Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2007, 12:31
Verwijderd
Ik heb al tering lang problemen met slapen, mij werd aangeraden om een dagritme te vinden, dingen doen. En dat doe ik ook, ik ben gaan hardlopen, op visite geweest bij mensen en vanalles op de fiets. Het werkt wel, tegen 12 uur lig ik alweer in mijn nest, ben lekker moe alleen lichamelijk. Ik zit constant na te denken en kan dat ook niet stop zetten, dat nadenken gaat over vanalles! van een film uit 1999 tot iets wat gebeurde op school.

Iemand een idee hoe ik ervan af kan komen?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 12:41
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Rode Panda schreef op 21-02-2007 @ 13:31 :
Ik heb al tering lang problemen met slapen, mij werd aangeraden om een dagritme te vinden, dingen doen. En dat doe ik ook, ik ben gaan hardlopen, op visite geweest bij mensen en vanalles op de fiets. Het werkt wel, tegen 12 uur lig ik alweer in mijn nest, ben lekker moe alleen lichamelijk. Ik zit constant na te denken en kan dat ook niet stop zetten, dat nadenken gaat over vanalles! van een film uit 1999 tot iets wat gebeurde op school.

Iemand een idee hoe ik ervan af kan komen?
he bas *dit wordt geen reactie a la onzin hoor, geen zorgen*
ik heb hetzelfde probleem gehad, en nog wel eens. Wat voor mij hielp is heel kinderachtig een dagboek gaan bijhouden. 's avonds voor je gaat slapen gewoon op papier zetten wat er in je hoofd zit en je lastigvalt, zodat je je er even niet meer druk over kan maken... Misschien werkt dat ook bij jou, ik weet dat je schrijven iig leuk vindt
Oud 21-02-2007, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Pluis schreef op 21-02-2007 @ 13:41 :
he bas *dit wordt geen reactie a la onzin hoor, geen zorgen*
ik heb hetzelfde probleem gehad, en nog wel eens. Wat voor mij hielp is heel kinderachtig een dagboek gaan bijhouden. 's avonds voor je gaat slapen gewoon op papier zetten wat er in je hoofd zit en je lastigvalt, zodat je je er even niet meer druk over kan maken... Misschien werkt dat ook bij jou, ik weet dat je schrijven iig leuk vindt
daarom poste ik het ook hier

je tip zal niet nutteloos zijn!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 13:10
Verwijderd
Ik ben ook vaak vrij druk in m'n hoofd en dan helpt het vaak om voor het slapen nog even te lezen of tv te kijken; in ieder geval iets doen waarbij je niet zelf nadenkt maar waarbij je puur meebeleeft. Het schijnt nog beter te werken als je er een gewoonte van maakt - áltijd een kwartiertje lezen val je beter van in slaap dan soms een kwartiertje lezen. Dan krijgt je lichaam het ritme door, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 13:12
Nebel
Nebel is offline
Ik heb er zelf ook nogal veel last van maar wat af en toe bij mij wel helpt is idd schrijven. Een tijdje geleden heb ik een niet-godsdienstige meditatiecursus gehad waardoor ik me ook heb leren ontspannen. Dat waren eigenlijk gewoon ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Die helpen bij mij heel goed, maar ik kan me er alleen niet altijd toe zetten .
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 15:06
wushuman
wushuman is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 21-02-2007 @ 14:12 :
Ik heb er zelf ook nogal veel last van maar wat af en toe bij mij wel helpt is idd schrijven. Een tijdje geleden heb ik een niet-godsdienstige meditatiecursus gehad waardoor ik me ook heb leren ontspannen. Dat waren eigenlijk gewoon ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Die helpen bij mij heel goed, maar ik kan me er alleen niet altijd toe zetten .
Alsof meditatie zoveel met godsdienst te maken heeft.

LOL
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 15:19
MTpower
MTpower is offline
Adhd?
Oud 21-02-2007, 15:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
oppassen dat je niet doordraait (even zonder gein). als het problematisch wordt, hulp zoeken. maar dat is wsl niet van toepassing.

mediteren kán echt fijn zijn. een woord in gedachten nemen, je hierop concentreren. vaak herhalen, steeds iets minder. op een gegeven moment tot een opkomende gedachte.

en standaarddingen: van warme melk drinken tot lezen (juist geen tv kijken, in ieder geval geen snel bewegende beelden), wat bij jou het beste werkt. succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 21:19
rampenstamper
rampenstamper is offline
Ik heb ook vaak last van vreselijk veel dingen die mij bezighouden. Tegenwoordig kan ik het gemakkelijker van mij afzetten en gewoon simpelweg heerlijk ontspannen en aan het saaiste denken wat ik ken. Een paar jaar geleden was het echter anders. Ik maakte me overal druk om, de kleinste dingen. En het enige wat hielp was het opschrijven. Zodra het opgeschreven was kon ik het loslaten omdat ik wist dat het veilig nog ergens bestond, mijn gedachten waren er nog, maar ik kon het tenminste loslaten. Iets anders had het van mij overgenomen. Ik heb vrijwel nooit iets van die dingen teruggelezen, maar het heeft me genoeg gepieker gespaard.

Sterkte.
Oud 21-02-2007, 22:00
Verwijderd
Dat gepieker is zo klote. Vaak helpt het om voor het slapen gaan nog iets te lezen of muziek te luisteren maar geen televisiescherm of van de pc.
Bij mij was het een vorm van stress. Ik krijg te weinig slaap en ik heb enorme wallen onder mijn ogen en heb geen zin meer in sporten.
Het gaat nu stukken beter.
Ik slik om de dag melatonine. Dat kan je bij een drogisterij krijgen. Het zorgt ervoor dat je wat rustiger wordt.
Het hielp bij mij wel.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 01:19
Verwijderd
Citaat:
MegaManX schreef op 21-02-2007 @ 23:00 :
Dat gepieker is zo klote. Vaak helpt het om voor het slapen gaan nog iets te lezen of muziek te luisteren maar geen televisiescherm of van de pc.
Bij mij was het een vorm van stress. Ik krijg te weinig slaap en ik heb enorme wallen onder mijn ogen en heb geen zin meer in sporten.
Het gaat nu stukken beter.
Ik slik om de dag melatonine. Dat kan je bij een drogisterij krijgen. Het zorgt ervoor dat je wat rustiger wordt.
Het hielp bij mij wel.
tis niet dat ik pieker, er komen non stop herinneringen naar boven, slaat helemaal nergens op ;(
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 17:42
Lorelei
Lorelei is offline
Dat is je lichaams manier om je dag/week te verwerken. Niets mis mee Maar als je er inderdaad slaap door tekort komt, kan het helpen om een beetje te lezen of zo. Dan hoeft je lichaam niets te doen en zijn je gedachten ergens anders mee bezig.

(Ik heb het gevoel dat ik dit in ontzettend krom Nederlands zeg, ik kom niet helemaal uit m'n woorden)
Oud 22-02-2007, 18:33
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
wushuman schreef op 21-02-2007 @ 16:06 :
Alsof meditatie zoveel met godsdienst te maken heeft.

LOL
nee. maar je kon kiezen uit religieus of niet-religieus.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 23:22
Lente
Lente is offline
heb ik ook vaak bij mij helpt het als ik heel bewust adem. als ik inadem denk ik 'adem in' en als ik uitadem denk ik 'adem uit'. heel suf en simpel daardoor denk ik aan mn ademhaling ipv allemaal andere dingen en dan val ik meestal snel in slaap.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 13:24
Verwijderd
niet tv-kijken of computeren vlak voordat je gaat slapen (veel te druk in je kop die beelden, zelfs als je enkel forumt), een boek of kansloos tijdschrift lezen (hoe hersenlozer hoe beter: ik las toen ik echt veel slaapproblemen had gossip girl en jip&janneke )
en proberen tot rust te komen voordat je echt in bed gaat liggen. dus luister een relaxt cdtje, schrijf je dagboek vol, dat soort dingen.
van lichamelijke inspanning worden sommige mensen heel moe en anderen heel wakker, dus dat ligt eraan bij jou. ik vind tuinieren (onkruid wieden) altijd heel zen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 13:38
IJsvuur
IJsvuur is offline
geef jezelf een half uur de tijd om te gaan slapen.

lukt niet?

opschrijven, alles.

nadat opschrijven ben je ook meestal klaar met alles wat je dan denkt. leeg hoofd, lekker slapen
Oud 23-02-2007, 14:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Lente schreef op 23-02-2007 @ 00:22 :
heb ik ook vaak bij mij helpt het als ik heel bewust adem. als ik inadem denk ik 'adem in' en als ik uitadem denk ik 'adem uit'. heel suf en simpel daardoor denk ik aan mn ademhaling ipv allemaal andere dingen en dan val ik meestal snel in slaap.
Dat werkt bij mij juist averechts Dan raak ik altijd in paniek dat ik ga vergeten te ademen en zo.

Ik las trouwens ooit ergens dat de meeste mensen binnen een kwartier in slaap vallen. Weet iemand of dit klopt? Het lijkt me namelijk wel héél erg kort. Een uur, anderhalf uur is bij mij normaal en ik dacht dat de meeste mensen toch wel een uur nodig hadden om in slaap te vallen?
Oud 23-02-2007, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 23-02-2007 @ 15:29 :
Ik las trouwens ooit ergens dat de meeste mensen binnen een kwartier in slaap vallen. Weet iemand of dit klopt? Het lijkt me namelijk wel héél erg kort. Een uur, anderhalf uur is bij mij normaal en ik dacht dat de meeste mensen toch wel een uur nodig hadden om in slaap te vallen?
heb ik ook gelezen en geloof er idd niks van. heb minstens een half uur nodig, meestal meer
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Dat werkt bij mij juist averechts Dan raak ik altijd in paniek dat ik ga vergeten te ademen en zo.

Ik val eigenlijk altijd als een blok in slaap als ik mn bed voel. Maar dat is omdat ik vaak pas ga slapen wanneer ik mezelf zo moe voel dat ik bij wijze van niet eens meer de kracht kan vinden mn pyjama aan te doen.

Mja ik pieker niet, en dat scheelt een hele hoop.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 19:50
Verwijderd
Citaat:
[...]

Normaal gesproken duurt het bij mij wel een kwartier, denk ik. Als ik een uur wakker lig, dan ben ik gewoon nog niet moe genoeg.

Ik heb altijd veel last van caffeine. Als ik 's ochtends of 's middags iets drink met caffeine, dan duurt het 's avonds langer voor mijn geest ook moe is, terwijl m'n lichaam dat al wel is. Daar helpt eigenlijk niets tegen, alleen proberen te slapen, proberen niet te veel te denken. En het beste natuurlijk; caffeine vermijden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 20:56
Verwijderd
Citaat:

Binnen een kwartier?

I wish.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 07:17
Dott
Dott is offline
Ik heb het ook een hele tijd gehad.
Zowel lezen, (wat hier al aangeraden word) als heel zacht lekker relaxde muziek opzetten hielpen daar bij mij tegen.
Ik ging me concentreren op de muziek, waardoor ik niet meer nadacht.
Oud 25-02-2007, 13:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-02-2007 @ 20:50 :
Normaal gesproken duurt het bij mij wel een kwartier, denk ik. Als ik een uur wakker lig, dan ben ik gewoon nog niet moe genoeg.

@Anneka ook:

Maar het heeft niets met moe zijn te maken, want ik ben echt wel moe genoeg. Maar mijn geest is gewoon niet kapot te krijgen, die draait gewoon door, moe of niet. En ik pieker vaak ook niet echt, ik denk gewoon. Aan alles.

Maar misschien klopt het dan toch, dat veel mensen binnen een kwartier in slaap vallen. Leuk voor jullie
Oud 25-02-2007, 13:33
Verwijderd
Citaat:
voor mij klopt dat iig zeker, zodra ik lig ben ik meestal gelijk weg. (L)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 25-02-2007 @ 14:27 :
@Anneka ook:

Maar het heeft niets met moe zijn te maken, want ik ben echt wel moe genoeg. Maar mijn geest is gewoon niet kapot te krijgen, die draait gewoon door, moe of niet. En ik pieker vaak ook niet echt, ik denk gewoon. Aan alles.

Maar misschien klopt het dan toch, dat veel mensen binnen een kwartier in slaap vallen. Leuk voor jullie
dat heb ik dus precíes hetzelfde. Tips heb ik niet, alles al vaker geprobeerd maar niks helpt echt goed.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 19:12
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

Een uur is normaal gesproken wel lang hoor.
Oud 25-02-2007, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 25-02-2007 @ 14:44 :
dat heb ik dus precíes hetzelfde. Tips heb ik niet, alles al vaker geprobeerd maar niks helpt echt goed.
jezelf compleet uitputten... dat deed ik altijd, maar dat resulteerde meestal in het feit dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat lichamelijk op was en geestelijk klaarwakker
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 12:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 26-02-2007 @ 00:35 :
jezelf compleet uitputten... dat deed ik altijd, maar dat resulteerde meestal in het feit dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat lichamelijk op was en geestelijk klaarwakker
Goede tip dan

En geestelijk kun je jezelf niet echt uitputten, toch? Hoe meer je doet, hoe meer je hebt om over na te denken. Ik slaap het lekkerst in zomervakanties als ik dagenlang totaal helemaal niets doe.
Oud 26-02-2007, 14:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

ik doe er soms wel 6 uur over, dus maak je geen zorgen.

en idd lijkt het me niet verstandig jezelf helemaal uit te putten met druk in de weer zijn. ik denk dat je beter ´s avonds even kunt gaan wandelen of hard lopen, waarbij je en je geest rustig en je lichaam moe krijgt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 17:27
CoolJessy
CoolJessy is offline
Wat volgens mij (en ik geloof ook mijn psychologie boek, maar ik heb nu geen zin om het op te zoeken) wel belangrijk is bij slaapproblemen is dat je een vast ritme hebt voor het slapen gaan.

begin bijvoorbeeld een half uur/kwartier voor je gaat slapen je ritme, bijvoorbeeld afsluiten waar je mee bezig bent, tandenpoetsen/ wassen/ wc/ wat je dan nog meer moet doen/ een paar bladzijden lezen / licht uit / slapen.

Het is belangrijk dat je zo'n ritme wel altijd in dezelfde volgorde doet zodat je geest zich leert voorbereiden op de slaap. Als jij 's avonds begint je tanden te poetsen dan onbewust begint je geest zich ook op de slaap voor te bereiden.

En in dat ritme kun je natuurlijk ook andere suggesties verwerken, zoals inderdaad een dagboek bijhouden vlak voor je gaat slapen zodat je niet meer zoveel hebt om te piekeren of mediteren/muziek luisteren om tot rust te komen.

Succes!
Oud 28-02-2007, 22:19
supervis
supervis is offline
Ik heb daar sindskort een truukje voor als er heel veel gedachten door mn hoofd gieren. Het heet 'parkeren'. Ik parkeer dan een gedachte een tijdje in een hoek en kom daar dan de volgende dag op terug. Vaak herinner ik het me de volgende dag niet eens meer. Je moet het dan echt zien als een pakketje of autootje met de gedachten die je in een hoekje zet en dan zeggen, daar kom ik morgen op terug. Zo kan ik tenminste eindelijk loslaten en slapen! Het helpt bij mij omdat ik heel veel baat heb bij visualisatie. Misschien ook iets voor jou? Succes!
Oud 01-03-2007, 13:21
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Als ik bij mijn vriendje ben val ik altijd binnen vijf minuten in slaap als in, Roos gaat op bed liggen omdat ze dat leuk vindt en is de komende drie uur nauwelijks meer wakker te krijgen. Maar ik geloof dat dat aan mijn Pfeiffer ligt. Als ik alleen ben, is het meestal een half uurtje voor ik slaap. Maar ik heb ook wel eens nachten dat ik pas na vijf uur in slaap val. -_-'

Regels voor berichten