Eeuj,
ik heb een vraagje,
het hoofdstuk van wiskunde waar ik mee bezig ben gaat over (continue) dynamische modellen, en ik snap het meeste wel maar nu krijg je bij een bepaalde som wat gegevens en moet je zelf een dynamisch model maken. En verder staat nergens in het hoofdstuk hoe je een dynamisch model moet opstellen. Ik heb al gekeken op internet maar daar kan ik weing vinden, ik heb de uitwerkingen niet thuis en van de uitwerkingen die op internet staan zit precies dit hoofdstuk er niet bij, wie o wie kan me helpen? totaal staan er in het hoofdstuk 2 vragen waarbij je zelf een dynamisch model op moet maken.
[35]
Bij een auto met een massa van 1250 kg geldt voor de luchtweerstand Fl=0,25v^2 en voor de rolweerstand FR=4v. Hierbij is v de snelheid van de auto in m/s en zijn Fl en Fr in N.
De bestuurder zet op t=0 de versnelling van de auto in de vrije loop. De snelheid van de auto is op dat moment 30 m/s. Neem de tijd t in seconden.
a) Stel een dynamisch model op bij de snelheid op t=1
b)
c)
het antwoord op vraag a is volgens het antwoordenboekje
dv/dt = -0,0002v^2 - 0,0032v
*vraag b en c zullen wel lukken als ik vraag a weet, dus die heb ik er daarom maar niet bijgezet*
en het volgende vraagstuk is
[39]
Een vat met een volume van 1000 liter bevat 200 liter zuurstof en 800 liter stikstof. Aan de ene zijde wordt 10 liter zuivere zuurstof per seconde het vat ingeblazen. Aan de andere kant verlaat per seconde 10 liter mengsel van zuurstof en stikstof het vat. Neem aan dat de ingeblazen zuurstof zich meteen volledig vermengt met de inhoud van het vat. Het aantal liter zuurstof in het vat noemen we Z.
a) Geef de grenswaarde van Z. *antwoord 1000, easy
b) Stel een dynamisch model op bij Z.
c)
het antwoord volgens het antwoordenboekje:
dZ/dt = 10 - 0,01Z
opzich als ik het antwoord bij [39] zie komt het logisch over, maar het lukt me niet om er zelf op te komen, en bij [35] zie ik er echt absoluut geen verband tussen.
Alvast bedankt,
oh, en mocht het uitmaken, ik zit in vwo6
|