1.Ken je iemand die gebruik maakt van bejaarden zorg?
A: ja
B: nee
-A-
2.wel eens geweest bent in een bejaarden- of verzorgingshuis, wat vind je ervan?
A ik kom er voor iemand en de omgeving maakt mij niet uit
B Het is er wel gezellig en er zijn veel activiteiten
C Ik heb het idee dat je heel stil moet zijn en zachtjes moet lopen omdat je mensen anders stoort
D Ik kom er niet graag
E De mensen die daar zitten zien er gezellig uit en ik kom er wel graag
F anders namelijk..
F- ik werk in een verpleegtehuis.
3.Wat vind je van de regels in een bejaarden huis bijv. de regel dat je geen huisdieren mag meenemen?
-schandalig. Meestal zijn dieren het laatste wat sommige mensen hebben...Maar op mijn werk is er een afdelingskat, vissen, vogels..
ze zijn niet heel streng.
4. er is een tijd geleden een bejaarden huis geopend waar veel kan en mag zo is er vaak een thema dag kinderen mogen blijven logeren en huisdieren zijn toegestaan als 1 van de bewoners een leuk idee heeft wordt dit meestal uitgevoerd
Dit alles kost veel geld maar de mensen die er wonen klagen niet en vinden het er leuk zouden er volgens jou meer van dit soort huizen moeten komen ook al kost het veel geld?
-jazeker. Soms zitten mensen de hele dag naar buiten te kijken zonder dat er ooit bezoek komt. Dan is eigen inbreng van die mensen wel belangrijk om uit te voeren.
5.vroeger en nu nog in andere landen was het heel gewoon voor je vader en moeder te zorgen als ze daar zelf te oud
voor waren. wat vind je daarvan?
A Heel normaal. je hoort voor je ouders te zorgen,want dat hebben ze ook voor jou gedaan
B Je hebt nu bejaarden huizen waar voor ze wordt gezorgd. mooie oplossing toch
C Het is toch niet normaal dat je je ouders gewoon naar zo’n huis laat gaan
D ze zoeken het maar uit.
E anders namelijk.
-C, ik vind het niet echt normaal, maar ik zie mezelf ook mijn ouders niet in huis nemen... Mijn ouders zouden dat zelf niet eens willen...
6. Denk je dat er goed voor die mensen wordt gezorgd? En waarom
-uit ervaring weet ik dat de zorg soms erg slecht is. Maar dat is meer omdat er veel te weinig personeel is.
Soms zitten mensen al zolang in hun incontinentie materiaal dat hun urine gewoon helemaal doordrukt door hun rolstoel op de grond

.
De meeste mensen stinken ook onwijs. Meestal maar 1x per week onder de douche.
In het weekend werk ik vaak. Ik sta dan 1 op 28 mensen, die allemaal moeten eten en drinken etc.
Dan blijft er helaas niet echt tijd over voor echte aandacht...