Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En even over die laatste opmerking: Wie zegt dat onze beoordeling over besluiten, juist is? Voor het zelfde geld zijn de besluiten die wij 'goed' noemen, 'slecht', zonder dat we het zelf doorhebben. Hiervoor gebruikte ik al het vb. van de wolkenkrabber. Of het een goed voorbeeld is, maakt me niet zoveel uit. Waar het me om gaat is, dat we ook eens twijfels zouden moeten trekken over onze eigen zogenaamde verstand. Ter verduidelijking, een vraag: Heeft de moderne technologie, deze wereld nou een betere plaats gemaakt? Nu gaat het me niet om het antwoord hierop, maar om de denkwijze. Want wij dachten dat we zo wijs waren met al onze machienes, maar WAS het wel zo wijs?
||||
Citaat:
angst is een emotie. Geen rationeel verstand. Als je bang bent voor roofdier-achtige gevaren dan krijg je daar last van op het moment dat je je veilige schuilplaats verlaat. Als je het rationeel overdenkt dan is het voordeliger om wel weg te gaan. Citaat:
2) Ja. Mensen lijden minder, kunnen meer eten, meer doen wat ze leuk vinden, veiliger leven... - je noemt primitieve mens telkens wel droomleven maar 99% van die mensen kwam om door roofdieren, (infectie)ziekten, ongelukken, moord. Recht van de sterkste gold meer - aannemend dat jij dat slecht vindt... Onze maatschappij is gebouwd op het voorzien in onze behoeften. Voldoen aan onze behoeften laat ons ons gelukkig voelen dus ja, moderne technologie heeft ons beter gemaakt. 3) Natuurlijk denken we dat we wijs zijn met onze machines. Ook terecht, je hebt erg veel verstand en tijd nodig om van hol naar ruimtestation te gaan... - en zoals ik al zei heeft het ons veel opgeleverd. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
1) -Jep, in de zin van 'bereiken doel'. - Daarna zeg je, dat we het overwegen en met ons verstand... maar nu zit je net naast het punt dat ik wil maken. Want, stel dat ons denken verkeerd is? Voor de grap zal ik even een bijbelse tekst als voorbeeld nemen: 'De eersten worden de laatsten, en de laatsten worden de eersten.' Deze uitspraak gaat tegenstrijdig tegen ons denken in, of niet? Wat ik me afvraag: wat als ons denken verkeerd in elkaar zit? Dat we juist de andere kant op moeten denken, in de zin van 'goed' en 'slecht' voor het bereiken van ons doel.Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. 2) - Zie bovenstaande stukje: ik wil niemand overtuigen van het 'pretje' in de oertijd. - Verder vind ik wat je hier zegt ook best wel naif. Denk eens aan de millieuvervuiling: millioenen auto's rijden per seconde over deze aardkloot. Denk verder aan...: massaverbranding van dieren, (omdat er nu ook ziekten zijn enzo), kinderen vallen over de hele wereld bij bosjes neer ter gevolge van aids, drugs is ontdekt door de wetenschap, marteling door electroschokken is bedacht door wetenschap: mensen lijden veel meer onder werkdruk dan ooit tevoren, TERWIJL DE WETENSCHAP JUIST EEN EINDE AAN DE WERKDRUK ZOU MOETEN MAKEN; Atoombommen zijn door de wetenschap bedacht: door ons zogenaamd verstand is het nu mogelijk om in je eentje over miljarden mensen de macht uit te oefenen, ook als dictator, ja...; door ons verstand is de economie ontstaan, als de economie instort, worden we niet bepaald gelukkig, oftewel: we zitten gevangen in een systeem wat we zelf hebben gecreerd (zeg nou zelf, je kunt tegenwoordig echt niet onze economie ontvluchten, om een normaal leventje op te bouwen.); enzovoorts.... Dit zijn een paar voorbeelden. Mijn persoonlijk visie is, dat de wereld steeds meer een hel begint te worden. Verder wil ik niemand overtuigen van de oertijd als 'leuk!leuk!', maar okay.... 3) Zeg me eens wat het nut is van een sateliet? Ja, mensen kunnen meer kanalen op hun tv'tje ontvangen, en zijn dus meer geamuseerd. Maar worden we hier nou echt meer gelukkig van? (ik wil je niet overtuigen van het feit dat je er niet gelukkig door zou worden, maar ik wil duidelijk maken, dat we misschien ons eigen verstand aan de kaak moesten stellen. )
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
De wetenschap is simpelweg het systematisch en correct onderzoeken en analyseren van alle dingen en gedachtes die in de wereld waren, zijn en zullen zijn. Niets meer en niets minder. Het is daarom niet zo dat de wetenschap een 'taak' heeft om voor progressie te zorgen, of binnen bepaalde tijd iets af te ronden; wetenschappers volgen de wetenschap, en niet deadlines van derden. Progressie zullen de mensen met elkaar moeten bereiken.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zwarte Piet DAH | 417 | 03-08-2016 22:01 | |
Liefde & Relatie |
Probleem in de liefde Joost96 | 27 | 17-01-2012 21:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |