Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2007, 13:28
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Mensen, ik mis mijn toneel ontzettend. Het wordt zo langzamerhand ondraaglijk. Ik heb 6 jaar toneel gedaan + 2 buitenkunstweken + drama op school, en ben 5 jaar geleden daarmee gestopt omdat de groep uit elkaar viel, de docent wegging en ik verhuisde naar Utrecht.

Helaas, kan ik in Utrecht niet vinden wat ik zoek. Het zijn ofwel onbetaalbare minicursusjes van 12 of 15 lessen ofwel productiegroepen. Het eerste wil ik niet omdat ik het heel belangrijk vind in een groep te zitten die met elkaar groeit en beter wordt, die tot op zekere hoogte jaren bij elkaar blijft, en als je 12 lessen hebt met wat mensen, is de helft daarna gewoon weer 'weg'. Dat vind ik zinloos. Het mooie van die 6 jaar toneel vroeger was juist dat je op een gegeven moment precies wist wat elkaars sterke en zwakke kanten waren, elkaar steeds meer uit kon dagen en er een groepsgevoel was en je met elkaar als groep en als individu groeit.

Het tweede (productiegroepgebeuren) wil ik niet, hoewel dat meer een constante groep is, is dat dat draait om het voorbereiden van een of meer voorstellingen per jaar en dat weinig heeft van improvisatie maar meer gaat om teksten uit je hoofd leren en hetzelfde elke keer opnieuw spelen.
Daar gaat mijn interesse niet naar uit.

Theatersport komt al meer in de richting, maar dat is toch wel degelijk anders dan het simpele oefengebeuren, korte scènes voorbereiden, inspringen. Het komt i.i.g nog het meest in de buurt.

Verder vind ik het belangrijk, alhoewel niet het belangrijkste, dat ik wel met mensen kan spelen die (enige) ervaring hebben, die het kunnen, die het durven. Want ik moet ook uitgedaagd worden en het is gewoon stukken minder leuk om met beginners te spelen.

Mijn vraag is dus of iemand iets weet in Utrecht dat aan bovenstaande omschrijving voldoet? En ook of er mensen zijn die hier ook behoefte aan hebben?

Ik denk er serieus over na om desnoods zelf maar wat op te richten, mensen zoeken, docent, lokatie, tijd, geld, allemaal zelf regelen...als dat tenminste kan.
Oud 20-01-2007, 18:10
Verwijderd
Als je toch theatersport wilt gaan doen, Tot De Dom Valt is wel een goede, geloof ik.
Oud 20-01-2007, 22:23
Changshan
Changshan is offline
Parnassos ook, maar ik weet niet wat die allemaal extra hebben. Daarnaast zou je op de sites van de Paardenkathedraal en 't Barre Land kunnen kijken; die hebben banden met jongere theatermensen, eigenlijk vooral amateurs met ambities.

Van de Paardenkathedraal weet ik dat Rob de Bruijn jammergenoeg dit jaar geen workshops zal geven, waarschijnlijk. Die van hem waren toch wel onovertroffen.

Verder; als je het in Utrecht niets vindt, kun je ook nog naar Amersfoort, daar zijn geloof ik evenveel verenigingen. Je zou dan misschien via theaters als De Lieve Vrouw en de Flint moeten kijken, ik weet daar niet veel over.

Laatst gewijzigd op 20-01-2007 om 22:29.
Oud 21-01-2007, 20:26
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Changshan schreef op 20-01-2007 @ 23:23 :
Parnassos ook, maar ik weet niet wat die allemaal extra hebben. Daarnaast zou je op de sites van de Paardenkathedraal en 't Barre Land kunnen kijken; die hebben banden met jongere theatermensen, eigenlijk vooral amateurs met ambities.

Van de Paardenkathedraal weet ik dat Rob de Bruijn jammergenoeg dit jaar geen workshops zal geven, waarschijnlijk. Die van hem waren toch wel onovertroffen.

Verder; als je het in Utrecht niets vindt, kun je ook nog naar Amersfoort, daar zijn geloof ik evenveel verenigingen. Je zou dan misschien via theaters als De Lieve Vrouw en de Flint moeten kijken, ik weet daar niet veel over.
Bedankt, maar wat moet ik precies met die mensen? Je bedoelt dat ze misschien meer info kunnen geven over het opzetten van een groep?
Oud 27-01-2007, 10:50
Jones
Citaat:
Yab-Yum schreef op 20-01-2007 @ 14:28 :
Het tweede (productiegroepgebeuren) wil ik niet, hoewel dat meer een constante groep is, is dat dat draait om het voorbereiden van een of meer voorstellingen per jaar en dat weinig heeft van improvisatie maar meer gaat om teksten uit je hoofd leren en hetzelfde elke keer opnieuw spelen.
Daar gaat mijn interesse niet naar uit.

Theatersport komt al meer in de richting, maar dat is toch wel degelijk anders dan het simpele oefengebeuren, korte scènes voorbereiden, inspringen. Het komt i.i.g nog het meest in de buurt.

Verder vind ik het belangrijk, alhoewel niet het belangrijkste, dat ik wel met mensen kan spelen die (enige) ervaring hebben, die het kunnen, die het durven. Want ik moet ook uitgedaagd worden en het is gewoon stukken minder leuk om met beginners te spelen.

Mijn vraag is dus of iemand iets weet in Utrecht dat aan bovenstaande omschrijving voldoet? En ook of er mensen zijn die hier ook behoefte aan hebben?

Ik denk er serieus over na om desnoods zelf maar wat op te richten, mensen zoeken, docent, lokatie, tijd, geld, allemaal zelf regelen...als dat tenminste kan.
Je kan toch ook een groep op zoeken die wel meerdere voorstellingen per jaar instudeert maar die niet berust zijn op tekst uit je hoofd leren maar juist op improvisatie? (Ik weet dat de tak van de serieuze improvisatie nou nog niet echt groot is, maar in Utrecht is vast wel iets te vinden?)

Een eigen groep opzetten is natuurlijk altijd een optie, maar dat kost je veel meer tijd/geld dan je volgens mij denkt. Het kan natuurlijk altijd maar ik zou eerst maar wat meer tijd stoppen in het zoeken van iets wat je wil vinden.

En zoals hierboven al wordt gezegd, Amersfoort is ook best groot, er zitten in ieder geval genoeg groepen/instellingen.
Oud 27-01-2007, 14:33
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 21-01-2007 @ 21:26 :
Bedankt, maar wat moet ik precies met die mensen? Je bedoelt dat ze misschien meer info kunnen geven over het opzetten van een groep?
Onder andere. En sommige leden daar hebben zelf zulke initiatieven. Je kunt trouwens ook eens naar een vestiging van het UCK of de HKU gaan, daar heb je altijd wel prikborden vol met briefjes van mensen die lotgenoten zoeken in deze richting.

Regels voor berichten