Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2006, 21:28
DavidVilla
Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om mij te helpen, ik gebruik onder meer dit artikel (het filmpje doet er niet toe) voor een economie PO waarbij ik voor elk artikel drie economische begrippen eruit moet pikken, ze uitleggen en ook nog twee examenvragen verzinnen en daar antwoord op geven. De drie begrippen zijn me al gelukt, ook heb ik al een vraag verzonnen (als er wordt gestopt met het melkquotumsysteem, wat voor gevolg heeft dit dan voor de boeren?) waarop ik nog een antwoord moet verzinnen, maar ik kan echt géén enkele andere vraag erbij verzinnen. Als iemand zo vriendelijk zo willen zijn om te helpen?

Bij voorbaat dank...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2006, 07:48
Pierreke
Pierreke is offline
* Welk gevolgen zal het afschaffen van de melkquota eventueel hebben voor:

A) Consumenten
B) Buitenlandse boeren
C) Niet-EU landen

* Noem 2 voor- en nadelen van het afschaffen van melkquota.
* Schrijf een betoog voor of tegen het afschaffen van melkquota met duidelijk argumenten.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2006, 17:08
Se7en
Danku.

Als iemand nog enkele voordelen van een melkquotum weet, zou het helemaal perfect zijn. Ik heb al:

- Door het melkquotum hebben kleinere bedrijven de kans op een langer bestaan.
- Zonder een melkquotum is de kans op een overschot groot, hierdoor ontstaan er hoge subsidiekosten. Met een melkquotum worden die kosten beperkt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2006, 17:55
Stff
Stff is offline
voordelen van het quotem?

het beperkt de landbouwsubsidies.. nu zijn die al aardig fout dus is het nogsteeds geen echt voordeel
Oud 19-12-2006, 18:51
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Stff schreef op 19-12-2006 @ 18:55 :
voordelen van het quotem?

het beperkt de landbouwsubsidies.. nu zijn die al aardig fout dus is het nogsteeds geen echt voordeel
Ik denk niet dat er een groot verband bestaat tussen landbouwsubsidies en melkquata.. Als het quota wordt afgeschaft gaan toch niet alle boeren de landbouw in? Bovendien zijn landbouwsubsidies niet fout.. wel moeten ze worden afgebouwd in een langzaam tempo.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 09:12
Stff
Stff is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 19-12-2006 @ 19:51 :
Ik denk niet dat er een groot verband bestaat tussen landbouwsubsidies en melkquata.. Als het quota wordt afgeschaft gaan toch niet alle boeren de landbouw in? Bovendien zijn landbouwsubsidies niet fout.. wel moeten ze worden afgebouwd in een langzaam tempo.
correct me if im wrong maar...

was het niet zo dat toen de landbouwsubsidies werden ingevoerd er een boterberg, een melkzee enzo ontstonden omdat de garantieprijs die de boeren in Europa ontvingen ver boven de marktprijs lagen en dus veel meer gingen produceren dan nodig was?

als gevolg hiervan heeft Europa de quoteringsystemen ingevoerd om het overschot te verminderen
Oud 20-12-2006, 16:28
Pierreke
Pierreke is offline
Could be correct yeah..
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Stff schreef op 20-12-2006 @ 10:12 :
correct me if im wrong maar...

was het niet zo dat toen de landbouwsubsidies werden ingevoerd er een boterberg, een melkzee enzo ontstonden omdat de garantieprijs die de boeren in Europa ontvingen ver boven de marktprijs lagen en dus veel meer gingen produceren dan nodig was?

als gevolg hiervan heeft Europa de quoteringsystemen ingevoerd om het overschot te verminderen
Is inderdaad zo. De minimumprijs die de EU garandeerd word bewerkstelligt door net zoveel melk op te kopen tot de prijs op de markt dat minimum bereikt. Er is dan dus, vanuit het perspectief van de boer, een bijna onbeperkte vraag en dus kan hij zoveel produceren als hij maar wil. Het melkquotum voorkomt dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten