Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2007, 12:50
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik hang al een tijdje rond op een borderline forum. Hoewel ik zelf inmiddels de diagnose DIS (dissocatieve identiteits stoornis) heb, bleef ik er wel gewoon lid. Het is een fijn forum. Maar nu zijn er de laatste tijd 2 forummers daar die volkomen de draak steken met DIS. Ze hebben zichzelf deze stoornis opgeplakt en maken er handig gebruik van dat nauwelijks iemand op het forum iets afweet van DIS. Ik heb daar nog nooit echt duidelijk vermeld dat ik DIS heb, maar zo voel ik me meteen bedreigd merk ik. Want hoe wil ik nou ooit betrouwbaar overkomen als zij op deze manier de stoornis portretteren?
(in een msn gesprek zei een van hen dat ze het er nooit over hebben gehad met hun psycholoog maar via internet erachter zijn gekomen dat ze het hebben. Staat nogal haaks op de jaar/jaren onderzoek die er bij anderen voor nodig is om het vast te stellen)

Er woedt al jaren een discussie over "false memories" en de echtheid van deze stoornis. Zelf twijfel ik ook nog heel erg aan mezelf en geloof zelf vaak geen biet van wat me overkomt en wat ik heb. Ik merk in ieder geval dat mijn problemen zich heel anders uiten dan bij de twee dames op het borderline forum (die overigens ook nog elkaars partner zijn) die het bijna leuk lijken te vinden dat ze deze stoornis (zouden) hebben.

Ik ben niet uit op een discussie over het wel of niet bestaan van de stoornis, maar ik vraag me wel af..

Als jullie in mijn schoenen stonden, zouden jullie dan de beheerders van de site aanspreken? Of ben ik dan teveel een klikspaan en kan ik het forum beter gewoon gaan mijden? Ik vind namelijk zelf dat op deze manier mensen die echt de officieel vastgestelde diagnose hebben weer een deuk in hun geloofwaardigheid wordt toegebracht. Omdat de "tegenstanders" van Dis weer iets in de hand krijgen geworpen om te zeggen "Zie je wel!"

Laatst gewijzigd op 19-02-2007 om 12:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2007, 13:00
coopergirl
coopergirl is offline
Je kunt alleen grip hebben hoe jij ermee omgaat, niet hoe de buitenwereld zich gedraagd.

Eigenlijk kan me niet zo goed verplaatsen in je situatie. Het lijkt zo beladen? Indien je je ergens niet prettig voelt, spreek je de persoon in kwestie erover aan. Blijf je je gekrenkt voelen doordat ze zich niet aanpassen, dan ga je er weg en hou je de eer aan jezelf..

Sterkte,
Oud 19-02-2007, 15:24
Verwijderd
als je echt denkt dat de twee dames in geen geval DIS hebben (wat idd niet zo waarschijnlijk is bij een zelfdiagnose via het internet) dan is het ook waarschijnlijk dat zij weinig respect hebben voor mensen waarbij DIS door een arts is vastgesteld. als zij nu al de draak steken met DIS, denk ik eigenlijk dat ze daar gewoon mee door blijven gaan als jij je gedachten uitspreekt en vertelt dat jij het ook hebt.
ik zou zelf bij de forumbeheerders aankloppen en overleggen wat er moet gebeuren. een verkeerd beeld van een ziekte schetsen is nou niet echt de bedoeling, zeker niet op een forum speciaal gericht op mensen met psychische problemen. mensen die misschien zelf ook wel soortgelijke ziekten hebben kunnen door deze "fakers" tegengehouden worden om hulp te zoeken...
wat je ook kan doen is een goed artikel opzoeken met wat DIS precies inhoudt, om hun pogingen de ziekte verkeerd neer te zetten onderuit te halen. dit kan je doen zonder iets over je eigen betrokkenheid te melden. des noods verzin je een vriendin met DIS...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat coopergirl en sterrenmeisje zeggen, maar ik denk ook dat aragnabite bedoelt zelf juist moeite te hebben met een "discussie" starten, omdat het voor haar ook allemaal niet zo duidelijk is?

als jij op dat forum wilt blijven komen en/of op wilt komen (als ik dat zo mag zeggen) voor je stoornis en mensen die hetzelfde delen als jij, dan zou ik er zeker over denken contact op te nemen met de beheerders. wat sterrenmeisje zegt: dat kan de bedoeling niet zijn. klikken is iets vertellen wat geheim moet blijven, zij doen er niet geheimzinnig over en ze verkondigen dingen die niet waar zijn. daar sta jij in ieder geval in je recht.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:12
T_ID
T_ID is offline
DIS heeft de schijn tegen. Om te beginnen omdat iedereen het ziet als een vorm van schizofrenie, wat wel een door iedereen erkend ziektebeeld is. Ontken je dat het schizofrenie is, dan zaag je in feite al aan de poten van de erkenning.

Verder zijn er zaken waar mensen wel degelijk trauma's worden aangepraat, door arts, maar in meerdere mate door pseudo-artsen uit het alternatieve circuit. (hypnotherapie, iemand?)

Als mensen uit die hoek roepen dat ze DIS hebben dan is dat 'imagoschade' voor de ziekte als geheel natuurlijk.

Ik kan me persoonlijk echt niks voorstellen bij een niet-werkend dan wel niet betrouwbaar eigen geheugen als het aankomt op essentiële zaken, dus wat dat betreft kan ik geen algemene uitspraak doen a la 'deze ziekte is echt' of 'deze ziekte is verzonnen'.

Omzeil dat hele debat door datzelfde te doen. Als je die twee mensen die naar jouw idee faken wilt aanvallen, benader dat dan vanuit jouw situatie, stel daar hun situatie tegenover.

Als dan blijkt dat ze op internet hadden gelezen dat er een coole nieuwe ziekte was en ze daarna besloten daaraan te lijden...(ja, ik ben cynisch over zelfdiagnose)
Tja.. Wat voor conclusies je lezers van dat forum uit die discussie wilt laten trekken is aan jou. Het aantonen dat zij heel wat minder reden hebben dan jij omdat klinische diagnose > internet-zelfdiagnose lijkt me op zich simpel.
Reageren

Regels voor berichten