Mensen, ik mis mijn toneel ontzettend. Het wordt zo langzamerhand ondraaglijk. Ik heb 6 jaar toneel gedaan + 2 buitenkunstweken + drama op school, en ben 5 jaar geleden daarmee gestopt omdat de groep uit elkaar viel, de docent wegging en ik verhuisde naar Utrecht.
Helaas, kan ik in Utrecht niet vinden wat ik zoek. Het zijn ofwel onbetaalbare minicursusjes van 12 of 15 lessen ofwel productiegroepen. Het eerste wil ik niet omdat ik het heel belangrijk vind in een groep te zitten die met elkaar groeit en beter wordt, die tot op zekere hoogte jaren bij elkaar blijft, en als je 12 lessen hebt met wat mensen, is de helft daarna gewoon weer 'weg'. Dat vind ik zinloos. Het mooie van die 6 jaar toneel vroeger was juist dat je op een gegeven moment precies wist wat elkaars sterke en zwakke kanten waren, elkaar steeds meer uit kon dagen en er een groepsgevoel was en je met elkaar als groep en als individu groeit.
Het tweede (productiegroepgebeuren) wil ik niet, hoewel dat meer een constante groep is, is dat dat draait om het voorbereiden van een of meer voorstellingen per jaar en dat weinig heeft van improvisatie maar meer gaat om teksten uit je hoofd leren en hetzelfde elke keer opnieuw spelen.
Daar gaat mijn interesse niet naar uit.
Theatersport komt al meer in de richting, maar dat is toch wel degelijk anders dan het simpele oefengebeuren, korte scènes voorbereiden, inspringen. Het komt i.i.g nog het meest in de buurt.
Verder vind ik het belangrijk, alhoewel niet het belangrijkste, dat ik wel met mensen kan spelen die (enige) ervaring hebben, die het kunnen, die het durven. Want ik moet ook uitgedaagd worden en het is gewoon stukken minder leuk om met beginners te spelen.
Mijn vraag is dus of iemand iets weet in Utrecht dat aan bovenstaande omschrijving voldoet? En ook of er mensen zijn die hier ook behoefte aan hebben?
Ik denk er serieus over na om desnoods zelf maar wat op te richten, mensen zoeken, docent, lokatie, tijd, geld, allemaal zelf regelen...als dat tenminste kan.