Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2007, 19:14
runningwild
runningwild is offline
De lucht was van dat heldere soort blauw. Die kleur die je alleen ziet op goede dagen. Een vliegtuig had zijn witte spoor getrokken en zo de hemel opgesplitst. Zo lang zij naar boven keek zag ze niets dan strakblauwe lucht met aan de zijkant een witte streep erdoor. Overweldigd was ze met het gevoel van vrijheid. Met het gevoel alles te kunnen wat ze wou. Te denken aan al die plekken en al die andere levens zo ver weg van haar maar wel op deze aardbol. Altijd als het een goede dag was voelde zij ze dichterbij komen. De mensen, de nog te ontdekken plekken. Maar vandaag was zodra ze haar blik liet zakken het vrije gevoel weg. Zij staarde moedeloos om zich heen en zag grauwe tegels, de muren die de binnenplaats omsloten en de palen met hun afgebladerde gele verf. Zij werd weer meegezogen in de sleur van alle dag en voelde zich steeds zwaarder worden als dat die last op haar drukte. Zij fronste en iet wat meer gebogen daar eerst liep zij naar binnen.

-een klein begin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2007, 20:09
Orpheus
Orpheus is offline
wou = wilde. Spreektaal versus schrijfstijl.

Ik kom nog terug; het trekt me.
Oud 15-03-2007, 21:38
leiv
leiv is offline
Inhoud
Er worden mooie, herkenbare beelden opgeroepen. Ik kon me voorstellen dat ik op mijn balkon zou staan en dat er gedachten met een dergelijke strekking zouden opkomen. Daarnaast wordt een duidelijk contrast opgeworpen tussen de vrijheid die inherent is aan de uitgestrekte blauwe lucht en de ketens van de werkelijkheid in de vorm van de grauwe binnenplaats. Mooi.

Uitvoering
Redelijk strakke stijl, maar naar mijn mening wel voor enige verbeteringen vatbaar. Er gaan diepe emoties en gevoelens schuil achter de zinnen, maar deze kracht komt niet naar voren in de zinnen.
De volgende zin vind ik daar het meest opvallende voorbeeld van:

Citaat:
Maar vandaag was zodra ze haar blik liet zakken het vrije gevoel weg.
Deze zin vormt welbeschouwd de kern van de tekst. De ommekeer. Helaas is het een erg zwakke zin. Er is geen impact. Zoals ik het zie is het sterker om het als volgt te schrijven:

Altijd als het een goede dag was voelde zij ze dichterbij komen. De mensen, de nog te ontdekken plekken.

Maar vandaag was geen goede dag.

Mijn tips: strakkere zinnen schrijven en vooral de belangrijkere zinnen krachtiger construeren.
Oud 19-03-2007, 21:39
homehapero
homehapero is offline
leuk maar te kort om veel over te zeggen... misschien kan je je met (in mijn ogen toch) vlotte schrijfstijl aan een langer verhaal wagen waar ikop mijn beurt meer over zal zeggen
Reageren

Regels voor berichten