Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2006, 19:53
Mariekje*
Mariekje* is offline
Is er een gebeurtenis/moment geweest in je leven dat je dacht 'Had ik het maar anders aangepakt' of 'Tering, wat is dat een stomme keuze geweest, had ik het maar nooit gedaan'?

Met andere woorden: Wat zou jij terug willen draaien als je de mogelijkheid zou hebben, en waarom?
Oud 08-12-2006, 19:58
Verwijderd
Dat weet ik niet zo snel.. Ik denk er nog een dagje over
Vast wel iets, maar niet iets heel ergs waar ik zo op kom..
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 20:02
Saarah
Saarah is offline
Hmm, op dit moment kan ik niet echt iets bedenken.

Wel een gebeurtenis die niet verstandig was, die nu nog altijd een érg belangrijke rol speelt in mijn leven, maar toch zou ik het meteen opnieuw doen.

Ik ga er ook nog even over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 20:22
Verwijderd
soms zou k heel graag vanaf halverwege de middelbare school alles opnieuw willen doen.. aan de ene kant wel omdat alles er dan nu heel anders uit had kunnen zien en k alles misschien een stuk handiger had kunnen doen, aan de andere kant ook eigenlijk weer helemaal niet omdat het ook niet echt een leuke tijd was..

vraag is of je als je het over zou doen je niet precies hetzelfde zou doen..
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:28
Verwijderd
Soms alles vanaf 10 jaar geleden. Maar ik vraag me af of 't echt iets uit zou maken....
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:32
Cesar
Cesar is offline
Als ik echt zou moeten kiezen, zou ik een bepaald iemand hebben aangesproken in het verleden, maar dat kan ik in principe nog terugdraaien want ik zie de persoon om de zoveel maanden nog wel is lopen. Verder gelukkig geen erge dingen die ik zou willen terugdraaien.

Ik verwacht trouwens nog wel een "Nee, want de fouten die ik in het verleden heb gemaakt, hebben me als de persoon van vandaag gevormd"-cliche van iemand Wel waar natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:36
Verwijderd
Zes jaar geleden. Ik maakte een keuze door een aantal opmerkingen thuis. Had ik me maar nooit laten lijden hierdoor, had ik er maar wat minder heftig op gereageerd.
Of het realistisch is? Ik denk het niet, anders had ik het wel anders gedaan?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 08:20
Verwijderd
zoveel, maar aan de andere kant: berusting is soms beter
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 09:40
ilse
ilse is offline
dat ik toen die leuegen had verteld dat werd zo groot toen.. dat zou ik wel terug willen draaien maar ja.. dat was toen.
Oud 09-12-2006, 09:42
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Cesar schreef op 08-12-2006 @ 23:32 :

Ik verwacht trouwens nog wel een "Nee, want de fouten die ik in het verleden heb gemaakt, hebben me als de persoon van vandaag gevormd"-cliche van iemand Wel waar natuurlijk.
Daar heb je een punt, en er zit denk ik ook een kern van waarheid in. Ik ben best trots op de dingen die ik gedaan heb, maar soms zou ik wel eens met de kennis die ik nu heb terug willen in de tijd en het nog eenmaal opnieuw doen. Uiteraard is het dan de vraag of je het daadwerkelijk anders zou doen - ik persoonlijk denk van wel - maar wie weet is het daarna wederom voor verbetering vatbaar, en kom je alsnog niet verder.

Persoonlijk zou ik het vanaf juni 2001 heel anders aan willen pakken, puur omdat ik vanaf die tijd hele sterke maar tevens moeilijke periodes heb gekent. Mijn school zou ik anders aan willen pakken, de keuze om bij mijn vader weg te lopen zou ik laten staan maar ik zou wel ingaan op zijn berichtjes die ik voorheen altijd genegeert heb. Mijn keuze voor vriendjes zou mogelijk anders zijn, hoewel ik dat nog niet eens helemaal zeker weet.
Het paard dat ik in 2003 verkocht aan erg lieve mensen (leek), zou ik nooit opnieuw aan hen verkopen en ik zou een eventuele zoektocht naar hem nog veel langer laten duren. En het voor mij nog meest belangrijke punt: Mijn voormalig beste vriend nooit maar dan ook nooit meer laten schieten, puur omdat ik hem verschrikkelijk mis...
Och, eigenlijk is er niets dat ik hetzelfde zou doen behalve de keuzes om mensen&dieren te helpen, kostte wat het kost.

Gelukkig ben ik niet veel met het verleden bezig, en dat lijkt me ook niet goed. De dingen zijn goed zoals ze zijn, en ik ben blij met de persoonlijkheid die ik nu ben. Het enige wat ik (of wij) kunnen doen is inderdaad de lessen/ervaringen van 'toen' plaatsen in het heden. Maar soms...
Oud 10-12-2006, 14:17
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik ben echt ontzettend trots op mijn fouten. Elke keer dat ik wat fout heb gedaan is er iets zoveel mooiers voor in de plaats gekomen.
Ik zou bijna willen zeggen dat ik liever nog veel meer fouten had gemaakt
Oud 10-12-2006, 14:22
Faerie
Faerie is offline
Tuurlijk denk ik bij al mijn fouten 'Had ik het maar nooit gedaan!' maar ik heb er wel enorm van geleerd en daar zijn eigenlijk alleen maar positieve dingen uit gekomen. Door mijn fouten ben ik de persoon die ik nu ben en kan ik nu betere keuzes maken
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 09-12-2006 @ 09:20 :
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 16:02
Eend
Eend is offline
Ik had de dag van mijn opname terug willen draaien. Als ik toen bepaalde dingen niet had gedaan, dan was het nooit zover gekomen
Oud 10-12-2006, 16:22
Verwijderd
dat ik iemand zijn eerste alcohol liet drinken
nouja, hij deed het al eerder, maar ongecontroleerd. hm.
maar nu weet hij beter
maar toch had ik t niet moeten doen om andere redenen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 16:36
rare kwast
rare kwast is offline
voor mijn ouders -> mijn geboorte
voor mij -> alles vanaf 5 jaar geleden
Oud 10-12-2006, 16:53
fractuur
fractuur is offline
Hmm.. niet echt iets denk ik. Wel uitspraken waarvan ik later dacht: tsja.. was niet helemaal de bedoeling. Maar die hebben geen grote consequenties gehad of die heb ik later uit kunnen leggen dus heb ik er geen spijt van.

Eigenlijk heb ik nooit echt spijt. Ik denk altijd op het moment zelf: de keuze die ik nu maak maak ik met die en die motivatie, ik sta erachter dus dan moet ik de consequenties ook aanvaarden. Niet steeds met die gedachtegang natuurlijk, maar misschien herkent iemand het. Vanaf dat ik weet ben ik een "ik spring in het diepe"type geweest, nogal eigenwijs en eigenzinnig en van de keuzes die ik zo heb gemaakt heb ik nog nooit spijt gehad. Over het algemeen ben ik positief ingesteld, dus ik maak overal wel wat leuks van en relativeer makkelijk. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.
Oud 10-12-2006, 17:39
Optima
Optima is offline
nee, want als ik iets terug zou draaien zou dat een butterfly effect teweeg kunnen brengen, en zo mijn huidige leven helemaal overhoop schoppen, terwijl ik nu supergelukkig ben.

Hoewel er gebeurtenissen zijn die erg pijnlijk waren, zou ik niets willen terugdraaien omdat ze allemaal hebben geleid tot vandaag.
Oud 10-12-2006, 17:43
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ja

en ik zou er heel erg veel voor doen om dat terug te kunnen draaien

maar dat gaat dan weer niet
Oud 10-12-2006, 17:57
Nijn*
Nijn* is offline
Ja.
De enorme blunder die ik maakte in de eerste klas waardoor ik al mijn vrienden verloor.
Het moment waarop ik begon met zelfbeschadiging
Het moment waarop ik me in liet met drugs.
En vast nog veel meer.

Maar aan de andere kant, ze hebben me gemaakt tot wie ik nu ben, en al ben ik niet altijd even gelukkig met deze persoon, ik zou niet willen weten hoe ik er anders was uitgekomen. In je leven maak je nu eenmaal veel fouten, de kunst is alleen om erna weer op te staan en te leren van wat je fout hebt gedaan.
Oud 10-12-2006, 18:22
Verwijderd
Het moment waarop ik begon met automutilatie. Nouja waarom, dat spreekt voor zich.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 18:56
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Rasmusje schreef op 10-12-2006 @ 19:22 :
Het moment waarop ik begon met automutilatie. Nouja waarom, dat spreekt voor zich.
Is het dan niet verstandiger om nog ff wat verder terug te gaan naar het moment waarom je met automutileren bent begonnen?
Oud 10-12-2006, 18:59
BleuEyes
BleuEyes is offline
- Het moment van mijn eerste sigaret
- Vreemdgaan
- Bepaalde woorden die ik nooit had mogen zeggen
- Een aantal dingen vanaf het begin van mijn pubertijd
Oud 10-12-2006, 20:55
Estar
Estar is offline
Niks. Niet dat alles zo goed was, maar dan zou ik een heel ander persoontje zijn geweest en waarschijnlijk minder sterk en doorzetterig.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 21:05
Nona
Nona is offline
Ik zou bepaalde personen een enorme trap onder hun reet verkocht hebben. Ahwell, komt wel als ik die bepaalde personen nog eens tegen kom.
Oud 10-12-2006, 21:29
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zou op de basischool sterker in mijn schoenen willen staan.
Oud 10-12-2006, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 09-12-2006 @ 09:20 :
Inderdaad.
- ik had iemand niet zo énorm gekwetst als het geval was (terwijl dat makkelijk te voorkomen was geweest)
- iemand anders had ik liever nooit leren kennen (alhoewel dat wel zo'n typische ''heeft me gemaakt wie ik ben'' situatie was)
- bepaalde dingen nooit gezegd
- andere dingen juist wel
- ik had vanaf het begin van mn pubertijd veel opener naar mn moeder moeten zijn, nu heb ik vrij veel steun, begrip en hulp misgelopen, gewoon omdat ik er niet naar vroeg.
Verder zijn het bij mij vooral dingen die ik had moeten dóen, niet die ik ánders had moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 21:47
Eliandor
Eliandor is offline
Hm, ik heb ž jaar geleden een heleboel erg rare keuzes gemaakt waar ik nu veel spijt van heb.

Maar ik denk dan, regretting wasted time is even more wasted time.
Oud 10-12-2006, 21:58
Sasbeest
Sasbeest is offline
Dat ik op kamers ben gegaan.

Natuurlijk, altijd goed om deze nieuwe ervaring te hebben. Maar het is me tegengevallen, en het had me een hoop geld gescheeld als ik het niet had gedaan. Vooral nu blijkt dat het niet has gehoeven.

En de manier waarop ik heb gebroken met mijn ex. De 'verzachtende' omstandigheden kunnen nooit een excuus zijn voor wat ik toen allemaal fout heb gedaan. En ik kan het nooit meer helemaal goedmaken.
Oud 11-12-2006, 00:18
Kevin v L.
Kevin v L. is offline
Ik zou een hele periode van mijn jeugd over willen doen. Vanaf het 1e t/m het 4e jaar van de middelbare school zegmaar.

Nu ik deze periode al een aantal jaar geleden achter mij heb gelaten, krijg ik wanneer ik eraan terug steeds het gevoel er niet alles uit gehaald te hebben wat er uit te halen viel.

Vooral op het gebied van meisjes heb ik veel leuke mogelijkheden tot relaties laten liggen, omdat ik gewoon simpelweg te verlegen was.

Achteraf bezef ik pas hoe bepalend deze levensperiode eigenlijk voor de rest van je leven kan zijn.
Ik zit dit graag nog een keer overdoen en dan zaker ook bepaalde aspecten eruit anders aanpakken.

Nu ik na mijn vervolgstudie volledig ben gaan werken kijk ik (te) vaak op deze middelbare school periode terug. Niet dat ik het nu niet naar mijn zin heb, maar deze nieuwe periode van werken etc.. doet mij denken als : "eindelijk volwassen..."
Terwijl ik eigenlijk nog zo graag een kind zou willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 06:16
justhanna
justhanna is offline
Er is veel wat ik zou terug willen draaien, maar dan zou ik ook heel veel dingen die ik nu heb meegemaakt niet meer meemaken. En dat wil ik ook niet. Dus laat de meeste dingen dan maar.

1 ding wat ik wel heel graag zou terug willen draaien is niet iets van mezelf, maar de manisch depressiviteit van mijn moeder, en de dominantheid van mijn vader, wat een groot deel van mijn jeugd heeft beinvloed.
Oud 11-12-2006, 19:39
coopergirl
coopergirl is offline
Heb een aantal dingen gedaan waardoor ik het mezelf wel moeilijk heb gemaakt. Wat voor dingen dat zijn, zeg ik niet Over het algemeen ben ik nu wel tevreden met wie/ hoe ik ben. Misschien was ik zonder bepaalde acties niet gevormd tot wie ik nu ben. Daarbij zijn er gebeurtenissen die ik liever niet had meegemaakt.. Ach, ik vind het jammer van mijn tijd daar overna te denken... Can't turn back time!
Oud 12-12-2006, 12:52
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Mijn hele middelbareschooltijd. Ik wou dat ik op die school in een andere klas had gezeten of na verloop van tijd was gezet of dat ik naar een andere school gegaan was op voorhand. Dat ik desnoods met een paar basisschoolvriendinnen naar het atheneum was gegaan ipv gymnasium.

Maar dan was ik weer niet gaan studeren wat ik nu gedaan heb/doe, maar hoe erg zou dat geweest zijn? Er zijn zoveel dingen leuk. Als ik dat had gedaan zou ik sowieso een leukere middelbareschooltijd gehad hebben en zou ik nu denk ik gelukkiger zijn.

Maar nu kom ik er vast ook wel.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 12:46
Poepkind
Poepkind is offline
Ik zou graag andere galaschoenen gekocht hebben, ik had met hele hoge hakken gekocht. Maar er waren ook met lage hakken, en die zou ik veel vaker gedragen hebben Aangezien dat t in het buitenland was is het best lastig om nog aan die schoenen te komen. En mn lams jasje had denk ik ook wel een maatje kleiner gekunt.
Oud 14-12-2006, 21:15
Fides
Fides is offline
Doe maar niets.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 21:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Fides schreef op 14-12-2006 @ 22:15 :
Doe maar niets.
ach, je had toch wel je been niet willen breken, dat leuke meisje aan willen spreken of beter je best gedaan hebben op school.

ontopic: teveel dus.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 21:21
machtigespa
machtigespa is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 13-12-2006 @ 13:46 :
Ik zou graag andere galaschoenen gekocht hebben, ik had met hele hoge hakken gekocht. Maar er waren ook met lage hakken, en die zou ik veel vaker gedragen hebben Aangezien dat t in het buitenland was is het best lastig om nog aan die schoenen te komen. En mn lams jasje had denk ik ook wel een maatje kleiner gekunt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 17:17
Fides
Fides is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 14-12-2006 @ 22:19 :
ach, je had toch wel je been niet willen breken, dat leuke meisje aan willen spreken of beter je best gedaan hebben op school.
Mwah, heb nooit wat gebroken, ben heel gelukkig met mn vriendin en zit nu tevreden op de universiteit

Maar wat eerder naar de dokter gaan met mn ingegroeide teennagel zou wel handig zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 18:08
Warsocket
Warsocket is offline
Niks

Dit alles heef tme gemaakt tot wat ik ben en daar ben ik tevreden mee,

Dus nogmaals, helemaal niks
Oud 15-12-2006, 22:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Fides schreef op 15-12-2006 @ 18:17 :
Maar wat eerder naar de dokter gaan met mn ingegroeide teennagel zou wel handig zijn geweest.
ik bedoel maar .
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 23:10
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Ik zou alles wat rustiger aan gedaan hebben.
Oud 16-12-2006, 08:13
Verwijderd
- Nooit met Aléx mee moeten gaan. Had me een hoop psycho-blaat bespaard en een behoorlijk groot trauma.
- Nooit mn eerste sigaret moeten roken. Of.. nouja.. dat was niet t ergste. Ik had er nooit mee dóór moeten gaan.
- Nooit naar 4 gym moeten gaan, liever 4 havo en dan mn p halen. Dit is echt drama.

Dat zijn tot nu toe wel de ergste 3.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 08:20
Iduna
Iduna is offline
Niks eigenlijk, ik moet dingen juist achter me laten. Helaas ben ik daar nog niet zo goed in. Maar er valt dus niks terug te draaien, ik wil niet terug.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 10:10
gewoonmax
gewoonmax is offline
niks, je leeft zoals je leeft en dat moet je accepteren. Van de verkeerde keuzes leer je, van problemen kom je jezelf tegen, etc. Niks is echt verkeerd, ookal was niet altijd alles even slim of leuk. Ik ben blij met wie ik nu ben en hoe ik me ook nu nog vorm.
Oud 16-12-2006, 14:36
Verwijderd
Citaat:
HvJ schreef op 08-12-2006 @ 20:53 :
Is er een gebeurtenis/moment geweest in je leven dat je dacht 'Had ik het maar anders aangepakt' of 'Tering, wat is dat een stomme keuze geweest, had ik het maar nooit gedaan'?

Met andere woorden: Wat zou jij terug willen draaien als je de mogelijkheid zou hebben, en waarom?
Mijn moeder is iets meer dan 5 jaar geleden overleden en ik wou dat ik die tijd dat ze ziek was anders had aangepakt.
Ik was toen nog heel jong (net sinds 1 maand 11 jaar) en ik besefte gewoon niet dat ze dood zou gaan. Ik kon er weinig aan doen, maar ik wou dat ik wel had beseft dat ze dood zou gaan. Dan had ik me er tenminste een beetje op voor kunnen bereiden en meer tijd met haar kunnen doorbrengen. Dan had ik misschien ook afscheid kunnen nemen..
Ze had kanker en ze is ongeveer 6 weken in totaal ziek geweest waarvan ze de laatste week niet meer aanspreekbaar was door de medicatie. Het doet me nu gewoon pijn dat ik zo weinig voor haar heb gedaan en zo weinig met haar heb gesproken in die tijd.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 18:29
Mrasz
Mrasz is offline
het moment dat ik mn beste vriendin van de middelbare school in de steek liet. niet geheel onterecht misschien, want ik kon haar niet altijd even goed vertrouwen. en op dat moment zat/zit ik zelf ook helemaal in de knoei, dus vond ik het soms moeilijk om met haar te praten.
klinkt misschien niet eens zo erg, maar meteen daarna, kreeg ze te horen dat haar moeder aan een ongeneeselijke vorm van kanker leed. en inderdaad haar moeder over leed en ze stond er alleen voor.
ik kreeg later van mn huidige vrienden te horen, dat ze zelfmoord had gepleegd. ben nog wel op de begrafenis aanwezig geweest.
en ik heb daar enorme spijt van, dat ik haar in de steek liet. iedereen mag me dat kwalijk nemen want dat doe ik zelf ook.
maar toch.
helemaal als ik het verhaal lees, van de poster hierboven mij.

en het feit dat ik een paar jaar geleden een enorme deuk in het vertrouwen van mn ouders heb toegbracht. maar dat is weer een ander verhaal.
Oud 18-12-2006, 20:27
Verwijderd
Ik had mijn moeder een hoop pijn kunnen besparen.. maar
daar is het nu te laat voor.. enerzijds het heeft me wel gevormd
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 20:30
Blaf
Blaf is offline
ik zou bijna me hele leven willen terug draaien en overdoen maar ja dat gaat niet he?
Oud 18-12-2006, 20:54
Ann
Ann is offline
Ik zou best veel over willen doen:
- Het moment waarop ik aan mijn lerares vertelde dat ik verliefd op haar was
- Het moment waarop ik zei dat ik met *** seks had gehad, niet vrijwillig en het gedoe wat daarop volgde
- De hele maand september vanwege verschillende zm pogingen

Maar als ik nu kijk zijn dat wel dingen die me sterker gemaakt hebben doordat wel naar de buitenwereld duidelijk heb kunne maken dat het echt niet ging... maar of dat een verstandige zet is geweest weet ik niet
Oud 18-12-2006, 22:01
Kryptonite
Kryptonite is offline
Ik vind het soms jammer dat ik dingen vaak achteraf pas op waarde kan schatten. Als ik dat nou al wat eerder zou doen, zou ik er ook meer van genieten. En voor de rest schieten er nu wel allemaal ruzies door me hoofd, maar ik weet niet of het verstandig is om nooit ruzie te maken dus die zou ik niet terug willen draaien
Reageren

Regels voor berichten