Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2007, 11:44
lennuzz
lennuzz is offline
het is algemeen bekend dat je 's nachts verwerkt wat je overdag meemaakt. Ieder doet dit echter op zn eigen manier, sommigen doen het niet; dromen!

Wat is jouw visie op dromen en de betekenis daarvan?
Is het een aaneengesloten reeks van zinloze beelden en scenario's op basis van wat je overdag hebt gezien of is dit wat je onderbewuste je duidelijk probeert te maken?

plus: vertel wat je leuk vindt aan dromen en wat niet. (slechte ervaringen misschien?) heb je een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt in hoe en wat je droomt? heb je hier zelf invloed op gehad?

TS begint: ik weet zéker dat mijn onderbewuste me miljoenen boodschappen stuurt 's nachts waar ik maar beter naar kan luisteren omdat ik er overdag niet toe in staat ben de boodschappen te ontcijferen. Die worden de laatste tijd steeds heftiger en daarom ben ik benieuwd hoe dat bij jullie gaat en hoe jullie er over denken.
Oud 15-01-2007, 12:25
Verwijderd
ik kan heel vaak, niet altijd maar vaak, mijn dromen verklaren. Mijn dromen zijn een mengelmoes van dingen waar ik het de dagen daarvoor over heb gehad. praat ik over kamelen, de dood van mijn oma, james bond en op reis gaan, dan gaat mijn dode oma op reis met james bond en gaan ze op een kameel rijden.

Leuk aan dromen vind ik dat er soms dingen gebeuren die ik in het echt niet zou durven of die nooit van mn leven kunnen gebeuren. waarschijnlijk worden mijn diepste wensen in mijn dromen geuit. ofzo.

Minder leuk aan dromen is dat ik soms zo écht droom dat ik schrik als ik wakker word, of dat ik in de droom zelf al zo hard schrik dat ik letterlijk lig te schudden in mijn bed.

Ikd enk best dat er mensen zijn die 'vooruit' kunnen dromen, die dingen binnen krigjen of dingen al zien. maar dan nog hangt het er maar net vanaf hoe je ermee omgaat of het interpreteert.

Ja. Dromen is wel fijn
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 21:58
Volk
Volk is offline
Ik vind dromen geweldig. Meestal weet ik ook dat ik droom en kan ik dus mensen gerust stellen als in mijn dromen een oorlog uitbreekt ofzo, hoewel de mensen in mijn dromen mij dan meestal voor gek verklaren. Maar dat gebeurt ook in het dagelijks leven.
Dromen is voor mij een manier om aan de realiteit te ontsnappen, betekenis hebben mijn dromen niet vaak denk ik, ik verwerk gewoon wat ik overdag meemaak. Wat ik wel heel regelmatig heb is dat ik dingen meemaak die ik al eerder gedroomd heb. Maar ik denk niet dat mijn dromen mij boodschappen sturen of dat het echt een betekenis heeft.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 09:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Leve dromen, leve Freud

Ik onthoud meestal mijn dromen wel en ik denk er dus ook regelmatig overna waarom ik bepaalde dingen droom. Meestal kan ik er wel een aannemelijke verklaring voor vinden. Vaak is het ook gewoon erg duidelijk, komen dingen van de dag ervoor precies terug in mijn droom. En soms is het gewoon wazig en weet ik niet eens of ik het wel wil weten

Vannacht deed ik allerlei wiskundige dingen
Oud 16-01-2007, 12:39
Verwijderd
Ja de dingen waar ik overdag meemaak, over over nadenk. Daar droom ik ook over. Mijn dromen zijn over het algemeen niet zo leuk. Het zijn vaak nare dromen, en dan kruip ik het liefst helemaal onder mijn dekbed. Ja dit klinkt stom ik weet het.. 's Morgens als ik opsta kan ik precies vertellen waar de droom over ging. 's Middags ben ik hem al weer kwijt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 20:57
pvt. stengo
pvt. stengo is offline
Heeft iemand het al eens meegemaakt om precies dezelfde droom meerdere keren te hebben?
Ik namelijk wel.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 07:31
Appeltje
Appeltje is offline
Ik droom heel vaak over dingen die ik heel graag zou willen. Meestal over personen waar ik bijna geen contact meer mee heb en die ik mis, of over mensen die veel voor me betekenen. Maar meestal zijn het dan dingen die nooit ook in het echt zouden kunnen gebeuren. Op zich is het wel fijn om toch een keer zo'n fijn gevoel te hebben, maar als ik dan wakker word en besef dat het allemaal nooit in het echt zal gebeuren, is dat best wel rot.

Citaat:
pvt. stengo schreef op 17-01-2007 @ 21:57 :
Heeft iemand het al eens meegemaakt om precies dezelfde droom meerdere keren te hebben?
Ik namelijk wel.
Ik heb dat ook wel gehad. Tenminste, het was niet echt elke keer precies dezelfde droom, want het was niet zo dat er een filmpje werd afgedraaid of zo. Het enige wat ik me ervan kan herinneren is het gevoel dat ik erbij krijg. En dat heb ik dan ook echt meerdere keren gehad. Laatst ook weer. Het is echt verschrikkelijk, want dan krijg ik het gevoel dat ik ergens voor moet vluchten en dan wil ik wegrennen, maar dan kom ik bijna niet vooruit. (netzoals wanneer je door vrij diep water probeert te rennen, dan kom je ook bijna niet vooruit). Ik ben er alleen nog steeds niet achter wat dit nou betekent. Of waarom ik elke keer die droom krijg.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:22
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik geloof dat zelfs de 'dagrestflodders' door de setting, het gevoel, enz. wat nuttigs over jezelf te zeggen hebben. Ik geloof er heel sterk in dat dromen produksels zijn van je onderbewuste die wat zinnigs te melden hebben en dat het verrijkend is om ernaar te luisteren. Ik zie het als een soort zelfbedachte mythes die je moet zien te ontrafelen.

Helaas pindakaas ben ik er zelf niet zo bijster goed in dus droom ik al sinds mijn 14e over achtervolging en dingen niet voor elkaar krijgen maar eindeloos proberen.

Het boek (ze heeft er nog 1 geschreven, ook heel interessant) dat ik iedereen zou aanraden op droomgebied is die van Faraday - Het spel van onze dromen

Zelfs als dromen je maar matig interesseren of je alleen van romans houdt -> het leest makkelijk weg en het is ZO boeiend en zo origineel en zo van alles!

I looooooove droomwetenschappers
Oud 20-01-2007, 23:37
LM
LM is offline
Ik heb van jaren slechte gedroomd te hebben geen dromen meer.
Het was altijd dagelijks een droom met het zelfde begin en eind.
Eigelijk leken ze allemaal op elkaar.
Oud 21-01-2007, 16:01
icoontje
icoontje is offline
toen ik "jonger" was, droomde ik vaak dat ik voor "iets" vluchtte (weet niet waarvoor) maar het terugkerende factor was dat het middel waarmee ik wilde vluchten een auto was. Ik kon de auto wel starten, maar kreeg hem nooit in zijn eerste (of andere versnelling) gezet en daardoor kwam ik dus ook niet weg. Voor ik ooit kon dromen waarvoor ik vluchtte schrok ik wakker.

En enkele weken geleden had ik een droom die zo echt aanvoelde dat het echt eng is. Ik droomde dat ik op een begrafenis was. Die van mijn eigen dochter.... bha!
Oud 21-01-2007, 16:13
Verwijderd
ik vind dromen echt fijn! maar heb ook al 15 jaar geen nachtmerrie gehad voor zover k me kan herinneren.. toen k nog hard blowde droomde k eigenlijk nooit en toen k stopte ging k echt hard dromen! maak echt bizarre dingen mee in m'n dromen en meestal heb k het wel naar m'n zin..
heb paar maanden terug 4 nachten achter elkaar steeds verdergedroomd in dezelfde droom.. wacht nog steeds op deel 5 van die droom want t was echt leuk..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 18:52
DvoorA
DvoorA is offline
ik geloof dat dromen een soort soort herschikking zijn van beelden in je hersenen, als kaartjes die weer op volgorde worden gelegd in een database. Maar sommige dromen die ik heb gehad waren voorspellend en dat was wel raar, hoewel het ook toeval kan zijn natuurlijk. In elk geval onthoud ik mn meeste dromen als ik dat wil en ik vind het altijd wel lachen. Soms heb ik zo'n fijne droom dat ik echt gigantisch baal als ik wakker word, dan krijg ik echt een dip dat we in zo'n stomme realiteit leven
Oud 21-01-2007, 22:33
Macademion
Macademion is offline
Ik heb fantastische dromen, maar zodra ik ze kan besturen houden ze op, dan hoeft het ineens niet meer ofzo?

Ik leer steeds meer bij ook, ik kan al autorijden, vliegen, snel rennen, wakker worden, beslissingen nemen, nadenken en van de droom genieten.

supertoll jaah!

Dromen zijn symbolen die, mits juist geïnterpreteerd, iets kunnen zeggen over je persoonlijkheid en problemen waar je aan werkt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 22:59
Mariekje*
Mariekje* is offline
Dromen zijn voor mij als het weder ordenen van alle filmpjes, plaatjes en ervaringen in mijn hoofd. Iets waarmee ik onbewust alles verwerk, van dat wat ik bewust heb meegemaakt.

Ik droom vaak heel levendig, en de meeste dromen kan ik naderhand prima verklaren aan de hand van gebeurtenissen eerder die week. Een heel enkele keer word ik huilende wakker, of heb ik enorme moeite om mijn dromen van de realiteit te scheiden. Soms lig ik schaterlachend in bed, zodra ik me bedenk wat voor vreemde beelden die nacht voorbij zijn gekomen.

Ik ben steeds levendiger gaan dromen, naarmate ik ouder werd. Ik slaap ook heel onrustig, mede omdat ik wakker word van het kleinste geluidje. Heel irritant!
Tevens zijn er een paar dromen die steeds weer terugkeren, en nog wel wat gekke (voorspellende) dingen meer.

Ja, dromen zijn tof!
Oud 22-01-2007, 09:51
lennuzz
lennuzz is offline
Dus er zijn meer mensen die terugkerende dromen hebben?

Dan ben ik benieuwd:
- Wat is de grote lijn van het terugkerende scenario?
- Wat is het gevoel dat je daarbij krijgt?
- Kun je bedenken waarom dit steeds terugkomt?

ik weet nog dat ik heel vroeger een terugkerende nachtmerrie had die niet eens een verhaal had, maar het had iets te maken met iets dat groter was dan ik, me onderdrukte en iets met donker. en het gevoel van verstikking of benauwdheid als ik wakker werd. bah. maar gelukkig heb die al jaren niet meer gehad

Laatst gewijzigd op 22-01-2007 om 10:01.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 21:15
pvt. stengo
pvt. stengo is offline

Een meisje waar ik al geruime tijd iets voor voel en die ik zie op mja het lijkt mij een hangar bij een landingsbaan voor sportvliegtuigen waar een fuif is. En er vind dan gewoon wat heen en weer gekijk plaats.

Een goed gevoel maar enigzins raar gevoel.

Misschien omdat ze zoveel voor mij betekent, maar dan nog vind ik het raar dat ik een juist dezelfde droom al 4 keer heb gehad.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:21
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
lennuzz schreef op 22-01-2007 @ 10:51 :

Dan ben ik benieuwd:

ik weet nog dat ik heel vroeger een terugkerende nachtmerrie had die niet eens een verhaal had, maar het had iets te maken met iets dat groter was dan ik, me onderdrukte en iets met donker. en het gevoel van verstikking of benauwdheid als ik wakker werd. bah. maar gelukkig heb die al jaren niet meer gehad
Grote lijn is: ik probeer iets voor elkaar te krijgen (meestal ofwel de bus te halen of auto te rijden ofwel een jongen/man aan de haak te slaan/voor me te winnen/te veroveren, ofwel een bus te halen om bij die jongen/man te komen), ofwel ik word achtervolgd door iets of iemand en ik probeer te ontkomen of me te verstoppen. Als ik in een gebouw ben of iets afgeslotens probeer ik te ontkomen door hoger en hoger te gaan, elke keer weer door een nieuw plafond maar de plafonds blijven komen. Soms reis ik hele landen en werelden door maar hij/zij/het vindt me altijd weer. Ik ben al door alles wat er bestaat achtervolgd: stemmen, een stuk fruit, enge mannetjes, bussen, octopussen van 30 meter, enz enz enz. Ik kan altijd vliegen, wat ik doe om sneller weg te komen, maar het is geen fijne manier van vliegen, meer een soort mix van zwemmen en vooruit gaan met alle wilskracht die ik in me heb (harder harder harder moet ik altijd maar).

Het zijn geen nachtmerries, meer onrustige vervelende alsmaar terugkerende dromen, maar als ik me probeer te ontspannen of besluit niet meer te vluchten of de achtervolger confronteer, ontstaat er wel een nachtmerrie of een heel naar gevoel dat zo ondraaglijk en eng is dat ik wel weer moet gaan vluchten of al mijn energie moet inzetten om wakker te worden.

Ik heb ook een keer gehad dat ik die ander gewoon achterna begon te rennen, maar dan draaien de rollen zich gewoon om, en zitten we eigenlijk met het thema 'iets voor elkaar krijgen dat niet lukt', en is het nog steeds achtervolging.

Ik ben ook altijd bezig met uitbreken, uit een gevangenis, uit een gebouw.

Ik word nooit gepakt; de droom heeft altijd een open einde.

Het is me slechts 1 keer gelukt een spin te vermoorden die vervolgens niet wéér levend werd, maar dit heeft zich helaas niet doorgezet in volgende dromen. Normaal gesproken lukken dingen me niet. Je kan 'het' in een loden kist met 500 sloten stoppen en 5 betonnen muren eromheen -> 'het' breekt er altijd uit om te verder te tarten. (Daarom werkt de tip 'doe je zorgen in een doos en kijk er de volgende dag pas weer naar' ook niet, want als ik me dat voorstel resulteert dat in een ein-de-loze machtsstrijd in gedachten tussen mij en die zorgen.)

Het dramatiseert zich ook steeds meer. Waar het eerst enkel een man was die me achternarende, sta ik nu op inzakkende sneeuw van 600 meter met een 30 meter grote octopus die met zijn poten/armen slaat.

Ik heb deze dromen non-stop elke nacht sinds ongeveer mijn 14e, en ik heb nooit uit kunnen vogelen waarom ik dit droom. Ik weet wel dat ik me soms gevangen voel in het bestaan door de beperkingen die je als mens hebt, maar het lijkt me niet nodig om daar 5,5 jaar van je dromen aan te besteden. Verder kan het te maken hebben met de Seroxat (antidepressiva) waar ik op mijn 14e mee begonnen ben, maar ik ben daar sinds 6 december 2006 vanaf...nu herinner ik mijn dromen alleen slechter dus kan er nog niks zinnigs over zeggen...

Ik ben er redelijk aan gewend geraakt, maar het blijft vervelend en ik word nooit echt uitgerust wakker.
Oud 24-01-2007, 23:42
capibara
capibara is offline
Citaat:
lennuzz schreef op 22-01-2007 @ 10:51 :

Dan ben ik benieuwd:

Niet zozeer een scenario, wel de ruimte/omgeving waarin het zich afspeelt. Grote surrealistische ruimtes, meestal buiten, met veel hoogteverschillen. In die ruimtes verschilt diepte en boven/onder veel, en is onderhevig aan verandering. Denk een beetje richting een 3d computerspel o.i.d. En er is een afwisseling tussen chaos en orde, wat zich ook voordoet in kleur. Geel is meestal chaos, maar soms ook orde. Objecten in de ruimte zijn bij chaos anders van vorm, veelal stekelig, en veranderen steeds. Bij orde juist groot, massief en vaak rond.

Ik heb deze dromen niet vaak, maar damn, ze zijn erg vet, enigzins freaky, maar ik kan er na het wakker worden nog goed van genieten.
Oud 25-01-2007, 09:31
gewoonmax
gewoonmax is offline
elke droom heeft een betekenis, ookal is het soms echt heel onduidelijk. Bij mij ligt het er min of meer aan waar ik me op concentreer die dag. Soms droom ik over dingen van dezelfde dag en soms droom ik over diepergaande dingen. Heel verschillend, maar vindt het altijd wel erg leuk, vooral omdat het zo raar kan zijn. Als ik de betekenis weet te vinden dan vind ik het des te beter, want dromen zijn er niet voor niks. Soms denk ik de volgende dag nog best vaak na over mn dromen, dan waren ze zo realistisch dat ik het echt ff aan het verwerken ben ofzo.

Laatst gewijzigd op 25-01-2007 om 09:36.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 09:34
Yana
Yana is offline
Vannacht droomde ik zo raar...

Er was een oorlog op handen tussen Israël en Egypte en op het moment dat ze een bepaalde kaars zouden aansteken, was die oorlog definitief een feit. Ik was erbij toen ze dat wilden gaan doen, en ik schreeuwde dat ze het niet moesten doen enzo. En toen deden ze het toch en rende ik huilend weg.

Daarna was het overal oorlog en bleef ik maar overal heen rennen om mezelf te verbergen, kreeg af en toe hulp van iemand die steeds overal opdook, en toen werd ik ergens wakker.

Oud 25-01-2007, 09:38
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
Yana schreef op 25-01-2007 @ 10:34 :
Vannacht droomde ik zo raar...

Er was een oorlog op handen tussen Israël en Egypte en op het moment dat ze een bepaalde kaars zouden aansteken, was die oorlog definitief een feit. Ik was erbij toen ze dat wilden gaan doen, en ik schreeuwde dat ze het niet moesten doen enzo. En toen deden ze het toch en rende ik huilend weg.

Daarna was het overal oorlog en bleef ik maar overal heen rennen om mezelf te verbergen, kreeg af en toe hulp van iemand die steeds overal opdook, en toen werd ik ergens wakker.

misschien heb je een confrontatie met jezelf nodig die je niet durft aan te gaan. Je moet er niet van wegrennen dan. Misschien krijg je ook wel hulp dan.
Oud 25-01-2007, 09:42
Yana
Yana is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 25-01-2007 @ 10:38 :
misschien heb je een confrontatie met jezelf nodig die je niet durft aan te gaan. Je moet er niet van wegrennen dan. Misschien krijg je ook wel hulp dan.
Volgens mij doe ik niet anders dan mezelf overal mee confronteren

En het waren ook anderen die die confrontatie veroorzaakten.. (kaars aansteken), niet ik. Ik was alleen degene die er mee te maken kreeg...
Oud 25-01-2007, 11:29
Dinalfos
Dinalfos is offline
Er is meestal werkelijk geen touw aan vast te knopen. Ik droom dusdanig abstract dat een eventuele betekenis (die er ongetwijfeld is) volledig verloren gaat. Ik zou het bijna kunst willen noemen.

En zelfs die keren dat ik wat realistischer droom, is er toch altijd wel een element dat de boel flink overhoop gooit. Bizar, maar wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 15:53
Luki
Luki is offline
Tis gevoel in zijn meest abstracte vorm...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 17:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat ik mij kan herinneren is dat ik vroeger altijd droomde over achterover vallen, uitglijden, in de diepte storten - altijd over houvast verliezen. ook positiever in zweven, maar dat is ook vaak beklemmend.
volgens mij zijn de dromen die ik mij kan herinneren altijd lucide. of nou ja, ik hang nog wel vaak in die streken daar tussen wakker zijn en slapen. twee of drie keer heb ik meegemaakt dat ik heel bewust mijn gedachten weg voelde glijden. allebei de keren wist ik zeker dat ik dood ging, dus dat was niet fijn.
wat ik altijd fascinerend vindt, is het vermogen om situaties te creeeren. complete winkelcentra, stedenplannen, (nieuwe) mensen en reacties. er zit zo ontzettend veel meer in een hoofd dan dat er overdag uitkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2007, 17:44
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
Luki schreef op 25-01-2007 @ 16:53 :
Tis gevoel in zijn meest abstracte vorm...

spontane kunst uit je hoofd, maar alleen voor jezelf bestemd.
Oud 25-01-2007, 19:58
Luki
Luki is offline
dat is wat ik bedoel man Tis eigenlijk best mooi dat je zulke dingen kan bedenken.. Ik droomde eerst dat ik naar een podium zat te kijken in de school aula, maar dat podium was een 2d scherm ofzo.. En daar waren gevechten van Bruce Lee versus leraren in vecht game stijl.. ik bedoel wtf, zoiets verzin ik niet als ik wakker ben..
Oud 25-01-2007, 20:39
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
pvt. stengo schreef op 17-01-2007 @ 21:57 :
Ik namelijk wel.
Niet dezelfde droom tijdens mn slaap, maar ik heb wel dat dromen van jaren terug ineens terugkomen overdag. Ineens zie ik ze helder voor de geest en weet ik precies wat er gebeurd is.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 09:42
lennuzz
lennuzz is offline
Steeds vaker, als er overdag dingen gebeurd zijn waarbij ik nadenk van 'wat als ze nu zus of zo gebeurd zouden zijn' of 'ik had eigenlijk gewoon dit of dat moeten doen'; dan droom ik 's nachts dat er andere dingen gebeurd en gezegd zijn!
en omdat het elkaar allemaal zo overlapt (tis vaak maar een paar uur voordat ik ga slapen ofzo) weet ik vaak niet meer wat nu wel en niet gebeurd is soms word ik dan heel verdrietig wakker zonder reden, of juist heel blij terwijl t nog steeds kut is.

of de volgende dag wil je dan heel blij tegen iemand gaan vertellen dat je toch voor tonnen gewinkeld hebt de dag ervoor terwijl je nog steeds in de min staat
Oud 29-01-2007, 14:23
Fiskje88
Fiskje88 is offline
Dromen is geweldig. Ik onthoud eigenlijk al mijn dromen, en meestal snap ik niet waarom ik zo gedroomd heb.

Dat is zowel het mooie als het minder mooie aan dromen; ik heb dat ik er helemaal mee in wordt gesleurd; dromen zijn voor mij de waarheid, en als ik iets droom, dan heeft dat vast iets te betekenen. Ik kan ze niet echt loslaten, en ze als 'simpelweg' dromen zien. Ze geven me valse hoop, en ik wil mezelf nog wel eens vervloeken dat ik in die val trap. Soms is het echter heerlijk om 's ochtends wakker te worden, en dan helemaal weg te fantaseren bij de droom die je zojuist hebt gehad.
Oud 29-01-2007, 15:43
Nebel
Nebel is offline
Ik word gek van mijn dromen, het zijn haarscherpe herinneringen van dingen die ik me niet wil herinneren .
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 16:23
gewoonmax
gewoonmax is offline
ik heb dit jaar al 5 x een droom gehad waarbij alles zich in de efteling afspeelde. Maar elke keer was het totaal om wat anders
Oud 29-01-2007, 16:54
»Mandy_x«
»Mandy_x« is offline
Ik droom de laatste tijd steeds dingen die iets te betekenen hebben. Heel vaak droom ik dingen over mijn vriendin, problemen, die echt waar blijken te zijn als ik het na vraag.
Ook voel ik wel eens haar pijn, wanneer ze echt pijn heeft.
Oud 29-01-2007, 17:20
Verwijderd
Ik droomde gisternacht dat ik een vriendje had en dat we in een tentje sliepen op een of ander festival. Vanacht het vervolg gedroomd: ik was hoogzwanger.
Hopelijk is het niet voorspellend want ik val helemaal niet op blondjes en ik hoef ook nog niet zo nodig een kind.

Maar even serieus, zwanger zijn in je droom heeft een vrij specifieke betekenis toch? Weet iemand die? (ben te lui om het op te zoeken, dat moet ik al zo veel voor school)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 18:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
vandaag zei iemand tegen mij dat ze gedroomd had dat ík van een paal viel en doodging .
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 10:14
lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:
Quis schreef op 29-01-2007 @ 18:20 :
Ik droomde gisternacht dat ik een vriendje had en dat we in een tentje sliepen op een of ander festival. Vanacht het vervolg gedroomd: ik was hoogzwanger.
Hopelijk is het niet voorspellend want ik val helemaal niet op blondjes en ik hoef ook nog niet zo nodig een kind.

Maar even serieus, zwanger zijn in je droom heeft een vrij specifieke betekenis toch? Weet iemand die? (ben te lui om het op te zoeken, dat moet ik al zo veel voor school)
Zwanger (sym.) Ideeen zijn ontstaan maar de tijd zal uitwijzen of ze zullen slagen.
Oud 30-01-2007, 12:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
lennuzz schreef op 30-01-2007 @ 11:14 :
Zwanger (sym.) Ideeen zijn ontstaan maar de tijd zal uitwijzen of ze zullen slagen.
Whahahaha.
Zo leuk altijd, dromen maar één specifieke betekenis laten toekennen.
Oud 30-01-2007, 16:35
lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 30-01-2007 @ 13:56 :
Whahahaha.
Zo leuk altijd, dromen maar één specifieke betekenis laten toekennen.
jah dat was tenminste wat ik van de eerste de beste dromen-uitleg-site plukte en de tweede en derde zeiden tzelfde
Oud 01-02-2007, 13:10
Nona
Nona is offline
Ohhh, vannacht was gaaf want het was heel eng en met een happy end.

Ik had een broertje (leuk om eens geen enigs kind te zijn) en die had een opdracht aangenomen van één of andere gangster waarvoor hij naar de VS moest. Maar ook daarbuiten, want het gebied ten zuiden van de VS was Frans grondgebied geworden. Dus ik met hem mee want een knulletje van 15 laat je niet met gangsters rondhollen. En toen kwam onze evil vader ons achterna die al 10 jaar weg was en die broertje zich niet eens kon herinneren maar het was dus een agressieve alcoholist en hij moest mij hebben want uh... Ja, dat moest gewoon. En uiteindelijk had broerlief zijn opdracht bijna vervuld en kwamen we in een huis terecht vlakbij New York (net over de grens met Frankrijk dus ) waar we gingen slapen en hij het geld verstopte van die opdracht. Toen belde die vader op om te vertellen dat hij mij heel veel pijn ging doen, maar de gangsters waren aangekomen voor hij er was en die hebben hem weggejaagd. Uit een gat in de muur haalden ze het geld en toen bleek het het huis van mijn vriend te zijn dat verkocht werd aan een punker, want huurhuizen mochten daar wel zomaar verkocht worden. Vervolgens gingen we terug naar huis en gingen we toch maar bij de buren van mijn vriend (jaa, ik weet het ook niet meer) koffie drinken.

Ik zie er ongeveer een combinatie in van boeken, musicals en films.

Laatst gewijzigd op 01-02-2007 om 14:01.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 13:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb vannacht Zwartboek nagedroomd
Oud 02-02-2007, 10:21
Bongalientje
Bongalientje is offline
ik denk dat dromen echt wel iets betekenen..
niet dat ze toekomst voorspellen
maar dat ze verklaard kunnen worden met hoe jij denkt over dingen, die misschien handig zijn om vaker over te denken dan je deed en of juist minder vaak
Oud 09-02-2007, 17:42
Yana
Yana is offline
Kan iemand me helpen met het ontrafelen van deze droom? Het is misschien interessant om te noemen dat ik vrijwel altijd negatief over mijn vriend droom.

We waren op een feestje, het was wel gezellig. Mijn broer was er, mijn vriend's beste vriend (+diens partner) en ik en mijn vriend. Op een gegeven moment begint mijn vriend in het openbaar insinuaties te maken over het meisje waar hij seks mee heeft gehad de dag ervoor. Als ik hem vraag of hij vreemd is gegaan geeft hij dat lachend toe. Heel even lijk ik het te pikken (en kan ik me niet voorstellen dat hij het echt zou doen), maar dan word ik heel boos. Niemand lijkt te snappen waarom en als ik mijn jas pak worden er domme vragen als "Ga je weg?" gesteld. Mijn vriend probeert me lachend met kusjes en "ah is-ze-weer-boos" gedrag weer voor zich te winnen, maar ik ruk me los en ga weg.

Onderweg kom ik mijn vader en diens vriendin tegen, waar ik heel normaal tegen doe. Thuis huil ik heel hard, maar als mijn vader+vriendin thuiskomen, doe ik weer opnieuw normaal. Daarna zoek ik privacy.

Ergens heb ik ook nog een gesprek met mijn vriend, die me in detail vertelt wat er is gebeurd. (15/16 jarig meisje dat troost nodig had . Ik zie haar gezicht nog voor me ) Hij lijkt totaal geen spijt te hebben en niet echt te snappen wat mijn probleem is. Ik schreeuw naar hem dat we hadden afgesproken dit niet te doen, en ik heb geloof ik nog heel veel meer geschreeuwd maar dat weet ik niet echt meer.
Oud 09-02-2007, 23:02
Bongalientje
Bongalientje is offline
mag ik je morgen pm'en?
Oud 10-02-2007, 09:31
Stefanie
Stefanie is offline
Ik had via via gehoord dat hij samenwoonde in een huis met mensen van z'n hobby en ik ging er langs. Bij aankomst kwam M. aangefietst. Toen ik binnenkwam stond hij in de kamer te kijken naar een lamp die in de hoek stond. Ik hoorde iemand lachen, waarschijnlijk E. Daarna kwam ik een paar andere mensen tegen die daar ook woonden, M, E, A. Ze woonden er ongeveer met tien man samen. Toen moest ik naar de wc, maar ik kon van spanning niet plassen. We gingen tv kijken en ik zat links op de bank, tegen M aangekropen. Ik had zijn bril van vroeger op, die ik teruggaf toen hij langs liep. Hij zei bedankt en keek er even naar. Daarna kwam hij nog een keer van de trap naar beneden en liep langs me en aaide me zachtjes over m’n haar

Iemand een idee?

Laatst gewijzigd op 10-02-2007 om 09:33.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 11:22
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Ehh je hebt een programma over een nieuw huis of samenwonen gezien en dacht gister aan de personen die je in je droom tegenkwam? Denk je nou echt dat er een diepe betekenis aan zit?
Oud 10-02-2007, 14:26
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 10-02-2007 @ 12:22 :
Ehh je hebt een programma over een nieuw huis of samenwonen gezien en dacht gister aan de personen die je in je droom tegenkwam? Denk je nou echt dat er een diepe betekenis aan zit?
Ja dat weet ik wel zeker. Aangezien deze dingen te maken hebben met mijn verleden.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 15:34
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Dus iets dergelijks is al gebeurd. Niet onlogisch dat je erover droomt.
Oud 10-02-2007, 16:32
Yana
Yana is offline
Citaat:
kunst schreef op 10-02-2007 @ 00:02 :
mag ik je morgen pm'en?
Natuurlijk.
Oud 10-02-2007, 17:25
Bongalientje
Bongalientje is offline
sorry lieve mensen dit ging makkelijke ren het is een lang verhaal

maar wel ontopic

Citaat:
Yana schreef op 09-02-2007 @ 18:42 :

We waren op een feestje, het was wel gezellig. Mijn broer was er, mijn vriend's beste vriend (+diens partner) en ik en mijn vriend. Op een gegeven moment begint mijn vriend in het openbaar insinuaties te maken over het meisje waar hij seks mee heeft gehad de dag ervoor. Als ik hem vraag of hij vreemd is gegaan geeft hij dat lachend toe. Heel even lijk ik het te pikken (en kan ik me niet voorstellen dat hij het echt zou doen), maar dan word ik heel boos. Niemand lijkt te snappen waarom en als ik mijn jas pak worden er domme vragen als "Ga je weg?" gesteld. Mijn vriend probeert me lachend met kusjes en "ah is-ze-weer-boos" gedrag weer voor zich te winnen, maar ik ruk me los en ga weg.

Onderweg kom ik mijn vader en diens vriendin tegen, waar ik heel normaal tegen doe. Thuis huil ik heel hard, maar als mijn vader+vriendin thuiskomen, doe ik weer opnieuw normaal. Daarna zoek ik privacy.

Ergens heb ik ook nog een gesprek met mijn vriend, die me in detail vertelt wat er is gebeurd. (15/16 jarig meisje dat troost nodig had . Ik zie haar gezicht nog voor me ) Hij lijkt totaal geen spijt te hebben en niet echt te snappen wat mijn probleem is. Ik schreeuw naar hem dat we hadden afgesproken dit niet te doen, en ik heb geloof ik nog heel veel meer geschreeuwd maar dat weet ik niet echt meer.
ik wil eerst zeggen dat ik niet beloof dat dit waar is en dat je er vooral niet te veel waarde aan moet hechten!! Als 1% van mijn verhaal waar is betekent dit niet dat er nog iets waar is en ook al is 99% waar, hoeft de laatste procent dat nog niet te zijn!

In je droom vertelt jou vriend schaamteloos en in het open dingen over hem die jij niet vind kunnen.
het heeft er niets mee te maken dat jou vriend vreemd gegaan zou kunnen zijn..
het gaat er om dat jij bang bent dat jou vriend dingen doet of zegt die jij niet vind kunnen.. en die mensen over het algemeen ook niet goed vinden.
Je hebt het gevoel dat iedereen het normaal zou vinden als jou vriend bepaalde dingen zegt of doet maar je vind dit zelf niet..
Het lijkt er op dat jij een meningsverschil hebt of bang bent dat te krijgen met jou vriend van hoe jullie relatie er uit ziet en hoe jullie met elkaar om zijn..!

Je kunt/wilt/gaat hier niet over praten met je vader en zijn vriendin (terwijl je dit mss zou moeten doen, het lijkt alsof je zelf vind dat je hier met hen over praten moet) maar je trekt je terug
en vertelt niemand hier iets van

oke samengevat:

ik denk dat jij een bepaalde dingen, mbt je relatie met je vriend, anders ziet dan dat (je denkt) hij dat ziet..
Je probeert hem dit duidelijk te maken maar bij begrijpt het niet (Misschien moet je gewoon openlijk zeggen wat je dwars zit) of/en is het niet met je eens.

Je omgeving probeert je te begrijpen maar jou houdt je gesloten en zegt ze niets ook al hebben ze door dat er wat is

en voor je vader hou je een soort masker op.. je laat hem niets merken..

Het is duidelijk: je zit ergens mee, mss diep van binnen, en kan of wil dit niet goed duidelijk maken..

nog maals..: ik beloof niet dat dit zo is, als het wel zo is vind ik trouwens dat je echt moet gaan praten met mensen!
Oud 10-02-2007, 17:50
Yana
Yana is offline
Citaat:
kunst schreef op 10-02-2007 @ 18:25 :
*Analyse van mijn droom*
Interessante conclusies trek je er uit . Ik weet niet zeker of het is zoals je zegt. Moet ik nog even wat over nadenken. Het is wel zo dat ik wat twijfels heb over onze grote diversiteit. Hij kan redelijk bot uit de hoek komen, terwijl ik veel gematigder ben én wil zijn. Dat zijn misschien de opmerkingen die jij noemt. Interessant is wel dat we bij ZIJN vrienden waren in mijn droom(voornamelijk), die dit soort opmerkingen allemaal heel grappig vinden, terwijl ik ze sociaal ongeaccepteerd en vooral onnodig vind.

Maar dat is hoe hij is, daar ga ik hem niet op terugfluiten oid.. Praten is dus niet nodig, I'd say.
Reageren

Regels voor berichten