Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2007, 20:01
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Beste mensen die dit forum lezen,

ik heb een beetje hulp nodig. Ik heb op internet gezocht naar hoe dijken vroeger werden gebouwd. Maar ik kan bijna niks vinden. Het enige wat ik eigenlijk over vroeger m.b.t. dijken kan vinden is dat er vroeger Waterschappen waren.

Ik hoopte dat iemand mij kon helpen. Iemand die misschien verstand van het vak weet of toevallig nog een linkje naar een goede site weet.

mvg RepsaJ
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2007, 21:30
Trass
Trass is offline
Deltawerken

Hier staat informatie over de deltawerken, misschien heb je er iets aan, ook al staat er niet echt hoe je ze moet bouwen. Er staat idd weinig over op het internet. Ik denk dat het een kwestie is van een hoop zand op een plaats storten en dat laten begroeien (tegen erosie).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 20:03
200E
200E is offline
Vooraleerst is het wellicht wel handig om te definiëren wat je met "vroeger" bedoelt. Als ik over "vroeger" praat, dan heb ik het bijvoorbeeld niet over de bouw van de deltawerken

Toevallig heb ik net een kleinschalig archeologisch onderzoek in een dijk afgerond. Deze is in de 14e eeuw als zeedijk aangelegd, dit valt op te maken uit o.a. aardewerk dat in de dijk is gevonden. Men legde de dijk simpelweg aan door naast de dijk plaggen te steken en die op te werpen. Op die manier ontstond aan weerszijden van de dijk ook meteen een sloot die voor afwatering van de polder kon dienen. Waarschijnlijk legde men geen beplanting aan, omdat na een jaar de dijk reeds overwoekerd was met onkruid (hij was inmiddels gemaakt van vruchtbare grond). In de loop van de eeuwen heeft men de dijk enkele malen opgehoogd en is er een weg overheen komen lopen.

Zo is het waarschijnlijk met veel dijken gegaan...
Oud 12-01-2007, 18:57
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Erg bedankt voor jullie berichtjes. Ik denk dat ik nu wel genoeg heb.

mvg RepsaJ
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten