Een boek werkt vaak toch veel handiger dan een on-line tutorial (waarvan een heleboel trouwens in gebrekkig Nederlands/Engels geschreven zijn). Zelf verkies ik bij het leren van computergerelateerde dingen toch ook gewoon papier, dat bladert veel makkelijker dan op de computer en zo kan je ook makkelijker op een andere locatie erover filosoferen.
Meestal is er voor Excel-oefeningen niet gewoon 1 oplossing, maar kan je meer complexe problemen op enkele verschillende manieren aanpakken. Als je ergens aan twijfelt, kun je eventueel je Excel-bestanden ergens on-line plaatsen met de opgave erbij, er zullen misschien nog wel mensen bereid zijn om commentaar te geven of mogelijke fouten te bekijken. Bij simpele problemen is het ook soms mogelijk om manueel de resultaten na te kijken (desnooods via een (grafisch) rekenmachine, voor herhaalde bewerkingen), vergeet bij het vergelijken van resultaten echter niet dat Excel soms wel problemen heeft met afrondingsfouten.
Ben je echt onzeker over een bepaalde oplossing, wil ik best je oplossing (als je de opgave meestuurt) eens nakijken. (Excel is nu eenmaal een van de programma's die blijkbaar weinig mensen beheersen, maar die wel heel wat handig werk voor je kunnen verrichten; wat mij betreft: hoe meer mensen met Excel leren werken, hoe beter).