Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2007, 09:35
frank1986
frank1986 is offline
Ik heb een keer op de radio gehoord dat scholen geld krijgen voor de uren die een stageloper stage loopt. En dat het vaak voorkomt dat een school dat geld zelf houdt. Ik heb op school nagevraagd en zei zeggen dat dit niet waar is.
Wie kan mij helpen????????????
Houd mijn school geld achter wat voor mij is?!?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2007, 09:37
Verwijderd
Het geld dat een school krijgt is volgens mij niet per definitie bedoeld voor de student.

Deze vraag lijkt me meer op Werk, Geld & Recht horen...waar ie volgens mij ook al eens geweest is, maar dat is al weer een tijdje geleden.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 12:17
Rachel
Rachel is offline
Lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat de school daar geld voor krijgt (dat dat automatisch voor de student is)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 12:43
Mara
Mara is offline
Het gebeurt inderdaad dat bij bedrijven waar stagelopers zijn, de vergoeding niet 'uitbetaald' wordt aan de student, maar zelf gehouden wordt. Volgens mij is dit een keuze van het bedrijf zelf, maar pin mij daar niet op vast.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 18:15
BleuEyes
BleuEyes is offline
Mijn school houdt geld achter. Per stagiair krijgen zij gewoon geld, ik krijg voor het stagelopen zelf niets.
Oud 12-03-2007, 19:25
MTpower
MTpower is offline
Mijn school vraagt een vergoeding aan het bedrijf waar ik stage loop
Dit geld gebruiken ze voor excursies e.d. (we gaan bijvoorbeeld donderdag naar de COVRA en 28 maart zeer goedkoop naar milaan).
Niets mis mee vind ik
Oud 12-03-2007, 20:32
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 12-03-2007 @ 20:25 :
Mijn school vraagt een vergoeding aan het bedrijf waar ik stage loop
Dit geld gebruiken ze voor excursies e.d. (we gaan bijvoorbeeld donderdag naar de COVRA en 28 maart zeer goedkoop naar milaan).
Niets mis mee vind ik
Of er wat mis mee is ligt toch wel aan wat voor een stage het is, HBO stage werd iig betaald bij mij aan mij.
Oud 12-03-2007, 20:35
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-03-2007 @ 21:32 :
Of er wat mis mee is ligt toch wel aan wat voor een stage het is, HBO stage werd iig betaald bij mij aan mij.
Ja, er zijn er ook die van het bedrijf zelf wat krijgen, maar het is niet verplicht...
De school vraagt geloof ik 50 cent per uur vergoeding.
Oud 12-03-2007, 20:38
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-03-2007 @ 21:32 :
Het is niet per se mis wanneer het een HBO stage is die niet betaald wordt: niet alle HBO stage's worden betaald (de mijne op één na iig allemaal niet, komt omdat die stages allemaal in het onderwijs waren - daar wordt vrijwel niets betaald (alleen LIO-stages wel regelmatig, maar ik liep geen LIO stage)).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 20:38
ikbenschipper1
Citaat:
MTpower schreef op 12-03-2007 @ 21:35 :
Ja, er zijn er ook die van het bedrijf zelf wat krijgen, maar het is niet verplicht...
De school vraagt geloof ik 50 cent per uur vergoeding.
Je doet MBO? Aangezien het daar inderdaad heel anders is dan bij het HBO. HBO is meestal dat er gewoon echte vergoedingen zijn aan de student, mijn school eist zelfs een marktconforme vergoeding voor de stagair anders mag je er niet eens stage lopen.
Oud 14-03-2007, 14:44
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-03-2007 @ 21:38 :
Je doet MBO? Aangezien het daar inderdaad heel anders is dan bij het HBO. HBO is meestal dat er gewoon echte vergoedingen zijn aan de student, mijn school eist zelfs een marktconforme vergoeding voor de stagair anders mag je er niet eens stage lopen.
Nou, dat is ook meestal niet het geval op het Hbo hoor! Een marktconforme vergoeding, wat een luxe

Ik vind het nogal geld belust van de topicstarter. Het zou netter zijn als je zelf ook een vergoeding kreeg, maar dat is meestal/soms niet het geval. Dat moet je maar accepteren. Je kunt moeilijk de school aan gaan klagen daarvoor
Oud 14-03-2007, 19:05
ikbenschipper1
Citaat:
Lilything schreef op 14-03-2007 @ 15:44 :
Nou, dat is ook meestal niet het geval op het Hbo hoor! Een marktconforme vergoeding, wat een luxe

Ik vind het nogal geld belust van de topicstarter. Het zou netter zijn als je zelf ook een vergoeding kreeg, maar dat is meestal/soms niet het geval. Dat moet je maar accepteren. Je kunt moeilijk de school aan gaan klagen daarvoor
Ik studeer accountancy, en daar is de markcomforme vergoeding ongeveer 600 euro per maand.
Bij de meeste economie studies is dat overigens zo'n 300 euro.
Misschien heb ik gewoon een goede school en opleiding ervoor

groet
ivo
Oud 14-03-2007, 19:24
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
hangt er vanaf he. wat voor stage doe je en waar?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 19:29
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lilything schreef op 14-03-2007 @ 15:44 :

Ik vind het geld belust van de school als ze de vergoeding van de leerling houden, want

-De leerling betaalt aan de school collegegeld
-De staat betaalt aan de school subsidie

De school krijgt dus al betaalt, en kan met dit geld rondkomen. Waarom zouden ze dan de vergoeding van de leerlingen innemen? Juist omdat ze geld belust zijn, en nooit genoeg hebben. Dit hoeft niet het geval te zijn bij de TS en het is ook anders als het bedrijf sowieso niks geeft. Maar bij de meeste stages vind ik een vergoeding op zn plek.
Oud 14-03-2007, 19:43
Rachel
Rachel is offline
Ik krijg geen stagevergoeding, maar ik krijg wel reiskostenvergoeding (en daar verdien ik dan wel wat op). Mij maakt het echt geen flikker uit. Ik loop stage omdat ik iets wil leren en niet om daar (flink) voor betaald te worden.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 20:02
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Rachel schreef op 14-03-2007 @ 20:43 :
Ik krijg geen stagevergoeding, maar ik krijg wel reiskostenvergoeding (en daar verdien ik dan wel wat op). Mij maakt het echt geen flikker uit. Ik loop stage omdat ik iets wil leren en niet om daar (flink) voor betaald te worden.
Maar dat is wel wat anders dan dat het bedrijf je wel een vergoeding zou geven, maar de school die zou afpakken. Tsja dat een bedrijf uberhaupt geen vergoeding geeft ligt net ietsje anders.
Oud 15-03-2007, 21:43
MB
MB is offline
Ik snap het probleem niet. Het geld wat het bedrijf aan jouw school betaald, is gewoon voor de school en niet voor jou. Dan kan de school altijd nog kiezen om het wèl aan jou te geven, dan zijn ze dus solidair en gul. Als ze dat niet doen hebben ze dat geld nodig en is dat helemaal niet geld belust van de school.

Het bedrijf kan er volgens mij heel vaak ook voor kiezen jou uit te betalen en niet de school. Een bedrag voor de school en voor de stagiar is volgens mij ook niet uitzonderlijk.
Oud 16-03-2007, 07:46
G.T.C.
G.T.C. is offline
Bij mij op school willen ze officieel ook een bedrag ontvangen van het bedrijf.

Tijdens mijn sollicitatie gesprekken voor de diverse stages heb ik echter nooit gezegd dat dit de bedoeling is. Dus het bedrijf heeft gewoon mij uitbetaald en van school heb ik nooit wat gehoord.

Überhaupt vind ik het niet echt netjes om te vragen aan een bedrijf of zij naast een leuk bedrag aan stagevergoeding ook nog eens een bedrag aan school willen betalen.

Officieel is dat geld voor jouw school dus terugvragen is niet aan de orde.

Laatst gewijzigd op 16-03-2007 om 07:48.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 10:28
Poepkind
Poepkind is offline
weet je wat ik nou zo gek vind.
je moet zelf een stage regelen, en je moet daar hard werken. Wat heeft school er dan in godsnaam mee te maken!? Ze strijken gewoon het geld op dat de student met hard werken heeft verdiend. Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat de school het wel nodig zal hebben als ze het afnemen.
Oud 16-03-2007, 10:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 16-03-2007 @ 11:28 :
Ze strijken gewoon het geld op dat de student met hard werken heeft verdiend.
Yep. Het is zelfs nog oneerlijker, want bedrijven krijgen misschien wel een arbeidskracht, maar moeten je toch ook begeleiden, omdat je stage loopt, en geen volwaardig opgeleide medewerker bent. Dat terwijl de school in die tijd niets voor je hoeft te doen omdat ze het opleiden uitbesteed hebben aan het bedrijf waar je stage loopt.
Oud 16-03-2007, 14:35
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-03-2007 @ 11:59 :
Yep. Het is (...) loopt.
Juist, je had het niet beter kunnen verwoorden!
Reageren

Regels voor berichten