Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2007, 15:32
Verwijderd
Hallo,

Voor biologie practicum zintuigen ben ik bij verschillende frequenties in het spraakgebied (500 Hz ≤ f ≤ 4000 Hz) de drempelwaarde van het gehoor gaan bepalen.

Dit heb ik gedaan en de resultaten prachtig in een grafiekje verwerkt waardoor ik bij beide proefpersonen op deze grafiek uitkwam (in ieder geval, deze vorm). (Ld is hierbij de (relatieve) drempelwaarde van de geluidssterkte)

Zoals je ziet ligt de drempelwaarde van het gehoor aan de rand van het spraakgebied hoger dan in het midden van het spraakgebied.

Nu vroeg ik me af: hoe kan ik dit, met behulp van de anatomie van het oor, verklaren?

Thanks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2007, 15:35
Verwijderd
Oja,
ik zat er zelf aan te denken dat in de delen van het slakkenhuis/cochlea, die verantwoordelijk zijn voor de 'middelste' frequenties van het spraakgebied, meer trilhaarcellen aanwezig waren per mm2.. Maar ik kan hier verder niks over vinden op internet of in de literatuur dus heb geen idee of dit goed is...

En dan vraag ik me weer af waarom er op die plekken meer zitten per oppervlakte-eenheid...

Laatst gewijzigd op 08-02-2007 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 16:59
Verwijderd
Het menselijk oor is het meest gevoelig op 1kHz, je grafiek is dus niet erg nauwkeurig. De onzekerheidsbalkjes missen ook. En het lijkt alsof je een kwadratische functie hebt gefit, heb je daar een theoretische basis voor?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-02-2007 @ 17:59 :
Het menselijk oor is het meest gevoelig op 1kHz, je grafiek is dus niet erg nauwkeurig. De onzekerheidsbalkjes missen ook. En het lijkt alsof je een kwadratische functie hebt gefit, heb je daar een theoretische basis voor?
Ja ik weet het. Het apparaat plus de methode is flut, ik was het er niet mee eens, maar mijn biologie docent wilde het per se zo, omdat het volgens hem klopte. En ik had foutbalkjes bij andere verslagen wat hij helemaal foutrekende omdat dat volgens hem niet nodig was in de biologie.. (Inderdaad, hij is niet zo slim.. maar hij moet het toch nakijken, dus doe ik het op zijn manier..)

En naar die theoretische basis ben ik dus op zoek.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 17:30
Verwijderd
Nou, de theoretische basis is statistische fysica, maar daar zou ik me als biologie-student c.q. -leerling niet aan wagen.

Als je een wat meer kwalitatief argument wil: de gehoordrempel heeft te maken met het onderscheid tussen thermische trillingen en akoestische trillingen. Thermische trillingen worden veroorzaakt door de kinetische energie van de moleculen (en de botsingen tussen moleculen), een akoestische trilling is geluid. Bij de gehoordrempel is de thermische trilling ongeveer gelijk aan de sterkte van de akoestische trilling, waardoor het oor die niet meer kan onderscheiden. Hoe het precies komt dat dit per frequentie verschilt weet ik ook niet precies. (en ik ben ook verre van deskundig op het gebied van akoestiek)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 20:13
sdekivit
sdekivit is offline
ook in de biologie moet je de spreiding van je meetresultaten altijd weergeven. Sterker npg: het moet in verband met de alom bekende biologische diversiteit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten