Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2007, 14:27
Lenom
Lenom is offline
Momenteel voel ik me even heel rot; ik heb af en toe van die momenten (zoals deze) dat ik me constant druk maak over vanalles.

Op het moment zijn het dingen die zouden kunnen gebeuren met de mensen waar ik om geef. Dat ik mensen kwijt raak bijvoorbeeld.
Ik ben op die momenten dan altijd enorm bezorgd over een bepaald persoon zoals bijv. mijn vriend, of een van mijn familieleden of vrienden.

Ik krijg dan een onbehaaglijk gevoel over me en die kan ik dan maar niet weg krijgen. Op die momenten stel ik me dingen voor die zouden kunnen gebeuren en het liefst zou ik ze dan allemaal hier bij me willen hebben zodat ik weet dat er niks met ze kan gebeuren ( ... )

een inimini-voorbeeltje;
Als mijn vriend afgewerkt is, haal ik hem graag op omdat er dan (naar mijn gevoel) minder kans is dat er wat gebeurt.
Hij is nu bezig voor zijn rijbewijs en ik maak me ook al zorgen over de tijd als hij het rijbewijs eenmaal op zak heeft.

Als ik vraag "heb jij nooit zoiets van, 'als er maar niks gebeurt met haar', als ik de auto instap?" zegt hij "nee, ik vertrouw er gewoon op dat je goed oplet etc".

Waarom kan ik niet gewoon zo makkelijk denken? Waarom ben ik altijd zo overbezorgd?? Waarom moeten er bij mij altijd eerst 238 vragen door mijn hoofd gaan?
Ik word er soms helemaal niet goed van.
Het is ook niet alleen met 'druk maken', maar bij nog veel meer dingen.

Zelf heb ik ook wel in de gaten dat het misschien wat overdreven is, maar op de een of andere manier kan ik niet gauw mijn gedachten verzetten.

Hebben jullie hier ook eens last van? Of tips wat ik er aan zou kunnen doen, want het is niet alleen voor mij irritant, soms ook voor de mensen om mij heen.
Geen belachelijke reacties svp.

Laatst gewijzigd op 26-02-2007 om 17:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2007, 14:52
Verwijderd
Je zou misschien eerst moeten stoppen met het voeden van je gedachtes. Je moet er gewoon overheen denken.

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort ideeën. Het is misschien gewoon overbezorgdheid!!!!!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 15:56
Verwijderd
Ik heb dat ook, maar dan alleen soms als ik moe ben of erg druk en dus gespannen. Ik maak me alleen minder bezorgd om dat mensen iets overkomt en meer om mijzelf - of het wel allemaal gaat lukken met m'n studie, of m'n vriendje er niet vandoor gaat, wat die vriendin nou eigenlijk bedoelde met die opmerking, dat soort dingen.

Er zijn best veel manieren om hier mee op te houden (of te minder). Iets wat goed werkt, is om je aandacht te vestigen op het moment waar je nú bent. Dat kan bijvoorbeeld door je te concentreren op je ademhaling; door je aandacht langzaam langs je hele lichaam te laten gaan (voel je teen, glij langzaam omhoog langs je voet naar je enkel, etc); door je te concentreren op wat je aan het doen bent - dus lees je een boek, lees dan heel zorgvuldig, probeer je alles goed voor te stellen, eet je een appel, proef dan de smaak, voel hoe sappig het is, hoor hoe het klinkt als je een stukje afbijt, etc.

Wat ook kan helpen met bepaalde steeds terugkerende gedachten is herkennen dat het domweg gedachten zijn - het is niet eens wáár, je voelt je nu al ellendig om iets eventueel ooit zou kúnnen gebeuren. Zo'n gedachte gebeurt gewoon, komt voorbij - en gaat ook weer weg. Hij zou in principe helemaal geen invloed op je hoeven te hebben, maar in plaats daarvan doe jij altijd je best om hem vooral vast te houden. Zodra je je beséft dat je dit doet, is het gemakkelijker om dergelijke gedachten los te laten.

Er zijn verschillende mensen die dingen daarover gezegd hebben; je zou bijvoorbeeld eens op youtube kunnen zoeken naar Byron Katie, Adyashanti, Eckhart Tolle. Byron Katie heeft een eenvoudige methode om steeds terugkerende gedachten van hun 'kracht' te ontdoen - vier eenvoudige vragen stellen. Bekijk maar eens wat filmpjes, wie weet heb je er wat aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten