Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
u vind hem dus ook helemaal geweldig? heb je ook toevallig boeken van Robin Hobb gelezen? ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik heb schepenserie niet gelezen, maar Fitz is gewoon zo geweldig in die boeken. Hij zit niet in de schepenserie ![]() |
![]() |
||
Citaat:
pfff ik vond dat tolkien zooooo houterig schreef! maar inderdaad is zn oeuvre briljant (denk maar aan de talen die hij heeft uitgevonden) en ik heb me plichtsbewust door zn boeken geworsteld ![]() Feist is geweldig, vooral de serie over Puc (weet niet meer hoe ze heet, de eerst is magiersleerling ofzo) heerst
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
en mocht les niet in tot ik mijn excuses aanbood, voor niet me tas leeggooien... |
![]() |
||
Citaat:
Puc is leuk ja ![]() ![]() Ik vind het wel heel naar dat ze nu het bij een nieuwe uitgever uitgeven de namen anders zijn. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Je reinste poezie! (voor een Oxfordiaan ![]()
||
Citaat:
btw: heb je alle boeken van feist gelezen? Is Robiie de hand niet in slechts 1 boek klein? ROBERT JORDAN IS BTW DE ALLERALLERALLERBESTE FANTASYSCHRIJVER!!! dat wou ik nog even kwijt ![]()
||
Citaat:
Ben jij de grootvizier van de Britse satire en tevens de kardinaal van de fantasy vergeten? HÈ! Tssss.
Spoiler
|||
Citaat:
![]() Zegt de Krondor serie je iets? Daar is Robbie ook nog jong en ik vind hem geweldig <3 Citaat:
||
Citaat:
Nu straks eerst weer Pratchett en Tolkien nog...en Narnia is er nog...owja en ik ben zo benieuwd naar meneer Turtledove (of dat nu fantasy is?)
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Gemakkelijke oplossing. (je snapt hem wel ![]()
||
Citaat:
![]()
|
Terry Pratchett is de leukste!
![]() Ik ben inmiddels ook maar aan Feist begonnen. Ik heb alle legenden gelezen, alle boeken over Krondor en nog wat losse boeken. De boeken over het keizerrijk (heb alleen 1 en 2 nog maar gelezen, 3 was uitgeleend natuurlijk ![]() Hobb vind ik ook erg leuk, leuker dan Feist en Robert Jordan. Ze bouwt haar verhaal toch iets beter op en de boeken zijn min of meer los van elkaar te lezen. @Morgan: "Feist herhaalt in elk boek hetzelfde trucje" Wat is dat trucje dan (just curious)?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Magiër, dat is echt deel 1. Daarmee zou je moeten beginnen, dan Zilverdoorn, Duisternis over Sethanon, dan de krondorboeken, dan prins van den bloede en Boekanier des konings. Daarna gewoon verder mer de boeken van de slangenroolog, daarna de boeken van het conclaaf der schadiwen en uiteindelijk de saga van de duistere oorlog (deel 1 is uit, deel 2 komt de 27e van deze maand.) De legenden vallen onder het boek magiër, dus opzich kan je die ook na Magiër pakken, maar het is leuker om dan door te gaan. Beste is denk ik wel ze te pakken na duisternis over setanon. Voor of na Krondor maakt niet heel veel uit, qua tijd zit het ervoor. De kijzerrijktrilogie begint in de tijd van Magiër, dus die na Boekanier des konings en voor de slangenoorlog. (Die tijd overkappen ze) Elfensprook staat volledig los, het is een verhaal in onze eigen wereld.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() bij jordan heeft alles ook zijn nut, je moet gewoon geduld hebben, doorlezen en dan uitvinden wat hij wilt zeggen. de enige punten waarbij je gelijk hebt zijn jordans mening over vrouwen en de langdradigheid als het aes sedai hoofdstukken zijn je moet echter wel toegeven dat zijn uitvindeing en beschrijvenig van de kracht geniaal is...
|||
Citaat:
Vond ze persoonlijk ook niet zo boeiend. Citaat:
Het is naar mijn gevoel hoe prop ik een dik bboek vol zonder dat er al teveel gebeurt. Het heeft wel wat, maar hij overdrijft erg op dit punt. Iets meer tempo zou prettig zijn.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
't Is al wel lang geleden dat ik 'm uberhaupt nog uit de kast gepakt heb, dus ik weet het niet precies mee. Ik vond het echter behoorlijk teleurstellend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alles heeft niet zijn nut bij Jordan. Als hij een heel boek nodig heeft om niets te vertellen, dan was dat hele boek dus nutteloos. Hij is gewoon veel te breedsprakig; net of hij bedacht heeft dat hij een serie van 10 boeken wil schrijven en dat dus maar vollult met personages die alleen maar zitten te zuchten en steunen en plannen te bedenken om die weer uit te stellen. Argh. Ga nou maar Martin lezen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Om even voort te borduren op Robert Jordan, de meesten blijven volgens mij lezen omdat je het einde wilt weten. Ik merk dat het moeilijker wordt om door een deel te worstelen, vooral de nieuwere gaan steeds moeizamer en af en toe raak ik door alle personages even de weg kwijt.
De formule van zo'n boek is ook vaak hetzelfde. Hij begint met het overgrote deel van de club bij elkaar, na een paar hoofdstukken raken ze (zowel vrijwillig als onvrijwillig) uit elkaar en aan het eind komen ze met een enorme ontploffing aan gebeurtenissen weer bij elkaar. Het enige wat trouwens echt frustrerend is, is dat Robert Jordan ziek schijnt te zijn geworden. Hij zegt wel zijn verhaal af te willen maken...... but you never know. Feist vind ik trouwens best wel goed, vooral als hij zijn personages vrolijk op avontuur laat gaan. De politiek voegt er wel iets aan toe, maar het leukste vind ik gewoon de menselijkheid van de personages op zich en hoe ze zich op soms hele creatieve manieren door alles heenworstelen. ![]() Mijn lievelingspersonages zijn Robbie de Hand, Jimmy en Dash, Martin Langboog en Nakur. ![]() Groet, Cathinca |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik ben het op dit punt met Morgan eens. Feist en Jordan zijn maar middelmatige schrijvers. Magier was mijn eerste fantasy boek, dus misschien dat dat mijn mening beinvloed, maar ik vond het een geweldig boek. De boeken die daarop volgen zijn allemaal wat minder, net alsof hij zo snel mogelijk een boek af wil hebben om maar wat geld bij elkaar te schrapen. Niet dat de boeken slecht zijn (verre van dat!), maar het is allemaal meer van hetzelfde en ook zijn al die boeken een stuk dunner. Een uitzondering hierop is de keizerrijk-trilogie. Wat wel leuk is, is dat je de personages ouder ziet worden, kinderen krijgen en soms ziet sterven in de daaropvolgende delen.
De eerste boeken van Jordan zijn geweldig (vooral de eerste 4 boeken), maar hoe verder je komt hoe meer het lijkt alsof Jordan het verhaal probeert te rekken om maar aan die 12 (?) delen te komen. Het laatste deel heb ik nog niet gelezen, maar na deel 8 was het een worsteling om door de boeken heen te komen. Het was echt verschrikkelijk! Nee de beste fantasy schrijver is in mijn ogen: George R. R. Martin. Onvoorspelbaar, maar toch vertrouwd. Hoofdpersonen gaan dood, schurken komen tot inkeer. De personages zijn niet duidelijk goed of kwaad, al lijkt het in het eerste deel wel zo (dus door lezen!). En het mooiste is nog, dat het niet allemaal wordt voorgekauwd. |
![]() |
|
Oh trouwens, in welke taal lezen jullie de boeken eigenlijk?
Feist heb ik in het nederlands, Jordan lees ik in beide talen afwisselend en Martin heb ik in het engels. Op de nederlandse vertaling van Jordan heb ik niks aan te merken, behalve dan de namen maar dat was niet echt storend (Rand EN --> Rhand NL). Pas geleden heb ik de vertaling van A Game of Thrones aangeschaft, gewoon om te kijken hoe dat zou lezen. Dat was echt teleurstellend! Sommige zinnen zijn niet goed vertaald waardoor de oorspronkelijke betekenis verloren gaat. Maar het ergste vind ik nog de namen! Wat is er mis met Renly of Catelyn Tully? Waarom moet dat vertaald worden met Renling en Catelyn Tulling? Plaatsnamen als Riverrun en The Eyrie, heten in het nederlands opeens Stroomvliet en Het Adelaarsbereik. Niet dat dat echt een ramp is, het klinkt alleen voor geen meter! Maar de vertaling van Direwolf is al helemaal verschrikkelijk! (Direwolf --> Schrikwolf) ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Feist, Jordan, Hobb in het nederlands. Pratchett een groot deel in het nederlands, maar ben nu overgestapt op het engels. Ik zou de eerste drie ook best in het engels willen lezen, maar de bieb heeft maar een paar boeken op de afdeling engels staan. En om ze nou allemaal te gaan kopen... een nieuwe Pratchett kost ook weer 11 euro
![]()
||
Citaat:
Ik ben vrij ver gekomen in jordan maar na boek 9 heb ik het toch opgegeven, terwijl ik anders altijd een serie uitlees hoe slecht hij ook is. Feist vind ik erg goed. Misschien wat simpel, maar juist daardoor leest het lekker weg.
|
van Feist ken ik alleen Krondor en dat vond ik gewoon te simplistisch dat ik het met moeite heb uitgelezen.
De kritiek op Jordan is overigens wel terecht maar hij heeft zichzelf wel wat rechtgetrokken met WoT deeltje 10 en 11. En die grap over vrouwen vind ik eigenlijk wel geinig. Laatste tijd weinig Fantasy aan het lezen want het lijkt toch allemaal op elkaar; men blijft leunen op bepaalde archetypes en opbouw van werelden. Niet echt 100% fantasy maar de Donkere Toren serie van Stephen King is erg de moeite waard; vooral als je de rest van zijn werk ook kent. Verder vind ik dat iedereen de Night's Dawn Trilogy van Peter F Hamilton moet lezen want dat is gewoon een geniaal potje scifi ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik heb me erg vermaakt met Feist maar net zoals Morgandeel vind ik ook dat Feist uiteindelijk ene vrij oppervlakkige schrijver is. Dat neemt niet weg dat ik inmiddels al zijn boeken heb gelezen met veel plezier.
Ik ben pas net begonnen aan de boeken van Jordan dus ik onthoud me van het geven van een mening op dat punt. Het valt me op dat de naam 'David Eddings'nog niet is gevallen. Naar mijn mening ook een schrijver die wat heeft toegevoegd aan het genre. Toch denk ik dat vrijwel alle fantasyschrijvers een manco hebben omdat over het algemeen een 'spannend plot'voorop staat en de series (vaak door de uitgevers ) erg lang worden gemaakt. Terry Goodkind heeft bijvoorbeeld dit euvel heel erg. Daarom lees ik de laatste tijd vooral erg veel literatuur. Wat dat betreft legt Robin Hobb de meeste diepgang in haar personages, maar het nadeel daarvan vind ik dat hierdoor het tempo wat lager kom te liggen en RH kan natuurlijk niet opbotsen tegen literaire boeken waarin de verdieping van de personages veel verder is doorgevoerd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb niets van Feist gelezen, maar ik wou even zeggen: George Martin
![]() En zoals Morgan het 'steeds hetzelfde trucje' van Feist beschrijft, doet het me heel erg denken aan Terry Goodkind. En dat (de boeken van Goodkind dus) is absoluut vermakelijk en spannend leesvoer, maar ik zou het niet 'goed' noemen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek lees je nu? Flshman | 500 | 25-04-2004 13:59 | |
Verhalen & Gedichten |
fantasy boeken?? Twijg | 61 | 25-08-2003 06:35 | |