Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Is er wel. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hoop dat ze er nog een half jaar mee wachten voordat ze daarop overstappen bij ons, dan ben ik tenminste weg. Ik ben helemaal geen Quark-fan, maar Adobe vind ik gewoon erg naar. LUH-3417 |
![]() |
||
Voor Windows zijn er genoeg programma's die DTP (desktop pulishing) uitvoeren, dat houdt dus onder andere kranten maken in.
Scribus: open-source, gratis RagTime: goedkoop RagTime Solo: gratis Adobe InDesign: duur, zeer krachtig en de professionele standaard voor DTP Microsoft Publisher: ook niet al te goedkoop, vrij krachtig, makkelijk in gebruik, huis-tuin-en-keuken-oplossing Quark XPress: duur, zeer krachtig en de oude professionele standaard voor DTP Zelf vind ik Publisher het makkelijkst werken, maar ik raad iedereen RagTime Solo aan als gratis alternatief, Scribus is wat mij betreft een beetje jong als product, maar dat is geheel persoonlijk (het kan best perfect werken, hoor). Wat lettertypes betreft: in een krant werk je best met serif fonts voor je inhoud zelf; ik zou zeggen: zoek eens uit wat je zelf mooi vind, leg het naast een echte krant, vergelijk (let op details). Design is iets wat je zelf een beetje moet leren zien: wat komt goed uit en wat niet. Hiervoor bestaan hele boeken met 'regels' (zoals: "aantal lettertypes beperken tot 3 per document", ...) die je kan opvolgen of naar eigen wil met de voeten treden (als je weet wat dat voor effect zal hebben). Er is niet één lettertype dat mooi uitkomt, het is enkel eentje vinden op de vele font sites dat serieus genoeg is, niet te speels, goed leesbaar, ... (en dat zie je vooral door mogelijke lettertypes eens toe te passen op je ontwerp). Een tip die ik direct meegeef: gebruik geen standaardlettertypes (en dan bedoel ik niet speciaal de lettertypes die bij Windows/Office/... bijziten, maar lettertypes die iedereen herkent als Times New Roman, Arial,Verdana, Comic Sans MS, ...): een origineel lettertype wekt belangstelling! In een andere post heb ik ooit eens onderstaande uitleg over lettertypes gegeven, hopelijk heb je er wat aan ![]() Citaat:
|||
Citaat:
Jouw eerste bug heb ik hier uitgeprobeerd (dus Ctrl + O > My Computer, of heb je het verkeerd uitgelegd, anyhow, ook geprobeerd echt een document te openen en dan Explorer > My Computer). Allebei geen (negatief) effect. Deze is volgens mij dus specifiek op jouw testopstelling (waar de fout ligt, tja, misschien te veel network drives in My Computer, dan ligt het probleem eerder bij de Windows API (of eventueel de Office API, vermits bepaalde versies van Office niet het Windows-dialoogvenster voor het openen van bestanden gebruiken maar hun eigen variant). Die andere bug ben ik ook nog niet tegengekomen, misschien afhankelijk van het geladen document. Wel lijken heel wat figuren te vergroten, maar dat is enkel omdat de selectieboxjes (walking ants, zoals ze Photoshop zouden zeggen) in de figuurzelf liggen. Wat beterft bugs, heb ik hier geen enkel probleem, ook nooit gehad (en we hebben hier al met elke versie van Publisher 98 (als ik me niet vergis) en hoger gewerkt (tot 2007 beta 2), bugs heb ik getest op Publisher 2003 (een stabiel product afrekenen op bugs in de betaversie, is een beetje onzinnig, maar als je wilt, zal ik daar ook eens kijken)). Citaat:
Mijn vader werkte vroeger bij een lokale krant (Brussel Deze Week), en daar was het Quark XPress, als ik me goed herinner; het kan ook InDesign geweest zijn. In ieder geval werd de lay-out op macs gedaan. En ik gok dat dat bij de nogal conservatieve wereld van de media zowat overal het geval is, hoor. Wat nog andere programma's betreft: Adobe PageMaker is de voorloper van InDesign, dus zou even goed gebruikt kunnen worden. En ik ontdek zo net dat QuarkXPress nog niet zo dood is, als ik bij mijn vorige post dacht, ook al hoor je tegenwoordig veel meer over de producten van Adobe.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
software krantenartikel Woopa | 5 | 19-11-2013 18:26 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Grote ONZIN in Kranten waar niemand vraagtekens bij zet Optima | 36 | 29-04-2004 19:07 | |
Algemene schoolzaken |
Product op de markt brengen x_Pearl_x | 9 | 04-11-2003 07:27 | |
Software & Hardware |
actie ondernomen tegen kazaa HIM-doll | 57 | 14-08-2003 19:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Pentagon wil logboek van leven bijhouden Gatara | 38 | 06-06-2003 06:20 | |
Software & Hardware |
De nokia 8310 Napoleon14 | 7 | 12-12-2001 12:14 |