Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2007, 17:11
Verwijderd
Ik ben al mijn hele leven vegetarisch (ja, echt zo opgegroeid) en ga daar gezond mee om (tekorten aan vitamines heb ik niet.)
Om gezondheidsredenen moet ik o.a. meer zout gaan eten en is mij laatst aangeraden om toch eens vis te gaan eten. Dit dus niet zo zeer voor de vitamines als wel voor het zout en het vet.*
Tot ongeveer mijn twaalfe at ik ook wel eens vis (van die vieze vissticks) en kroepoek, maar sinds die tijd dus helemaal niet meer.
Nou wil ik niet dogmatisch zijn, bovendien gaat mijn gezondheid voor het heil van die vissen, maar toch heb ik er een raar gevoel bij. Nogal wat tegenzin, erg veel tegenzin. Zijn er mensen die hetzelfde hebben ''meegemaakt''? Hoe zijn jullie daar mee om gegaan?

*Aub geen discussies over het al dan niet gezond zijn van vegetarisme, mijn klachten hebben niks te maken met mijn eetpatroon, ze zijn er absoluut niet door veroorzaakt.
Advertentie
Oud 17-01-2007, 17:39
Verwijderd
ik vind het behoorlijk hypocriet om piscovegetarier te zijn. vissen, net als andere dieren, leefden ook en zijn ook gedood om opgegeten te worden. dus ik vind dat als je vis eet, je gewoon geen vegetarier bent.
maar als je gezondheid in het gedrang komt, door een gebrek aan vet en zout en vis eten is de enige manier... tja, dan moet je dat doen. je bent alleen geen vegetarier meer eigenlijk. al vin dik persoonlijk dat enkel biologisch vlees eten een duidelijker signaal afgeeft aan de vlees- en visindustrie dan vegetarier zijn (en dus onzichtbaar)
zijn er geen andere dingen die je kunt eten/drinken/slikken om toch de benodigde stoffen binnen te krijgen?
Oud 17-01-2007, 17:51
Black Soul
Black Soul is offline
Kan je dan niet via andere producten aan een hoger zoutgehalte komen?
Als het echt niet anders kan, zou ik zeggen ga toch vis eten. maar voor die tijd zal ik me (als ik jou was, en het tegen mijn principes ingaat) toch wel bedenken of het niet anders kan.
Oud 17-01-2007, 17:54
Verwijderd
Dat is net wat ik bedoel, ik vind het óók hypocriet en als het anders kon dan zou ik dat ook echt doen (het is een ingewikkeld verhaal hoor).
Maar ik heb eigenlijk meer aan verhalen van mensen die dit ook ''moesten'', want ik weet al dat ik me dan geen vegetariër meer kan noemen. Maar daar gaat het me eigenlijk niet eens om, ik heb meer moeite met het gevoel dat ik er zelf bij krijg.
Oud 17-01-2007, 17:59
Verwijderd
mijn zusjes zijn allebei vegetarier, de ene eet wel vis en de ander niet. de ene is er voor gezondheidsredenen aan begonnen. heeft er moeite mee, moeite met het feit dat het vis is, met de discussies, met het feit dat haar gezondheid achteruit ging... ze vind het ook hypocriet, maar vind dat alle beetjes helpen en eet dus nog steeds geen vlees

is dat wat je wilde horen?
Oud 17-01-2007, 18:01
Poepkind
Poepkind is offline
ik zou die vis gewoon opeten, yam!
Oud 17-01-2007, 19:54
dennis018
dennis018 is offline
Idd, ik zou graag horen dat ik veel vis zou moeten eten dan zouden mn ouders het verplicht moeten kopen (nu 1-2x per week omdat het vrij prijzig is)

I love Vis
Oud 17-01-2007, 20:38
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ja maar zij dus duidelijk niet, aan die antwoorden heeft ze dan toch ook niets?

Mag ik vragen wat voor gezondheidsproblemen je precies hebt?
Ik zou als ik echt vegetarier was zou ik niet ineens vis gaan eten, er zijn genoeg andere bronnen waar je zout en vet uit kan halen? gaat het specifiek om de combinatie dan ofzo of een specifiek soort vet, dat ze vis aan raden?
Oud 17-01-2007, 21:43
ongebruikelijk
ongebruikelijk is offline
Vissen hebben wel minder gevoel en daarom eten sommige 'vegetariërs' (wat jij wil) ze wel. Maar aan de andere kant, die vissen worden nu wel bedreigd.
Als je echt iets voor dieren wilt doen, stem PvdD.
En meestal is het een vooroordeel dat vegetariërs ongezond eten. Ze eten over het algemeen juist veel gezonder dan mensen die niet vegetarisch eten, omdat ze op hun voeding letten.
Mijn ouders vinden die varkens/kippen enz ook vreselijk, daarom eten we sinds kort 2x per week vegetarisch en 2x per week vet vlees of vis.

Ik heb geen verstand van visvervangers dus aan mij heb je niets. Maar ik zou ook wel willen weten waarom ze(?) je dit aanraden? (a)
Oud 17-01-2007, 21:49
Verwijderd
Citaat:
ongebruikelijk schreef op 17-01-2007 @ 22:43 :
Vissen hebben wel minder gevoel en daarom eten sommige 'vegetariërs' (wat jij wil) ze wel. Maar aan de andere kant, die vissen worden nu wel bedreigd.
bedreigt zeker... helaas. maar hoe kom je erbij dat ze minder gevoel hebben? ik denk op zijn hoogst dat ze een andere manier van pijnervaring hebben, maar pijn kunnen ze voelen, anders waren alle vissoorten al lang geleden uitgestorven, omdat ze nieteens voelen wanneer ze zichzelf bezeren.

wat zijn eigenlijk de nuttige stoffen uit vis?
eiwit, vet...
Oud 17-01-2007, 22:10
ongebruikelijk
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 17-01-2007 @ 22:49 :
bedreigt zeker... helaas. maar hoe kom je erbij dat ze minder gevoel hebben? ik denk op zijn hoogst dat ze een andere manier van pijnervaring hebben, maar pijn kunnen ze voelen, anders waren alle vissoorten al lang geleden uitgestorven, omdat ze nieteens voelen wanneer ze zichzelf bezeren.

wat zijn eigenlijk de nuttige stoffen uit vis?
eiwit, vet...
Bedreigd is geen spelfout, als je dat bedoelt?
Ja, dat zeggen mensen. Ik weet ook niet of het waar is. Ze zullen vast wel pijn voelen en daarom is het ook zo'n leuke hobby om 'gezellig' gaan vissen.
Maar net als met kikkers, die worden ook levend opgegeten zegmaar.
Als je het vergelijkt met varkens, die worden zonder verdoving geslacht (gillen en rondrennen) omdat moslims het anders niet kopen omdat het onrein is. (Ik wil niemand tot racisme aanzetten )
Tja, vissen hebben dan geen keus, maar ik denk dat varkens wel wat intelligenter zijn.
Oud 17-01-2007, 22:22
Verwijderd
Citaat:
ongebruikelijk schreef op 17-01-2007 @ 23:10 :
Bedreigd is geen spelfout, als je dat bedoelt?
Ja, dat zeggen mensen. Ik weet ook niet of het waar is. Ze zullen vast wel pijn voelen en daarom is het ook zo'n leuke hobby om 'gezellig' gaan vissen.
Maar net als met kikkers, die worden ook levend opgegeten zegmaar.
Als je het vergelijkt met varkens, die worden zonder verdoving geslacht (gillen en rondrennen) omdat moslims het anders niet kopen omdat het onrein is. (Ik wil niemand tot racisme aanzetten )
Tja, vissen hebben dan geen keus, maar ik denk dat varkens wel wat intelligenter zijn.
blah... eerste is typfout van mij, bedoelde gewoon dat ze idd worden bedreigd
en verder... varkens worden niet onverdoofd geslacht in nederland. bovendien wordt varkensvlees nooit niet onrein, dus hele commentaar slaat nergens op.
wat bedoel je met de laatste zin... hebben varkens wel een keus dan? en slakken? en de spinnen die je doodslaat?
Oud 17-01-2007, 22:56
Verwijderd
Het lijkt me dat je veel van de goede dingen uit vis ook wel uit planten kunt halen. Omega-3 en omega-6 vetten kun je bijvoorbeeld heel goed uit lijnzaadolie halen en volgens mij ook uit walnoten. Als je als vegetarier meer vetten moet binnenkrijgen, zou ik daarom eerst eens proberen om elke dag een eetlepel lijnzaadolie te eten. Zout (echt gewoon NaCl, natriumchloride?) kun je volgens mij ook heel gemakkelijk op andere manieren binnenkrijgen. Vis lijkt me daar ook niet een bijzonder goede bron voor, eigenlijk...?
Oud 18-01-2007, 11:01
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 17-01-2007 @ 18:39 :
ik vind het behoorlijk hypocriet om piscovegetarier te zijn. vissen, net als andere dieren, leefden ook en zijn ook gedood om opgegeten te worden. dus ik vind dat als je vis eet, je gewoon geen vegetarier bent.
Dat vind ik wel een hele kort door de bocht redenering. Iedereen heeft gewoon zijn eigen grenzen qua wat hij/zij wel toelaatbaar vindt. In het productieproces van eieren gaan de jonge haantjes door de versnipperaar. Ook bij biologische eieren, graskipeieren etc. Maakt dat je ook hypocriet als je vegetariër bent, maar geen veganist?
Oud 18-01-2007, 11:15
Verwijderd
Inderdaad - iets doen zonder het perfect te doen is toch niet hypocriet. Als je voor een tentamen wel een zeven kunt halen, maar geen tien, ga je toch ook niet zeggen 'ik doe het toch niet helemaal goed, dus dan kan ik net zo goed helemaal niets doen'?

Maargoed. Als het echt om de vetten en het zout gaat, hoef je helemaal geen vis te gaan eten. De onverzadigde vetten uit vis kun je ook uitstekend halen uit nootjes, zaden, avocado, olijven en oliën (ja dat zijn dan niet precies dezelfde, maargoed). Zout kun je overal op doen. Ook aan eiwitten kun je best komen door soja, peulvruchten, ei, zuivel, noten en nog wat dingen waar ik nu niet aan denk. Vitamine B12 zit ook in ei en zuivel, maar je kunt het ook gewoon bijslikken. IJzer kun je uitstekend halen uit volkorenproducten, peulvruchten en bladgroenten.
Dus het lijkt mij, dat als je echt geen vis wil eten, dat het dan ook niet nodig is, maar dat je dan wel moet opletten dat je genoeg van de dingen die ik net noemde at.

Laatst gewijzigd op 18-01-2007 om 11:18.
Oud 18-01-2007, 11:29
Verwijderd
Mij lijkt dat je dat zout en die vetten idd ook wel ergens anders vandaan kunt halen als je dat prettiger vindt.
Oud 18-01-2007, 11:30
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 18-01-2007 @ 12:01 :
Dat vind ik wel een hele kort door de bocht redenering. Iedereen heeft gewoon zijn eigen grenzen qua wat hij/zij wel toelaatbaar vindt. In het productieproces van eieren gaan de jonge haantjes door de versnipperaar. Ook bij biologische eieren, graskipeieren etc. Maakt dat je ook hypocriet als je vegetariër bent, maar geen veganist?
in principe wel. maar dan moet je weer meer plastic gebruiken als vervanging voor dierlijke materialen, wat weer slecht is voor het milieu... het is toch nooit goed.
ik ben zelf ook zo'n alle beetjes helpen-nepvegetarier. ik eet weinig vlees, en zo veel mogelijk biologisch. wat ik vooral bedoelde is dat vegetariers geen dood beest eten, om verschillende redenen. als je dus wel vis eet, val je toch gewoon buiten het hokje vegetarier?
maar daar ging het hier niet om...

ben nog steeds erg benieuwd waarom TS nu per sé vis moet gaan eten...
Oud 18-01-2007, 12:04
Uice
Uice is offline
Het lijkt me niet nodig om per se vis te gaan eten als het enkel om zout en vet gaat. Als je toch gaat stoppen met vegetariër zijn (want het is natuurlijk onzin om vol te houden dat je vegetariër bent als je vis eet) kun je beter biologisch vlees eten, want er is zeer weinig vis die op een ethisch correcte wijze gevangen is.
Oud 18-01-2007, 17:23
Verwijderd
De dingen die Sarah omnoemt eet ik zeer regelmatig, daarom zei ik ook al, eigenlijk is mijn eenpatroon juist erg goed.
Waarom dan toch vis verstandig lijkt is er moeilijk uit te leggen. Ik kom vast heel zweverig over als ik zeg dat het er onder andere om gaat om te kijken wat het met mijn lichaam doet. Dus niet gewoon het zout & vet an sich, want dat kun jij inderdaad uit allerlei andere dingen halen, maar júist hetgeen vis, vis maakt. Dit omdat ik het (op de soort vis uit visstics na) nog nóóit heb gehad en dus geheel nieuw is voor mijn lijf. Juist dat nieuwe (en die vetten bla bla bla) zou wel eens een oppepper kunnen zijn zeg maar.
Ja, dit klinkt vast heel vaag, maar beter kan ik het ook niet verwoorden, ik ben mijn arts niet.

@ Juice. Ik weet dat de visvangst onetisch is, maar aan ''echt'' vlees zal ik me zeker niet wagen, dan moet ik al op sterven liggen. (en het gaat dus niet ''enkel'' om het vet en zout en aan vlees zou ik juist niks hebben.)

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik denk dat ik het toch maar gewoon eens een keer uitprobeer en kijk wat het uithaalt. Als ik plots misselijk wordt van het schuldgevoel is het gauw over he.
Oud 18-01-2007, 18:23
ongebruikelijk
Wat zou er dan kunnen gebeuren met je lijf als je vis gaat eten?

En
@Sterrenmeisje: Nee, sorry ik heb het een beetje wazig gezegd allemaal. Maar die moslims vinden het wel onrein. En dan krijg je concurrentie zegmaar en daarom doen ze dat zo, dat is echt waar. Ik heb alleen geen bewijs, oke. Laat dan maar. Maar... nu bedenk ik me ineens: misschien ben ik in de war met castreren maar ik dacht toch echt dat het om slachten ging.
En nou ik bedoel niet echt een keus hebben, maar die varkens gaan rondrennen en gillen omdat ze zich angstig voelen. Die vissen kunnen hun overlevingsdrang alleen uiten door te spartelen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe een vis zich voelt, maar ik denk niet dat ie er 'geestelijk' net zo'n last van heeft als een varken.
Oud 18-01-2007, 18:43
Verwijderd
Citaat:
ongebruikelijk schreef op 18-01-2007 @ 19:23 :
Daar goed op reageren. Dat ik me beter voel.
Oud 18-01-2007, 19:06
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
ongebruikelijk schreef op 18-01-2007 @ 19:23 :

En
@Sterrenmeisje: Nee, sorry ik heb het een beetje wazig gezegd allemaal. Maar die moslims vinden het wel onrein. En dan krijg je concurrentie zegmaar en daarom doen ze dat zo, dat is echt waar. Ik heb alleen geen bewijs, oke. Laat dan maar. Maar... nu bedenk ik me ineens: misschien ben ik in de war met castreren maar ik dacht toch echt dat het om slachten ging.
En nou ik bedoel niet echt een keus hebben, maar die varkens gaan rondrennen en gillen omdat ze zich angstig voelen. Die vissen kunnen hun overlevingsdrang alleen uiten door te spartelen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe een vis zich voelt, maar ik denk niet dat ie er 'geestelijk' net zo'n last van heeft als een varken.
Een varken is voor een moslim per definitie onrein, dat eten ze zoieso niet, dat heeft helemaal niets te maken met of het varken al dan niet verdoofd was voor het geslacht werd.
+ wat een rare beredenering dat het voor een vis minder erg is omdat hij alleen kan spartelen en niet rondrennen en gillen
Oud 18-01-2007, 19:15
Yana
Yana is offline
Ik ben ook om gezondheidsredenen (half) overgestapt van vegetarisch eten naar biologisch eten. Ik heb er zeker een jaar over gedaan voor ik die knoop durfde door te hakken, want na 6 jaar vegetariër zijn is het best moeilijk weer eens vlees te eten..zelfs biologisch. Wat dat betreft snap ik wel goed dat je er gewetenswroeging bij hebt. Ik denk wel dat het slijt. Het eerste hapje vlees ging met heel veel schuldgevoel weg, nu denk ik er niet meer zo bij na. Het scheelt dat ik nog steeds meer vegetarisch eet dan biologisch, en voor mijn gevoel scheelt het ook dat ik er altijd in gedachte even bij stilsta dat daar een leven ligt dat voor mij is geofferd. Dat ik daar even extra dankbaar voor ben.

Misschien scheelt het ook als je biologische vis koopt.. Vis waarvan je duidelijk weet dat die niet gekweekt is. Is voor mij iig heel belangrijk.
Oud 18-01-2007, 19:26
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Yana schreef op 18-01-2007 @ 20:15 :

Misschien scheelt het ook als je biologische vis koopt.. Vis waarvan je duidelijk weet dat die niet gekweekt is. Is voor mij iig heel belangrijk.
nu wil ik niet heel lullig doen, maar als je ongekweekte vis koopt heb je weer het idee van overbevissing en dat de soort uitsterf! Dat wil je toch niet!?
Gekweekte vis is vaak ook niet mileuvriendelijk, omdat die kweekvissen andere zeevissen eten. Maar er zijn ook plekken waar ze ze duivelstaarten oid geven, en dan is het natuurlijk top voor de overbevissing.
Oud 18-01-2007, 19:55
Uice
Uice is offline
Citaat:
Quis schreef op 18-01-2007 @ 18:23 :
@ Juice. Ik weet dat de visvangst onetisch is, maar aan ''echt'' vlees zal ik me zeker niet wagen, dan moet ik al op sterven liggen.
Waarom in godsnaam dan wel aan vis? Het meewerken aan het leegslepen van de oceaanbodem, waarbij vaak vele andere dieren het slachtoffer zijn dan de vis die gevangen moet worden, vind je beter dan het eten van een stukje koe die haar hele leven in de wei en stal heeft gespendeerd?
Oud 18-01-2007, 19:56
Uice
Uice is offline
Citaat:
Yana schreef op 18-01-2007 @ 20:15 :
Je kunt bij zeevissen meestal beter gekweekte vis kopen. Lullig voor de vis in kwestie, minder lullig voor de rest van de zee.
Oud 18-01-2007, 20:24
Verwijderd
helaas eten gekweekte vissen vismeel dat gemaakt wordt van wilde vis...
ik zei al... het is toch nooit goed
Oud 18-01-2007, 20:35
sicilion
sicilion is offline
Ik zou het iig proberen! Stel dat je nu heel veel moeite en nadenktijd hierin steekt en straks blijkt dat vis niet zorgt voor het gewenste effect dan hoef je die keuze helemaal niet te maken! en zoals je zelf ook al zegt: jouw gezondheid staat voorop!
Oud 18-01-2007, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 18-01-2007 @ 20:55 :
Waarom in godsnaam dan wel aan vis? Het meewerken aan het leegslepen van de oceaanbodem, waarbij vaak vele andere dieren het slachtoffer zijn dan de vis die gevangen moet worden, vind je beter dan het eten van een stukje koe die haar hele leven in de wei en stal heeft gespendeerd?
Ja hallo, dat weet ik heus wel. Waarom dénk je dat ik vegetariër ben!
Het is he-le-maal niet nodig voor mij om vlees te eten, dus daar begin ik ook niet aan. Koeien in de wei ja, heel mooi plaatje, zo ken ik er nog wel een paar hoor.

@ Yana: zo ga ik het dus ook maar doen denk ik.
Oud 18-01-2007, 21:32
Uice
Uice is offline
Citaat:
Quis schreef op 18-01-2007 @ 22:19 :
Ja hallo, dat weet ik heus wel. Waarom dénk je dat ik vegetariër ben!
Dat weet ik natuurlijk niet.

Citaat:
Koeien in de wei ja, heel mooi plaatje, zo ken ik er nog wel een paar hoor.
Ik doel dan natuurlijk op biologisch vlees.
Oud 18-01-2007, 23:20
Verwijderd
stelletje aanstellers
Oud 18-01-2007, 23:28
Vice
Vice is offline
Mensen zijn sowieso hypocriet, dus daar moet je even niet aan denken. Ook moet je niet te veel letten op woordjes zoals "vegetariër". Doe alleen de dingen waar je zelf achter staat en wanneer je geen absoluut geen behoefte aan vis hebt, kun je vragen of er een alternatief voor is. Anders gewoon vreten die handel en niks van andere aantrekken.
Oud 19-01-2007, 10:21
perfectme
perfectme is offline
De mens is een omnivoor. Leer er mee leven.
Oud 19-01-2007, 10:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Vice schreef op 19-01-2007 @ 00:28 :
Ook moet je niet te veel letten op woordjes zoals "vegetariër". Doe alleen de dingen waar je zelf achter staat
inderdaad zeg. laat je eigen principes je leiddraad vormen voor je handelingen. hoewel vis eten dan weer voor jou dan weer niet kan stroken met je principe geen dieren te eten, maar principes hoeven niet tot in de ascetiek doorgevoerd te worden (de mens is nog heel ver weg van hypocrisieloosheid, zeker op milieu/natuurgebied). hoef je ook niet naar te streven: draag zoveel wie möglich bij aan de betere wereld, zoveel als jíj wil en kan. veel sterkte ermee .
Oud 19-01-2007, 12:03
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
perfectme schreef op 19-01-2007 @ 11:21 :
De mens is een omnivoor. Leer er mee leven.
1) Dat is discutabel.
2) Dat de mens een omnivoor zou zijn is een geen reden om grootschalige dierenmishandeling te relativeren.
Oud 19-01-2007, 12:41
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
suvórov schreef op 19-01-2007 @ 13:03 :
1) Dat is discutabel.
2) Dat de mens een omnivoor zou zijn is een geen reden om grootschalige dierenmishandeling te relativeren.
1) Discutabel in welke zin?
2) Relativeer ik dat dan door mijn uitspraak? Nee. Lees geen dingen die er niet staan.
Oud 19-01-2007, 13:45
Verwijderd
en de discussie is weer losgebarsten
Oud 19-01-2007, 13:47
Verwijderd
Citaat:
suvórov schreef op 19-01-2007 @ 13:03 :

doe je dan wat tegen de mishandeling van dieren door ze niet te eten
Oud 19-01-2007, 14:22
Yana
Yana is offline
Naja, ik eet zelf zelden vis, maar gevoelsmatig heb ik toch liever niet gekweekte vissen.

Daarbij inderdaad: Zorg dat je principes geen dogma's worden. Het zijn keuzes, vrije keuzes. Zodra je je gedwongen voelt, is het geen keuze meer. Je bent ook aan niemand verantwoording schuldig, alleen aan jezelf. Als jij kan verantwoorden om vis te eten, eet je vis. Als je dat niet kunt, dan probeer je wat anders. Het is jouw leven.
Oud 19-01-2007, 14:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
rxn schreef op 19-01-2007 @ 14:47 :
doe je dan wat tegen de mishandeling van dieren door ze niet te eten
Je werkt er in ieder geval niet aan mee.
Uice
Uice is offline
Citaat:
Yana schreef op 19-01-2007 @ 15:22 :
Daarbij inderdaad: Zorg dat je principes geen dogma's worden. Het zijn keuzes, vrije keuzes. Zodra je je gedwongen voelt, is het geen keuze meer. Je bent ook aan niemand verantwoording schuldig, alleen aan jezelf. Als jij kan verantwoorden om vis te eten, eet je vis. Als je dat niet kunt, dan probeer je wat anders. Het is jouw leven.
En dat van de vis natuurlijk.
Uice
Uice is offline
Citaat:
perfectme schreef op 19-01-2007 @ 11:21 :
De mens is een omnivoor.
Nee.

Een omnivoor is een allesetend dier. Mensen hebben genoeg verstand om zelf te kiezen wat ze eten en wat niet, en dus ook te kiezen of ze omnivoor zijn of niet. Vlees eten omdat de meeste mensen 'nu eenmaal omnivoren zijn' is het ontkennen van een fundamenteel menselijke eigenschap. Onzinnige trouw aan natuurwetten, terwijl je zelf na kunt denken.
Oud 19-01-2007, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2007 @ 15:54 :
Je werkt er in ieder geval niet aan mee.
makeup
huidverzorging
kleding
meubels (kap van het oerwoud)
huisdieren
supermarkten die wel vlees verkopen en andere dierlijke producten

het is toch nooit goed!
ik ga gewoon lekker voor de alle beetjes helpen mentaliteit... anders kan je namelijk niets meer doen zonder je schuldig te voelen

en de mens is toch echt een omnivoor in de zin dat hij én dierlijk én plantaardig materiaal kan verteren. dat valt moeilijk te ontkennen
Oud 19-01-2007, 15:32
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2007 @ 15:54 :
Nee.

Een omnivoor is een allesetend dier. Mensen hebben genoeg verstand om zelf te kiezen wat ze eten en wat niet, en dus ook te kiezen of ze omnivoor zijn of niet. Vlees eten omdat de meeste mensen 'nu eenmaal omnivoren zijn' is het ontkennen van een fundamenteel menselijke eigenschap. Onzinnige trouw aan natuurwetten, terwijl je zelf na kunt denken.
Het is niet omdat wij een keuze hebben dat we daarom geen omnivoor zijn.
Wij hebben doorheen de evolutie zowel "planten" als "dieren" gegeten. Kiezen voor een vegetarische of veganistische levenswijze is een min of meer recent fenomeen in de Westerse wereld.
Wanneer wij het echter niet zo goed zouden hebben zoals nu, dan zouden wij een stuk vlees niet versmaden. Denk maar aan de 19e eeuw. Ook toen hadden die mensen een keuze.

Laatst gewijzigd op 19-01-2007 om 15:48.
Oud 19-01-2007, 16:18
Uice
Uice is offline
Citaat:
perfectme schreef op 19-01-2007 @ 16:32 :
Het is niet omdat wij een keuze hebben dat we daarom geen omnivoor zijn.
Er is geen enkele andere voorwaarde buiten het daadwerkelijk eten van bepaalde zaken die een diersoort tot omnivoor, carnivoor of vegetariër maakt. Een mens die geen vlees eet is dus geen omnivoor.
Oud 19-01-2007, 16:19
Uice
Uice is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 19-01-2007 @ 15:55 :
en de mens is toch echt een omnivoor in de zin dat hij én dierlijk én plantaardig materiaal kan verteren. dat valt moeilijk te ontkennen
Kunnen is niets. Iemand die kan jongleren maar dit niet doet is geen jongleur. Iemand die vlees kan verteren maar dit niet doet is geen omnivoor.
Oud 19-01-2007, 16:45
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2007 @ 17:18 :
Er is geen enkele andere voorwaarde buiten het daadwerkelijk eten van bepaalde zaken die een diersoort tot omnivoor, carnivoor of vegetariër maakt. Een mens die geen vlees eet is dus geen omnivoor.
Jij denkt op het niveau van het individu, ik op het niveau van de soort. De soort mens is een omnivoor, persoonlijke keuzes veranderen daar niets aan. Wanneer de soort mens een voordeel zou halen uit het exclusief focussen op herbivoor of carnivoor zijn, dan zou dat door de evolutie geselecteerd worden. Wij kunnen echter nog steeds plantaardig en dierlijk materiaal eten en verteren. Daarom zijn wij omnivoor.

Nu kan jij nog zo veel zwammen over keuze enzo, maar dat doet niets af aan het feit dat de mens biologisch gezien een omnivoor is.
Oud 19-01-2007, 17:04
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 19-01-2007 @ 17:45 :
Jij denkt op het niveau van het individu, ik op het niveau van de soort. De soort mens is een omnivoor, persoonlijke keuzes veranderen daar niets aan. Wanneer de soort mens een voordeel zou halen uit het exclusief focussen op herbivoor of carnivoor zijn, dan zou dat door de evolutie geselecteerd worden. Wij kunnen echter nog steeds plantaardig en dierlijk materiaal eten en verteren. Daarom zijn wij omnivoor.

Nu kan jij nog zo veel zwammen over keuze enzo, maar dat doet niets af aan het feit dat de mens biologisch gezien een omnivoor is.
idd!!!
Oud 19-01-2007, 17:12
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-01-2007 @ 17:18 :
mispoes,
probeer jij maar een panther in leven te houden door het laten eten van gras en een koe door het eten van vlees. Deze dieren kunnen dat niet, en zullen spoedig sterven. Om bepaalde soorten voedsel te kunnen eten zijn bepaalde aanpassingen nodig aan het verteriningssysteem. De mens is in pricipe in staat om zowel plantaardige als dierlijke voeding te verteren. Met dien verstande dat cellulose niet wordt verteerd, de bouwstof van de meeste planten.

Ik wil me verder niet mengen in het vega- niet vega discussie, maar mijn enige motivatie om weinig vlees te eten is het wereldvoedselprobleem.
Oud 19-01-2007, 17:42
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ken wel mensen in mijn naaste omgeving die omwille van hun eigen gezondheid geen vegetariër meer zijn. Dan heb ik het over een goede vriendin van me, die op dat moment ongeveer even oud was als jij nu.

In het begin was dat niet evident voor haar. Vooral uit ethische overwegingen wilde ze liever geen vlees en/of vis eten. Omwille van haar eigen gezondheid had ze weinig andere keuze.

Om voor een goede balans tussen die twee dingen te zorgen, is ze net bewuster met haar voeding omgegaan dan ze dat deed als vegetariër. Sindsdien eet ze eieren, maar enkel eieren van haar eigen kippen. Geen rode-sticker-kip of verwerkt vlees/vis (zoals kroepoek, bitterballen, vissticks) maar af en toe een goed stuk vis of een goed stuk vlees. Soms van bij de (vis)boer, soms bio-labeld.

Misschien is het voor je fysisch en psychisch welzijn gewoon het beste dat je je niet te veel laat leiden door algemene definities van vegetarisme en zijn afgeleiden, maar dat je eigen principes gewoon zover mogelijk doortrekt, op een manier dat het toch zo gezond mogelijk is voor jezelf. Bijvoorbeeld één keer in de week een stukje vis bij de maaltijd (daarvoor is toch de vrijdag ingevoerd, niet? (c: ) maar dat wel een écht stuk vis, en geen geprepareerde onzin-vis-verwerking. Kies zo'n stukje vis met zorg en liefde uit bij een vakman of een label waar je achter staat, in plaats van bij de aldi op zoek te gaan naar de minst geprijsde.

Bij die vriendin van me is het op de duur trouwens wel geëvolueerd. Op dit moment is ze alles behalve vegetariër, en eet ze vrij vaak dierlijk eten. In mijn ogen gaat net zij ook veel respectvoller om met het dierenwelzijn dan veel vegatariërs die ik ken. Het kan dus hand in hand gaan.

Regels voor berichten