Ik heb dat ook, maar dan alleen soms als ik moe ben of erg druk en dus gespannen. Ik maak me alleen minder bezorgd om dat mensen iets overkomt en meer om mijzelf - of het wel allemaal gaat lukken met m'n studie, of m'n vriendje er niet vandoor gaat, wat die vriendin nou eigenlijk bedoelde met die opmerking, dat soort dingen.
Er zijn best veel manieren om hier mee op te houden (of te minder). Iets wat goed werkt, is om je aandacht te vestigen op het moment waar je nú bent. Dat kan bijvoorbeeld door je te concentreren op je ademhaling; door je aandacht langzaam langs je hele lichaam te laten gaan (voel je teen, glij langzaam omhoog langs je voet naar je enkel, etc); door je te concentreren op wat je aan het doen bent - dus lees je een boek, lees dan heel zorgvuldig, probeer je alles goed voor te stellen, eet je een appel, proef dan de smaak, voel hoe sappig het is, hoor hoe het klinkt als je een stukje afbijt, etc.
Wat ook kan helpen met bepaalde steeds terugkerende gedachten is herkennen dat het domweg gedachten zijn - het is niet eens wáár, je voelt je nu al ellendig om iets eventueel ooit zou kúnnen gebeuren. Zo'n gedachte gebeurt gewoon, komt voorbij - en gaat ook weer weg. Hij zou in principe helemaal geen invloed op je hoeven te hebben, maar in plaats daarvan doe jij altijd je best om hem vooral vast te houden. Zodra je je beséft dat je dit doet, is het gemakkelijker om dergelijke gedachten los te laten.
Er zijn verschillende mensen die dingen daarover gezegd hebben; je zou bijvoorbeeld eens op youtube kunnen zoeken naar Byron Katie, Adyashanti, Eckhart Tolle. Byron Katie heeft een eenvoudige methode om steeds terugkerende gedachten van hun 'kracht' te ontdoen - vier eenvoudige vragen stellen. Bekijk maar eens wat filmpjes, wie weet heb je er wat aan.
|