracht? Vrijwel elk fantasyboek heeft een soort magie of kracht en dan een personage die toevallig fantastisch goed daarin is (bij voorkeur een jonge, knappe man of vrouw, natuurlijk, en we moeten ze vanaf hun tienertijd er mee om zien leren gaan en uiteindelijk redden ze de wereld ermee, olee).

Alles heeft niet zijn nut bij Jordan. Als hij een heel boek nodig heeft om niets te vertellen, dan was dat hele boek dus nutteloos. Hij is gewoon veel te breedsprakig; net of hij bedacht heeft dat hij een serie van 10 boeken wil schrijven en dat dus maar vollult met personages die alleen maar zitten te zuchten en steunen en plannen te bedenken om die weer uit te stellen. Argh.

Ga nou maar Martin lezen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 14:14
Cathinca
Cathinca is offline
Om even voort te borduren op Robert Jordan, de meesten blijven volgens mij lezen omdat je het einde wilt weten. Ik merk dat het moeilijker wordt om door een deel te worstelen, vooral de nieuwere gaan steeds moeizamer en af en toe raak ik door alle personages even de weg kwijt.
De formule van zo'n boek is ook vaak hetzelfde. Hij begint met het overgrote deel van de club bij elkaar, na een paar hoofdstukken raken ze (zowel vrijwillig als onvrijwillig) uit elkaar en aan het eind komen ze met een enorme ontploffing aan gebeurtenissen weer bij elkaar.
Het enige wat trouwens echt frustrerend is, is dat Robert Jordan ziek schijnt te zijn geworden. Hij zegt wel zijn verhaal af te willen maken...... but you never know.

Feist vind ik trouwens best wel goed, vooral als hij zijn personages vrolijk op avontuur laat gaan. De politiek voegt er wel iets aan toe, maar het leukste vind ik gewoon de menselijkheid van de personages op zich en hoe ze zich op soms hele creatieve manieren door alles heenworstelen. Ook zie je hier hoe personages oud worden en uiteindelijk ook sterven. Meestal eindigen fantasyboeken bij het "lang en gelukkig leven huwelijk." Maar hier wordt ook verteld hoe het daarna gaat en dat niet alles over rozen is. Ook de kleine jongens worden groot.

Mijn lievelingspersonages zijn Robbie de Hand, Jimmy en Dash, Martin Langboog en Nakur.

Groet,

Cathinca
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 17:43
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-10-2006 @ 14:10 :
Wat is er zo geniaal aan die kracht? Vrijwel elk fantasyboek heeft een soort magie of kracht en dan een personage die toevallig fantastisch goed daarin is (bij voorkeur een jonge, knappe man of vrouw, natuurlijk, en we moeten ze vanaf hun tienertijd er mee om zien leren gaan en uiteindelijk redden ze de wereld ermee, olee).

Alles heeft niet zijn nut bij Jordan. Als hij een heel boek nodig heeft om niets te vertellen, dan was dat hele boek dus nutteloos. Hij is gewoon veel te breedsprakig; net of hij bedacht heeft dat hij een serie van 10 boeken wil schrijven en dat dus maar vollult met personages die alleen maar zitten te zuchten en steunen en plannen te bedenken om die weer uit te stellen. Argh.

Ga nou maar Martin lezen
De wiki over Jordan maakt me niet echt enthousiast...http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Jordan_(auteur)
Oud 26-10-2006, 19:57
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Ik ben het op dit punt met Morgan eens. Feist en Jordan zijn maar middelmatige schrijvers. Magier was mijn eerste fantasy boek, dus misschien dat dat mijn mening beinvloed, maar ik vond het een geweldig boek. De boeken die daarop volgen zijn allemaal wat minder, net alsof hij zo snel mogelijk een boek af wil hebben om maar wat geld bij elkaar te schrapen. Niet dat de boeken slecht zijn (verre van dat!), maar het is allemaal meer van hetzelfde en ook zijn al die boeken een stuk dunner. Een uitzondering hierop is de keizerrijk-trilogie. Wat wel leuk is, is dat je de personages ouder ziet worden, kinderen krijgen en soms ziet sterven in de daaropvolgende delen.

De eerste boeken van Jordan zijn geweldig (vooral de eerste 4 boeken), maar hoe verder je komt hoe meer het lijkt alsof Jordan het verhaal probeert te rekken om maar aan die 12 (?) delen te komen. Het laatste deel heb ik nog niet gelezen, maar na deel 8 was het een worsteling om door de boeken heen te komen. Het was echt verschrikkelijk!

Nee de beste fantasy schrijver is in mijn ogen: George R. R. Martin. Onvoorspelbaar, maar toch vertrouwd. Hoofdpersonen gaan dood, schurken komen tot inkeer. De personages zijn niet duidelijk goed of kwaad, al lijkt het in het eerste deel wel zo (dus door lezen!). En het mooiste is nog, dat het niet allemaal wordt voorgekauwd.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 20:35
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Oh trouwens, in welke taal lezen jullie de boeken eigenlijk?

Feist heb ik in het nederlands, Jordan lees ik in beide talen afwisselend en Martin heb ik in het engels. Op de nederlandse vertaling van Jordan heb ik niks aan te merken, behalve dan de namen maar dat was niet echt storend (Rand EN --> Rhand NL).

Pas geleden heb ik de vertaling van A Game of Thrones aangeschaft, gewoon om te kijken hoe dat zou lezen. Dat was echt teleurstellend! Sommige zinnen zijn niet goed vertaald waardoor de oorspronkelijke betekenis verloren gaat. Maar het ergste vind ik nog de namen! Wat is er mis met Renly of Catelyn Tully? Waarom moet dat vertaald worden met Renling en Catelyn Tulling? Plaatsnamen als Riverrun en The Eyrie, heten in het nederlands opeens Stroomvliet en Het Adelaarsbereik. Niet dat dat echt een ramp is, het klinkt alleen voor geen meter! Maar de vertaling van Direwolf is al helemaal verschrikkelijk!

(Direwolf --> Schrikwolf)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 02:36
Blood Fire Rage
Pratchett!!!

Lees eens echte boeken jullie!

Oud 28-10-2006, 18:23
Verwijderd
Ik vond Pratchett maar een uitgekauwd, suf soort humor hebben, en kom dus maar niet door de eerste hoofdstukken van boek 1. Maar ik heb dan ook alleen de Nederlandse vertaling gelezen, misschien ligt het daaraan.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 18:25
Verwijderd
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 26-10-2006 @ 21:35 :
Oh trouwens, in welke taal lezen jullie de boeken eigenlijk?

Feist heb ik in het nederlands, Jordan lees ik in beide talen afwisselend en Martin heb ik in het engels. Op de nederlandse vertaling van Jordan heb ik niks aan te merken, behalve dan de namen maar dat was niet echt storend (Rand EN --> Rhand NL).

Pas geleden heb ik de vertaling van A Game of Thrones aangeschaft, gewoon om te kijken hoe dat zou lezen. Dat was echt teleurstellend! Sommige zinnen zijn niet goed vertaald waardoor de oorspronkelijke betekenis verloren gaat. Maar het ergste vind ik nog de namen! Wat is er mis met Renly of Catelyn Tully? Waarom moet dat vertaald worden met Renling en Catelyn Tulling? Plaatsnamen als Riverrun en The Eyrie, heten in het nederlands opeens Stroomvliet en Het Adelaarsbereik. Niet dat dat echt een ramp is, het klinkt alleen voor geen meter! Maar de vertaling van Direwolf is al helemaal verschrikkelijk!

(Direwolf --> Schrikwolf)
Omg, die Nederlandse versie wil ik dan ook echt niet zien Feist heb ik in het Nederlands gelezen en Jordan ook, omdat mijn vader de helft kocht en weigert Engels te lezen. Bij Martin heeft ie pech.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 21:58
Belgarath
Belgarath is offline
Feist, Jordan, Hobb in het nederlands. Pratchett een groot deel in het nederlands, maar ben nu overgestapt op het engels. Ik zou de eerste drie ook best in het engels willen lezen, maar de bieb heeft maar een paar boeken op de afdeling engels staan. En om ze nou allemaal te gaan kopen... een nieuwe Pratchett kost ook weer 11 euro en zijn boeken hebben prioriteit.
Oud 31-10-2006, 10:27
lawallan
lawallan is offline
Citaat:

bij jordan heeft alles ook zijn nut
wat is het nut van 60 keer lezen hoe het kasteel van caemlin eruit ziet (in 1 boek), op elke bladzijde waar een aes sedai op voorkomt lezen dat ze een hekel hebben aan mannen en elke keer weer moeten lezen dat ieder van de drie jongens denkt dat de ander beter is met vrouwen?

Ik ben vrij ver gekomen in jordan maar na boek 9 heb ik het toch opgegeven, terwijl ik anders altijd een serie uitlees hoe slecht hij ook is.

Feist vind ik erg goed. Misschien wat simpel, maar juist daardoor leest het lekker weg.
Oud 27-11-2006, 13:10
Carn
Carn is offline
van Feist ken ik alleen Krondor en dat vond ik gewoon te simplistisch dat ik het met moeite heb uitgelezen.

De kritiek op Jordan is overigens wel terecht maar hij heeft zichzelf wel wat rechtgetrokken met WoT deeltje 10 en 11. En die grap over vrouwen vind ik eigenlijk wel geinig. Laatste tijd weinig Fantasy aan het lezen want het lijkt toch allemaal op elkaar; men blijft leunen op bepaalde archetypes en opbouw van werelden.

Niet echt 100% fantasy maar de Donkere Toren serie van Stephen King is erg de moeite waard; vooral als je de rest van zijn werk ook kent. Verder vind ik dat iedereen de Night's Dawn Trilogy van Peter F Hamilton moet lezen want dat is gewoon een geniaal potje scifi
Oud 02-12-2006, 08:53
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Carn schreef op 27-11-2006 @ 14:10 :
van Feist ken ik alleen Krondor en dat vond ik gewoon te simplistisch dat ik het met moeite heb uitgelezen.
Die delen zijn ook meer leuk dan wat anders. Andere delen vind ik een stuk interresanter.
Oud 03-12-2006, 10:38
Verwijderd
Ik heb me erg vermaakt met Feist maar net zoals Morgandeel vind ik ook dat Feist uiteindelijk ene vrij oppervlakkige schrijver is. Dat neemt niet weg dat ik inmiddels al zijn boeken heb gelezen met veel plezier.

Ik ben pas net begonnen aan de boeken van Jordan dus ik onthoud me van het geven van een mening op dat punt.

Het valt me op dat de naam 'David Eddings'nog niet is gevallen. Naar mijn mening ook een schrijver die wat heeft toegevoegd aan het genre.

Toch denk ik dat vrijwel alle fantasyschrijvers een manco hebben omdat over het algemeen een 'spannend plot'voorop staat en de series (vaak door de uitgevers ) erg lang worden gemaakt. Terry Goodkind heeft bijvoorbeeld dit euvel heel erg. Daarom lees ik de laatste tijd vooral erg veel literatuur. Wat dat betreft legt Robin Hobb de meeste diepgang in haar personages, maar het nadeel daarvan vind ik dat hierdoor het tempo wat lager kom te liggen en RH kan natuurlijk niet opbotsen tegen literaire boeken waarin de verdieping van de personages veel verder is doorgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 22:41
Verwijderd
Feist schrijft heel simpel, maar het leest ook wel lekker weg.

Heb alleen de eerste serie rondom Puc gelezen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 18:21
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
De eerste serie rond Puc vond ik erg leuk, maar ik kwam er op een gegeven moment echt niet meer doorheen, stomme veldslagen. Wel jammer, want ik ben nu te lui om overnieuw te beginnen .
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 12:31
Verwijderd
Ik heb niets van Feist gelezen, maar ik wou even zeggen: George Martin

En zoals Morgan het 'steeds hetzelfde trucje' van Feist beschrijft, doet het me heel erg denken aan Terry Goodkind. En dat (de boeken van Goodkind dus) is absoluut vermakelijk en spannend leesvoer, maar ik zou het niet 'goed' noemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten