Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2006, 20:44
sjakodrako
sjakodrako is offline
weet iemand toevallig een programma om makkelijk een krant in elkaar te zetten.
Ik probeer het nu in word maar dat werkt voor geen meter.

gegroet
Advertentie
Oud 07-05-2006, 21:29
Verwijderd
Ik werk bij een regionale krant en daar gebruiken we Quark Express op de Mac. Ik geloof niet dat daar een PC-versie van is en ook niet echt wat als PC-vervanging hiervoor kan dienen.

LUH-3417
Oud 07-05-2006, 22:32
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 07-05-2006 @ 22:29 :
Ik geloof niet dat daar een PC-versie van is

Is er wel.
Citaat:
en ook niet echt wat als PC-vervanging hiervoor kan dienen.
Het pakket waar alle Kwarkers tegenwoordig op overgaan is Indesign.
Oud 08-05-2006, 08:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Scribus
Gratis: www.scribus.net

Verder voor alleen Windows is er Microsoft Publisher ofzo.
Oud 08-05-2006, 09:33
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
adobe indesign
Oud 08-05-2006, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Nietzman schreef op 07-05-2006 @ 23:32 :
Het pakket waar alle Kwarkers tegenwoordig op overgaan is Indesign.
Ja, klopt. Daar heb ik inderdaad wel eens wat van gehoord.

Ik hoop dat ze er nog een half jaar mee wachten voordat ze daarop overstappen bij ons, dan ben ik tenminste weg. Ik ben helemaal geen Quark-fan, maar Adobe vind ik gewoon erg naar.

LUH-3417
Oud 08-05-2006, 15:53
sjakodrako
sjakodrako is offline
ik ben nu met indesign aan het stoeien....lijkt wel te werken.

nog even een vraagje:

weet iemand het lettertype wat ze bijvoorbeeld bij de telegraaf of algemeen dagblad gebruiken

bedankt voor de voorgaande hulp iig

gegroet
Oud 08-05-2006, 17:59
Verwijderd
De meeste grote, landelijke kranten hebben een eigen lettertype, dat ze voor zichzelf hebben laten ontwikkelen. AD heeft dat in ieder geval. Ik geloof niet dat het van de grond af gedaan wordt, maar eerder dat ze een lettertype nemen en dat genoeg laten bewerken zodat het toch 'eigen' is, en niet iets dat iedereen standaard bij zijn Microsoft Office geleverd krijgt.

Als je lettertype tips zoekt: wij gebruikten eerst een hele poos ICT FranklinGothicBold, maar zijn sinds kort overgestapt op Cheltenham. Ik weet nog steeds niet welke ik mooier vind.

LUH-3417
Oud 09-05-2006, 21:04
ILUsion
ILUsion is offline
Voor Windows zijn er genoeg programma's die DTP (desktop pulishing) uitvoeren, dat houdt dus onder andere kranten maken in.

Scribus: open-source, gratis
RagTime: goedkoop
RagTime Solo: gratis
Adobe InDesign: duur, zeer krachtig en de professionele standaard voor DTP
Microsoft Publisher: ook niet al te goedkoop, vrij krachtig, makkelijk in gebruik, huis-tuin-en-keuken-oplossing
Quark XPress: duur, zeer krachtig en de oude professionele standaard voor DTP

Zelf vind ik Publisher het makkelijkst werken, maar ik raad iedereen RagTime Solo aan als gratis alternatief, Scribus is wat mij betreft een beetje jong als product, maar dat is geheel persoonlijk (het kan best perfect werken, hoor).

Wat lettertypes betreft: in een krant werk je best met serif fonts voor je inhoud zelf; ik zou zeggen: zoek eens uit wat je zelf mooi vind, leg het naast een echte krant, vergelijk (let op details). Design is iets wat je zelf een beetje moet leren zien: wat komt goed uit en wat niet. Hiervoor bestaan hele boeken met 'regels' (zoals: "aantal lettertypes beperken tot 3 per document", ...) die je kan opvolgen of naar eigen wil met de voeten treden (als je weet wat dat voor effect zal hebben). Er is niet één lettertype dat mooi uitkomt, het is enkel eentje vinden op de vele font sites dat serieus genoeg is, niet te speels, goed leesbaar, ... (en dat zie je vooral door mogelijke lettertypes eens toe te passen op je ontwerp). Een tip die ik direct meegeef: gebruik geen standaardlettertypes (en dan bedoel ik niet speciaal de lettertypes die bij Windows/Office/... bijziten, maar lettertypes die iedereen herkent als Times New Roman, Arial,Verdana, Comic Sans MS, ...): een origineel lettertype wekt belangstelling!

In een andere post heb ik ooit eens onderstaande uitleg over lettertypes gegeven, hopelijk heb je er wat aan
Citaat:
  • font: lettertype
  • serif: (lettertype) met schreef : een dergelijk lettertype heeft aan bepaalde letters 'leesstreepjes' die het lezen van een dergelijk lettertype op papier vergemakkelijken. Enkele voorbeelden van serif fonts: Times (New Roman), Centaur, Garamond, Bell MT, Bodoni MT. Een dergelijk font is dus vooral voor gebruik op papier en heeft meestal een iets klassieker uiterlijk.
  • sans-serif: (lettertype) zonder schreef (= schreefloos): een font zonder dergelijke leeststreepjes. Dergelijke lettertypes lezen op het scherm beter, maar op papier kunnen ze ervoor zorgen dat teksten onoverzichtelijk kunnen worden. Ze hebben wel als voordeel dat ze moderner overkomen (dus minder klassiek). Voorbeelden hiervan: Arial, Tahoma, Verdana, Berlin Sans, Franklin Gothic, Eurostile, Denmark.
  • mono-space(d): gelijk-gespatiëerd (lettertype): een lettertype dat voor alle tekens evenveel plaats inneemt. In andere lettertypes zal de letter 'l' (kleine L) minder plaats innemen dan de 'M', bij mono-space fonts is dat niet het geval. Deze werden vroeger bij typmachines gebruikt, tegenwoordig zijn ze niet zo meer in gebruik behalve om (programma)code te bekijken. Ook zogenaamde ASCII-art is enkel aanschouwbaar in een mono-spaced font.

Mijn persoonlijke tips voor lettertypes verder: de nieuwe fonts voor Windows Vista (de 6 C-lettertypes en Segoe UI) zijn wel mooi en het lettertype Computer Modern (dat gebruikt wordt bij LaTeX, hét programma waarmee wetenschappelijke werken geschreven worden) dat zowel in Serif als Sans-Serif-varianten bestaat. Allemaal zeer mooi. Hoedanook, is het niet aan te raden om de standaardfonts te gebruiken: ze zijn tegenwoordig zo cliché dat je automatisch zo'n document maar wat gewoontjes gaat beschouwen.
Oud 11-05-2006, 13:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Publisher zit vol met bugs, zo irritant. Dat ze dat er niet uit halen voor te releasen zeg.

Ik noem er een paar:
- open een document en ga naar my computer en publisher zit 2 minuten vast, volgens mij omdat hij mapped network drives tegenkomt waardoor hij helemaal in paniek raakt
- haal het raster weg (ctrl+shift+o ofzo) en weer terug, en je krijgt renderingproblemen

Zijn zulke obvious fouten. :/
Oud 20-02-2007, 08:34
Maersk
Maersk is offline
En dan heb ik nu ook nog een vraag...

Welke software wordt bijvoorbeeld bij grote kranten als de Volkskrant of NRC Handelsblad gebruikt?

Alvast bedankt!
Oud 20-02-2007, 16:10
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2006 @ 14:12 :
Publisher zit vol met bugs, zo irritant. Dat ze dat er niet uit halen voor te releasen zeg.

Ik noem er een paar:
- open een document en ga naar my computer en publisher zit 2 minuten vast, volgens mij omdat hij mapped network drives tegenkomt waardoor hij helemaal in paniek raakt
- haal het raster weg (ctrl+shift+o ofzo) en weer terug, en je krijgt renderingproblemen

Zijn zulke obvious fouten. :/
Die problemen ben ik nog nooit tegengekomen; en ik heb mijn vader ook nog niet horen klagen over bugs van Publisher (we werken allebei vrij regelmatig met Publisher en toch al heel wat jaren, zal ondertussen bijna 10 jaar zijn, gok ik).

Jouw eerste bug heb ik hier uitgeprobeerd (dus Ctrl + O > My Computer, of heb je het verkeerd uitgelegd, anyhow, ook geprobeerd echt een document te openen en dan Explorer > My Computer). Allebei geen (negatief) effect. Deze is volgens mij dus specifiek op jouw testopstelling (waar de fout ligt, tja, misschien te veel network drives in My Computer, dan ligt het probleem eerder bij de Windows API (of eventueel de Office API, vermits bepaalde versies van Office niet het Windows-dialoogvenster voor het openen van bestanden gebruiken maar hun eigen variant).

Die andere bug ben ik ook nog niet tegengekomen, misschien afhankelijk van het geladen document. Wel lijken heel wat figuren te vergroten, maar dat is enkel omdat de selectieboxjes (walking ants, zoals ze Photoshop zouden zeggen) in de figuurzelf liggen.

Wat beterft bugs, heb ik hier geen enkel probleem, ook nooit gehad (en we hebben hier al met elke versie van Publisher 98 (als ik me niet vergis) en hoger gewerkt (tot 2007 beta 2), bugs heb ik getest op Publisher 2003 (een stabiel product afrekenen op bugs in de betaversie, is een beetje onzinnig, maar als je wilt, zal ik daar ook eens kijken)).

Citaat:
Maersk schreef op 20-02-2007 @ 09:34 :

Welke software wordt bijvoorbeeld bij grote kranten als de Volkskrant of NRC Handelsblad gebruikt?

Alvast bedankt!
Ik gok dat ze daar Quark XPress gebruiken; maar het beste dat je kan doen, is gewoon een mailtje sturen natuurlijk.

Mijn vader werkte vroeger bij een lokale krant (Brussel Deze Week), en daar was het Quark XPress, als ik me goed herinner; het kan ook InDesign geweest zijn. In ieder geval werd de lay-out op macs gedaan. En ik gok dat dat bij de nogal conservatieve wereld van de media zowat overal het geval is, hoor.

Wat nog andere programma's betreft: Adobe PageMaker is de voorloper van InDesign, dus zou even goed gebruikt kunnen worden. En ik ontdek zo net dat QuarkXPress nog niet zo dood is, als ik bij mijn vorige post dacht, ook al hoor je tegenwoordig veel meer over de producten van Adobe.
Oud 21-02-2007, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Maersk schreef op 20-02-2007 @ 09:34 :

Alvast bedankt!
Dat vraag je maar lekker zelf aan die kranten i.p.v. oude topics te uppen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten