Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2006, 11:26
nivava
nivava is offline
ik weet niet zo goed waar ik dit bericht moet posten, maar ik zit met het volgende probleem.

In mijn klas zit een meisje (11) jaar en zij geeft vaak aan dat ze haar overleden opa ziet. Ze vindt dit niet prettig.
Laatst gaf ze ook aan toen ze bij haar moeder in de auto zat, dat ze haarzelf op de motorkap zag zitten.

Daarnaast zegt ze dat mensen veel kleuren om zich heen hebben en sommigen licht geven.

haar ouders zijn al met het kind "op pad" gegaan om te kijken wat er met haar aan de hand is en wat ze er eventueel aan kunnen doen.

Zij zit op een school voor speciaal basisonderwijs,
maar haar IQ is gemiddeld.
Zou haar leerwerk achterstand hebben opgelopen door wat zij in haar "onbewuste" meemaakt?
Oud 04-12-2006, 11:31
Escapism
Escapism is offline
minder kleurstoffen geven.
Oud 04-12-2006, 11:34
Estate
Estate is offline
Klinkt als een psychologische stoornis. Valt me op dat wanneer men stemmen hoort of een dubbele persoonlijkheid bezit er gelijk een stoornis wordt vastgesteld terwijl bij het zien van 'geesten' (wat dat ook moge zijn) er wordt gepraat over 'paranormale' gaven. Er is geen enkel reden om aan te nemen dat dit waar is, ze hoeft niet perse te liegen, maar een stoornis lijkt me in dat geval wel aan de orde.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 14:44
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
*klik*
Oud 04-12-2006, 14:47
Verwijderd
--->psych
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 14:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 04-12-2006 @ 15:47 :
--->psych
Eerder onzin.

11-jarigen die zichzelf van alles voorstellen moeten niet zomaar gezien worden als paranormaal, dat wakkert die illusies alleen maar aan. Voor zover het geen illusies zijn, dan wel een medische oorzaak. In beide gevallen heeft het geen zin om het serieus te nemen in de zin van zien als echte visioenen.

Laatst gewijzigd op 04-12-2006 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 14:58
Nona
Nona is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-12-2006 @ 15:49 :
Eerder onzin.

11-jarigen die zichzelf van alles voorstellen moeten niet zomaar gezien worden als paranormaal, dat wakkert die illusies alleen maar aan. Voor zover het geen illusies zijn, dan wel een medische oorzaak. In beide gevallen heeft het geen zin om het serieus te nemen in de zin van zien als echte visioenen.
Wie heeft het over paranormaal? Psychologie heeft niets met professor Zwamdrift te maken.

Een psychotische stoornis klinkt inderdaad heel logisch. Ze loopt dus bij een diagnosticus momenteel? Dan zou ik het lekker laten doen en vragen of je de resultaten (het diagnostisch rapport) in mag kijken when available.
Oud 04-12-2006, 14:58
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Hoewel ik open sta tegenover paranormale ervaringen, sta ik er wel erg sceptisch tegenover, want er zijn nogal wat geschifte figuren en oplichters in dat wereldje (neem nou Jomanda, das toch om je rot te lachen?!).

Wat die kleuren betreft, dat kunnen aura's zijn. Dat is verder ook niet alamerend. Dat er mensen zijn die dat kunnen, daar geloof ik (met behoud van mijn scepsis) op zich wel in. Dat ze daardoor meteen weten hoe iemand zich voelt, daar geloof ik dan weer minder van.

Maar het zien van dooie mensen is toch wat minder gezellig en valt in mijn boekje toch wel onder de waanbeelden. Hierover kan een psych waarschijnlijk wel uitsluitsel geven. Hoort ze eigenlijk ook stemmen? Zo ja, dan weet je zeker dat het 100% psychisch is.
Oud 04-12-2006, 15:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 04-12-2006 @ 15:58 :
Wie heeft het over paranormaal?
Het topic kwam van religie. Zegt vrij veel over de intenties lijkt me. Het enige dat dat kind nodig heeft is hulp, geen rondgang langs mediums en paranormale oplichters die het een stoornis aanpraten.

In Almere was er ook zo'n kind. Dat zag de overleden vorige bewoner van het pand. De ouders doken het paranormale circuit in en het kind zag tot in lengte van dagen spoken. Terwijl elke psycholoog had kunnen vertellen dat het kind domweg zelf het licht aan en uit deed, en niet een spook.
Oud 04-12-2006, 15:10
mrsjones
mrsjones is offline
Citaat:
nivava schreef op 04-12-2006 @ 12:26 :

Daarnaast zegt ze dat mensen veel kleuren om zich heen hebben en sommigen licht geven.
Aura's Klik

Ik denk dat ze gevoelig en paranormaal begaafd meisje is.

HSP Klik!
Oud 04-12-2006, 15:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mrsjones schreef op 04-12-2006 @ 16:10 :
Zucht, precies waar ik al voor waarschuwde..
Oud 04-12-2006, 15:45
indigo
indigo is offline
Het doet er hier toch niet zoveel toe wat dat meisje precies heeft? Ze ziet iets wat er niet echt is (en hoe ze daaraan komt maakt niet uit) maar wat ze vooral ook niet wíl zien. Daar moet ze mee geholpen worden, dat is het belangrijkste. Dat kan door een psycholoog, of iemand die er ervaring mee heeft, maar dat is aan de ouders.

Op je vraag: het is natuurlijk vreemd dat een kind met een normale intelligentie speciaal onderwijs nodig heeft (tenzij ze nog andere stoornissen heeft?).
Het zou best kunnen dat ze achterstand heeft opgelopen door dit soort ervaringen. Als ze daardoor veel wordt afgeleid en zich niet kan concentreren, is het logisch dat het schoolwerk minder goed gaat. Anderzijds moet je ook kijken naar andere factoren die invloed kunnen hebben, in de gezinssituatie enzo. Ook die kunnen veel invloed hebben.
Oud 04-12-2006, 15:48
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 04-12-2006 @ 15:58 :
Hoewel ik open sta tegenover paranormale ervaringen, sta ik er wel erg sceptisch tegenover, want er zijn nogal wat geschifte figuren en oplichters in dat wereldje (neem nou Jomanda, das toch om je rot te lachen?!).

Wat die kleuren betreft, dat kunnen aura's zijn. Dat is verder ook niet alamerend. Dat er mensen zijn die dat kunnen, daar geloof ik (met behoud van mijn scepsis) op zich wel in. Dat ze daardoor meteen weten hoe iemand zich voelt, daar geloof ik dan weer minder van.

Maar het zien van dooie mensen is toch wat minder gezellig en valt in mijn boekje toch wel onder de waanbeelden. Hierover kan een psych waarschijnlijk wel uitsluitsel geven. Hoort ze eigenlijk ook stemmen? Zo ja, dan weet je zeker dat het 100% psychisch is.
op basis waarvan beschouw je het ene wel als onzin en het andere niet?
Oud 04-12-2006, 15:57
Broeder
Broeder is offline
Nadat de Griezelbus bij mij in de klas was voorgelezen zagen ook meerdere kinderen plotseling onverklaarbare dingen.
Oud 04-12-2006, 17:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Broeder schreef op 04-12-2006 @ 16:57 :
Nadat de Griezelbus bij mij in de klas was voorgelezen zagen ook meerdere kinderen plotseling onverklaarbare dingen.
spoken zien is normaal, de aanwezigheid van je overleden opa ervaren niet.
met mensen als jij gaan zulke kinderen dus tenonder.

ik hoop dat haar ouders verstandig genoeg zijn om hier zakelijk en professioneel mee om te (laten) gaan. ik zie eigenlijk zelf niet zo de link met leerprestaties? ze praat erover, er worden dingen aan gedaan.. of wat indigo zegt wellicht concentratie, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 17:40
Broeder
Broeder is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 04-12-2006 @ 18:28 :
Ik bedoel alleen maar dat door zoiets simpels als bijvoorbeeld het lezen van een boek kinderen (onbewust?) van alles willen / denken te zien, of elementen die ze horen verwerken in eigen ervaringen. Daarmee doel ik niet alleen op "spoken". Kinderen hebben nu eenmaal een hoop fantasie die ze kwijt moeten.
Oud 04-12-2006, 19:42
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Kinderen kunnen heel verschillende manieren hebben van rouwverwerking. Ik heb ook met een meisje gewerkt dat een soort fantasiewereld had gecreeerd (als het ware) om ermee om te gaan. Ze was niet goed geholpen/begeleid in haar rouwproces.

Ik denk dat het meisje sowieso goede begeleiding nodig heeft.
Wat het ook moge zijn. Al vind ik het erg vroeg om aan een psychose te denken.

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat die opa is overleden, maar naar mijn mening heeft het met die situatie te maken.
Oud 04-12-2006, 19:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
Die kleuren kunnen heel goed auras zijn, dat is normaal. Geesten zien... tja, ik geloof er zelf wel in (lang verhaal) maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn waarvoor ze wel naar een arts moet. Mijn zus ziet geesten (ik voel zelf meestal alleen de aanwezigheid) en "denkt" dan een kooi van licht om zichzelf heen. Klinkt zweverig en is ook zweverig maar het werkt wel. Als ze zich er niets van aantrekken is er een kans dat het waanbeelden zijn, maar ik zou het effe proberen. Als m'n zus het doet smeren ze 'm meestal wel
Oud 04-12-2006, 20:08
Verwijderd
Als ze dingen ziet die ze niet als prettig ervaart zou ik een psycholoog/andere dergelijke hulp aanbevelen, zeker als dat steeds zo blijft.

Een kind juist allemaal dingen over paranormale dingen laten leren op die leeftijd lijkt me niet bevorderlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 20:21
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
z0pje schreef op 04-12-2006 @ 21:08 :

Een kind juist allemaal dingen over paranormale dingen laten leren op die leeftijd lijkt me niet bevorderlijk.
Waarschijnlijk maak je een kind op die manier inderdaad alleen maar bang. Als ze echt begaaft is, komt de kennis vanzelf, daar zijn geen 20 jomanda types voor nodig die zich er allemaal mee gaan bemoeien.
Oud 04-12-2006, 20:46
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Eerder onzin.

Soms ben je echt een botte, kortzichtige, domme kutmongool

Maar meestal ben je (hoewel rechts) toch wel lief
Oud 04-12-2006, 23:17
Silencios
Silencios is offline
Citaat:
Eerder onzin.

Voor het eerst ben ik het met je eens, wat betreft dit stukje.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 09:12
Verwijderd
Mogelijkheden:
- ze voelt zich misschien eenzaam, of onbegrepen, en daarom verzint ze dingen in de hoop dat ze meer aandacht krijgt. Het feit dat ze zich niet gelukkig voelt kan ook voor een leerachterstand zorgen. Dit lijkt mij een reële optie.
- ze heeft erg veel moeite met het overlijden van haar opa en daarom fantaseert ze dat ze hem ergens ziet lopen. Omdat ze nog jong is en vanwege de impact die deze fantasieën kunnen hebben, vindt ze het moeilijk om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. Ook hevige rouw kan voor een leerachterstand zorgen. Dit lijkt mij ook een reële optie.
- ze hallucineert. Dit komt zeer weinig voor bij kinderen; mensen met een psychotische aandoening ontwikkelen deze meestal aan het einde van de puberteit of later in het leven. Het is niet uit te sluiten (ja door een psychiater wel maar door ons niet), maar ook niet het eerste waar je aan zou moeten denken.
- ze is paranormaal begaafd. Dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk en al zéker niet iets om zomaar van uit te gaan zonder te kijken wat er aan de hand kan zijn.

En er zijn vast nog meer mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 11:24
gewoonmax
gewoonmax is offline
Gewoon ver ontwikkelt in natuurlijke manieren van waarnemen die wij bijna nooit ontwikkelt hebben.

Kijk eens de film: what the bleep do we know.

Overal is energie en daar is zijn gewoon wat meer bewust van dan de meesten van ons. Dat van die geesten weet ik alleen niet, is wel raar.

Er zijn niet veel mensen die zoveel kunnen op dat gebied. Ze moet eens op zoek naar mensen die met energie werken, die kunnen ahar wel helpen Ze is verder ontwikkeld en daar moet ze blij mee zijn, ookal staat ze er nu nogwat alleen voor.

Wat tips: Door visualisatie kan ze leren om die skillz gericht te gebruiken en ze zou haar opa misschien weg kunnen visualiseren. Bij taiji leer ik ook om mijn energie te gebruiken en dat gaat door middel van visualisatie. Misschien is taiji anders wel wat voor haar om ermee leren om te gaan.

Al die verschijnselen zijn voor zover ik weet natuurlijk en ze staat er gewoon wat meer open voor en is er net wat meer in ontwikkelt dan de meesten van ons. Een talent zeg maar.

Die kleuren om iemand heen kan iedereen leren zien, dat is een aura.

Oja, kijk eens op www.psipog.net Daar staan veel oefeningen enzo, kan ze misschien eens kijken in hoeverre ze er echt mee om kan gaan en erin trainen. Ik denk ook dat als ze meer controle krijgt ze zich er ook vanaf kan sluiten. (wel zonde, ik zou er ziek veel voor over hebben om energie te kunnen zien enzo)
Oud 05-12-2006, 17:54
Verwijderd
Citaat:
gewoonmax schreef op 05-12-2006 @ 12:24 :
Gewoon ver ontwikkelt in natuurlijke manieren van waarnemen die wij bijna nooit ontwikkelt hebben.

Overal is energie en daar is zijn gewoon wat meer bewust van dan de meesten van ons. Dat van die geesten weet ik alleen niet, is wel raar.

Er zijn niet veel mensen die zoveel kunnen op dat gebied. Ze moet eens op zoek naar mensen die met energie werken, die kunnen ahar wel helpen Ze is verder ontwikkeld en daar moet ze blij mee zijn, ookal staat ze er nu nogwat alleen voor.

Wat tips: Door visualisatie kan ze leren om die skillz gericht te gebruiken en ze zou haar opa misschien weg kunnen visualiseren. Bij taiji leer ik ook om mijn energie te gebruiken en dat gaat door middel van visualisatie. Misschien is taiji anders wel wat voor haar om ermee leren om te gaan.

Al die verschijnselen zijn voor zover ik weet natuurlijk en ze staat er gewoon wat meer open voor en is er net wat meer in ontwikkelt dan de meesten van ons. Een talent zeg maar.

Die kleuren om iemand heen kan iedereen leren zien, dat is een aura.

Oja, kijk eens op www.psipog.net Daar staan veel oefeningen enzo, kan ze misschien eens kijken in hoeverre ze er echt mee om kan gaan en erin trainen. Ik denk ook dat als ze meer controle krijgt ze zich er ook vanaf kan sluiten. (wel zonde, ik zou er ziek veel voor over hebben om energie te kunnen zien enzo)
Dat ze paranormaal begaafd is lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zouden er wel eerder dingen opgevallen zijn lijkt me.

Verder lijken zomaar kleuren en licht zien rondom personen mij niet iets dat een kind verzint om aandacht te krijgen.

Bij een medisch en psychiatrisch onderzoek komt er vast wel wat naar boven.

Laatst gewijzigd op 05-12-2006 om 17:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2006, 02:25
Verwijderd
Citaat:
Bijvoorbeeld de gave van het niet overkomen als een totale analfabeet die het voltooid deelwoord van 'ontwikkelen' op zijn achttiende nog met een t spelt.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 14:12
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Escapism schreef op 04-12-2006 @ 16:48 :
op basis waarvan beschouw je het ene wel als onzin en het andere niet?
Een goede vriendin van me kan ook aura's zien. Zij weet alleen niet precies hoe iemand zich voelt. Dat wil ze ook niet dus misschien blokkeert ze dat zonder dat ze het zelf doorheeft, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Geestverschijningen daar geloof ik gewoon niet in. Ik denk best dat er een soort restenergie van een persoon zou kunnen achterblijven maar de persoon zelf gaat naar mijn idee verder en is niet meer in de fysieke wereld aanwezig. Uiteraard nog wel in de harten en hoofden van hun dierbaren en zeker kinderen kunnen die herinneringen vaak heel sterk visualiseren. Waardoor het best kan dat ze haar opa daadwerkelijk gezien heeft.
Ik baseer me dus deels op de praktijk en deels op een voor mij logische redenatie.
Oud 06-12-2006, 14:47
ScheleKameel
ScheleKameel is offline
Gewoon psychotisch, ik heb ongeveer het zelfde.
Lijkt me logisch.
Oud 06-12-2006, 17:24
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 04-12-2006 @ 20:58 :
Die kleuren kunnen heel goed auras zijn, dat is normaal. Geesten zien... tja, ik geloof er zelf wel in (lang verhaal) maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn waarvoor ze wel naar een arts moet. Mijn zus ziet geesten (ik voel zelf meestal alleen de aanwezigheid) en "denkt" dan een kooi van licht om zichzelf heen. Klinkt zweverig en is ook zweverig maar het werkt wel. Als ze zich er niets van aantrekken is er een kans dat het waanbeelden zijn, maar ik zou het effe proberen. Als m'n zus het doet smeren ze 'm meestal wel
Wanneer je zus denkt aan een kooi van licht om zichzelf heen gaan ze weg? Waarom doet dat me denken aan een bijbels verhaal of dat schild van independence day. Wat ik hiermee probeer aan te geven is dat zo een schild van licht tot de verbeelding spreekt, als fantast ligt dat natuurlijk het meest voor de hand.

Maar goed ben wel nieuwsgierig hoe jij de aanwezigheid van geesten voelt?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 17:28
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 04-12-2006 @ 20:58 :
Die kleuren kunnen heel goed auras zijn, dat is normaal.

Energie is geen wolkje van paarse, roze of blauwe kleuren, en voor zover je al over energiegolven kan spreken, zijn die niet zichtbaar. Moesten zo een zaken wel zichtbaar zijn, of moesten er mensen zijn die zoiets echt kunnen zien, dan zal dat wel zo zijn, en dan ga ik er van uit dat er ook mensen zijn die gsm-stralingen, microgolfovengolven en geluid kunnen zien.

Als niet-kenner zou ik zeggen: dit kind heeft last van een combinatie van dingen als een erg levendige fantasie, is uiterst ontvankelijk voor (auto)suggestie en begrijpt misschien nog niet helemaal dat haar overleden opa niet meer in de vorm van een schim rondzwerft.
Oud 06-12-2006, 17:34
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:

(...)
uhu "what the bleep do we know" gemaakt door een Ramtha sekte in Amerika, heel betrouwbaar idd . Alsjeblieft heel internet staat vol met negatieve recensies over deze docu:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...ha+sekte&meta=

Die blonde bolle chick in deze docu... uh ik bedoel propaganda film is J.Z. Knight --> Ramtha sekte leidster:

http://www.empowermag.com/articles/h...-JZ_Knight.jpg
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 21:41
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 06-12-2006 @ 18:28 :

Energie is geen wolkje van paarse, roze of blauwe kleuren, en voor zover je al over energiegolven kan spreken, zijn die niet zichtbaar. Moesten zo een zaken wel zichtbaar zijn, of moesten er mensen zijn die zoiets echt kunnen zien, dan zal dat wel zo zijn, en dan ga ik er van uit dat er ook mensen zijn die gsm-stralingen, microgolfovengolven en geluid kunnen zien.

Als niet-kenner zou ik zeggen: dit kind heeft last van een combinatie van dingen als een erg levendige fantasie, is uiterst ontvankelijk voor (auto)suggestie en begrijpt misschien nog niet helemaal dat haar overleden opa niet meer in de vorm van een schim rondzwerft.
leer eens verder kijken dan de westerlijke feitelijke troep. Altijd maar dingen vaststellen en dan niet verder kijken.
Oud 07-12-2006, 18:56
Sade
Sade is offline
Citaat:
mrsjones schreef op 04-12-2006 @ 16:10 :
Aura's Klik

HSP Klik!
Ik zie even de link niet tussen aura's zien en HSP?
Oud 07-12-2006, 19:53
nivava
nivava is offline
wow wat een informatie allemaal!
Het meisje is ondertussen naar een man toegegaan die haar zou kunnen helpen. Ik weet niet hoe je die persoon noemt, maar in onze streek noemen we zo iemand ook wel "een strijker"

Maar in ieder geval ze kwam terug van die man en zei: "mijn hoofd is weer leeg!"

Hopelijk blijft haar hoofd "leeg"..

ik vind het allemaal wel mysterieus....
in het onderwijs gooien ze dan met termen als "nieuwe tijds kind"...
Oud 07-12-2006, 21:52
Verwijderd
Citaat:
nivava schreef op 07-12-2006 @ 20:53 :
Het meisje is ondertussen naar een man toegegaan die haar zou kunnen helpen. Ik weet niet hoe je die persoon noemt, maar in onze streek noemen we zo iemand ook wel "een strijker"

Maar in ieder geval ze kwam terug van die man en zei: "mijn hoofd is weer leeg!"

Hopelijk blijft haar hoofd "leeg"..

ik vind het allemaal wel mysterieus....
in het onderwijs gooien ze dan met termen als "nieuwe tijds kind"...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Strijker

Aangezien hij een persoon is valt het vuurwerk en het snaarinstrument af.

Correctie: een strijker (betekenis bespeler snaarinstrument) is ook een persoon.

Laatst gewijzigd op 07-12-2006 om 21:59.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 21:56
Verwijderd
Eigenlijk geloof ik het niet helemaal...

Het kind komt terug en zegt: "Mijn hoofd is weer leeg!"???
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 21:59
Verwijderd
Verplaats dit topic maar naar Onzin.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 22:09
Nona
Nona is offline
Citaat:
12Trix schreef op 07-12-2006 @ 22:59 :
Verplaats dit topic maar naar Onzin.
Verplaats jij jezelf alsjeblieft naar Onzin. Je mening voegt bijzonder weinig toe.

OT: wat moet die man dan gedaan hebben?
Oud 08-12-2006, 17:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nivava schreef op 07-12-2006 @ 20:53 :
Bedoel je misschien een magnetiseur of een paragnost?
Oud 08-12-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 04-12-2006 @ 18:28 :

ik hoop dat haar ouders verstandig genoeg zijn om hier zakelijk en professioneel mee om te (laten) gaan. ik zie eigenlijk zelf niet zo de link met leerprestaties? ze praat erover, er worden dingen aan gedaan.. of wat indigo zegt wellicht concentratie, maar goed.
Waarom niet? Toen het net uit was met m'n vriend, had ik toen ik tv lag te kijken opeens ook een héél werkelijk aanvoelende sensatie van een kus op m'n wang van hem, en hij was toch echt niet dood en ik ben ook niet psychotisch. Sommige herinneringen kunnen heel realistisch naar voren komen, sommige fantasieën kunnen echter lijken dan dromen en sommige dingen die je ziet kunnen heel anders 'binnenkomen'. En dan heb ik het nog niet eens over hoe zeer je herinnering niet betrouwbaar is; vijf minuten later is jouw beeld van een gebeurtenis waarschijnlijk al anders dan wat er precies gebeurde, laat staan een week of een maand of een jaar later.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 15:21
nivava
nivava is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 08-12-2006 @ 18:38 :
Bedoel je misschien een magnetiseur of een paragnost?
ja, dat zou zo maar kunnen..ik ben niet zo in "dat wereldtje" thuis..
Ik weet wel dat hij haar geholpen heeft.
Oud 09-12-2006, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 07-12-2006 @ 23:09 :
Verplaats jij jezelf alsjeblieft naar Onzin. Je mening voegt bijzonder weinig toe.

OT: wat moet die man dan gedaan hebben?
Citaat:
WTF. Was er dan niemand bij haar toen ze naar die man ging? En als ze ze daadwerkelijk zag, waarom zou ze dan zeggen dat haar hoofd leeg is. Het zit toch niet in haar hoofd dan. Of gelooft ze wel dat het 'in haar hoofd' zit? Of gelooft ze dat nu ze die dingen niet meer ziet?

OT: magnetiseren

Laatst gewijzigd op 09-12-2006 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 17:03
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
12Trix schreef op 09-12-2006 @ 17:50 :
Zie voor het begrip magnetiseur http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetiseur
Oud 09-12-2006, 17:03
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 09-12-2006 @ 17:50 :
WTF. Was er dan niemand bij haar toen ze naar die man ging? En als ze ze daadwerkelijk zag, waarom zou ze dan zeggen dat haar hoofd leeg is. Het zit toch niet in haar hoofd dan. Of gelooft ze wel dat het 'in haar hoofd' zit? Of gelooft ze dat nu ze die dingen niet meer ziet?

Tja, of ze moet gehoord hebben van haar ouders (of zo) dat het in haar hoofd zat.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 17:04
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 09-12-2006 @ 18:03 :
Zie voor het begrip magnetiseur http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetiseur
Ja, weet ik.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 20:44
Meadow
Meadow is offline
Mja, ik had ook zo'n soort probleem ooit. Ik zie niets, maar ik "voel" kleuren bij mensen. Toen ik wat jonger was had ik dat niet onder controle en werd ik vaak misselijk en duizelig in groepen vanwege al die kleuren. Dat kon inderdaad ontzettend eng zijn, ik durfde niet eens meer naar de stad. Maar omdat mijn moeder dat ook heeft kon zij me helpen.

Een suffe tip die wel werkt: Eet meer vlees en doe een aardende sport, bijv. een asiatishce vecht/Budosport. Ik zelf doe Aikido sinds kort, en dat heeft mijn controle danig verbeterd.
Oud 17-12-2006, 21:14
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Meadow schreef op 17-12-2006 @ 21:44 :
Mja, ik had ook zo'n soort probleem ooit. Ik zie niets, maar ik "voel" kleuren bij mensen. Toen ik wat jonger was had ik dat niet onder controle en werd ik vaak misselijk en duizelig in groepen vanwege al die kleuren. Dat kon inderdaad ontzettend eng zijn, ik durfde niet eens meer naar de stad. Maar omdat mijn moeder dat ook heeft kon zij me helpen.

Een suffe tip die wel werkt: Eet meer vlees en doe een aardende sport, bijv. een asiatishce vecht/Budosport. Ik zelf doe Aikido sinds kort, en dat heeft mijn controle danig verbeterd.
Je voelt kleuren bij mensen?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 21:43
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 17-12-2006 @ 22:14 :
Je voelt kleuren bij mensen?
Precies ja. Het is zoiets: jij vormt je een mening over iemand, en ik vorm me een mening, en daarbij hoort een kleur. Ik vind iemand bijvoorbeeld aardig, aantrekkelijk en diepblauw.

Mijn vriend bijv. is het heldere groen van een steen in het water in de zon... Klinkt weird en overromatisch, maar het is precies die kleur die ik eens als kind in duitsland zag, waar een heldergroene steen in de beek lag, met de zon erop.
Oud 18-12-2006, 00:19
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Meadow schreef op 17-12-2006 @ 22:43 :
Precies ja. Het is zoiets: jij vormt je een mening over iemand, en ik vorm me een mening, en daarbij hoort een kleur. Ik vind iemand bijvoorbeeld aardig, aantrekkelijk en diepblauw.

Mijn vriend bijv. is het heldere groen van een steen in het water in de zon... Klinkt weird en overromatisch, maar het is precies die kleur die ik eens als kind in duitsland zag, waar een heldergroene steen in de beek lag, met de zon erop.
Dat is bekend als synesthesie geloof ik. Alleen ken ik het niet helemaal zoals jij dat beschrijft. Meestal gaat het dacht ik namelijk vooral om simpelere associaties, bijvoorbeeld letters of bepaalde tonen, geuren etc etc roepen bepaalde kleuren op. Apart dat jij karakters of emoties met een kleur associeert. Had ooit is wat gehoord hierover, onder andere dat artiesten/kunstenaars het relatief veel hebben.
Wie weet heb jij aanleg voor muziek of andere vormen van kunstuiting.

Dat van die groene steen klinkt overigens idd walchelijk cheesy , maar psychologisch gezien is het misschien niet eens zo raar. Kennelijk is die steen en de kleur daarvan je lang bijgebleven, omdat je het mooi/interessant vond, je achte het als speciaal. Onbewust leg je misschien die associatie met je vriend, omdat hij dezelfde gevoelens bij je oproept.
Snik snik zo een mooi verhaal.....Oprah mag ik je zakdoekje?

Misschien wel een goeie versiertruuk:
"Je doet me denken aan die lichtgroene steen in Duitsland waar de zon zo intens warm op scheen"
Jahaa dan smelt je wel als vrouw he....geef maar toe.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 09:39
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 18-12-2006 @ 01:19 :
Dat is bekend als synesthesie geloof ik. Alleen ken ik het niet helemaal zoals jij dat beschrijft. Meestal gaat het dacht ik namelijk vooral om simpelere associaties, bijvoorbeeld letters of bepaalde tonen, geuren etc etc roepen bepaalde kleuren op. Apart dat jij karakters of emoties met een kleur associeert. Had ooit is wat gehoord hierover, onder andere dat artiesten/kunstenaars het relatief veel hebben.
Synesthesie inderdaad. Er zijn vele vormen van associaties mogelijk, mensen die cijfers in kleuren zien, mensen die bij beelden muziek horen, mensen die bij bepaalde mensen een bepaalde smaak in hun mond krijgen... dus mensen die kleuren zien bij mensen lijken me ook vrij normaal.
Als je er meer info over wilt kan ik je wel het e-mailadres van een docent van mij geven, die heeft er onderzoek naar gedaan en kent meerdere mensen met synesthesie.
Reageren

Regels voor berichten