Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 22:01
Verwijderd
ok mensen, voor iedereen die denkt dat fromen wat betekenen: ik droom nu al elke keer dak iemand wil beschermen van iemand anders ofzo/..... zwaaaar vaag.

dus ik ga met die wat het dan ook is vechten,.... nou ja, op het moment dat ik dat "wil" doen, work wakker

best wel vaag, is al een week zo....

dus als iemand weet wat dat zou kunnen betekenen: amuse me
Advertentie
Oud 10-07-2002, 22:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Weet ik niet...
Maar overigens ken ik het wel!
Gaat het om een meisje?

Maarre...

Mijn 'advies':

Psychologie -> Mystiek
Oud 10-07-2002, 23:01
wicce
wicce is offline
op mystiek worden idd heel erg vaak dromen uitgelegd, en ook heel uitgebreid door pe. dus dit topic is idd beter thuis daar
Oud 11-07-2002, 08:28
Verwijderd
Citaat:
wicce schreef:
op mystiek worden idd heel erg vaak dromen uitgelegd, en ook heel uitgebreid door pe. dus dit topic is idd beter thuis daar
what's the big difference?
Oud 11-07-2002, 14:44
pe
pe is offline
Je kunt dus denken dat dromen iets betekenen - en je kunt denken dat dromen niets betekenen. Dat is een groot verschil.

Maar in beide gevallen zul je bevooroordeeld zijn. Omdat ik begrijp, dat je nog geen dromen hebt meegemaakt die iets te betekenen hadden voor jou. Je zou dus ook ervan uit kunnen gaan dat je het niet weet. Daar is niets mis mee, je kunt zo een open houding hebben tegenover dromen. Je ziet wel of ze iets te betekenen hebben.

Deze droom gaat volgens mij over jou en vechten. Je zult niet geneigd zijn, te gaan vechten en als ik mag raden dan zul je jezelf niet als een vechtersbaas zien en zul je tegen vechten zijn.

De droom zegt je dat je onder deze omstandigheden wel aan het vechten gaat. Als je het gevoel hebt, dat je iemand tegen een ander moet beschermen. Daarom zit het gevecht zelf ook niet in de droom, het is voldoende voor je om te weten dat je in zo'n geval TOCH zult gaan vechten. Daarom houdt de droom op als je op het punt staat, te gaan vechten. Zodat je de kans zult hebben om je af te vragen na de droom: 'Hey, wat ben ik van plan, te gaan vechten?' En je kunt afvragen waarom je het wilt, hoe je zover gekomen bent, of je niet tegen je eigen ideeen ingaat door te gaan vechten, of het wel de moeite waard is om te vechten, enzovoort.

De droom maakt je er dus volgens mij attent op dat je je in zo'n situatie, als je iemand moet helpen niet onder controle hebt, en zonder nadenken zult beginnen te vechten.

Misschien zit ik ernaast, zit je anders in elkaar. Om een droom goed te kunnen uitleggen moet je er eigenlijk ook meer over vertellen. De plaats(en) in de droom, details, gevoelens, achtergrondinfo over jezelf en zo (hoe jij tegen vechten aankijkt, of je vaker gevochten hebt en zo). Hoe je een droom zou moeten posten vind je in dit artikel http://www.geocities.com/pe100nl/hoe...roomforum.html op mijn website, waar nog meer info over dromen en droombetekenissen staat. Dus als je er alles bij schrijft wat er bij te schrijven valt, dan kan ik een volgende poging doen. Een droom is goed uitgelegd, als jij zelf voelt, dat dit de betekenis is, en dat het je wat te zeggen heeft. Als je een paar dromen van jezelf goed uitgelegd hebt gekregen of zelf snapt, dan kun je het verschil voelen tussen goed uitgelegde dromen en een uitleg die ernaast zit. Daar voel je niets bij, het zegt je niets.

Als dromen steeds terugkomen, dan is dat omdat je de boodschap van de droom nog niet begrepen hebt. Wanneer de uitleg van mij hierboven goed zou zijn, en je zou in jezelf serieus nadenken over hoe dit voor jou zit, wat de droom zegt of laat zien, dan heb je grote kans dat ze niet meer terugkomen omdat je de boodschap begrepen hebt. Ook moet je ervan uitgaan, dat deze droom belangrijk is voor je, als hij steeds terugkomt.

Groetjes, pe.

O ja, 'what's the difference' tussen dromen in psychologie en in mystiek?

Droomuitleg hoort eigenlijk onder allebei. Vanaf de oude tijden toen er nog geen psychologen waren, werden dromen uitgelegd door dorpsvergaderingen (Afrika), medicijnmannen, sjamanen, genezers, prieesters enzovoorts. Viel dus altijd onder 'mystiek' ook al bestond het forum toen nog niet.

Maar rond het begin van de vorige eeuw begonnen Freud, Carl Jung en Adler (dat zijn psychologen/psychiaters) met het uitleggen van de symbolen in dromen. Zij zagen dromen als een van de uitingen van iemands onbewuste geest. Jung vond dat de basisbetekenis van de symbolen in dromen over de hele wereld hetzelfde is. Ook al zijn er kleine verschillen. Sindsdien is droomanalyse een onderdeel van psychologie geweest.

Nu komt droomanalyse dus voor in onze maatschappij als onderdeel van het paranormale, maar ook als onderdeel van psychologie, psychoanalyse enz. Ik zelf heb veel van Jung over droomuitleg gelezen, maar het uitleggen lukt pas echt sinds ik het als (paranormale) gave heb gekregen.

Laatst gewijzigd op 11-07-2002 om 14:55.
Oud 11-07-2002, 19:00
Verwijderd
ohw ok...

maar ik ben van nature vrij fel als het op verdedigen aankomt (vooral mensen waar ik om geef)...

maar het is ds meer dat, zoals ik al zei: op het moment dak de beslissing maak en dus uithaal naar "het" wakker wordt (soms vergezeld van een irritante herrie)
Oud 12-07-2002, 14:13
pe
pe is offline
Misschien dat die irritante herrie iets betekent van: 'nou heb je het gedonder!'

Ik denk toch dat de droom je wil confronteren met het besluit, en met dat je "gaat vechten", dat het gedonder er zo is. Het laatste deel van de droom is wat je het makkelijkst onthoudt als je meteen wakker wordt, en daar zal de clou zitten, daar zal het om gaan. Dus daarmee zal de droom je willen confronteren.

Dan moeten er andere kanten aan dat 'verdedigen ' zitten. Daar moet je over nadenken dus, wat dat kan zijn.

Misschien kan het meer verdedigend, minder aanvallend, dat verdedigen? Of eerst proberen iemand te verdedigen met praten of met waarschuwingen? En pas in het uiterste geval met geweld? Verdediging moet natuurlijk niet de beste aanval zijn...

Jij noemt het: "vrij fel in de verdediging". Dat kan met woorden ook prima werken soms. En zoals je het beschrijft, denk je niet na, maar val je meteen aan. Dat is meer aanval dan verdediging eigenlijk. Misschien een confrontatie van de droom om wat meer je intelligentie te gebruiken op zulke momenten?

Als je hier over nadenkt, dan zouden deze dromen daarna toch niet op dezelfde manier moeten terugkomen, denk ik. Want dat deel van de boodschap wat je begrepen hebt, en waar je je ook iets van aantrekt, dat blijft meestal weg. En wat je nog niet snapt blijft in de droom. Er kunnen ook nieuwe dingen inzitten dan, die kunnen vaak pas komen als je genoeg van de eerste droom begrepen hebt. Aan hoe deze dromen wel of niet verdergaan, moet je dus kunnen zien, of je ze gesnapt hebt.
Oud 12-07-2002, 15:28
Verwijderd
Citaat:
pe schreef:
Misschien dat die irritante herrie iets betekent van: 'nou heb je het gedonder!'

Ik denk toch dat de droom je wil confronteren met het besluit, en met dat je "gaat vechten", dat het gedonder er zo is. Het laatste deel van de droom is wat je het makkelijkst onthoudt als je meteen wakker wordt, en daar zal de clou zitten, daar zal het om gaan. Dus daarmee zal de droom je willen confronteren.

Dan moeten er andere kanten aan dat 'verdedigen ' zitten. Daar moet je over nadenken dus, wat dat kan zijn.

Misschien kan het meer verdedigend, minder aanvallend, dat verdedigen? Of eerst proberen iemand te verdedigen met praten of met waarschuwingen? En pas in het uiterste geval met geweld? Verdediging moet natuurlijk niet de beste aanval zijn...

Jij noemt het: "vrij fel in de verdediging". Dat kan met woorden ook prima werken soms. En zoals je het beschrijft, denk je niet na, maar val je meteen aan. Dat is meer aanval dan verdediging eigenlijk. Misschien een confrontatie van de droom om wat meer je intelligentie te gebruiken op zulke momenten?

Als je hier over nadenkt, dan zouden deze dromen daarna toch niet op dezelfde manier moeten terugkomen, denk ik. Want dat deel van de boodschap wat je begrepen hebt, en waar je je ook iets van aantrekt, dat blijft meestal weg. En wat je nog niet snapt blijft in de droom. Er kunnen ook nieuwe dingen inzitten dan, die kunnen vaak pas komen als je genoeg van de eerste droom begrepen hebt. Aan hoe deze dromen wel of niet verdergaan, moet je dus kunnen zien, of je ze gesnapt hebt.
die herrie is me wekker

en nee, ik sla niet zomaar iemand op ze bek... maar als het moet dan moet het...

liever zijn bloed als mijn bloed zeg maar
Oud 12-07-2002, 15:46
pe
pe is offline
Nog een vraag:

De dag voordat je de eerste droom van deze dromen kreeg, heb je toen gedacht aan mensen helpen, of aan geweld gebruiken? Was er misschien een probleem hierover? Of is er iets gebeurd? Want dromen zijn vaak een antwoord op zo'n gedachte, gevoel, probleem of gebeurtenis. En als je weet wat er toen was met dit onderwerp, dan kun je de droom beter snappen, dan gaat ie daarover, is het een antwoord hierop.
Advertentie

Regels voor berichten