Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2006, 16:40
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Tot nu toe, dan. Hoe oud was je? Waarom was het zo belangrijk voor je?

TS begint:
Voor mij was het tot nu toe heel 2006, ik was/ben 13/14. Ik ben verdomd verliefd geworden, wat niets is geworden. Het hele drama eromheen, dat ik niet iedereen kan vertrouwen, heeft me veel geleerd. Ik ben dit jaar meer gaan tekenen, ik ben gestopt met hockey, wat ik al jaren deed maar echt niet leuk vond. Mijn ouders gaan scheiden, wat me waarschijnlijk alleen maar sterker maakt. En ik ben meer naar muziek gaan luisteren, wat nu waarschijnlijk een van de belangrijkste dingen voor me is. En ik heb DeviantArt ontdekt, waardoor ik veel gemotiveerder ben om te tekenen en schrijven en dichten.

En hoe zit dat met jullie?
Oud 12-12-2006, 16:57
Roosje
Roosje is offline
Daar denk ik nog even over na, want ik ben geneigd om ieder jaar sinds de brugklas op te noemen maar dat kan niet kloppen. Ik reageer dus nog wel, later.
Oud 12-12-2006, 17:36
Verwijderd
2003/2004
Vanaf dat moment, ben ik anders met mijn emoties omgegaan..
En dat heeft mij grotendeels gevormd.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 17:41
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik hoop dat het 2007 wordt zodat ik alle ge(mis)vormde dingen uit het verleden terug of anders kan draaien.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 17:48
Verwijderd
2004, ik heb toen ontzettend veel geleerd.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 18:06
Verwijderd
dit jaar, ik ben veel eerlijker geworden naar mezelf (dat klinkt wel zweverig maar zo bedoel ik het niet) en kritisch!!

maar ok ik ben er nog lang niet.

Tot nu toe denk ik bij elk jaar dat ik heb geleefd dat ik mezelf heb gevormd in dat jaar.

dus zal nog wel jaren doorgaan ik moet nog veel leren
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 18:23
Mariekje*
Mariekje* is offline
2005, absoluut en zonder enige twijfel.

Hoewel 1996 misschien nog wel veel belangrijker is geweest. Ik was toen 7 jaar oud, maar dat jaar is het meest leerzame en hectische jaar tot nu toe geweest.
De moeder van een vriendje van mij sprong voor de trein, ik sprong herhaaldelijk tussen mijn vader en moeder in omdat hij haar bijna in de haren vloog... Mijn vader was continue dronken, en op den duur had dit een echtscheiding van mijn ouders tot gevolg.
Ik werd van hot-naar-her gesleept, leerde mijn zegje te doen in de rechtzalen en te praten met ouderen. Ik leerde een mening te vormen, en zag in dat ik sommige mensen moest helpen om te voorkomen dat zij zichzelf voorbij zouden rennen.
Ik werd tot 4x toe (vrij flink) in elkaar geslagen door leeftijdsgenootjes op het schoolplein, en daar werd ik alleen nog maar harder van. Tevens kreeg mijn vocabulaire een flinke uitbreiding, waar ik menig mens mee heb weten te verbazen.
Ik verloor mijn oma bijna aan een hartinfarct, en de ouders van een vriendinnetje belandde beide op de Intensive Care na een auto-ongeluk dat ik voor mijn ogen zag gebeuren.

Vanaf dat moment werd ik een stil, wijs maar onzeker meisje dat haar uitweg zocht in creatieve bezigheden zoals tekenen, schilderen, muziek en knutselen. Geestelijk stond ik nogal eens onder druk, maar ik vond niets belangrijker dan anderen helpen en sterker maken... Ja, inderdaad op 7 jarige leeftijd. Dat was niet tijdelijk, dit tic heb ik nog steeds. In 2005 leerde ik hier echter beter mee om gaan.
Oud 12-12-2006, 18:34
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
2000/2001

Het ging niet goed op school, het ging niet goed op gebied van vrienden, liefde was er niet, en ik deed eigenlijk weinig meer. Uiteindelijk bleef ik zitten.

Toen heb ik de knop omgezet en alles achter me gelaten, om het zo maar te zeggen. Opnieuw in mn vierde jaar begonnen, nieuwe mensen, even een makkelijk jaar op school (ik had het immers al een keer gehad) en ik leerde ook een leuk meisje kennen.

Nu studeer ik, heb ik goeie vrienden, en hoewel het met dat leuke meisje niks werd (te lang een crush gehad, de liefde was eraf toen het aan ging), heb ik veel geleerd (en genoten) en nu ook een lief meisje waar ik stapeldol op ben. Sinds dat punt is het een bijna loodrechte lijn omhoog lijkt wel
Oud 12-12-2006, 18:36
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik denk dat dat nog een paar jaar
het jaar wat het dan is blijft
Oud 12-12-2006, 18:51
Verwijderd
4havo, toen was ik 14. gepest. voor altijd pijn en angst van.
1e jaar HBO, 16 jaar. poging tot vluchten, volledig ingestort.

en nog altijd nergens.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 18:53
coopergirl
coopergirl is offline
Ik kan daar niet in het bijzonder 1 jaar aan verbinden, de andere jaren zou ik daarmee tekort doen.
Oud 12-12-2006, 19:08
Roosje
Roosje is offline
Nou ik heb een beetje genadacht en ik zou nu zeggen de zomervakantie van 2004 en ook afgelopen herfstvakantie want in beiden heb ik miljoenveel belangrijke beslissingen gemaakt.

Maar wat me toch wel het meest heeft gevormd, het meest invloed op me heeft gehad, is het begin van de zomer van 2005. Sowieso is 2005 een invloedrijk jaar. En dit jaar.

Ach ja, ik zit volop in de ontwikkeling hè. :')
Oud 12-12-2006, 19:19
Nona
Nona is offline
2003/2004. Ik was 18/19, ging van de middelbare school af en naar de universiteit waar ik er achter kwam dat mensen mij heus leuk konden vinden, ik ook dingen kon doen waar ik goed in was, en aan het einde van dat jaar kreeg ik het eerste vriendje dat me met een beetje fatsoen kon behandelen.
Oud 12-12-2006, 19:42
Verwijderd
2006.. ben eerste drie maanden in rehab gegaan om echt es te kunnen stoppen en daarna te kunnen beginnen wat aan mn sores te doen, wat k al veel eerder had moeten doen.. tot nu toe heeft het me misschien nog niet het meest gevormd tot iets, maar door de dingen die k sinds afgelopen zomer heb gedaan kan k daar nu wel echt aan beginnen en mee bezig zijn..
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 20:10
dwight88
dwight88 is offline
afgelopen jaar. Zoveel gebeurd, zoveel belangrijke dingen.

Als ik terugkijk op alles, moet het wel afgelopen jaar zijn geweest. Mijn moeder overleden, vriendin gekregen, bepaalde banden versterkt, andere verzwakt. Per saldo duidelijk het afgelopen jaar.

al zijn er natuurlijk genoeg andere jaren waarin ook veel belangrijke dingen zijn gebeurd, maar dat zal iedereen wel hebben
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 20:53
blacky
blacky is offline
Ik denk niet dat er een belangrijk jaar is wat mij specifiek gevormd heeft, want daar ben ik nog steeds mee bezig al ben ik ondertussen 22.
Ik ben afgelopen jaar op mezelf gaan wonen, wat voor mij betkent dat ik echt met geld om heb moeten leren gaan en wat mij ook heeft veranderd in denken en doen, maar ik denk dat ik tot nu toe zoveel jaren veel geleerd heb en veranderd ben, dat ik dat voorlopig nog wel zal blijven doen.
Oud 12-12-2006, 23:31
Verwijderd
Ik vorm mijzelf elk jaar en daar wil ik nog wel even mee doorgaan.
Maar ik denk dat 2004 wel erg belangrijk is geweest. Ik heb in dat jaar veel geleerd over mezelf, en wat ik aan mezelf heb, en als gevolg daarvan heb ik ook dingen in mijn leven aangepast.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 09:24
wolvin_26
wolvin_26 is offline
2002, toen was ik 22. Na een zooitje van mijn leven te hebben gemaakt was dit de leeftijd waarop ik alles (studie, vrienden, gemoedstoestand, relatie ouders, financiele situatie) weer op orde had.
Daarnaast was het de leeftijd dat ik mijn religie (het paganisme) heb gevonden waardoor ik tegenwoordig een stuk bewuster met mezelf en anderen omga.
Oud 13-12-2006, 10:31
Pluis
Pluis is offline
vanaf m'n 15e.. dus sinds 2003 ergens. mijn ouders zijn in die tijd gescheiden, m'n liefdesleven begon eindelijk een beetje te lopen, en ik ben sindsdien een stuk volwassener geworden. Sindsdien heeft ieder nieuw jaar er wel weer een schepje bij op gedaan qua belevenissen
Oud 13-12-2006, 10:57
Poepkind
Poepkind is offline
Ik denk 2006 want ik ben lekker opkamers gegaan!
Oud 13-12-2006, 11:37
Verwijderd
Ik kan niet echt een specifiek een jaar aanwijzen. Op één of andere manier zijn er altijd wel ingrijpende veranderingen in mijn leven, zowel positieve als negatieve en dat zal nooit veranderen. En iedere gebeurtenis, veel personen die ik heb leren kennen of juist heb verloren, heeft mij heel erg gevormd. Ik heb ondertussen allang geaccepteerd dat mijn leven te vergelijken is met een achtbaan
Ik moet wel zeggen dat mijn vriend een zodanige invloed op mij heeft dat ik een stuk rustiger ben geworden, wat wel heel erg fijn is als er veel op je af komt.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 11:46
Verwijderd
laatste helft 2004/eerste helft 2005

liefde, zelfstandigheid, kritisch naar mezelf kijken, dingen aan de kant geschoven waar ik niet gelukkiger van werd, dingen die eindelijk een keer uitgesproken moesten worden (vooral met mijn vader die ik toen al een paar jaar niet gesproken had) uitgesproken, min of meer leren met teleurstelling en verdriet om te gaan.

zoiets
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 13:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik twijfel tussen 2004 en 2002, als ik de jaartallen goed heb. 2002 was denk ik het belangrijkste jaar an sich, heel veel gebeurd en zo, 2004 was meer hoe ik daarmee om ben gegaan. Dus ik weet niet, ik vind het ook lastig om in periodes te denken want alles lijkt in elkaar over te lopen en zo.
Oud 13-12-2006, 14:02
Faerie
Faerie is offline
Definitely 2006.. ik ben echt totaal veranderd en heb ook een heel ander leven gekregen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 14:53
jongen1986
jongen1986 is offline
Ik zou twee jaren zeggen, denk ik..

2000/2001 (gee nidee precies..) toen ik in de 4e zat.. compleet ingestord, ruim een jaar zwaar depressief geweest, niet naar school gegaan en heel die mikmak. Heeft me veel van het leven laten inzien, veel nagedacht.

Jaar of wat er na.. mijn vader ging EINDELIJK het huis uit, we hadden zelfs een dwangbeval van het rechter, ookal was die uiteindelijk niet gebruikt.. Daarna heb ik me zelf beter kunnen ontwikkelen, meer vrienden kunnen maken, meer mezelf accepteren, meer.. tsja... alles, zlfs kunnen genieten van het leven!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2006, 15:37
Verwijderd
Even denken, welk jaar was dat...het jaar 2004 denk ik. Toen heb ik iets gedaan waarbij ik totaal niet mezelf was en me liet leiden door gekke gevoelens. Toen dat allemaal achter de rug was (in datzelfde jaar) ben ik gaan nadenken en kwam ik erachter wie ik ben en wat ik voel. (Op één gebied dan, niet op meerdere gebieden)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 17:38
Verwijderd
2004/2005. In die jaren heb ik geleerd om tegen mensen te zeggen wat ik denk. Niet alleen in discussies, maar ook zo. Voor het eerst had ik het gevoel dat mensen vertrouwen in me hadden en toen vond ik, voor mijn gevoel, echte vrienden. Ik heb leren relativeren en geleerd om voor mezelf op te komen. Bovendien heb ik in 2005 een hele nare periode voorgoed afgesloten. Ik heb mijn eindexamen gehaald, heb mensen vaarwel gezegd en ben opnieuw begonnen. Dat was zo belangrijk voor me.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 19:06
Warsocket
Warsocket is offline
toen ik 16 was
Oud 13-12-2006, 21:53
Daboman
Daboman is offline
voor mij was het het schooljaar 2002/2003.

Ik heb toen zo ontzettend veel meegemaakt en ik vind dat je grotendeels wordt gevormd door je omgeving. Ik heb zowel veel goede als slechte dingen meegemaakt, het was gewoon een heel geladen jaar. Het schooljaar 2003/2004 speelde ook een grote rol. Verder moet ik eigenlijk zeggen dat ik nog weinig rustige jaren heb gehad sinds die tijd en ik kan eigenlijk wel zeggen dat het begon in 2002/2003. Ik zou het wel weer lekker vinden om een rustig jaar te hebben, het is al 2006
Oud 14-12-2006, 08:30
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Ik denk 2005-2006. Toen heb ik zoveel geleerd in de kliniek waar ik opgenomen was.
Hmmz, maar misschien ook 2004 toen ik besloot uit huis te gaan. Maar in ieder geval dus de laatste paar jaren!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 09:11
Verwijderd
Ik heb in het verleden al wel een aantal jaren gehad waarin ik veel geleerd heb, maar ik denk dat 2006-2007 om verschillende redenen het belangrijkste gaat zijn tot nu toe
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 15:24
Stefanie
Stefanie is offline
2004/2005

bewogen jaren...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 21:23
machtigespa
machtigespa is offline
11 september 2001
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 00:27
Verwijderd
Mijn eerste levensjaar (1987/1988), omdat er toen veel is gebeurd.
Het jaar dat ik van de basisschool naar de middelbare school ging (2000) omdat ik toen dingen van vroeger heb ik ontdekt en dat heel veel indruk op mij maakte. En omdat ik toen volwassen aan het worden was en de ernst van alles in mijn leven inzag.
Dit jaar (met komend jaar erbij denk ik), omdat ik begin dit jaar in ergste dal heb gezeten waar ik ooit in heb gezeten, maar ik heb ondanks alles mijn examens erg goed gehaald en ik ben met een studie begonnen en nu net uit huis gegaan.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 22:07
Marzs
Marzs is offline
Ik denk dat ik ook niet echt een jaar kan aangeven. Maar ik denk dat de belangrijkste periode in mijn leven is geweest toen mijn ouders gingen scheiden tot nu zo ongeveer. Er is veel gebeurd in die tijd, waardoor ik egt veel over mezelf heb geleerd. Die tijd ga ik daarom ook nooit meer vergeten, want het heeft ook veel mooie en goede dingen terug gegeven
Oud 15-12-2006, 22:37
Verwijderd
Alle jaren vormen me, maar 2000 springt er zo lekker uit omdat ik toen ineens een tienermeisje werd. Eindelijk ongesteld, lenzen, hippere kleren, voor het eerst uit, plotseling wilden mensen met me zoenen, wat ik dus ook maar voor het eerst ging uitproberen, dat soort dingen. Wel lekker. Maar goed, elk jaar heeft tot nu toe enorm veel vormende gebeurtenissen gehad. En eigenlijk ben ik ook altijd nog steeds dat brutale meisje dat overal tussendoor rent... och ja.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 22:38
Verwijderd
2000/2001 Dat was het jaar dat ik besloot vegetariër te worden, waarin ik voor het eerst last van mijn gewrichten kreeg, waarin ik voor het eerst met eten begon te knoeien, het jaar van mijn eerste depressie.

Maar ook het jaar 2005 wil ik noemen. De kracht die ik toen voelde opborrelen, de levenslust, de motivatie, de positieve energie die door mijn lichaam bruiste. Het jaar waarin ik mijn school weer oppakte.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 00:49
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Cherry Springs schreef op 12-12-2006 @ 17:40 :

TS begint:
Gedeelte 2003-2004 ik was 14-15 Ik ben verdomd verliefd geworden, wat niets is geworden. Het hele drama eromheen, dat ik niet iedereen kan vertrouwen, heeft me veel geleerd.
Ben harder geworden da is het enige pluspunt dat ik ervan heb geleert. Ik ben niet meer zoals daarvoor dat ik dingen bleef geloven (je snap me wel). We leven in de realiteit en zo moet je ook denken
Oud 16-12-2006, 12:57
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-12-2006 @ 23:37 :
Alle jaren vormen me, maar 2000 springt er zo lekker uit omdat ik toen ineens een tienermeisje werd. Eindelijk ongesteld, lenzen, hippere kleren, voor het eerst uit, plotseling wilden mensen met me zoenen, wat ik dus ook maar voor het eerst ging uitproberen, dat soort dingen. Wel lekker. Maar goed, elk jaar heeft tot nu toe enorm veel vormende gebeurtenissen gehad. En eigenlijk ben ik ook altijd nog steeds dat brutale meisje dat overal tussendoor rent... och ja.
Je hebt gelijk, eigenlijk wormen allen jaren je.
Oud 20-12-2006, 21:54
Verwijderd
Absoluut 2005. Ik was 18/19 jaar. Het was het jaar dat ik voor het eerst echt verliefd werd. Eindexamen deed. Ging studeren. Een stuk van de maatschappij zag die ik niet kende. Merkte hoe sommige vriendschappen als een nachtkaars uitgingen, maar hoe anderen veel minder oppervlakking bleken te zijn dan je in eerste instantie dacht.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 08:49
Verwijderd
Eigenlijk wacht ik nog steeds op dat jaar... Tot nu toe denk ik het afgelopen jaar.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 10:25
madelief21
madelief21 is offline
rond mijn 19de.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 21:42
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
2006, absoluut

In dit jaar ben ik volwassen geworden. Ik heb een hoop tegenslagen gehad, veel verdriet. Ik ben nu veel wijzer, volwassener en minder goedgelovig.
Oud 19-02-2007, 20:09
xMaartje
xMaartje is offline
2006, er zijn toen een heleboel dingen gebeurd waardoor ik sterker en volwassener ben geworden. Ik was toen meer gaan nadenken over 't leven; en wat ik daarin wilde bereiken.
Dat jaar heeft me toch wel gemaakt tot wie ik nu ben.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:14
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Het jaar dat ik 11 werd, dat moet dus...2001 zijn geweest? Ja, zoiets. Ik was nog heel jong, maar in dat jaar voelde ik me uitermate slecht. Ik had een soort van dwangneurose dat ik elke avond als ik in bed lag eerst moest huilen, dan moest mijn moeder me troosten en daarna kon ik pas slapen. En dat ging dan volgens een vast schema om de dag. Ik vond het vreselijk, en het moet mijn ouders ook ontzettend hebben uitgeput.

Ik ben daarna veranderd, vanaf toen werd ik puber, denk ik. Ik ging heel anders tegen dingen aankijken. Ik was iets minder kind, ook door de dingen die daarna gebeurden. Natuurlijk ben ik ondertussen alweer ouder geworden, en er zijn weer veel dingen gebeurd die me ook weer hebben gevormd.

Nu ben ik 15, en nog steeds denk ik dat dat wel een heel ingrijpend, maar ook vreselijk jaar is geweest.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:31
JCG
JCG is offline
het jaar 1986, in dat jaar verwekt en geboren. Dat lijkt me een grote deel van mijn vorming
Oud 20-02-2007, 10:54
Verwijderd
In 2001 werd bij mij teelbalkanker vastgesteld. Mijn linkerbal is gelift en daarna brak een tijd aan van onderzoeken en gezeur rond mijn gezondheid. Mijn hormonenstelsel was door door de lifting in de war geraakt en ik bleef lichamelijk achter in de ontwikkeling.

2002 kreeg ik hormoonstimulerende medicijnen toegediend en ik begon te ontwikkelen. Al die tijd tot 2005 was ik zeer onzeker over mijn uiterlijk.

Nu na 2 jaar heb ik mezelf volledig geaccepteerd en voel ik me beter dan ooit.

Sinds een maand heb ik ook en hele lieve vriendin en die helpt me om me helemaal gelukkig te voelen.

de belangrijkste jaren zijn van 2001 tot nu om mezelf te vormen en volledig te accepteren.

Ik denk dat je je hele leven blijft vormen in aanpassen in situaties. Het hele leven is een proces van vormen en vervormen.

Laatst gewijzigd op 20-02-2007 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 12:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Academiejaar 2004/2005. Ik ging studeren, in Leuven en op mezelf wonen. Ik leerde hoe het is om echt alles zelf te moeten doen als je wil dat het gebeurt en het niet op iemand anders af te schuiven, hoe het is om voor jezelf te zorgen, alles zelf te moeten doen en alles zo te plannen dat het in de 24 uur van een dag past. Ik woonde ruim 300 km van mijn vriend vandaan maar ondanks dat is onze relatie in dat jaar zo enorm gegroeid. Ik leerde hoe het is om iets níet te halen en hoe je daar soms veel beter uit kan komen. Ik werd een heel stuk opener en spontaner wat ik merkte toen ik aan mijn nieuwe studie hier in Rotterdam begon. Ik leerde heel veel leuke mensen kennen (vrienden en huisgenoten). Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet/nauwelijks contact meer met ze heb maar dat ligt toch zeker niet aan mij. Ondanks dat ik behoorlijk ingestort was toen ik dat jaar niet gehaald had ben ik er veel sterker uit gekomen en ben ik weer vol goede moed aan mijn nieuwe studie begonnen. Dat jaar heb ik echt enorm veel geleerd en heeft me ook heel erg gemaakt tot wie ik nu ben.
Oud 20-02-2007, 12:59
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
De afgelopen jaren waren voor mij heel moeilijke jaren. Ik ben heel diep moeten, tot rock bottom. Maar het mezelf terug omhoog vechten en het mezelf oprapen waar ik onderuit ging heeft me wel heel erg gevormd.

Het belangrijkste jaar was voor mij 2005/2006. Ik brak met mijn ouders en ben gaan samenwonen met mijn vriend. Ik koos zelf een therapeute en heb het idee heel erg gegroeit te zijn dit jaar. Ik groei nog steeds, met dank aan dit jaar.
Oud 20-02-2007, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Cherry Springs schreef op 12-12-2006 @ 17:40 :
Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee... Ik kan niet op één jaar komen wat 'het belangrijkste jaar' was. Er zijn zoveel jaren die naar mijn idee heel belangrijk zijn geweest, er zijn zoveel jaren die belangrijke veranderingen tot gevolg hebben gehad (en hebben, want ik zit nu weer in zo'n jaar), dat ik er onmogelijk één uit kan kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten