Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2007, 23:47
pantypasta
pantypasta is offline
Wie heeft dat nog meer? Open je een pak koekjes of een zak dropjes, en een uur later is ie leeg.... Ik heb daar enorm last van en zou ook graag over de mentale capaciteit willen beschikken om wat spaarzamer ermee om te gaan. Niet alleen goed voor de lekkere trek later, maar ook zeker voor de gezondheid.
Soms dan voel ik me daar zo slecht(schuldig) onder dat ik de boel oraal er weer uit probeer te werken boven het toilet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2007, 00:06
Verwijderd
Dat heb ik ook heel erg. Maar dan weer niet zo erg dat ik ga proberen over te geven, dat lijkt me wat ver gaan (en is trouwens net zo goed niet gezond).
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 07:26
Verwijderd
Kotsen is een stuk ongezonder dan een pak koekjes/zak dropjes leeg eten...

Als je er zo'n last van hebt, zorg dan dat dat er niet zo vaak dergelijke dingen in huis zijn, dan valt er ook niets leeg te eten. Of koop kleine verpakkingen, dan is het minder erg.

Ik heb er niet zo'n last van, omdat ik bovenstaande dingen doe (zorgen dat er weinig in huis is en kleine verpakkingen kopen, of dingen die je niet snel achter elkaar opeet, bv. laurierdrop), en als ik het dan eens wel doe (bv. een zak chips), dan is dat maar zo.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 13:53
Verwijderd
Ik ken het! vet irri he! Want je wilt eigenlijk niet zoveel achter elkaar naar binnen werken..

Ik ben er nu wel een 'beetje' vanaf. 2 weken terug ging het bij mij ook zo, zoals je zegt. Ik nam dan bijv. een choco. pinda koek en idd vervolgens was het hele pak leeg. En als je alles dan naar binnen hebt gewerkt denk je shit...

ik ging dan veel sporten, maar dat luktte ook niet echt, omdat je in lichaam allemaal ongezonde troep zit. Oftewel je wordt er niet echt vrolijk van!

Ik probeer het nu echt te beperken en het gaat me redelijk af. Alleen ben ik wel in zo'n fase waarin je nog snel toch de fout in kan gaan! Afgelopen zondag was het toch ook weer niet helemaal naar wens gegaan...

Je kan denken; een beperkt aantal lekkers of 1 lekkers op een dag en daar ga je dan van genieten en de volgende dag mag je weer. Ik weet dat het vet moeilijk is, maar je kan het! Kom op he, je weet waarvoor je het doet! Probeer andere dingen te nemen, als je echt zo'n 'vreten pakken' bui hebt...fruit, brood enzo. Ik eet nu veel meer brood dan ik eerst deed.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 13:59
Verwijderd
[QUOTE]Leonoor schreef op 13-03-2007 @ 08:26 :

Als je er zo'n last van hebt, zorg dan dat dat er niet zo vaak dergelijke dingen in huis zijn, dan valt er ook niets leeg te eten. Of koop kleine verpakkingen, dan is het minder erg.

Maar als je thuis (met familieleden) woont, is er vaak wel van alles in huis. Als je weet dat er bijv. een la is met allerlei lekkers....is het voor sommige vet moeilijk om de verleiding te weerstaan! Maar als je er echt van af wilt komen, is het toch een kwestie van; 100% doorzetten en weten wat je doel wat je graag wilt bereiken. Dan moet het goed komen!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:29
pantypasta
pantypasta is offline
Dat dat kotsen zo ongezond is merk ik niets van terug... Het voelt eigenlijk wel beter erna. Ik hoor wel dat het slecht is voor je tanden gezien de zuurgraad, maar tja als je niet zo lang wacht dan is dat ook te verwerpen.. (Als je erover schrijft klinkt 't niet zo fris!)
Ik woon op mezelf dus. Bij boodschappen doen is het toch wel erg makkelijk om een zakje van iets in de kar te mikken. Dat is iets wat je moet weerstaan. Het helpt ook om bijv. niet op een lege maag te gaan winkelen, maar vaak gaat zoiets toch ongepland...
"Het zou verboden moeten worden", wat niet kan, zit je ook niet dwars. Ik zou er niks op tegen hebben dat de mogelijkheid me ontnomen werd. Daar heb ik ook geen last van, weet ik uit ervaring. Maar gewoon de beschikbaarheid zit me dwars. Dus niet kopen inderdaad, of kleine verpakking.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:34
Verwijderd
Citaat:
pantypasta schreef op 13-03-2007 @ 17:29 :
Dat dat kotsen zo ongezond is merk ik niets van terug...
Op korte termijn misschien niet...

Juist als je op jezelf woont is het 'makkelijker', het is dan een kwestie van niets in huis halen. En idd niet met een lege maag winkelen...en dat dan toch maar plannen als je er zo'n moeite mee hebt niet te veel te eten ed.

En als je bij je ouders woont zou je hen ook kunnen vragen rekening met je te houden en niet te veel in te slaan? En/of kleine verpakkingen te kopen en/of de pak koekjes pas 's avonds open te maken als iedereen mee kan eten (met z'n drieën of vieren een pak koekjes is toch weer anders) of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:46
Iduna
Iduna is offline
Je kunt meerdere dingen doen, onder andere:

- Accepteren dat je zoveel gegeten hebt en er ook echt van genieten.
- Accepteren, genieten en lekker gaan sporten
- Streng zijn voor jezelf en dus minderen
- Verleiding weerstaan in de supermarkt

Citaat:
pantypasta schreef op 13-03-2007 @ 17:29 :
Dat dat kotsen zo ongezond is merk ik niets van terug... Het voelt eigenlijk wel beter erna. Ik hoor wel dat het slecht is voor je tanden gezien de zuurgraad, maar tja als je niet zo lang wacht dan is dat ook te verwerpen.. (Als je erover schrijft klinkt 't niet zo fris!)
Het is niet alleen slecht voor je tanden, maar ook voor je slokdarm e.d.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:57
Balance
Balance is offline
Ik zou als ik jou was dan gewoon heel krap geld meenemen als je gaat winkelen. Zodat je echt alleen geld hebt voor je brood en avondeten.
Oud 13-03-2007, 17:28
Verwijderd
Ik zou als ik jou was een psycholoog opzoeken. Ongeconteroleerd eten en het daarna uitkotsen is echt niet goed.

En nee, ik heb dat eigenlijk bijna nooit, en als t eens gebeurt dan heb ik er geen 'last van' want zo erg is het niet om af en toe een pak koekjes te eten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 17:32
Yana
Yana is offline
Ik herken dat wel . Probleem is dat sommige dingen gewoon alleen maar in grotere hoeveelheden zijn verpakt. Je kunt moeilijk maar 3 losse koekjes kopen of zo. (Hetzelfde met liga's e.d.)

Over het algemeen koop ik het gewoon niet, en als ik het dan toch eens doe geef ik het weg, gooi ik het weg of vreet ik het alsnog op . Maar ik word dus ook echt heel onrustig als er nog iets aangebroken hier in huis ligt. Heel raar, ben er ook nog niet achter waarom.
Oud 14-03-2007, 10:04
Mara
Mara is offline
Ik ken het wel. Het helpt om het bijvoorbeeld op een vaste plaats, in een kast bijv. te leggen en dan ook nog eens in een trommel. Leg het pak vooral niet vlak bij je, dan is het veel makkelijker.

Chips e.d. kan je bijv. in van die kleine kinderzakjes kopen, dan heb je 'normale' porties.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Yana schreef op 13-03-2007 @ 18:32 :
Je kunt moeilijk maar 3 losse koekjes kopen of zo. (Hetzelfde met liga's e.d.)
Kan bij de Shell ed wel (Liga's ed dan).

Ik vind het bij dingen als Liga's sowieso al wel makkelijker, omdat die weer per twee verpakt zijn...ik eet iig minder makkelijk een heel pak liga's leeg dan een rol koekjes, omdat je liga's per twee opnieuw aan moet breken, die 'drempel' is net wat hoger.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 12:36
AlopiA
AlopiA is offline
Probeer eens als je zo'n vreetbui hebt eerst 2 grote glazen water leeg te drinken. Dan heb je waarschijnlijk al geen trek meer. En anders neem je ook nog een appel, dan zit je echt wel vol.
Oud 14-03-2007, 12:50
dennis018
dennis018 is offline
ik denk dat ''nog eentje dan'' puur menselijk en normaal is als je weet dat het er is wil je altijd meer
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 14:32
esprit-chick
esprit-chick is offline
ik denk dat dit door vrijwel iedereen wel wordt herkent, ik kan oo kecht n zak chips helemaal wegstouwen of n pak koek, n megareep chocola of wat dan ook, t komt iig neer op teveel calorieen

ten eerste als t af en toe n keertje gebeurt is t natuurlijk nog niet zo erg, maar elke dag ofzo is wel n andere zaak

ik vind eerlijk gezegd kleine verpakkingen geen oplossing, helemaal op een forum als dit, waar veel scholeren en studenten zijn heeft lang niet iedereen zovwwl geld
als je een pak van 16 kleine 'kinder' zakjes chips vergelijkt met een zak van 225 gram in euro per gram zeg maar, zie je echt wel n heel erg groot prijsverschil.
daarbij los je t probleem ook niet echt op, als ik naar mezelf kijk, ik zou gerust bij zown familiepak denken "ik probeer een van elke smaak", dan eet je alsnog harstikke veel!
het blijft gewoon een kwestie van dicipline vind ik.

wat misschien wel kan helpen is het plannen van de lekkere dingen. zoals bijvoorbeeld: vrijdagavond filmavond, dan 'mag' er 1 zak popcorn doorheen. 1 zak drop voor bij hety studeren voor, bijvoorbeeld deze hele week. als je er dan op dag een al doorheen bent, is het natuurlijk wel de truc om niet meer te gaan kopen

succes
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 14:37
Verwijderd
Ik heb wel eens spijt over wat ik eet - bv. een heel pak koekjes in eens - maar ik kots het nóóit uit. Dat werkt niet en is vreselijk slecht. Kennelijk vind jij de koekjes lekkerder dan je het kotsen vies vindt, en dat slaat nergens op.

Zorg dat er niets in huis is waar je mee uit de bocht kan vliegen. Dat je nog thuis woont is geen argument; zorg dat je ouders weten dat je het vreselijk moeilijk vindt om lekkers te weerstaan en leg uit dat ze die koekjestrommel of die la maar 't huis uit moeten doen. (Of ze moeten 't verstoppen, natuurlijk, maar dan bestaat er het gevaar dat je 't vindt.)

En ga ook naar de huisarts, want die drang om het er weer uit te willen gooien achteraf is níet goed.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 15:03
pantypasta
pantypasta is offline
Iedereen bedankt voor de reacties.
Even duidelijk: ik woon op mezelf, inmiddels 2.5 jaar.
Ik heb vrijwel geen moeite met de actie het eruit te werken. Ik vind het dan ook aardig opwegen tegen het lekkere zelf. Niet alleen heb ik dan wat lekkers gehad, maar tevens heb ik de drang ernaar weg gewerkt. Maar omdat het onnatuurlijk is en ongezond wil ik dat niet doen. Daartegen wil ik dat wegstouwen ook niet. Dat is ook onnatuurlijk en ongezond.
Het kopen van grote pakken verkleinde porties heb ik ook wel geprobeerd, maar dat maakt me echt niks uit. Die drempel ligt voor mij te weinig hoger. Een psycholoog.... nee sorry, daar ben ik te nuchter voor. Ik moet gewoon een beperkte situatie creëren (financiëel bestedingslimiet) en wellicht wat geplander naar de winkel. Dus met een volle maag. Voor de rest lijkt het me af te hangen van het oude bekende discipline...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 18:11
IcedEarth
IcedEarth is offline
Ja ik ken wel "bodemdrang". Ik denk dat het bij mij komt dat het is aangeleerd dat je je bord en je broodtrommel moet leegeten. Maar ja, gewoon minder snoepgoed in huis halen. Dat doe ik ook en zo houd ik lekker veel geld over voor lekker brood, veel fruit en groente etc. Snoep eet ik altijd bij mijn ouders of vriend thuis en daar is het ook zo asociaal om alles van hen op te eten. Niet dat ik nooit veel snoep hoor
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 11:18
Mara
Mara is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 14-03-2007 @ 15:32 :
ik denk dat dit door vrijwel iedereen wel wordt herkent, ik kan oo kecht n zak chips helemaal wegstouwen of n pak koek, n megareep chocola of wat dan ook, t komt iig neer op teveel calorieen

ten eerste als t af en toe n keertje gebeurt is t natuurlijk nog niet zo erg, maar elke dag ofzo is wel n andere zaak

ik vind eerlijk gezegd kleine verpakkingen geen oplossing, helemaal op een forum als dit, waar veel scholeren en studenten zijn heeft lang niet iedereen zovwwl geld
als je een pak van 16 kleine 'kinder' zakjes chips vergelijkt met een zak van 225 gram in euro per gram zeg maar, zie je echt wel n heel erg groot prijsverschil.
daarbij los je t probleem ook niet echt op, als ik naar mezelf kijk, ik zou gerust bij zown familiepak denken "ik probeer een van elke smaak", dan eet je alsnog harstikke veel!
het blijft gewoon een kwestie van dicipline vind ik.

wat misschien wel kan helpen is het plannen van de lekkere dingen. zoals bijvoorbeeld: vrijdagavond filmavond, dan 'mag' er 1 zak popcorn doorheen. 1 zak drop voor bij hety studeren voor, bijvoorbeeld deze hele week. als je er dan op dag een al doorheen bent, is het natuurlijk wel de truc om niet meer te gaan kopen

succes
Prijsverschil wat chips betreft - boeiend. Als je in één keer zo'n zak leeg eet is 't meteen op, met zo'n zak met kleine zakjes doe je veel langer. Daar komt bij dat als je huismerk koopt, of bij de Aldi ofzo (weet niet of ze dat daar hebben) het best meevalt met die prijs.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 11:25
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 14-03-2007 @ 19:11 :
Ja ik ken wel "bodemdrang". Ik denk dat het bij mij komt dat het is aangeleerd dat je je bord en je broodtrommel moet leegeten. Maar ja, gewoon minder snoepgoed in huis halen.
ja, ik eet mijn bord ook altijd leeg, ook al zit ik vol . ouders moeten toch eens nadenken over wat ze aanleren.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 11:58
Verwijderd
Citaat:
pantypasta schreef op 14-03-2007 @ 16:03 :
Ik heb vrijwel geen moeite met de actie het eruit te werken. Ik vind het dan ook aardig opwegen tegen het lekkere zelf. Niet alleen heb ik dan wat lekkers gehad, maar tevens heb ik de drang ernaar weg gewerkt. Maar omdat het onnatuurlijk is en ongezond wil ik dat niet doen. Daartegen wil ik dat wegstouwen ook niet. Dat is ook onnatuurlijk en ongezond.
Het kopen van grote pakken verkleinde porties heb ik ook wel geprobeerd, maar dat maakt me echt niks uit. Die drempel ligt voor mij te weinig hoger. Een psycholoog.... nee sorry, daar ben ik te nuchter voor. Ik moet gewoon een beperkte situatie creëren (financiëel bestedingslimiet) en wellicht wat geplander naar de winkel. Dus met een volle maag. Voor de rest lijkt het me af te hangen van het oude bekende discipline...
Koop gewoon geen snoep meer. In het begin zal je nog die drang naar snoep hebben, maar na een tijdje weet je toch dat het nutteloos is en houdt die drang ook op.

En te nuchter om om hulp te vragen? (Want dat is een psycholoog, of een huisarts.) Dat bestaat niet. Dat is gewoon onwetend. Of je negeert het overduidelijke. Dus gewoon eens naar de huisarts gaan, en daarnaast kan je er best zelf proberen af te komen.

Overgeven is heel slecht voor je maag en slokdarm, ook voor je tanden. Dus ook al hem je er psychisch geen moeite mee, lichamelijk (komt dat) wel.

Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 12:01.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 12:06
EggeD
EggeD is offline
[QUOTE]JoniB schreef op 13-03-2007 @ 14:59 :
Citaat:
Leonoor schreef op 13-03-2007 @ 08:26 Maar als je thuis (met familieleden) woont, is er vaak wel van alles in huis. Als je weet dat er bijv. een la is met allerlei lekkers....
Dan is het nog aso ook.
Oud 15-03-2007, 13:22
Mara
Mara is offline
Citaat:
pantypasta schreef op 14-03-2007 @ 16:03 :
Je moet geen psycholoog hebben voor dat je dat spul opeet, je moet een psycholoog hebben voor 't feit dat je je eten uitkotst.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 14:30
Verwijderd
'Boulimia, vreetbuien met braken of laxeren' Regelmatig overgeven leidt tot uitdroging, en kan ernstige gevolgen hebben voor de slokdarm.

Ik zou niet meer gaan kotsen, das niet echt gezond. Zorg ervoor dat je niet meer zo vaak een vreetbui hebt! En als je het hebt gehad, verbruik die energie dan ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2007, 15:29
pantypasta
pantypasta is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-03-2007 @ 14:22 :
Je moet geen psycholoog hebben voor dat je dat spul opeet, je moet een psycholoog hebben voor 't feit dat je je eten uitkotst.
In mijn uitspraak bedoelde ik dat voor alles waarvoor men mij maar een psycholoog aanraadt, en ik het nut ervan niet inzie. Uiteraard uitsluitende de situaties waarvan ik wel het nut ervoor inzie.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 15:32
pantypasta
pantypasta is offline
Citaat:
JoniB schreef op 15-03-2007 @ 15:30 :
'Boulimia, vreetbuien met braken of laxeren' Regelmatig overgeven leidt tot uitdroging, en kan ernstige gevolgen hebben voor de slokdarm.

Ik zou niet meer gaan kotsen, das niet echt gezond. Zorg ervoor dat je niet meer zo vaak een vreetbui hebt! En als je het hebt gehad, verbruik die energie dan ook.
Zo regelmatig is dat niet hoor.. De vreetbuien gaan ook vaak genoeg zonder braken. Daar heb ik ook wel controle over. Ik zal dat ook niet meer doen. Het vreten zelf ben ik niet zo gecontroleerd in. Dus het probleem ligt 'm vooral bij het eten en kopen.

Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 15:43.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 16:04
Verwijderd
Goed dat het niet zover is! jij hebt er gelukkig controle over. Ik ben zelf vandaag ook weer niet echt lekker bezig! al weer heel wat koekjes opgevroten, k*t! Ik ga nu nog maar wat sporten, morgen neem ik een 'balansdag' zoals ze dat tegenwoordig noemen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 16:18
Mara
Mara is offline
Een van de kenmerken van mensen die niet normaal met eten kunnen omgaan is dat ze het ontkennen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 16:18
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
pantypasta schreef op 15-03-2007 @ 16:32 :
Zo regelmatig is dat niet hoor.. De vreetbuien gaan ook vaak genoeg zonder braken. Daar heb ik ook wel controle over. Ik zal dat ook niet meer doen. Het vreten zelf ben ik niet zo gecontroleerd in. Dus het probleem ligt 'm vooral bij het eten en kopen.
ik weet niet in wat voor omgeving jij verkeerd, maar het uitbraken van eten is best ver weg hoor. ik denk dat dat is wat meelfriek aan wil geven, ook al doe je het "vaak genoeg zonder braken".
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 17:17
jet
jet is offline
wat je ook zou kunnen doen, is ipv het eruit werken even een uurtje wachten en dan lekker gaan joggen. zijn je calorien ook weg maar wel op een gezonde manier!

verder... als je bijv chips of koekjes neemt, pak je een bakje, doe je daar de hoeveelheid in die je wil en leg je de verpakking weer weg (dus niet naast je op de bank) zo is het 'meer moeite' om als je bakje leeg is verder te eten

en nu lijkt kotsen de makkelijkste oplossing, maar je weet zelf ook wel dat het niet goed voor je is.
en probeer ook langzaam te eten en echt te genieten van wat je eet! of als je bijv heel veel chips hebt gegeten daarna een wat kleinere avondmaaltijd te nemen (bijv soep met wat brood)

edit: ga boodschappen doen met een lijstje, als je net gegeten hebt. en denk aan het geld dat je bespaart door niet al die ongezonde dingen te nemen!
en kleine geraspte worteltjes eten is het zelfde snack gevoel als chips. (wel minder lekker helaas, maargoed)
Oud 16-03-2007, 08:36
Verwijderd
Citaat:
pantypasta schreef op 15-03-2007 @ 16:32 :
Ook al is het niet zo regelmatig, je doet het wel, dat is toch écht wel serieus. Kennelijk ben je ooit op het idee gekomen dat dat prima is, en ben je er mee door gegaan. 't Is niet prima. Als je het zelf af kan leren; perfect. Maar een beetje ondersteuning daarbij is nooit weg. Het feit dat jij daar het nut niet van in ziet, geeft ook weer aan hoe graag je er vanaf wil... of niet soms?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 08:39
pantypasta
pantypasta is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-03-2007 @ 09:36 :
Ook al is het niet zo regelmatig, je doet het wel, dat is toch écht wel serieus. Kennelijk ben je ooit op het idee gekomen dat dat prima is, en ben je er mee door gegaan. 't Is niet prima. Als je het zelf af kan leren; perfect. Maar een beetje ondersteuning daarbij is nooit weg. Het feit dat jij daar het nut niet van in ziet, geeft ook weer aan hoe graag je er vanaf wil... of niet soms?
Nee hoor. Ik geloof dat ik geen psycholoog nodig heb daarvoor en dat zelf prima kan laten. Dat braken is nooit dwangmatig geweest, maar zag ik als een simpele (ja, ik vond het vrij makkelijk) manier om van het overtollige eten af te komen.

Laatst gewijzigd op 16-03-2007 om 08:47.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 09:04
Martine1986
Martine1986 is offline
moet dit niet op psych?

@ TS: Ga hulp zoeken
Oud 16-03-2007, 09:17
Verwijderd
Citaat:
pantypasta schreef op 16-03-2007 @ 09:39 :
Nee hoor. Ik geloof dat ik geen psycholoog nodig heb daarvoor en dat zelf prima kan laten. Dat braken is nooit dwangmatig geweest, maar zag ik als een simpele (ja, ik vond het vrij makkelijk) manier om van het overtollige eten af te komen.
En daar zit dus te twist; jij zag het als een simpele, makkelijke manier. Niet als een drempel die je over moest. 't Feit dat je die stap hebt genomen, zegt al iets over de omvang van je probleem. Maar goed, veel succes met 't helpen van jezelf.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:00
Tofke_H
Tofke_H is offline
Op mijn werk heb ik de zak drop bij een collega een blok verder gelegd zodoende ik hem niet in één keer op eet.
Oud 18-03-2007, 16:47
Levensnevel
Levensnevel is offline
ja ik ken het.

bij mij helpt het om iets te eten dat zelf ook weer ingepakt is.. per stuk verpakte koekjes als prince ofzo of paaseitjes. een psychologisch extradrempel effect ofzo? maar het werkt wel redelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten