Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2007, 09:05
PaPua
PaPua is offline
Hoi khad ff een vraagje

is er toevallig wat je eigenlijk zelf kan doen, om je zelf meer te vertrouwen???

Mn vriendin vertelt me altijd dat ik mezelf niet genoeg vertrouw, en dat ik teveel nadenken over dingen, over de meest onzinnige lompe dingen, zorgen er over maakt, hoe andere mensen erover denken maar goed

iemand suggesties?

Oud 15-01-2007, 13:40
Verwijderd
Jouw vriendin zegt dat.. Dus je wilt dat eigenlijk doen voor je vriendin? als jij er toch tevreden mee bent
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:44
PaPua
PaPua is offline
Citaat:
Queasy schreef op 15-01-2007 @ 14:40 :
Jouw vriendin zegt dat.. Dus je wilt dat eigenlijk doen voor je vriendin? als jij er toch tevreden mee bent
Nee tis niet voor mn vriendin, tis voor mezelf, omdat ik mezelf gewoon nooit genoeg vertrouw, eigenlijk helemaal niet..........

daardoor kan ik/ durf ik heel veel dingen niet te doen
Oud 15-01-2007, 16:06
Verwijderd
Ik heb ook met zelfvetrouwen in de knoop gezeten. Probeer dan de 'in jouw ogen' negatioeve punten om te zetten in positieve. Als jij denkt van: 'mijn neus is best groot' dan denk je nu gewoon'ik heb een neus die niemand hebt weer eens wat anders'

vetrouw meer op jezelf op wat je doet en hoe je iets doet. denk dat je iets goed doet en hoe jij het wil maar wel zo dat je nog rekening met elkaar houd.

suc6
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 13:04
CoolJessy
CoolJessy is offline
Er zijn best veel manieren om meer zelfvertrouwen te krijgen, daar kun je op google vast heel veel over vinden.

Wat ik zelf wel eens nuttig heb gevonden toen ik in een periode van laag zelfvertrouwen zat (bij mij wisselt mijn zelfvertrouwen nogal eens) is bijvoorbeeld van elke dag een aantal positieve en negatieve dingen op te schrijven. Je wordt er vrolijker van omdat je vaak toch genoeg positieve dingen kan vinden (zelfs als je depressief bent zijn er positieve dingen, je moet er dan alleen even langer over nadenken maar dan realiseer je je wel dat ze er zijn.) Maar het kan ook je zelfvertrouwen beinvloeden, als je bijvoorbeeld iets hebt gedaan wat je eigenlijk heel eng vond, en dat goed is gegaan.

Op dit moment leef ik meer in een soort houding van "I don't care". Ik doe gewoon lekker wat ik zelf wil en daar voel ik me goed bij omdat ik mezelf ben. Als ik me nu zou aanpassen aan anderen omdat ik me onzeker voel, ga ik me juist onzekerder voelen omdat het niet meer "mij" is die ik presenteer.
Ik kan soms heel lang zoeken naar bijvoorbeeld de juiste kleding om aan te doen, in sommige omstandigheden, terwijl ik een andere keer in dezelfde omstandigheden gewoon iets aandoe omdat het lekker zit. Ik voel me toch vaak zekerder in kleding die lekker zit en die ik zelf leuk vind, dan in dat iets te strakke truitje wat ik eigenlijk ook niet echt mooi vind, maar wat wel heel erg in de mode is...

Als je echt bang bent om sommige dingen te doen Ik neem aan dat je op het sociale vlak bedoelt? omdat je onzeker bent dan zou je misschien een sociale fobie kunnen hebben, of een aanleiding daartoe. Wat je daartegen kan doen is proberen dingen te doen die je eigenlijk eng vind, in plaats van ervoor weg te lopen. Als het dan goed gaat moet je er wel even bij stilstaan dat het goed is gegaan zodat je onbewuste als het ware ook leert dat het niet eng is... Als het minder goed is gegaan dan kun je altijd aan anderen vragen of ze weten waarom dat is zodat je er van kunt leren en het opnieuw proberen met een instelling dat het altijd beter zal zijn als de vorige keer, omdat je hebt geleerd.

Mocht het echt een groot probleem zijn dan zou je opzoek kunnen gaan naar therapie. Training in sociale vaardigheden misschien?

Succes!
Oud 16-01-2007, 14:35
Verwijderd
In plaats van altijd jezelf vergelijken met anderen is het misschien belangrijk om te weten wat jou onderscheidt van de mensenmassa. Bovendien is het verstandig om te accepteren dat er altijd iemand rijker, leuker, socialer, knapper, slimmer etc is. Dat klinkt wellicht deprimerend maar that's life. Probeer dus niet te jezelf constant te spiegelen aan anderen want dat is zinloos. Er zijn genoeg dingen, aspecten of eigenschappen die typerend zijn voor jou die anderen juist zo bewonderen maar waar je zelf niet bij stil staat dat je ze bezit. Oprah, Amen (L)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 15:09
Kryptonite
Kryptonite is offline
Ik had dat ook altijd, maar nu ben ik er grotendeels overheen en ik kan je vertellen: Jij Kan Dat OOK!!!
Mijn tips:

- De belangrijkste: probeer elke dag iets nieuws . Liefst iets wat je eigenlijk moeilijk vindt. (Je kunt wel elke dag iets nieuws eten maar veel aan je zelfvertrouwen helpt dat denk ik niet) Het hoeft niet aardverschuivend te zijn, als het voor jou als een overwinning voelt heb je het hoogst haalbare gehaald! Bijvoorbeeld iemand aanspreken op straat (vond ik altijd heel moeilijk) of een irritante verkoper afpoeieren of zo

- Schrijf een lijst met alle dingen die je leuk aan jezelf vindt. Wees niet bescheiden, jij bent toch de enige die de lijst ziet. Je zult zien, het zijn meer dingen dan je denkt! Bewaar de lijst en lees 'm elke dag minstens één keer.

- Zodra je een negatieve gedachte hebt, iets van: "Dit kan ik nooit" of zo, probeer deze om te zetten in een positieve gedachte: "Ik kan het altijd proberen. Zolang ik het niet heb geprobeerd, kan ik er ook niet over oordelen!" (en dan natuurlijk proberen )

- Een manier die niet bij mij paste, maar misschien wel bij jou: Zeg elke keer dat je in de spiegel kijkt "Ik ben geweldig".

- Verwar zelfvertrouwen niet met arrogantie. Het is niet erg je goed over jezelf te voelen als je anderen niet minderwaardig behandelt.

- De tips die al gegeven zijn, zijn ook echt het proberen waard!!!

Je kunt me altijd PMen.
Oud 16-01-2007, 15:10
madelief21
madelief21 is offline
Nou ja, misschien bedoelt ze het goed. En kan je er gewoon eens op letten.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 15:22
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 16-01-2007 @ 15:35 :
In plaats van altijd jezelf vergelijken met anderen is het misschien belangrijk om te weten wat jou onderscheidt van de mensenmassa. Bovendien is het verstandig om te accepteren dat er altijd iemand rijker, leuker, socialer, knapper, slimmer etc is. Dat klinkt wellicht deprimerend maar that's life. Probeer dus niet te jezelf constant te spiegelen aan anderen want dat is zinloos. Er zijn genoeg dingen, aspecten of eigenschappen die typerend zijn voor jou die anderen juist zo bewonderen maar waar je zelf niet bij stil staat dat je ze bezit. Oprah, Amen (L)
Och, rijker, socialer, knapper, slimmer, dat geloof ik allemaal, maar ze zijn geen van allen die specifieke combinatie die mij nou zo waanzinnig leuk maakt voor sommige mensen. Hebben zij even pech
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 16-01-2007 @ 16:22 :
Och, rijker, socialer, knapper, slimmer, dat geloof ik allemaal, maar ze zijn geen van allen die specifieke combinatie die mij nou zo waanzinnig leuk maakt voor sommige mensen. Hebben zij even pech
Voor mij ook niet want ik ben de ideale mix met de perfecte balans maar er is een groot gedeelte in de wereld die wel waarde hechten aan deze oppervlakkigheden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 23:50
LM
LM is offline
Er is niks makkelijkers als je zelf besturen.
Je zelf is juist het enigste wat je zelf in de hand hebt.
Je moet gewoon doen wat jij denkt wat goed is.
En als andere er soms anders over denken, dat houd je altijd.
Doe wat jij denkt wat goed is en je zult je eigen zelf vertrouwen wel winnen.
Oud 20-01-2007, 23:53
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 16-01-2007 @ 17:17 :
Voor mij ook niet want ik ben de ideale mix met de perfecte balans maar er is een groot gedeelte in de wereld die wel waarde hechten aan deze oppervlakkigheden.
Ja, maar dat grote gedeelte van de mensen vind ík dan weer oninteressant. Ik hoef niets van hen, dus het maakt niet uit of ze mij leuk vinden of niet. Als de leuke mensen maar geïnteresseerd zijn in mij.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 09:53
stout!
stout! is offline
Realiseer dat je onzekerheid een gevoel is en niet de realiteit, dan kun je het makkelijker van je afzetten. Je hoeft er niets mee.

En het helpt ook om te bedenken dat de meeste mensen veel te druk met zichzelf bezig zijn om voortdurend te oordelen over jou.
Oud 23-01-2007, 21:51
wushuman
wushuman is offline
Zijn een hoop methodes voor.
Maar mail me anders even want het is te uitgebreid.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 09:57
Volk
Volk is offline
bekijk alles wat je hebt bereikt. Dat is veel. Denk daar steeds weer aan. Als je nagaat heb je veel meer bereikt dan je dacht. Dat heeft mij heel veel vertrouwen gegeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten