Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2007, 21:40
Verwijderd
Nou ja, de titel zegt het eigenlijk al. Ik ben op zoek naar kinderboeken waarin de auteur duidelijk naar voren komt. Dit kan zijn omdat hij bijvoorbeeld zijn jeugdherinneringen bespreekt, een van de personages gewoon typisch de auteur is, omdat het besproken gedachtengoed is waar de auteur voor staat, of om welke andere reden dan ook. Het gaat wel echt om kinder-/jeugdboeken, dus geen romans over de kindertijd o.i.d.

Kennen jullie toevallig enkele titels? Het leukst is natuurlijk als het ook nog eens goede boeken zijn (literair verantwoord ), maar dat is geen vereiste.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2007, 21:50
Verwijderd
Ik heb het nooit gelezen, dus het is misschien een pruttip, maar Solo en Boy van Roald Dahl?

Categorie meisjesboeken uit moeders tijd: alle boekjes van Irmgard Smits met Irmgard in de titel. Wel geschreven toen ze zelf kind was, ik weet niet of dat erg is.

Hier staat iets over Winterijs van Peter van Gestel.

Rita Verschuur schrijft ook autobiografische kinderboeken.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 21:51
leiv
leiv is offline
De Griezelbus - Paul van Loon
Oud 11-03-2007, 21:52
Verwijderd
Oh ja, ik moet er nog wel even bij vertellen dat het Néderlandse kinderboeken moeten zijn.

Ik had ook al aan Boy gedacht, vond dat ook een erg leuk boek, maar dat kan dus niet Dat die Irmgard zelf nog een kind was, is misschien juist wel interessant. Ik zit zelf ook al te denken aan Anne Frank - juist omdat dat een dagboek is, valt daar enorm veel over te zeggen. Alleen ben ik bang dat er misschien al enorm veel over gezegd ís. (Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is, moet ik hier een these over schrijven ).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 21:53
Verwijderd
Citaat:
leiv schreef op 11-03-2007 @ 22:51 :
De Griezelbus - Paul van Loon
Ik betwijfel of Van Loon zo enorm veel op Onnoval lijkt Maar een heel gek idee is het misschien niet eens; de Griezelgenootschapmensen schrijven natuurlijk telkens stukjes over zogenaamd zichzelf. Ik betwijfel alleen of daar een heel onderzoek over te schrijven valt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 21:54
Verwijderd
Als je dagboeken interessant vindt, kun je ook eens kijken naar Het dagboek van Floortje Peneder door (jawel) Floortje Peneder. Niet echt literair, meen ik me te herinneren, maar dat is misschien niet zo erg.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 23:08
Verwijderd
Ik kan me uit de Lijster-serie nog wel een boek herinneren van een Nederlandse auteur die zijn jeugd, opgroeiend aan het strand, omschrijft. Maar ik weet niet meer hoe dat boek heet... ik was een jaar of tien toen ik dat las denk ik?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 23:10
Nienna*
Nienna* is offline
Anne Frank, mijn beste vriendin - Hannah Pick- Goslar

Hm. Ik denk er nog over na.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 09:34
Alwien
Alwien is offline
Naar het schijnt heeft Jan Terlouw in Koning van Katoren zijn eigen politieke standpunten (hij was politicus voor D66) verwerkt. Ik zeg naar het schijnt omdat ik het boek wel heb gelezen, maar toen 12 was en in ieder geval toen daar niets van heb gemerkt.

Jacques Vriens schrijft in het nawoord bij Achtstegroepers huilen niet dat hij als leraar ook ooit een meisje in de klas had, dat leukemie kreeg en overleed, net zoals dat meisje in het boek. Sowieso heeft Vriens volgens mij wel meer gebeurtenissen / kinderen uit zijn onderwijstijd gebruikt in zijn boeken.

En verder ga ik er nog eens over nadenken.

Laatst gewijzigd op 12-03-2007 om 09:36.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 13:40
Missy
Missy is offline
Boeken van Maarten 't Hart, veel dingen van zijn jeugd en nu nog (geloof, gezinsleven) etc. komen naar voren in zijn boeken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 07:04
Verwijderd
de FauTeNKaMPioeNe van Marc de Bel ...

't is wel ne Belg, maar 't is Nederlandstalig hé
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten